Pyykin/astianpesu. Ohjelmat ja sähkön säästö.
Minkälaiset ohjelmat säästää sähkö? Esim. meidän pesukoneessa mahdollista lyhentää pesuaikaa. 60 asteen pesu ja mahdollisuus 3 eri pituiseen ohjelmaan. Lyhyin n. 1h, pisin n. 3 H. Myös Eco-ohjelma löytyy.
Samoja ohjelmia löytyy astianpesukoneesta.
Minkälaisia ohjelmia käytätte, ajatellen sähkön kulutusta?
Kommentit (8)
Käytän lyhintä mahdollista 60C ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Käytän lyhintä mahdollista 60C ohjelmaa.
Niin minäkin jossakin vaiheessa ajattelin. Mutta nyt olen kokeillut Eco-ohjelmaa ja se entisestään lisää pesuaikaa. Perustuuko pyykin pidempään liotukseen?
Suurin osa koneen käyttämästä sähköstä menee veden lämmitykseen jos kone ottaa veden kylmänä. Ohjelman pituudella ei ole niin suurta vaikutusta. pesen vähemmän likaisen pyykin 60 asteen pikaohjelmalla, likaisemmat normaalilla 60 asteen ohjelmalla. lakanat ja pyyhkeet 90 asteen ohjelmalla.
Osaisiko joku selittää minulle, mihin perustuu se ajatus, että sähköä kuluisi vähemmän pitemmän ohjelman aikana ja sillä perusteella eco-merkintä? Minä olen ymmärtänyt, että yhden vesilitran lämmittäminen yhden asteen verran vaatii tietyn määrän energiaa. Se sama energiamäärä siihen kuluu, olipa aikaa 30 minuuttia tai 3 tuntia. Jälkimmäisessä tosin tulisi jo hävikkiä jonkin verran, kun eihän pesukoneet olet perusteellisesti lämpöeristettyjä.
Kannattaisi vähentää kulutusta sillä, että huuhtelukertoja olisi vähemmän, mutta jokaisessa huuhtelussa reilusti enemmän vettä. 6 huuhtelukerran vedet 3 kertaan lyhentäisi pesuaikaa, tehostaisi huuhtelua ja kuluttaisi vaatteita vähemmän, kun eivät hankautuisi niin paljon.
Veden lämmitys kuluttaa sähköä eniten, mutta ei kaikki vaatteet puhdistu ilman kuumaa vettä. Yksi keino onkin laittaa pesukone ottamaan lämmintä vettä sen tavanomaisen kylmävesiliitännän sijasta. Meillä lämmitetään vesi oman metsän puilla ja pesukone on liitetty tavalliseen vesihanaan, jossa voi valita veden lämmön. Ihan kuumaa ei kannata laittaa, mutta jo 30-asteinen tulovesi kuluttaa vähemmän sähköä kuin kylmä.
Uuden pyykkikoneen pesuohjelmien pituudet järkyttivät myös minua. Ei mitään tolkkua ole siinä!
Minun AP-koneen (10 vuotta vanha) manuaalissa on ihan tarkkaan ilmoitettu, paljonko sähköä ja vettä kone milläkin ohjelmalla kuluttaa. Nykyään manuaalit löytyvät yleensä myös netistä.
Ja tosiaan kannatti tutkia: oman AP-koneeni eco-ohjelma säästää vettä, ei sähköä. Eco-ohjelma kuluttaa kaikkein eniten sähköä, varmaan koska kestää melkein kolme tuntia.
Vähiten energiaa kuluttaa 60°C pesevä pikaohjelma, ja puhdasta tulee. Ja kestää 55 minuuttia!
40 asteinen pesu riittää suurimmaksi osaksi. Lakanat ja pyyhkeet 60 astetta. Siinä säästöä.
Pesukoneet voisi säästää roimasti sähköä, jos ne käyttäisivät enemmän vettä. Suomessa vettä riittää. Enemmällä vedellä pyykit puhdistuu nopeammin ja vähemmällä pyörittelyllä. Huuhtelut enemmällä vedellä hoituu nopeasti.
Typerät nykyajan pesukoneet vaan on tehty Etelä-Euroopan vesipulaa ajatellen.