Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyn arviointi / työttömän terveystarkistus. Onko sama ja mitä oikeastaan pitää sisällään?

Vierailija
23.12.2022 |

Olen nyt "työpaikkojen välissä", eli työttömänä.

Mulla on hoitokontakti perussairauden (1-tyypin diabetes, joka on aiheuttanut elinvauriota silmiin ja munuaisiin) vuoksi ja näen lääkäriä kerran vuodessa, hoitajaa pari kertaa vuodessa. Nämä käynnit kuitenkin perustuvat sairauden hoidon ylläpitoon, kantaa työkyvyn näkökulmaan ei. Ainoastaan on sanottu, että säännöllisyys on parasta eikä esim kolmivuorotyötä suositella.

Haluaisin kuitenkin työkykyyn arvioinnin ja ns mustaa valkoisella rajoitteistani. Se helpottaisi senkin rajaamista, mitä haluaisin ja voisin isona tehdä, koska olen aivan hukassa aiheen edessä. Olen monipuolinen ja kuvittelen olevani kykenevä mihin vain, jos terveys ei olisi rajoittamassa. Liikaa mahdollisuuksia joista en osaa valita ja olen lamaantunut. Olen aina tehnyt fyysistä työtä, mutta viime vuosina lopulta kroppa ei ole kestänyt ja siitä on seurannut aina kuukauden-parin sairauslomapätkä ja nyt viimeisen sairausloman jälkeen jättäydyin työttömäksi työnhakijaksi koska eihän näin voi jatku vaan olisi löydettävä jotain, jonka kroppa kestää.

Olenko yhteydessä kuntakokeiluihmiseen vai varaanko vain omasta terveyskeskuksesta työttömän terveystarkistuksen. Kai he ohjaisivat jonnekin muualle jos tarve on?

Ei siis ole tarkoitus selvittää onko jotain, vaan mitä voin tällaisena tehdä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-tsto tekee tuohon lähetteen, näin ainakin minulla. Lähete laitettiin lokakuussa eteenpäin ja nyt sain ajan tuohon terv. hiitajan tarkastukseen. Hän tekee jaastattelun ja kartoittaa tilanteen ja jos aihetta on, sen jälkeen vasta pääsen lääkärille joka arvioi, tarvitaanko kohdallani tarkempi työkyvyn selvitys. Itsellänni on monia perussairauksia, polvissa tekinivelet ja lannerangassa nikaman siirtymää, diabetes jne. Ikää 55 v

Vierailija
2/7 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit varata itse ajan työttömän terveystarkastukseen. Varaudu siihen, että aika voi mennä pitkällekin ensi vuodelle. Terveystarkastuksen tekee th tai sh (maksuton käynti), ja hän tekee tarveharkintaisesti ajanvarauspyynnön lääkärille. Vain lääkäri voi kirjoittaa työkyvystä lausunnon (maksullinen).

Tällä paikkakunnalla otettiin perusverikokeet ennen th-käyntiä. Olen kuullut, että kokeiden laajuus voi vaihdella kunnittain.

Ilmoitin tarkastuksesta kuntakokeiluvalmentajalleni ja hän merkitsi sen suunnitelmaan. Muuta merkitystä ei sillä hänelle ollut. On

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni ei pakko osallistua. Aika harva asia on pakko terveydenhuollossa näin Suomessa kun ollaan.

Sitten jos palkataan johonkin voi olla pakko osallistua työhöntulo tarkastukseen. Karsitaan varmaan saikuttajat pois.

Vierailija
4/7 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on 60 päivää ollut sairaspäiviä voit hakea kelan kuntoutukseen. Ne arvioi siellä työkykyä myös. Työttömän terveystarkastus on yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
5/7 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyn arviointi on eri juttu kuin lääkärintarkastus. Siihen tarvitaan lääkärin lähete, ja Kelasta haetaan siihen maksusitoumus. Tässä esimerkiksi tietoa yhdeltä työkyvyn arviointien tekijältä: https://www.verve.fi/palvelut/muut/tyo-ja-toimintakyvyn-arviointi.html

Vierailija
6/7 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni ei pakko osallistua. Aika harva asia on pakko terveydenhuollossa näin Suomessa kun ollaan.

Sitten jos palkataan johonkin voi olla pakko osallistua työhöntulo tarkastukseen. Karsitaan varmaan saikuttajat pois.

Siis haluaisin ihan itse jonkinlaiseen kartoitukseen, nyt kun aikaakin olisi ja yritän tehdä tulevaisuussuunnitelmaa. 

- ap

ps. kiitos vastauksista!

Vierailija
7/7 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyn arviointi on eri juttu kuin lääkärintarkastus. Siihen tarvitaan lääkärin lähete, ja Kelasta haetaan siihen maksusitoumus. Tässä esimerkiksi tietoa yhdeltä työkyvyn arviointien tekijältä: https://www.verve.fi/palvelut/muut/tyo-ja-toimintakyvyn-arviointi.html

Hei kiitos! Tämä on lähimpänä sitä, mitä edes kysyin, että onko eroa muuta kuin termeillä. 

Taidan varata sen terveystarkistuksen ja kysyä sieltä tarkemmin. He varmasti osaavat ohjata eteenpäin.

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän