~♥~ ♥~ENSIKOT vko 46 ~♥~ ♥~
[size=2][color=00868B]Haaveilemme ensimmäisestä ikiomasta vauvasta, mutta jostakin syystä Täti Punaisen sijaan Herra Haikara on eksynyt matkalla ja tarvitsee nyt vähän apua! Tutkimuksiin ja hoitoi-hin on siis tiemme käynyt.
[color=00C5CD]Mukaan mukavaan joukkoomme saavat liittyä kaikki halukkaat esikoistaan toivovat, oli sitten hoitopolkusi vasta alussa tai olet ehtinyt jo sitä pidemmälle kulkemaan!
[color=00868B]Esittelethän itsesi vastaamalla tähän viestiin. Jos esittelyssäsi on myöhemmin lisättävää tai muutettavaa, vastaa taas, niin päivitämme tietosi.
[color=00E5EE][b]Ensikot:[/color][/b]
[size=1][color=FF69B4]Afternoon
[color=CD1076]Ikä: molemmat vuosimallia ¿73
Kotipaikka: Etelä-Pohjanmaa
Virallinen yritys aloitettu 07/05, pillerit jätetty pois 04/05
Tutkimukset: verikokeet, simppatesti, aukiolotutkimus, useita ultria, 4 kiertoa clomifenia, 1 inssi, suun-nitelmissa seuraava inssi marraskuun lopulla, julkisella ollaan hoidoissa. Vikana ilmeisesti ovuloimat-tomuus, muuta syytä ei tiedossa.
[color=00E5EE]~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~ +~+~+~
[color=FF69B4]amalia78
[color=CD1076]Eli mulla ikää 27v, mies samaa vuosimallia
Kotipaikka: pohjosen tyttöjä olen
Yritys aloitettu 04/05
Tutkimukset: Miehen simpat tutkittu, ei ihan priimaa. Mulla kaikki ollu tähän asti ok, aukiolotutkimus ei onnistunut. Eli joko putket ovat tukossa :( tai sitten kipu esti kokeen teon (oli ihan todella inhottava kokemus). Seuraavaksi vuorossa laparoskopia, jonka perusteella jatko selviää.
[color=FF69B4]_apila_
[color=CD1076]Ikä: minä 84 ja mies 83
Asuinpaikka: pohjanmaalla asustellaan
Yritystä takana: tammikuusta 06
Hoidot: gyne käynnillä ei näkynyt mitään normaalista poikkeavaa. Tarkempia tutkimuksia tehdään lop-puvuodesta.
[color=FF69B4]Bianco
[color=CD1076]Ikä: minä 30, mies 32
Kotipaikka: pk-seutu
Yritys aloitettu 03/05
Tutkimukset alkoivat lokakuussa, tähän mennessä otettu perusverijutut ja tehty aukiolotutkimus, kaikki ok. Simppatestin tuloksia odotellaan.
[color=FF69B4]Brooke73
[color=CD1076]Ikä: minä kohta 33, mies yli 40-v.
Mistä kotoisin: Kaakkois-Suomesta
Koska yritys aloitettu: kesäkuussa -05
Mitä tutkimuksia tehty: Minulle tehty noin vuosi sitten perustutkimus työterveyslääkärissä, ja silloin ei mitään vikaa löytynyt. Miestä ei ole tutkittu. Tarkoitus on mennä vuodenvaihteen jälkeen tutkimuksiin yksityiselle, jos ei sitä ennen ihmettä tapahdu.
[color=FF69B4]desejo, yleensä vaan dese
[color=CD1076]Ikä: sekä minä että mieheni 28v.
Yritys aloitettu 09/05
Tutkimukset: Perusverikokeet otettu 04/06, kaikki ok. 06/06 ultrattu pco-tyyppiset munasarjat, gyneltä lugesteronia kiertoja tasoittamaan. 09/09 gyne totesi, ettei ovista taida tapahtua luomusti kuin silloin täl-löin sattumalta ja sain sitten clomit. Resepti odottelee vielä kaapissa, mutta eiköhän apteekkireissu ole edessä jo ensi viikolla. Miehellä on lähete simppatutkimuksiin, mutta hidasteena on aikataulusta johtu-via järjestelyongelmia. Ehkäpä sekin saadaan vielä hoidettua.
[color=FF69B4]-Diina-
[color=CD1076]Ikä: minä 26, mies 27
Asuinpaikka: Etelä-Suomi
Yritys aloitettu: 10/05
Tutkimukset: Perustutkimukset takana, tarkemmat edessä. Ei vielä selvinnut mitään, pelkona on ongel-mat munatorvissa. Tällä hetkellä täysin malttamaton olo, ei jaksaisi enää odottaa tutkimustuloksien sel-viämistä, saatika raskautta. Odotuksen odottajan aika se vasta pitkä onkin!
[color=FF69B4]ElisaDay tai pelkkä Elisa tai vaikka ED, ihan miten vaan...
[color=CD1076]Ikä: 29 v., mies kohta 31
Mistä kotoisin: pk-seudulta
Koska yritys aloitettu: 02/05
Mitä tutkimuksia tehty: mulle ensin perusverikokeet ja ultra, jotka oli ok, nyt menossa kierronkartoitus ja miehen simpat syynissä.
[color=FF69B4]EmmaEmilia eli lyhyesti EE
[color=CD1076]Ikä: minä ja mies molemmat 27 v.
Mistä kotoisin: Pohjois-Suomesta
Koska yritys aloitettu: tammikuussa 2005 eli kohta kaksi toivon ja epätoivon täyteistä vuotta toivottu sitä omaa kääröä
Mitä tutkimuksia tehty: miehen simppatesteistä paljastui karu totuus vajaa vuosi sitten, eli omia siittiöitä ei ole lainkaan. Tilannetta yritettiin korjata kahdella hormonikuurilla, mutta se ei valitettavasti auttanut. Elokuussa tehtiin eka (luomu)inssi lahjasiittiöillä, joka meni ajoituksen suhteen pieleen. Lokakuussa tehtiin toinen inssi (clomit + pregnyl) ja nyt lokakuun loppuun tehdään toivottavasti kolmas (clomit + pregnyl). Mulle ei ole vielä tehty tarkempia tutkimuksia vaan yritetään ensin muutama inssi ja katsotaan sitten tilanne uusiksi.
[color=FF69B4]Jessica
[color=CD1076]Ikä: Minä 31, mies 34
Kotipaikka: Turun seutu
Yritys aloitettu: 05/05
Tutkimukset aloitettu 09/06, perusverijutut ok, aukiolotutkimusta odotellaan (aika 7.11.06), ollaan tyk-sin hoivissa. Simpoissa pientä häikkää (vaikka lääkärin mukaan määrä korvaakin laadun).
[color=FF69B4]Kathy@
[color=CD1076]Ikä: minä vm.-79, mies vm.-78
Kotipaikka: Jyväskylän maalaiskunta
Yritys aloitettu 09/05
Tutkimukset ovat vasta aluillaan, mulla todettu PCO-tyyppiset munasarjat 05/06, miestä ei vielä tutkit-tu. Seuraava lääkäri marraskuun puoli välissä. Viimeiset puoli vuotta käytössä on ollut terolutit ja Met-formin-lääkitys.
[color=FF69B4]Killa
[color=CD1076]Ikä: molemmat 31v
Kotipaikka: Helsinki
Yritys aloitettu: 8/05
Perustutkimukset tehty (kierronkartoitus, simpat, SSG) Väestöliitossa. Varsinaista vikaa ei löytynyt. Munasarjoissa monirakkulaisuutta, muttei pco-diagoosiksi asti. Inssiä suositeltiin hoidoksi, mutta vielä ei hoitoihin lähdöstä ole päätetty.
[color=FF69B4]kille75
[color=CD1076]Ika: kumpikin vuonna -75 syntyneita
yritysta takana reilu vuosi (enaa ei itsekaan muista tarkalleen)
tutkimukset: Mitaan syyta lapsettomuuteen ei ole loytynyt. Nyt 11/06 kolme inssia takana ja neljas ensi viikolla. Tammikuussa olisi tarkoitus menna ivf:aan.
[color=FF69B4]milka1
[color=CD1076]Ikä: 32
Mistä kotoisin: pk-seutu
Koska yritys aloitettu: klinikalla eka käynti tammikuussa 06
Mitä tutkimuksia tehty: aukiolot, progesteronit ym hormonit, kilpirauhaset, toistaiseksi ei syytä löytynyt miksi ei toimi, takana 5 inseminaatiota luonnonkierrolla, 1 hormoneilla joka johti raskauteen, josta km rv8.
[color=FF69B4]Naksu
[color=CD1076]Ikä: Molemmat ollaan 26-v.
Kotipaikka: Tampereella asustellaan
Yritys aloitettu: Yritys on aloitettu 9/2005
Tutkimukset: Miehen tavara on tutkittu ja itseltä otettu verikokeet (kilpirauhanen, progesteroni, prolak-tiini...) ja ultrattu. Kaikki näiden osalta ok. Ensikäynti Taysissa tulossa 2.11.' 06
[color=FF69B4]-ninnuli1-
[color=CD1076]Ikä: Molemmat ollaan 27v.
Mistä päin: Kaakkois-suomi
Yritys aloitettu: 04/05
Tutkimukset: Aloitettu elokuussa 06. Miehen simpat, verikokeita, ultra. Muuten kaikki ok, paitsi pco-epäily.
Aukiolotutkimus tulossa tällä viikolla.
[color=FF69B4]-piggeliina
[color=CD1076]Ikä: minä 31v ja mies 30
Kotoisin Etelä-Suomesta
Yritys alkanut: pillerit jätetty pois 09/01
Tutkimukset: clomit+terot 3kk 07/02 tuloksetta
02/06 hoitoihin yksityiselle, verikokeet, ultrat, munatorvien aukiolotutkimus tehty ja kaikki ok, mieheltä otettu 2x simppakoe joista ensimmäinen oli normaali ja toinen oli normaalin rajoissa, uus clomikuuri 06/06 tuloksetta
edessä inssi ens keväänä ja sitten mahdollisesti IVF.
[color=FF69B4]s-a-a-r-a, saara vaan;)
[color=CD1076]Ikä:minä22v, mies 23
Mistä kotoisin: tampereen lähikunta...
Koska yritys aloitettu:09/04 on pillerit jätetty pois
Mitä tutkimuksia tehty:mieheltä on tutkittu simpat, niissä vähän häikkää, eli määrä hiukan pienempi kun olis suotavaa ja myös epämuodostuneita on niistä osa. testosteronitaso myös hiukan matala. tosin näiden kummankaan asian ei kuulemma pitäisi ratkaisevasti lapsettomuuteen vaikuttaa...? sitten vielä joku kromosomitutkimus on otettu, mutta tulokset ei ole vielä tulleet. itelle tehty jotain verikokeita...en muis-ta tarkalleen mitä, jotain hormoneja niistäkin mitattiin,niissä kaikki ok. ja myös sokerirasitustesti, kuu-lemma varmuuden vuoksi että jos olis jotain sokerihäikkää joka estäis ovuloimasta.kaikki kuitenkin ok. munanjohtimien aukiolotutkimus myös takana,sekin ok. kaks tuloksetonta inssiä takana, nyt on mies clomifen-kuurilla, ja tää kierto on taukoa, ja sit joulukuussa taas uusi yritys.
[color=FF69B4]Titi-uu84
[color=CD1076]Ikä: 22-vuotta, mies 25-vuotta
Kotipaikka: Itä-Suomi
Yritys aloitettu: 4/06
Kaksi alkuraskauden keskenmenoa takana, mitään tutkimuksia ei ole vielä tehty, mutta marssin lekuriin heti vuodenvaihteen jälkeen jos ei ala tärppiä kuulumaan... Nyt ei toistaiseksi ole aikaa eikä energiaa hakeutua vielä mihinkään tutkimuksiin ja yritystäkin on toisaalta niin vähän aikaa, että lääkäri ei vielä suositellutkaan tutkimusten tekoa.
[color=FF69B4]Tuiskutiusku
[color=CD1076]Ikä: 24 v. ja miehellä 28 v.
Mistä päin: Itä-Suomi
Yritys aloitettu: 08/05
Tutkimukset: Ei ole vielä aloitettu
[color=FF69B4]Tuittu78
[color=CD1076]Ikä: 28 ja mies 30
Kotipaikka: Espoo
Yritystä: 12/04 alkaen
Hoidot: Ollaan oltu asiakkaina Väestöliitossa 2/06 alkaen ja yksi inssi tehty 5/06. Nyt hoitotauolla mi-nun kilpirauhasongelmien takia, kunnes se asia on kunnossa. Muuta syytä lapsettomuuteemme ei ole löytynyt.
[color=FF69B4]trixie2
[color=CD1076]Ikä: Minä 27 ja mies 24v
Kotipaikka: Olemme pohjanmaalta.
Yritys aloitettu: Pillerit jätetty 05/05.
Tutkimukset: Simppatesti ok. Labrat ok. Aukiolotutkimus ok. Kaikki ok. Menemme ava-klinikalle jou-lukuussa uudelleen käymään. Hoidot aloitetaan ivf-hoidoilla tammikuussa.
[color=FF69B4]Vannis
[color=CD1076]Ikä: 25, mies 26
yritys aloitettu: 3/05
tutkimukset: verikokeet kaikki normaalit, SSG normaali, 10/06 todettu lääkärin sanoin " klassiset pco-munasarjat" , simpat melko ok (epämuodostuneita paljon, mutta huikea kokonaismäärä kai korvaa laa-dun). Tutkimukset tehty yksityisellä, hoitoja mietitään.
[color=FF69B4]VihervaaranAnna
[color=CD1076] Ikä 28, mies 25.
Paikka: Lounais-Suomi
Taustat: ekat PCO-epäilyt 3/2006, nyt diagnoosi varmentunut. Miestä ei (vielä testattu).
Lääkitys: E-pillerit jätin 11/2005, mutta ehkäisy pois kokonaan vasta 5/2006, Terolutit sain jo 3/2006 ja Clomifenit aloitin yhdellä tbl/pvä 10/2006.
Kommentit (58)
Heti aluksi Naksulle onnea avonaisista tuubeista!!
Kyselit ovis-testeistä, testejä ei pidä ottaa ekasta aamupissasta, koska silloin hormoni on marinoitunut liian pitkään rakossa. Siksi pitää olla käynyt pissalla pari-kolme tuntia ennen testiä, ja siinä välissä siis pissaamatta. Jos sulla oli nyt väliä vajaa pari tuntia, ne sehän oli lähes jees. Mä teen aina niin, että pistän kellon soimaan n. 2,5 h ennen aamuherätystä ja käyn sillon pissalla. Siten saan heti noustuani tehtyä testin seuraavasta pissasta ja pääsen jatkamaan töihin.
Killa kiitos ajatuksista! Pari päivää olin työmatkalla ja heti oli tullut sata viestiä listalla:).
Diinalle rohkeutta ao-tutkimukseen! Missä se ovis sulla luuraa, höh..
Apila ja Kathy, tylsää kun on säätöä lääkäriaikojen kanssa. Kathy sama juttu on kyllä yksityiselläkin: jotkut lääkärit vaan on aina myöhässä, ja monesti paljon enemmän kuin puoli tuntia;). Toivottavasti Apila saat asennoiduttua uudestaan uuteen aikatauluun. Onpa Aftiksella kypsiä jonoja yksityisellä, hitsi toivottavasti tilanne paranee.
Titi teratologian neuvonta suosittaa Bevitabsia, mutta voihan tuo sunkin nappi olla ok, joissain vaan on liian suuret pitoisuudet!
Piggeliina taisit kysellä miksi kohtu jollain supisteli ao-tutkimuksessa, kohtu supistelee usein kun sitä ronkitaan, mulla mm. jonkin verran joka inssissä. Peukkuja ettei sul täti tulis!
Killelle onnea päätöksestä ottaa uusi duuni, niin sitä pitää tehdä! Ei voi pysäyttää elämää tän takia, ja toisaalta duunissa on yleensä aina varaa vähän sepittää - ihmisillehän sattuu vaikka mitä eikä ole ketään, jolla ei joskus olis poissaoloja. Tämän seuraavan on tarkoitus rohkaista, ei lannistaa, mutta ei sitä tammikuun ivf:ää kannata ottaa lopullisen ratkaisun hetkenä. Ivf:ssä on " vain" 30% todnäk hedelmöittyä, ja se tehdään monille useamman kerran, siis jos ei kerralla onnaa niin sitten vaan seuraavaan, ei mitään ole menetetty (paitsi tukku rahaa).
ON: mua mietityttää just taas pikkuhiljaa toi valinta inssien jatkamisen ja ivf:ien aloittamisen välillä. Huomenna menen yhdelle klinikalle juttelemaan tästä, oletan että se on eri mieltä kuin se toinen jolla olen käynyt, eli mun pitää itse tehdä päätös, Milka hedelmöitystieteen nettimaisteri...
Jos mulla olisi loputtomasti aikaa, jatkaisin varmaan ilman muuta inssejä vielä 2-3 kertaa, kun toi yks kerran toimi. Mutta kiire ei hävinnyt uuden lain myötä mihinkään eli pitää juosta yhä niiden siittiöiden perässä ennen kuin ne kesän alussa loppuvat :(. Että Kille siinä mielessä se 30% todnäk on hyvin kiinnostava verrattuna inssin reiluun 10%:iin!
toivottavasti toi mun aiempi kommentti sulle ei ollut ihan urpo, mua alko harmittaa kauheesti kun piti rohkaista sua siinä kroonisen sairauden asiassa ja sitten vahingossa taisinkin pelotella sillä kaverin esimerkillä :(. Vaikka hänellähän kaikki meni hyvin joten varmasti sullakin!
Oli siis tarkoitus sanoa, että hyvä kun olet saanut kunnon ohjeet lääkkeen ottamisesta/ottamatta jättämisestä, ja tosi monia lääkkeitähän saa ottaa raskauden aikana jos katsotaan että se äiti+sikiö-kokonaishyvinvoinnin kannalta on parempi kuin olla ottamatta, että ei esim. normaalit terveyskeskuslääkärit noista edes voi tietää.
mukavaa iltaa enskoille!
[color=red]En jaksa nyt kommentoida mitään, oon ihan väsy. Sori. Tulin vaan ilmottelemaan että elossa ollaan. Ja täti ilmeisesti tekee tuloaan alavatsan juilinnasta päätellen. Kiertopäivistä ei ole mitään tietoa enkä aio niitä laskeakaan. Paitsi jos täti ei nyt päätäkään tässä viikon sisällä tulla niin ehkä sitten jo lasken ne koopeet... Tuntuu nimittäin ihan siltä että viimeisiä kiertopäiviä viedään, vaikka en ole niitä laskenutkaan. No eiköhän se täti kaarra pian paikalle, herkeispähän koskemasta mahaan. Öitä kaikille!
T:Titi-uu[/color]
Pikaisesti täytyi kommentoida että et kanna huolta! Kiitos kannustuksesta ja että välität. Mulla se lääke on sellainen, jonka vaikutusta sikiöön ei ole tutkittu, joten sen vuoksi sen käyttö suositellaan lopetettavaksi ennen yrityksen aloittamista. Kurja juttu on se, että se lääkkeen aloittaminen vasta ruljanssi onkin: on aika kallis lääke, joten kelan kanssa tulee huima paperirumba, ja lisäksi siitä lääkkeestä tulee kurjia sivuvaikutuksia parin-kolmen ekan kuukauden ajaksi kun sen käytön aloittaa. Eli käytännössä en voi käyttää lääkettä vähän aikaa ja sitten taas lopettaa, vaan on valittava joko vauvaprojekti tai sitten lääke... Mutta en kanna siitä vielä murhetta, vaan katson nyt päivän ja kuukauden kerrallaan.
Vilkutuksia muillekin enskoille!
bianco
Meen ultraan, jossa näkee, onko clomeilla ollut toivottu vaikutus. Toivotaan, että siellä näkyy ainakin yksi hyvin kasvanut munasolu ja riittävän paksu limakalvo. No huomenna sen näkee!
Hienoa, että Naksulla, Jessicalla, Kathylla ja Trixiellä oli ollut onnistunut lääkärikäynti. Pidetään vielä peukkuja, että Apilan ja Afternooninkin asiat lähtee jahkailun jälkeen vauhdilla eteenpäin.
Brooken kuulumisia kaipailen!
Olitkos siis nyt menossa inssiin, Kille? Tsemppiä! Kohta pääset taas piinailemaan :) Siinä vasta tsemppiä tarvii!
Diina, ei mullekaan hyvä mieli tullut Kiinteistömaailman mainoksesta. Pakko tällaista vaan on sietää, me lapsettomat kuitenkin kuulutaan vähemmistöön. Olikos se niin, että kymmenesosa pariskunnista on lapsettomia.
Milkan ovistestailutyyli kuulosti toimivalta, ehkä kokeilen itsekin, kun testaamisen ajoitus on ollut vaikeeta. Mun mielestä on vaikeeta muistaa, onko aina ollut tarpeeksi kauan pissaamatta ja juomatta paljon. Ja testihän pitää tietääkseni tehdä aina samaan vuorokaudenaikaan. Oon kyllä vähän herkkäuninen, joten unet vois kyllä häiriintyä, jos joutuu pitkään testaileen.
Oma napa tulikin tuossa ihan alussa, joten eipä tässä muuta tällä kertaa. Kp 11 on menossa. Ja munasarjat tuntuu hiukkasen turvonneilta, joten on clomit ehkä jotain saanut aikaan. No kuten sanottu, huomenna sen näkee.
Iloisia huiskutuksia kaikille enskoille!
Vannis
Lupasin tulla kertomaan lääkäriuutiset. Inssiin päästään jo ensi viikolla =) tai siis jos munikset kypsyy ok. Tänään pistin jo ekan puregonin ja jatkan piikittelyä vielä 6 päivää lisää. Taas oli eri lääkäri ja määräsi pienemmät hormoniannokset, syytä en hoksannut siinä hötäkässä taas kysyä. Ens tiistaina on seurantaultra ja sitten jos tarpeeksi isoja muniksia niin samana iltana pregnyl ja torstaina inssi. Jos pitää vielä jatkaa pistoksia niin sitten inssi joko pe tai la.
Juttelin lääkärin kanssa myös siitä miten tästä sitten jatketaan jos ei nyt tärppää. Hän sanoi, että katsotaan tehdäänkö vielä yksi inssi ensi vuoden alussa. Ei välttämättä. Ja se laittoi meidät jo Tampereen ivf jonoon =) eli sinne päästään sit ehkä toukokuussa, viimeistään syksyllä. Katson sitten tilannetta keväämmällä ja päätän odotanko vai varaanko aikaa yksityiselle. Riippuu varmaan fiiliksistä, ja rahatilanteesta =)
Lääkäri oli oikein mukava ja kysyi, että kuinka otin sen inssin epäonnistumisen. Sanoin, että muutama päivä meni siipi maassa, mutta että sieltä on taas noustu. Hän sanoi, että niin pitääkin tehdä, että suree surun pois ja sitten jaksaa taas. Mutta hyviä uutisia siis ja vaikka apteekkiin upposikin taas omaisuus niin ihan hyvällä mielellä aloitin taas piikittelyn.
Tuu mooli vaan meidän kans kirjottelemaan tänne =) ja toivottavasti mieli on parempi piakkoin. ((halaa))
Naksu ¿ aina kannattaa yrittää myös luomuna =) Mulla on pari kaveria, joilla tärppäsi just luomusti kaikkien hoitojen ¿tauolla¿.
kille ¿ hyvä päätös työn suhteen =) kysyn vielä noista sun insseistä, ihanko ne on tehty siis heti seuraavaan kiertoon, eli ensin inssi ¿ sit n. 2 vk päästä menkat ja heti uudet lääkitykset ja uusi inssi perään? Vai oliko sulla lääkitystä, nyt on kadonnu tieto mun päästä.....Mulle se lääkäri nyt selitti, että oikeasti tämäkin kierto olisi siis pitänyt pitää vielä väliä. Eli se kierto kun menkat alkaa inssin jälkeen ei kuulemma ole mikään ¿kierto¿. Sen jälkeen pitäisi vielä odottaa toiset menkat ja vasta sitä seuraavaan kiertoon tehtäisiin uusi inssi. En tiedä sitten johtuuko se näistä piikitettävistä hormoneista, esim. jos clomifen inssejä voi tehdä tiheämpääkin, vai johtuuko se vaan julkisen puolen jostain säännöstä.....siihen on nyt vain ilmeisesti tyytyminen. Lääkäri kuitenkin ultrasi tänään ja sanoi, että koska ei mitään kystia tms. ollut näkyvissä niin lääkitys voidaan aloittaa nyt jo tähän kiertoon.
kathy ¿ kiva, että jäi positiivinen fiilis käynnistä. Siitä se lähtee....
Vannikselle tsemppiä, että munikset on kasvaneet =)
Huiskutus myös muille enskoille!
t. Afternoon
Aftis, mulle on tosiaan tehty jo 6 inssiä (yksityisellä tietty mun tapauksessa) ja aina on voinut jatkaa suoraan seuraavasta kierrosta, paitsi ao-tutkimus kun tehtiin, niin siinä kuussa ei voinut tehdä hoitoja ollenkaan.
Tosin vasta nyt vikalla kerralla oli hormonit mukana, ja siinä se juttu, että sun pitää olla ihan varma että ne tosiaan on sitten menkat eikä jotain muuta tipottelua, koska piikittelyhän aloitetaan kp 5 etkä tietty halua vetää hormonia jos olisitkin raskaana.
Mutta luulen, että jos voidaan sillonkin jotenkin varmistua että ne on oikeat menkat niin voidaan jatkaa heti.
Bianco hyvä jos en pahoittanut mieltä! Kaikenlaiset lisähankaluudet on kurjia, mutta pakko ottaa niin, että niitä vaan tulee, mullakin ties mitä okaita polullani että en tosiaan jaksa innostua jostain uivelosta kiinteistömaailman mainostoimiston hepusta joka kepeästi sanailee lisääntymisen autuudesta =)
Mukavaa työpäivää!
Hei!
Olen päivävuorossa töissä enkä pysty lukemaan teidän kuulumisia. Pakko tulla silti piipahtamaan ja purkamaan sydäntä.
Mun mies oli siis simppatestissä torstaina. Kauhuksemme saimme maanantaina kotiin tiedon, että siellä oli vain muutama liikkuva siittiö. Nyt hän joutuu uuteen tarkempaan testiin (pesuun) ja sitten mietitään lisätutkimuksia ja hoitoja.
Tää tuntuu todella rankalta, kun mulla vielä on PCO. Juuri kun ajatus clomeilla lapsen saamisesta alkoi tuntua mahdolliselta, tuli tämä.
Olimme molemmat eilen aivan rikki, mutta onneksi tänään on vähän parempi olo. Kamalaa tää silti on.
Tulen uudestaan paremmalla ajalla ja luen teidänkin kuulumiset! Kiitos kun olette siellä, tämä helpotti vähän. (En halua puhua tarkemmin kavereille, kun mies ei oikein tahdo että hänen asioita puhun tarkasti. Ymmärrän toki, näin alkusokin aikaan varsinkin. Itselläni puhumisen tarve vaan välillä on tosi kova.)
Kaikille paljon tsemppiä, ei tää helppoa ole kellään, mutta muistakaa että kyllä kaikki järjestyy!!!
Todella kurja juttu, olen tosi pahoillani puolestanne, varmasti kova pala ja sitä nieleksii hyvän ajan ennen kuin hyväksyy.
Iso halaus sinulle. Hyvä että asia kumminkin selvisi tässä vaiheessa, niin tiedätte miten jatkaa, ettekä tuhlaa aikaa kenties tuloksettomiin hoitomuotoihin. Onneksi on tapoja hoitaa teidänkin tapaustanne, mitään ei ole menetetty.
terveisin Milka
Kamalan kurjia uutisia. Teillä ei todellakaan ole helppoa nyt. Jaksamista ja voimia ja kaikkea hyvää! Tähän ei mikään kaadu, vaan hoidot saattaa lähteä nopeamminkin eteenpäin nyt. Sulla tuntuu kyllä olevan positiivinen asenne, joten eteenpäin vaan!
Mullakaan ei ole ultrasta hyviä uutisia, mutta Annan uutisten jälkeen en kehtaa paljon ruikuttaa. Helppoa ei kyllä tosiaan ole kenelläkään. Siis clomit ei olleet vaikuttaneet niinkuin piti, vaan yhden hyvin kasvaneen munasolun sijasta siellä oli kolme puolikokoista (vajaa 9mm), joista ei tiedä, jaksaako mikään kasvaa loppuun asti ja irrota. Niin ja oli siellä ne pco:n aiheuttamat lukuisat pikkurakkulatkin tietenkin. Limakalvo oli 5mm, eli jäljessä sekin kp:hen (12) nähden. Nyt ei voida tehdä muuta kuin odottaa, että irtoaako sieltä mitään. Alan tikuttamaan ovista kp 16 eli sunnuntaina. Lääkärin arvaus oli, että ovis on kp 18 jälkeen jos on ollenkaan.
Lääkäri oli kyllä ihanan kannustava, se aina jaksaa muistuttaa, että meillä on hyvät mahdollisuudet onnistua, kun munasoluja on. Se on vaan niin tärkeetä, että lääkäri on positiivinen. Pyysin myös lähetteen julkiselle, joten se on nyt vetämässä.
Tätä en muuten itse aiemmin tiennyt clomeista: clomeilla kasvatettu munasolu irtoaa yleensä vasta 22-24mm kokoisena eikä 18mm kuten normaalisti ja clomit voi vaikuttaa samalla henkilöllä erilailla eri kierroissa.
Aftis, mahtavaa, että pääsette jo ens viikolla inssiin. Kyllä kannatti pitää puolensa!
-Vannis
Kylläpä tuli ikäviä uutisia! Me ollaan täällä juuri sitä varten, että sydäntä saa purkaa niin kuin siltä tuntuu! Ymmärrän senkin, että mies ei toivo asiasta puhuttavan tutuille, sillä kyse on kuitenkin niin henkilökohtaisesta jutusta.
Onneksi lääketiede on meidän puolella tässä asiassa. Pitää muistaa, että pienen ihmeen alkuun saattamiseen riittää vain yksi simppa. Voimia teille lisätutkimuksiin, toivotaan että sieltä tulee valoisampia uutisia. Ja niinkuin Milkakin sanoi, niin nyt teillä voidaan keskittyä ainakin juuri oikeisiin hoitomuotoihin.
Halauksia ja jaksamista!
-Diina-
Iso rutistus Anna V:lle!!! Mutta se on nyt hyvä, että tiedetään mikä on vikana, niin osataan heti aloittaa oikeanlaiset hoidot. Tiedän tämä ei kauheasti lohduta, mutta kuitenkin....
Vannis: harmillisia uutisia sullakin.... mutta toivotaan parasta, että se ovis kuitenkin tapahtuisi. Älä vielä heitä kirvestä kaivoon.
Afternoon kyseli meidän insseistä. Juuri näin, meille kaikki on tehty perättäisiin kiertoihin ei mitään välikiertoja. Mulla ei ole ollut muita hormooneja kuin clomit, että ehkä sillä todellakin on merkitystä tuohon voidaanko tehdä heti perättäiseen inssiin. Tosin clomitkin aloitetaan jo kp3 ja niitä ei saa ottaa jos on raskaana. Clomeja olen ottanut 1 tbl kp 3-7. Tuntuu, että riippuu myös aina lääkäristäkin.....
ON: ovistikkuun ilmestyi haalea viiva, joten oletan/toivon, että huomenna tulis plussa. kp 14 tänään (aikaisemmissa kp14 -15) Tää on siis neljäs inssi ja ensi kierto sitten ilman minkäänlaisia hormooneja, JES! Ja sitten seuraavasta ilmeisesti jo ivf:n alkulääkityksiä loppukierrosta..... Jos mennään pitkällä kaavalla. Tämä tarkoittaa ilmeisesti, että jouduttaisiin ostamaan osa lääkkeistä jo tämän vuoden puolella ja Kelan lääkekattohan alkaa tammikuussa alusta. Mutta en millään jaksa odottaa pidempään. Mutta katsotaan mitä lääkärisetä sanoo huomenna.
Täällä on ollut myös keskustelua follikkeleiden määrästä. Mulla on ollut aina vain yksi, joka on puhjennut ja yleensä yksi pienempi. Lääkärimme mielestä tämä on ollut ihan riittävä. Tämä tietysti myös ehkäisee kaksoisraskauksia....
Paljon voimia ja huiskutuksia kaikille enskattarille, mutta etenkin Annalle ja Vannikselle!
Kille
Kille: Onnittelut uudesta työstä! Ei pidä jäädäkään jäädä ajattelemaan että jos kun aina on se mahdollisuus kuitenkin että jos ei... Ikävä mutta tosiasia! Joten tsemppiä uuteen työhön ja yritykseen tietty kans, toivotaan et se o-plussa sieltä tupsahtaa! =) Ai nii, mun kierto on sellanen 25-28, mut koskaan ei tiedä ku toi ovis nyt antaa odottaa...
Kathy: Pääasia on että jotain tapahtuu, eikös?Kyllä se vaan olo helpottaa ku asiat etenee, vaikka se sit tapahtuis vähän ajateltua hitaammin..
Diina: Voi, tiedän täysin mikä tuo pelon määrä on sitä ssg:ta odotellessa. Just sen pelon purkautuminen kai sen itkunkin siinä pöydällä sai aikaan! Nyt vaan lähetän sulle kamalan paljon tsempitystä ja onnenrutistuksia että se menis kaikin puolin hyvin!!!! Hih, voin samastua tohon seteleiden päälle pissimiseen, pari inssii ois varmaan jo yksityisellä tehty niillä rahoilla mitä on menny kaiken maailman hömpötyksiin tässä vuoden aikana (testit, vitskut, ultrat...)
Milka: Joo, ei nyt ainakaan yöllistä pissaa enää ollu ku just olin käyny, tiä sitten miks näytti silti plussaa... Luotan kuitenkin tuohon ultraan enemmän ku testeihin..
Aftis: Ja sielläkin homma rullaa taas hienosti, kivaaa!!!! Nyt piikität sen plussan sieltä itelles!!
Anna: Voi kurjuus! Mutta muista, että nuo hoidot on niin loistavia nykyään ettei tollanen oo kuitenkaa este raskautumiselle! Hidastaa saattaa mutta ei estää! Nyt voimia sinne!!!!
Vannis: Toivon toivon toivon että ne nyt kuitenkin siellä tarpeeks isoiks kypsyis, ja limis kans!
ON: Nyt siis kp12 ja melkoisesti vihloo tuonen oikealle alas - oiskohan nyt sitten oviksen hetket vai mitä lie? Pupuiltu ei olla ja täytyy sanoa että en kovin paljoa kaipaakaan sitä! =) Vuoden aikana on niin monta pakkopupuilua takana että nuo spontaanitkaan tempaukset ei tällä hetkellä kiinnosta...
Killa-hani, rutistuksia sinne!!!
Kille menet siis kohta inssiin, hienoa! Neljäs kerta toden sanoo :).
Vannis tsemppiä pikku munikselle että vetäisee muutaman millin lisää pituutta ja saa tiristettyä itsensä irti!
ON: Vaihteeksi hoitouutisia. Mä voisin sanoa että seitsemäs kerta toden sanoo, eikös niin ;-). Olin tänään pitkästä aikaa klinikalla suunnittelemassa hoitoa. Siitähän on yli 2 kuukautta kun tulin raskaaksi eli olin viimeksi hoidoissa, tuntuu kovin pitkältä tämä väliaika kun henkisesti meni niin pitkän matkan.
Nyt olisi sellainen ajatus, että tehdään vielä kerran, eli se seitsemäs kerta, inssi. Hormonit mukaan ilman muuta, en enää luota ajoitukseen ilman irrotuspiikkiä, vaikka sattumastahan tuo raskautuminen saattoi myös johtua.
Sen jälkeen voisin olla kypsä ivf:ään, toisin kuin Kille menisin kumminkin varmaan lyhyellä kaavalla. Lääkärin mukaan todnäk on yhtä hyvä lyhyelläkin kaavalla, silloin vain ei voi niin tarkkaan optimoida etukäteen ajankohtaa. Jos hyvin käy ja saisin alkioita pakkaseen, ehtisin ennen lain voimaantuloa (=anonyymilla spermalla aikaansaatujen alkioiden tuhoamista) 2-3 kertaa käyttää niitä vielä.
En jaksa edes kertoa miltä tuntuu ajatus siitä, että alkiot tuhottaisiin. On vielä toivonpilkahdus, että ne voitaisiin lähettää turvaan jollekin ulkomaiselle klinikalle ja mennä itse perässä, mutta näistä ei kukaan vielä osaa sanoa tarkkaan.
Menipäs synkäksi, ei ollut tarkoitus, oli myös kivaa päästä taas suunnittelemaan tulevaa:).
Huiskuhuisku!
Olevinaan ollut niin kiireinen viikko, ettei ole ehtinyt juuri palstailemaan! Koitetaas korjata tilanne! :)
[b]Apila[/b]: voi itku! Tosi kurja tilanne, että saa just ennen kuulla että lekuriaika onkin peruttu! :S Miten sä jakselet? Saitteko te mitään uutta aikaa?
[b]Kathy[/b]: mitkä tilanteet, ei kai tätsä vielä tullut? *bd* Pikkuhiljaa asiat etenee teilläkin, hyvä! Ja varmaati tosiaan ihan fiksua kattoa ne miehen simpat ennen kuin alkaa popsia itse mitään lääkkeitä.
[b]Jessis[/b]: sinnekin *bd* luomuihmeen puolesta! :)
[b]Kille[/b]: onnea uudenlaisesta työstä! Toivotaan, että saat siitä muuta mukavaa ajateltavaa vauvailun lisäksi! Eikä sun tietenkään tarvitse mitään oikeitä syitä kertoa! :) Tsemppiä inssiin!
[b]Diina[/b]: täällä on toinen negojen testaaja eli ovistestissä ei plussaa täälläkään! :/ Vähän epäilen että ovis on jo ollut (jos on) kun muuten on oviksen jälkeisiä merkkejä ilmassa. Ootko muuten kokeillut mammaksin/kotitestien testejä, ne on vähän halvempia?
[b]Vannis[/b]: voi että, miten ne munikset ei siellä nyt kunnolla kypsy?! :/ Toivotaan, että sieltä nyt joku sitten irtoaa!
[b]Aftis[/b]: hyvä että pääsette seuraavaan inssiin jo pian! *bd*
[b]AnnaV[/b]: voi itku ja kurjuus! Samperi että pitikin olla huonoja tuloksia! :( Onneksi, onneksi nykyään riittää se muutamakin simppa, kun sentään hoidot on niin kehittyneet! Koittakaa jaksaa!
[b]Milka[/b]: onnea seitsemänteen yritykseen! *bd* Toivotaan, että sä olet kesäkuussa jo niin pitkällä raskaudessa, ettei hetkeen tarvitse murehtia " mitään" ! :) Saako muuten udella, kun aikaisemmin puhuttiin niistä luovutetuista sukusoluista, että mitä sä tiedät sun luovuttajasta?
[b]Naksu[/b]: halit taas sinnekin! :) Voisikos ajatella niin, että hyvä vaan kun ei tarvi enää miettiä pupuiluajankohtia?! Itse odottelen tuota kanssa, eli että saisi jossain vaiheessa puuhastella miettimättä mitään tai olla puuhastelematta jos siltä tuntuu! No toisaalta eipä täälläkään peitot heiluneet viime aikoina...
Heipat vielä kaikille muillekin Enskareille!
Killa
Kiva että sinäkin Killa ehdit palstailemaan, ettei se työnteko sentään niin hirveästi tätä nettielämää häiritse:). Kurjaa jos sulla ovis kadoksissa :( . Eikä ole varmasti kivaa miettiä sänkypuuhia tällaisen kyttäämisen keskellä. Mutta mieli rohkeana eteenpäin, halaus!
Mä en tiedä paljon mitään siitä spermanluovuttajasta. Tiedän että se on suomalainen, minkä pituinen ja painoinen se on, ja minkä väriset silmät ja hiukset:). Siinä se, ja hyvä niin.
Ekalla kerralla tuntui jotenkin kummalta ajatukselta että tässä vieraan miehen spermaa meikäläiseen suihkutetaan ja mikähän tyyppi se on... Mutta sitten aloin mielessäni kuvitella sen sellaiseksi kuin itse halusin ja niinhän pitääkin, ja se on mun hyväntekijä =). Ja myöhemmin on sanottava, etten enää ajattele paljon koko asiaa. Jopa niin että kun tulin raskaaksi niin piti ihan kirjoittaa muistikirjaan ylös että muista kysyä klinikalta noi sen perustiedot kun en sillä kertaa ollut edes painanut mieleen!
Naksu en mäkään luota hirveästi niihin ovistesteihin, tai siis mulla ne ei tosiaan toimi aina hirveän hyvin. On kuulemma ihmisiä, joilla ne ei kerta kaikkiaan toimi ollenkaan, mutta sulla näköjään ainakin toimii. Ultra + lh-testi on se yhdistelmä jota tosiaan on hyvä käyttää.
terkuin Milka
Huomenta!
Varoitus: nyt tulee omaa napaa vain!
Tänä aamuna ovistestin viiva oli edelleen haaleampi kuin kontrolliviiva...... ja kp15. Piti oikein miehen kanssa yhdessä heti aamutuimaan miettiä mitä tehdä. Tultiin sitten siihen tulokseen, että koska viiva oli edelleen selkeästi vaaleampi kuin kontrolliviiva, niin en varannut aikaa inssiin tälle päivälle, vaan teen testin huomenna ja toivon plussaa silloin. Mietin vain, että oliko ovis kuitenkin jo eilen, vaikka viiva aamulla oli myös silloin selkeesti vaaleempi ku kontrolli. Ärsyttävää epätietoisuutta!!! Grrrr! No huomenna aamulla sen sitten näkee mitä tikku näyttää....
Edellisessä kierrossa tikkuun pärähti viiva vasta kun oli ovis ja nyt pari päivää viiva ollut selkeästi havaittavissa. Tosin plussa tulos on aiemmin näkynyt oikeastaan melkein heti, mutta nyt on joutunut odotteleen 5 min. ennenku viiva on ilmestynyt. Aikaisemmin olen kyllä saanut haamuviivoja ennen plussaa. Toivottavasti vaan nyt hätäilen turhaan ja huomenna olis ovis, muuten tää kierto meni harakoille. Mulla kun ei aikasemmin ole ollut ongelmia tulkintojen kanssa, että on ärsyttävää.
Tulipas sekavaa tekstiä, mut oli pakko purkaa taas tuntojaan.
Missäs kaikki muut? Nyt en muista muiden kuulumisia tarkemmin, mutta yritän palailla paremmalla ajalla ja vähemmän oma napaisella tekstillä.
Kille
toi on niin hankalaa! Mä oon noissa tilanteissa joko vaan odottanut " kärsivällisesti" , tai sitten tehnyt uuden testin illalla. Mutta onhan vielä sekin mahis että menee ultraan tsekkaamaan asian, mulla on välillä tehty ihan hirveesti ultria just kierron venymisen ja epäselvien lh-testien takia, oisko sunkin mahdollista mennä tänään ultraan jos epäilet?
Kulut siinä kyllä kasvaa kauheasti mutta tossa kohtaa mä en koskaan ole säästänyt. Tai sitten odottelet...
Tsemppiä että viiva tulee selkeänä viimeistään huomenna!
Ajattelin odottaa huomisaamuun, koskapa vaikka se ovis nyt sitten tänään olisikin, niin mies ei ehdi toimittamaan tänään enää simppoja labraan.... ja jos ovis olis tänään, niin huomenna inssi voidaan vielä tehdä. Toisaalta tänään ultrassa näkis mikä tilanne tänään...... no odotan huomiseen ja jos ei näytä plussaa, niin sitten menen ultraan ihmettelemään mitä tuolla alhaalla oikein tapahtuu. Ja totta tietysti sekin ettei joka kuukausi välttämättä ole ovista. Tähän asti ollut kyllä aina kun sitä olen seuraillut....
nyt takas töiden pariin
Kille
Moikat!
Vihdoin pääsin koneen äärelle ja pieni hetki rauha maassa, että ehtii kirjoittaa.
APILA:
Tylsyys, että aika peruuntui tuolleen. Toivottavasti saatte mahd. pian uuden ajan!
NAKSU:
Voi, onnea! Tosi upea juttu, että torvet oli auki! Luomuyritystä vaan edelleen kehiin vaikka kroppa sekoilisikin! Eihän sitä koskaan tiedä...Pidän peukkuja, ettei pyhät sotke sun suunnitelmia.
KATHY:
Vaikka lääkäriä odottaakin kauhunsekaisin tuntein, niin se laittaa aina asioita liikkeelle. Hyvä että teillä lähtee nyt pyörät pyörimään. Jos kiinnostaa vertaistuki myös painonpudotusasiassa, niin tervetuloa kirjoittelemaan " Liikunta, terveys ja laihdutus" -puolelle pinoon " jouluksi kuntoon" . Kevääksi syntyy varmasti uusi pino. Se on toiminut mulla ainakin hyvin tsempparina ja olen saanut syksyn aikana pudotettua 8 kg.
MOOLI:
Kumpa se olotila sinulla paranisi :)
JESSIS:
Onnea sinullekin avoimista torvista! Hienoja uutisia, vaikka toimenpide sulla ikävä olikin!
KILLE:
Onnea uudesta työprojektista! Jospa se käänteispsykologia toimisi eli mahdollisimman paljon suunnitelmia ensi vuodelle, jotka sitten pikkuinen tulokas saisi mielihyvin sotkea ;)
PIGGELIINA:
Onpas sulla pitkä kierto kun kp 44:ssa huitelet... Älä nyt vielä toivoja menetä, vaan laita ovet säppiin ja koita vielä harhauttaa se täti matkoihinsa!
AFTIS:
Voi kurja, mitä pompottamista! Kyllä välillä tekisi mieli sanoa vaikka sitten niille hoitajille tai lääkärille tai edes jollekin, että " Ettekste tajua miltä musta tuntuu!" Toivottavasti pääsette sinne inssiin pian eikä tarvitsisi mennä kalliille yksityiselle. Jaksuja!
JA SITTEN OMA NAPA:
Kierron puolessä välissä mennään, eikä oviksesta tietoa. Taaskaan. Kyllästyttää tuo negatestien tekeminen ihan tosissaan. Välillä tuntuu, että vois pissiä vaikka vitosen seteleiden päälle, kun rahaa palaa noihin testeihin eikä niillä ole koskaan mitään positiivista sanottavaa. Onneksi lääkäriaika lähestyy, jospa tässä hommassa saatais askeleita eteenpäin. Se aukiolotutkimus pelottaa vaan ihan hulluna, ei se kipu, vaan se mahdollinen tulos...
Huiskutuksia kaikille Ensikoille! Kenen idea tämä pino olikin, niin tämä on loistava juttu!
-Diina- (ent. Kepardiina)
PS. Olenko vähän herkkis, kun mua ärsyttää tuo yläbannerissa oleva Kiinteistömaailman mainos " Osallistu lisääntymistalkoisiin" ?