Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lapsille suunnatuista elokuvista on tullut tosi väkivaltaisia?

Vierailija
23.12.2022 |

Saapasjalkakissa: Viimeinen toivomus tuli katsottua ja totesin, että k7 leffan pitäisi olla vähintään k13.

Ihan hirvittävää väkivaltaa elokuva sisälsi. Myös pääpahis oli niin pelottava, että jopa aikuinenkin voi säikähtää sitä. Sivusta oleva pahis oli pelottava kuin muumien mörkö.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole yhtään mitään verrattuna Ruohometsän kansaan.

Tää oli aivan kamala! Mä muistan vieläkin ne siilit siellä valtatiellä... tuosta on jäänyt jotain traumoja, kun se edelleen melkein 30 vuoden jälkeen tulee tasaisin väliajoin yhtäkkiä vaan mieleen.

Toinen hirveä oli Hopeanuoli. Ne taistelukoirat, jotka paloi elävältä siinä roihuavassa talossa. Ja miten oikein näytettiin niiden kituvan, huutavan ja vääntelehtivän tuskissaan siellä liekeissä.

Vierailija
22/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää oli aivan kamala! Mä muistan vieläkin ne siilit siellä valtatiellä... tuosta on jäänyt jotain traumoja, kun se edelleen melkein 30 vuoden jälkeen tulee tasaisin väliajoin yhtäkkiä vaan mieleen.

Toinen hirveä oli Hopeanuoli. Ne taistelukoirat, jotka paloi elävältä siinä roihuavassa talossa. Ja miten oikein näytettiin niiden kituvan, huutavan ja vääntelehtivän tuskissaan siellä liekeissä.

Sä puhut Kaukametsän pa kola isista, mutta Ruohometsän kansassa oli jänisyhteiskunta, joista valtaosa menetti henkensä mitä julmemmilla tavoilla. Varsinkin koloon tukehtuminen oli henkeä ahdistava kohtaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapset sai huoletta katsoa kaiken mikä oli piirrettyä.

Aika oli toinen. Ei silloin lapset kokenut niitä järkyttäviksi.

Miten paljon jossain Kelju K. Kojootissa tai Tom ja Jerryssä mäiskittin ja räjäyteltiin. Tai Droopy Dogissa. Vanhojahan nuo on.

Yksin kotonakin on aika väkivaltainen. Ensimmäisessä se on vielä koomista väkivaltaa, mutta kakkososassa se väkivalta roistoja kohtaan oli tosi raakaa, eikä sillä lailla hauskasti tehtyä kuin ensimmäisessä.

Vierailija
24/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viis veisaan ikärajoista. Lapset katsoo ihan mitä haluaa, myös K18 kauhua ja toimintaa.

Vierailija
25/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä puhut Kaukametsän pa kola isista, mutta Ruohometsän kansassa oli jänisyhteiskunta, joista valtaosa menetti henkensä mitä julmemmilla tavoilla. Varsinkin koloon tukehtuminen oli henkeä ahdistava kohtaus.

Aaa, sehän se olikin joo.

Tuota Ruohometsän kansaa en sitten ole tainnut nähdä. Varmaan ihan hyvä niin...

Vierailija
26/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät enää jaksa keskittyä elokuvaan tai videoon, ellei siinä ole jatkuvaa huutamista, pauketta ja räiskettä.

Juuri tämä. Tämän vuoksi en anna alle kouluikäisen lapseni katsoa yhtään näitä ADHD-elokuvia/sarjoja.

Panostetaan kirjoihin ja piirettyjä katsotaan ainoastaan dvd:lta sellaisia missä on tarinallinen juoni ja ajatusta, ei räiskintää ja kaaosta. Meillä tykätään esim TaoTaosta, Nils Holgersonin seikkailuista, vanhoista Muumeista ja Nalle Puhista.

Vierailija
27/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä viis veisaan ikärajoista. Lapset katsoo ihan mitä haluaa, myös K18 kauhua ja toimintaa.

Ei kannata hankkia lapsia jos ei jaksa *viis veisata* mistään.

Vierailija
28/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö lukemaasi? Sanoin, että viis veisaan ikärajoista. Olen itse aikanaan katsonut hitchcockin psykon ala-asteiässä. Ja yläasteella kaikki kauheimmat leffat hankittiin laittomasti ulkomailta. Ikärajat on totaalisen turhaa holhousta, kukin voi katsoa mitä itse haluaa.

Vierailija
29/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aaa, sehän se olikin joo.

Tuota Ruohometsän kansaa en sitten ole tainnut nähdä. Varmaan ihan hyvä niin...

K3 elokuva tuo Ruohometsän kansa.

Kuinkakohan moni alle 5v on saanut siitä elinikäiset traumat :)

Mä näin aikuisena tuon ja silti se minuakin ravisutti.

Vierailija
30/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät enää jaksa keskittyä elokuvaan tai videoon, ellei siinä ole jatkuvaa huutamista, pauketta ja räiskettä.

Juuri tämä. Tämän vuoksi en anna alle kouluikäisen lapseni katsoa yhtään näitä ADHD-elokuvia/sarjoja.

Panostetaan kirjoihin ja piirettyjä katsotaan ainoastaan dvd:lta sellaisia missä on tarinallinen juoni ja ajatusta, ei räiskintää ja kaaosta. Meillä tykätään esim TaoTaosta, Nils Holgersonin seikkailuista, vanhoista Muumeista ja Nalle Puhista.

Oi, nuo kaikki luettelemasi olivat minunkin ehdottomia suosikkeja lapsena. Aivan ihania!

N37

Vierailija
31/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alfred J. Kwakissa oli ainakin pandemia, sotia ja rotusortoa.

Vierailija
32/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat adhd-sarjoilla ja -elokuvilla?

Vierailija
33/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 15 vuotta sitten alkoi väkivaltaistumaan jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla.

Ihan todellisen havainnon olet tehnyt. Ilmeisesti väkivaltaan turtuu. Nykyajan aikuiset ovat turtuneet ja turruttavat nyt lapset.

Vierailija
34/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alfred J. Kwakissa oli ainakin pandemia, sotia ja rotusortoa.

Ja rauhan aate. Siinä selitettiin hyvin tapahtumat. Väkivaltaisia kuvia ei näytetty jatkuvasti. Tahti oli hidas, selkeä ja rauhallinen. Surullisia tapahtumia oli, mutta niiden jälkeen toivorikas ja lempeä jatko.

Vierailija
35/63 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 15 vuotta sitten alkoi väkivaltaistumaan jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla.

Ihan todellisen havainnon olet tehnyt. Ilmeisesti väkivaltaan turtuu. Nykyajan aikuiset ovat turtuneet ja turruttavat nyt lapset.

Sitten lapset saavat vaikutteitakin ohjelmista.

Ei tietysti yksiselitteisesti ohjelmista johdu nuorten väkivaltaisuus, mutta sumentavat silti jonkin verran todellisuuden tajua ne.

En ihan tuolla tasolla ajatellut aloitustani, joten ihan hyvä huomio toi. Mun ajatus oli aloitusta tehdessä, että mikä materiaali sopii minkäkin ikäiselle. Tämä uusi Saapasjalkakissa oli itselleni huikean hyvä. Siinä oli tarinaa ja opetusta ja tunteiden kirjoa. Silti mä näin, että elokuva on todella rankka, varsinkin alle 10 vuotiaille.

Ap

Vierailija
36/63 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö lukemaasi? Sanoin, että viis veisaan ikärajoista. Olen itse aikanaan katsonut hitchcockin psykon ala-asteiässä. Ja yläasteella kaikki kauheimmat leffat hankittiin laittomasti ulkomailta. Ikärajat on totaalisen turhaa holhousta, kukin voi katsoa mitä itse haluaa.

Jos viis veisaa ikärajoista niin siinä samalla viis veisaa lapsen turvallisuudesta.

Ei lapset ole kuin vanhempansa.

Vierailija
37/63 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli kyllä surullinen! Melkein joka jaksossa kuolemaa 😞

Jaksossa? Ruohometsän kansa on elokuva, joka kaiken lisäksi ei ole edes lapsille suunnattu.

Vierailija
38/63 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Pokemoniin suhtaudutaan?

Onko se liian väkivaltaista?

Siinähän otellaan pokemoneilla ja pokemonit käyttävät toisiinsa väkivaltaa, mutta tarkoitusperä ei ole toisten satuttaminen, vaan se väkivaltainen otteleminen on vain huvinpitoa.

Sarjahan pehmentää väkivallan tarkoitusta, kuin mitä väkivalta oikeasti on. Sama on aika monessa piirretyssä elokuvassa/sarjassa.

Vierailija
39/63 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapset sai huoletta katsoa kaiken mikä oli piirrettyä.

Aika oli toinen. Ei silloin lapset kokenut niitä järkyttäviksi.

Ennen lapset tajusivat että se väkivalta on fiktiota. Lapset ymmärsivät että jos tuollaista menee tekemään oikeasti niin se ei ole kiva eikä hyvä juttu. En sitten tiedä onko nykylapsien älyssä vikaa vai vanhempien kasvatustaidoissa.

Vierailija
40/63 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sätkyjä ja tarinoita tuli lauantaiaamuisin 2000-luvun alussa kakkoselta. Melko karmea sarja.