Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulun lapsilisät tuplana lietsoivat vanhemmat Vantaalla ostoshurmokseen Aivan järkyttävää!

Vierailija
23.12.2022 |

On kyllä järkyttävää munkin mielestä lähtee kuluttamaan samantien tili tyhjäksi. Meillä meni ainankin suoraan säästötilille kahden lapsen lapsilisä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009288726.html

Kommentit (564)

Vierailija
21/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ilo olla veronmaksaja tässä hienossa maassa!

Etenkin kun muistaa, että 2 % maksaa 20% välittömistä veroista. On vain oikein, että kaikki lapsiperheet saavat lapsilisää, koska on väärin, että tietty ryhmä on aina maksajana.

Lapsiperheetkö niitä ainoita veronmaksajia ovat?

T. Vela, jonka palkasta menee veroa yli 1000€/kk.

Kirjoitinko, että vain lapsiperheet maksavat veroja? Tuollainen 1000 e/kk on vielä melko olematon verosumma, sillä en vielä keekoilisi. Toki yli 1000 e/kk voi varsin hyvin olla esim. 4200 e/kk, kuten minä maksan.

Vierailija
22/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä istuin joskus pankissa jonottamassa kun meidän oli pakko mennä nostamaan lasten säästötileiltä apuja. Nää säästötilit oli mm. ajokortteja varten, me vanhemmat, ja muutama sukulainen laitoimme sinne lahjarahoja. Oli tilanne, että oli pakko lainata lapsilta. (Ajokortit on maksettu jo)

Pankissa jonottaessa sinne tuli mies joka sanoi haluavansa perustaa sijoitustilin jonne lapsilisät talletetaan. Tuntui epäreilulta. Mekin olimme työssäkäyviä ja eteenpäin pyrkiviä, mutta kaikki raha tarvittiin.

Lapsilisälle pitäisi olla tuloraja. Suurituloisille ne ovat karkkirahoja, pienituloisille tärkeä apu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä istuin joskus pankissa jonottamassa kun meidän oli pakko mennä nostamaan lasten säästötileiltä apuja. Nää säästötilit oli mm. ajokortteja varten, me vanhemmat, ja muutama sukulainen laitoimme sinne lahjarahoja. Oli tilanne, että oli pakko lainata lapsilta. (Ajokortit on maksettu jo)

Pankissa jonottaessa sinne tuli mies joka sanoi haluavansa perustaa sijoitustilin jonne lapsilisät talletetaan. Tuntui epäreilulta. Mekin olimme työssäkäyviä ja eteenpäin pyrkiviä, mutta kaikki raha tarvittiin.

Lapsilisälle pitäisi olla tuloraja. Suurituloisille ne ovat karkkirahoja, pienituloisille tärkeä apu.

Mikä se tuloraja olisi, miten sitä valvottaisiin ja miten estettäisiin kannustinloukun syntyminen?

Vierailija
24/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti lapsilisät menevät säästöön, mutta tässä kuussa nuo ylimääräiset pari sataa meni kyllä lasten joululahjoihin ja joulun ruokaostoksiin. Normaalit lisät tietysti säästöön lasten tileille.

Vierailija
25/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etenkin kun muistaa, että 2 % maksaa 20% välittömistä veroista. On vain oikein, että kaikki lapsiperheet saavat lapsilisää, koska on väärin, että tietty ryhmä on aina maksajana.

No onko tuo mielestäsi paljon? Mulla menee yli joka kuukausi. Sen lisäksi olen maksanut yrityksestäni veroja vaikka kuinka eikä se riitä, vaan alvit ja työntekijäverot pitää maksaa ja jonain vuonna muutamasatatuhat myyntivoittoja, kun kauppasin edellisen yrityksen, kun olin ostanut ja kasvattanut sitä vuosia. Jos ne sen yhden vuoden verot jakaisi vuosille joilta olen maksanut veroa, olen pelkästään siitä maksanut 10000 eur/v.

Vierailija
26/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitinko, että vain lapsiperheet maksavat veroja? Tuollainen 1000 e/kk on vielä melko olematon verosumma, sillä en vielä keekoilisi. Toki yli 1000 e/kk voi varsin hyvin olla esim. 4200 e/kk, kuten minä maksan.

"On vain oikein, että kaikki lapsiperheet saavat lapsilisää, koska on väärin, että tietty ryhmä on aina maksajana" - miten tuo virke olisi sitten pitänyt ymmärtää?

Vierailija
27/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ne haastatellut 10 lapsen somaliäitiä?

Ne rahat menee takuulla Somalian pankkiin että saavat jatkaa rauhassa kalastamista sosiaalista.

Vierailija
28/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko tuo mielestäsi paljon? Mulla menee yli joka kuukausi. Sen lisäksi olen maksanut yrityksestäni veroja vaikka kuinka eikä se riitä, vaan alvit ja työntekijäverot pitää maksaa ja jonain vuonna muutamasatatuhat myyntivoittoja, kun kauppasin edellisen yrityksen, kun olin ostanut ja kasvattanut sitä vuosia. Jos ne sen yhden vuoden verot jakaisi vuosille joilta olen maksanut veroa, olen pelkästään siitä maksanut 10000 eur/v.

Kyllähän tuo 1000-1200€/kk on melko paljon, moni ei saa edes palkkaa niin paljoa. Mitään vastinetta en sille kylläkään saa, kiva että lapsiperheet saavat niistä nauttia.

Vierailija
29/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaas kaikkia niitä virolaisia ja romanialaisia siirtotyöläisiä, joiden kotimaissa olevista lapsista maksettiin myös nuo tuplalisät! Onnea tulvillaan puolen Eurooppaa nyt :D.

Vierailija
30/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä vedin elämän risaiseksi siinä mielessä, että ostin uuden puhelimen itselleni. Edellinen puhelin oli minulla viisi vuotta ja todellakin tiensä päässä mutta ikinä ollut varaa ostaa uutta. Lasten menot aina menneet edelle.

Mutta ei tuo uusikaan maksanut kuin 80e. Nyt on helpompi hoitaa kaikki asiat kun puhelin toimii hyvin (meillä ei ole tietokonetta jolla hoitaa esim. Wilma-asiat).  Loput lapsilisistä (tuli kolmesta muksusta) jäävät säästöön pahan päivän varalle. 

Vierailija
31/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä ei edelleenkään ole mikään sosiaalietuus. Ne tuet ovat sitten erikseen.

Vierailija
32/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lapsiperheessä ei joulua vietetä. Ei riitä rahat eikä tullut minkäänlaista lapsilisää.

T: vuoroviikko(etä)isä

Vierailija
33/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisän tarkoitus on tukea lapsiperheitä, ei köyhiä. Lasten hankkimista tuetaan, koska lapset ovat yhteiskunnan kannalta hyvä asia. Ei pitäisi olla näin vaikea tajuta.

Vierailija
34/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo 1000-1200€/kk on melko paljon, moni ei saa edes palkkaa niin paljoa. Mitään vastinetta en sille kylläkään saa, kiva että lapsiperheet saavat niistä nauttia.

Melko leväperäistä on rahankäyttösi, jos et noilla tuloilla pärjää, vaikka ei edes lapsia ole. Vai oletko niitä, jotka hilloavat jättimäisiä säästöjä ja sitten kadehtivat muilta jopa lapsilisää.

Vierailija
35/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiikutaan pienituloisten rajalla nyt, kun perheessä on 1 v lapsi ja puoliso on vielä hoitovapaalla. Ylimääräisellä lapsilisällä ostetaan isompi satsi vaippoja varastoon. :)

Vierailija
36/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jumbossa ollut vaan ihan normimarketin kassalla työvuorossa ja oikeasti vihaksi pisti, kun nämä lapsiperheet lastasi hihnalle konvehtirasioita, jäätelöä, eineksiä, limua ja kaljaa ym ja muisti kertoa kuinka kivaa on kun tuli joulubonus lapsilisien mukana.

Samaan aikaan vanhukset osti perunoita, ruisleipää ja piimää. Muistivat silti toivottaa hyvää joulua toisin kuin nämä ahneet prkeleet.

Vierailija
37/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaas kaikkia niitä virolaisia ja romanialaisia siirtotyöläisiä, joiden kotimaissa olevista lapsista maksettiin myös nuo tuplalisät! Onnea tulvillaan puolen Eurooppaa nyt :D.

Hyvähän se on, että meillä joku käy töissäkin.

Vierailija
38/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en jumbossa ollut vaan ihan normimarketin kassalla työvuorossa ja oikeasti vihaksi pisti, kun nämä lapsiperheet lastasi hihnalle konvehtirasioita, jäätelöä, eineksiä, limua ja kaljaa ym ja muisti kertoa kuinka kivaa on kun tuli joulubonus lapsilisien mukana.

Samaan aikaan vanhukset osti perunoita, ruisleipää ja piimää. Muistivat silti toivottaa hyvää joulua toisin kuin nämä ahneet prkeleet.

Vanhukset saavat kovat indeksikorotukset vuoden vaihteessa, turha ulista. Ennen vanhaan vanhat saivat nuijasta päähän.

Vierailija
39/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän kertoo vain siitä kuinka tarpeeseen raha tuli. Liian myöhään vain. Meillä on rahat käytetty jo kalliiseen ruokaan ja sähköön. Nyt saatiin sentään joululahjat.

Vierailija
40/564 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne,ketkä laittaa lapsilisät säästötilille ei niitä oikeasti edes tarvitse.

En tarvitsekaan, mutta ilolla otan vastaan. Tiukkojakin vuosia on ollut ja olen onnellinen, että nykyisin on toisin. Säästöön meni.

Suokaa anteeksi, mutta itse hyvätuloisena veronmaksajana olisin suonut fyrkkien menevän vaikkapa köyhille eläkeläisille. Lähtökohtaisesti en halua maksaa kenenkään lapsista, mutta demokratiassa on pakko. Ne jotka sanovat että varakkaat lapsiperheet maksavat verojakin enemmän, "ansaitsevat" tuplatuet, ovat väärässä. Koska jokaisen lapsen jo peruskoulun hinta, terveydenhuollosta puhumattakaan, menee reippaasti sen yli mitä veroistaan maksavat. Saavathan nauttia itsekin muista valtion eduista. Itse perusterveenä, lapsettomana ja hyvätuloisena olen suurin nettohäviäjä veroissa, enkä kitise mitä "ansaitsen" ja mitä en.