Anoppi ei antanut lapsille joululahjoja
Miten suhtautuisitte anoppiin, joka tuli meille jouluaterialle eikä antanut alakouluikäisille lapsillemme minkäänlaista joululahjaa? Lapsemme olivat ihan äimän käkenä. Emme odottaneet mitään isoa, vaikka suklaarasia olisi ollut ihan ok. Lapset ostivat omilla rahoillaan mummille joululahjan.
Kommentit (41)
Hyvä tietää että anoppi teki näinkin monen mielestä oikein. En tule ostamaan enää ainuttakaan hää- tai syntymäpäivälahjaa. Käyn juhlissa vain syömässä. Jollain 5- tai 6- kymppisillä voin varmaan ottaa pienet sievätkin jos tarjolla on.
Onkohan sun puoliso pimittänyt jotain? Itse annan aina lahjarahat lapsilleni, että he ostavat lapsilleen niillä lahjoja. T:Mummo
Ei anoppi ole mikään lahja-automaatti āpārillesi!
Sen siitä saa, kun mustamaalaa anoppia vauva-palstalle!
Vuosi sitten toiset isovanhemmat antoivat joululahjat kaikille toisen lapsensa lapsille. Meidän lapsista vain toinen sai lahjan. Toiselle lapsellemme lahjaa eivät antaneet lainkaan - eivät kuulemma osanneet. Onneksi lapsi ei itse ymmärtänyt asiaa. Kypsyttää myös se, että jos jouluviikolla soitetaan ja kysytään lahjatoivetta (kun toiveen olisi voinut kysyä jo kuukausi sitten). Yleensä sen toiveen on vieläpä joutunut siinä kiireessä itse etsimään kaupasta, ostamaan ja viemään isovanhemmille pakattavaksi. Ois ehkä muutakin tekemistä. Tänä vuonna ostin siis lapsillemme jo hyvissä ajoin lahjat, mitkä isovanhemmat sai "antaa".
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi antoi toisille lapsenlapsille 100€ ja toisille 50€. Serkukset keskenään sitten mietti ät että miksiköhän mutta eivät kehdanneet kysyä.
Oliko lapsia eri lukumäärä? Mun isoisä aikanaan ajatteli rahalahjat jotenkin perintöosuuden kautta. Tyttären 2 lasta sai 100 mk kumpikin ja veljen neljä lasta kukin 50 mk, jolloin kummankin lapsen perheeseen meni sama summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi antoi toisille lapsenlapsille 100€ ja toisille 50€. Serkukset keskenään sitten mietti ät että miksiköhän mutta eivät kehdanneet kysyä.
Oliko lapsia eri lukumäärä? Mun isoisä aikanaan ajatteli rahalahjat jotenkin perintöosuuden kautta. Tyttären 2 lasta sai 100 mk kumpikin ja veljen neljä lasta kukin 50 mk, jolloin kummankin lapsen perheeseen meni sama summa.
Tämäkin oli vaihtoehto mutta ei silti mennyt rahat ihan sen mukaan. Itse oletan että oli vaan joku unohdus mutta kun kukaan ei oikein halua asiaa tuoda esiin niin jäänee mysteeriksi.
Ihmettelen kirjoitti:
Lisään vielä että perheessämme ei todellakaan hukuteta lapsia lahjoihin, vaan he saavat muutaman lahjan. Lähinnä on kyse siitä, että lapsia muistetaan. Ja myös anoppi on aikaisemmin muistanut.
En kaipaa nyt ilkeilyä asian suhteen, vaan ihan aito ihmettely ja kysymys. Ilmeisesti tämä on joissakin perheissä ihan tavallista.
Ap
Jos anoppi on muistanut ennen, onko tapahtunut jotain, mikä selittäisi muutoksen? Ovatko lapset aiemmin käyttäytyneet huonosti, esim. eivät kiittäneet lahjasta?
Ihmettelivätkö lapsoset itkuntuhruisin silmin ilkeää isoäitiä?
Älä avaa anopille ovea ensi jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas aivan älytön tapa! Isossa perheessä lapset saavat muutenkin kaikkea vähemmän 🙄
No anoppisi on lukenut tältä palstalta ketjua, jossa lapset pettyvät mummon ostamiin lahjoihin. Ja todennut, että antaa olla.
Ihmettelen kirjoitti:
Lisään vielä että perheessämme ei todellakaan hukuteta lapsia lahjoihin, vaan he saavat muutaman lahjan. Lähinnä on kyse siitä, että lapsia muistetaan. Ja myös anoppi on aikaisemmin muistanut.
En kaipaa nyt ilkeilyä asian suhteen, vaan ihan aito ihmettely ja kysymys. Ilmeisesti tämä on joissakin perheissä ihan tavallista.
Ap
Ostakaa itse lahjanne
Tuliko mieleen että anopilla ei ole rahaa?
Minun äitini ei ostanut lahjoja lapsilleni. Ei lähettänyt korttia. Ei soittanut. Ei mitään.
Olisin alunperinkin opettanut lapsille, että ei oleteta kenenkään tuovan lahjoja ja jos sattuvat tuomaan niin ollaan niistä kiitollisia. Kasvattamalla lapset siihen, että lahjat tulevat automaationa saa aikaan vaan tuon että teillä on siellä ahneet lapset äimän läkenä kun ei saa lahjaa. Vanhempien tehtävä ostaa lapsilleen lahjat. Sukulaiset voivat ostaa mutta ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas aivan älytön tapa! Isossa perheessä lapset saavat muutenkin kaikkea vähemmän 🙄
Siten kuitenkin perintöoikeuskin menee. Lapsiluku on kuitenkin asia jonka vanhemmat päättää omien resurssiensa mukaan, ei isovanhemmilla ole velvollisuutta rahoittaa suurperhettä yhtään sen enempää kuin pienempää perhettä.
Miksi lietsot vihaa eri sukupolvien naisten välille näillä perättömillä tarinoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entä jos lahjoitettaisiin vaikka metsä ennakkoperintönä? Silloinkin isomman perheen lapset saa pienemmän osuuden.
Esim. 10 hehtaaria tyttären lapsille ja pojan lapsille 5 ha/nuppi.
No varmaan kysyit tätä siltä ainoalta ihmiseltä joka pystyy asian selittämään. Eli mitä anoppi vastasi?