Rosolli on ihan karmea mauton jouluruoka!
Keitettyjä vihanneksia pilkottuna neliöiksi. Huh! Mautonta
Kommentit (37)
Joko soitit Seiskaan?
Että pitäähän se nyt kaikkien tietää, mistä joku satunnainen ihminen ei tykkää.
Mikähän tämänkin aloituksen "motiivi" on?
Aloitus on ihan älyttömän älytön...
Rosolli on minulle tärkein jouluruoka. Rakastan rosollia, eikä ilman sitä ole joulun tunnelmaa. Ja syön sitä kyllä joskus muulloinkin, pelkästään leivän kanssa. En tee sinä päivänä muuta ruokaa. Ja hyvin nälkä lähtee.
Tyypillinen suomalainen ruoka siis.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää. Kenenkään tekemänä. En pidä punajuuresta, sillistä enkä kermasta tai smetanasta, joten siitä ei pysty tekemään kukaan mulle maistuvaa.
Paras rosolli tulee kun jättää nuo kaikki mainitsemasi ainesosat pois. Hiukan pippuria ja etikkaa sekaan niin se tuo siihen kivan maun. Minusta rosolli on kiva raikas lisuke kaikkien raskaiden laatikoiden ja kinkkujen kaveriksi.
Vierailija wrote:
Eihän siinä pelkkiä vihanneksia ole, myös pienet sillinpalat kuuluvat siihen ja lievästi etikkainen kermavaahto.
Siinä ei ole vihanneksia ollenkaan.
Ainoastaan juureksia ja silliä.
Ja maku riippuu siitäkn, millaisen kastikkeen rosolille itse
kukin tekee.
Ja rosollihan joulupöydässä alkuruoka.
Tai jos ei erikseen
syödä eri kaloja ja salaatteja alkuruokana, niin rosollia otetaan
nokare samalle lautaselle kinkun ja kastikkeen ja perunoiden
kanssa, samoin kuin sienisalaattia ja kalaa ja mätiä.
Tai sitten eri lautaselle, kalat, sun muut lisäkkeet, niin että
kinkku syödään porkkana - lanttulaatikko kyytipoika,
sekä perunat ja kastike.
Joka kodissa on oma tapansa nauttia jouluateria.
Vierailija wrote:
Suomalainen rosilli on vain varjo siitä alkuperäisreseptistä. Se on ollut alunperin rosolje, https://nami-nami.ee/retsept/763/rosolje
Tuo on virolaisten rosollia.
Makuasioita:
jos siinä on liikaa ylikypsäksi keitettyä porkkanaa - ei hyvä
kurkun ja sillin ja sipulin voi tarjota erikseen ja ne ottavat, jotka niitä haluavat
Vierailija wrote:
Rosolli on minulle tärkein jouluruoka. Rakastan rosollia, eikä ilman sitä ole joulun tunnelmaa. Ja syön sitä kyllä joskus muulloinkin, pelkästään leivän kanssa. En tee sinä päivänä muuta ruokaa. Ja hyvin nälkä lähtee.
Sama täällä. Joulu olisi pilalla, ellei pöydässä olisi rosollia. Ja myös minä syön rosollia muulloinkin vuoden aikana, leivän kanssa. Eikä siihen tarvita muuta ruokaa. Ja minä en laita rosolliin silliä.
Jouluruoka?
Eikö se ole lisuke, jota tarjotaan pääruuan kanssa, kuten vihanneksia tai juureksia, kuten perunoita, herneitä jne.
Meillä siihen laitetaan perunaa, sipulia, porkkanaa, vihreää, kirpeää omenaa ja etikkapunajuurta. Kyllä minulle maistuu tämä raikas versio punajuuriliemellä maustetun ja vatkatun kerman kanssa.
Minä en ole enää jaksanut neliöidä rosolliaineksia, niin olen ostanut viime vuosina valmiin rosollin kaupasta.
Jep, pahaa, kylmää ja epäesteettistä.
No tottakai juureksista tehdään neliöjuureksia jöpsöt.