Vielä kerran gallup: mitä teillä on joulun kalapöydässä?
Meillä graavilohi, lohimousse, mäti smetana sipuli, graavisiika, sinappisilli, lasimestarin silli, skagen röra, saaristolaisleipä
Kommentit (43)
Mikä on kalapöytä? Ei ole tuttu, kun olen tottunut lähinnä perinteiseen jouluruokaan, johon saattaa kuulua lipeäkalaa tai graavilohta kylkeen.
Jos on kovin monenlaista kalaa, niin ehtiikö niitä syömään ennen kuin pilaantuvat. Tässä ketjussa listatut kalamäärät kuulostavat siltä, että ehtivät pilaantua ennen kuin nelihenkinen perhe ehtisi niitä syödä.
Meillä on graavilohi, kylmäsavustettu lohi, sipulisilli, sinappisilli ja siianmäti.
Ei kalapöytää, mutta kalaa löytyy alkupaloista:
Lohi-tuorejuustorulla
Silliä 3 sorttia
Lohiviettelys
Rosolli + kastike
Vihersalaatti
Perunoita
Kuohuviiniä
Meillä on silliä, kylmäsavukirjolohta ja graavattua Atlantin mulloa. Graavilohi on meidän makuumme liian rasvaista.
Meillä ei ole kalapöytää, kun kukaan ei tykkää. Korkeintaan on isännällä sillin haju sormissaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kalapöytä? Ei ole tuttu, kun olen tottunut lähinnä perinteiseen jouluruokaan, johon saattaa kuulua lipeäkalaa tai graavilohta kylkeen.
Jos on kovin monenlaista kalaa, niin ehtiikö niitä syömään ennen kuin pilaantuvat. Tässä ketjussa listatut kalamäärät kuulostavat siltä, että ehtivät pilaantua ennen kuin nelihenkinen perhe ehtisi niitä syödä.
Meillä on maltillinen määrä per laji kaloja niin ne myöskin menee kun syödään niitä monena päivänä.
Meillä ei ole erillistä kalapöytää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään pääosin kalaa jouluna, olen tottunut jo lapsena siihen että ne ovat pääosassa ja mies ja lapset on onneksi samoilla linjoilla. Runsas kalapöytä alkuun ja seuraava kattaus onkin oikeastaan vain kinkku ja lanttulaatikko. Joskus laitetaan rosollia myös, mutta en ole jaksanut enää viime vuosina.
Loimulohi
Savugraavilohi
Sinappisilli
Sipulisilli
Mäti+blinit+punasipulihake+smetana
Graavilohimousse+ruisnapit
Ja muuten:
Luomu viljapossun kinkku
Savukalkkunaa
Rosolli+v.pun kastike
Peruna,-lanttu-ja porkkanalaatikot
Maalaislihahuytelö
Juustotarjottimella 4 eri juustoa+muutamia erilaisia keksejä+viikunahillo ja vadelmagranaattiomenahillo
Jälkkärinä suklaaöverit, piparit ja puolukkavaahto
Tapanina teen aina karjalanpaistin+lihattoman makaroonilaatikon ja keitin perunoita, vihersalaatin ja rukiiset riisipiirakat.
Graavilohi
Graavisiika
Sinappisilli
Smetanasilli
Lohenmäti
Siianmäti
Saaristolaisleipä
Minä olen ostanut limegraavilohta ja rapumarinoitua silliä, sisko tuo ainakin mätiä ja äiti on kai hankkinut vähintäänkin kylmäsavulohta ja suvusiikaa. En tiedä,
tuoko toinen sisko kalaa. Syömme aattona yhdessä vuosien tauon jälkeen.
Ei niinkään kaloja, vaikka niistä pidänkin paljon. Joulupöydässä laatikot, kinkku, rosolli yms. Kalana silakat mausteliemessä.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti lohi-chevre! :D
Luultavasti syötte lohi-cheviceä?
Lohi ja vuohenjuustoyhdistelmä kuulostaa pahalta.
Ei ne kalat vaan ne kaloihin liittyvät snapsit!
Lohta, silliä ja aattona paistettuja ahvenfileitä. Meillä aatto on uskonnollisista syistä paastopäivä, jolloin ei syödä lihaa. Perinteisen jouluaterian aika on joulupäivänä.
Voisiko toutainreseptin tänne jättänyt kertoa, mistä hän kalansa hankkii. Olisi kivaa vaihtelua ahvenfileille.