Kiinteiden aloitus 5-kuisella, milloin puuroa?
Ollaan tässä juuri viikonloppuna aloitettu maistelemaan kiinteitä, ensimmäisenä vuorossa on ollut peruna. Poika tuntuu olevan luontainen ' syöjä' , avaa suunsa ammolleen aina kun tarjoan seuraavaa lusikallista ja ruoka menee alas hyvin. Iloinen yllätys siis se, että ruoka maistuu! Vatsavaivojakaan ei ole vielä perunasta tullut.
Ajattelin tässä että koskakohan voisin lisätä kiinteän ruuan määrää kahteen kertaan päivässä iltapuuron muodossa? Aluksi kai kiinteitä syödään ns. makuannoksina, mutta tänäänkin poika kolmantena kiinteidensyömisäpäivänään söi ' jo' n. puolis desilitraa perunasosetta eli ruokahalu tuntuu olevan kova. Voisinkohan siis jo lähipäivinä aloitella esim kaurapuuron illalla ennen nukkkumaanmenoa? Mitä puuroa vauvoille annetaan? Täytyykö se hienontaa tehosekoittimessa? Poika tasan 5 kk vanha.
Kommentit (3)
kiinteät aloitettiin himpun vajaa 5 kk. Meeidänkin tyttö odottaa suu ammollaan. : )
Pojalle (5.5kk) aloitettiin viime viikolla hirssipuuro (teen veteen) ja pian aloitellaan myös riisipuuro. Nämä molemmat allergologin suosituksesta. Jos eivät tule meillä uppoamaan veteen tehtyinä, niin sitten lisään hieman apteekin korviketta sekaan. En koe puurojen itse tekemistä työläänä, siihen menee 5min. Meillä nimenomaan ensimmäinen kiinteä oli tuo hirssipuuro.
Meillä poikanen aloitti kiinteät nelikuisena, ja viikkoa ennen 5 kk synttäreitä ruokavalioon lisättiin puuro. Aloitin riisipuurosta, jonka voi tehdä Muksun riisipuurojauheeseen tai esim. Nalle-riisihiutaleisiin. Itse olen tehnyt puuron korvikkeeseen, ainakaan muksun jauheella ei saa rintamaidolla sakeaa puuroa. Veteen voi myös tehdä, jos vaan vauvalle maistuu. Kaurapuuron lisäsin sitten 5 kk iässä, mutta siitä tuli aluksi kovasti paukuttelua. Gluteenittomana riisi- tai maissipuuro on siis suolistoystävällisempi ruokailua aloittelevalle vauvalle :) Jos vauvelille ruoka vaan maistuu, niin varmaan voit aika nopeassa tahdissa lisätä sen iltapuuron. Kannattaa ensin tarjota puuroa aamulla, jottei mahdolliset mahavaivat sitten pilaa yöunia. Makoisia puurohetkiä toivottelee
Aranja ja poikanen 7kk+