Miksi ystävä ei kiittänyt?
Viikonloppuna tapahtui outo juttu. Ulkoiltiin lauantaina yhden vanhan tutun kanssa lasten kanssa yhdessä, mainitsin, että minulla olisi hänen nuorimmaiselleen sopivat lähes käyttämättömät Kuomat. Sunnuntaina sitten menimme heille leikkimään, ja vein mukanani nuo Kuomat ja lisäksi vielä Reimatecin haalarin, muutamat housut ja Marimekon paidan.
Vaan ystävän reaktio yllätti. Hän nimittäin ei vaikuttanut ollenkaan ilahtuneelta, sanoi jopa jotain sellaista, että onneksi miehensä ei näe. Eikä edes kiittänyt. Visiitti meni normaalisti, lähtiessämme hän sanoi jotain siihen malliin, että kun hänellä ei nyt ole antaa mitään vastavuoroisesti.
Jäin vähän ihmettelemään, miksi näin. Itse olin kokenut aitoa antamisen iloa, mutta tunsin saaneeni märän rätin naamalleni.
Kyseessä on oikein kiva ja reipas talousalan ihminen. Eikö hän osaa ottaa vastaan, kiittää vai mistä oikein on kyse?
Kommentit (21)
Käymme molemmat kirppiksillä, kyse ei ole hienostelijasta. Mutta juuri tuo " tapojen puute" jäi vaivaamaan...
Kiitos kommentista!
Siksi siis mainitsin merkit. Olen niistä maksanut aikoinaan pitkän pennin, ja nyt harmittaa, kun hän ei arvostanut lahjaani.
Mutta hän se taisikin olla fiksu, kun osoitti selvästi, ettei arvosta lahjaa.
niin vastaanottaja vaivautui kun ei kehdannut rahaan tarjota eikä toisaalta ollut antaa mitään tilalle ?
Itte en kehtaisi ottaa rahaa vastaan ystäviltäni lastemme käytetyistä romppeista, vaikka olen kyllä kuullut, että jotkut maksavat jopa sukulaisille. Minusta pitää olla antelias.
Älä huoli ystäväsi käytöksestä, vaikka paha mieli tulikin niin teit ihan oikein ja tuollaista pitäisi olla enemmän. Jakakaa ja antakaa niin saatte itsekin!
meille ainakin kaikki kantanu vaatetta niin että tyttö ei ehdi kaikkea käyttää edes kun menevät pieneksi. kuomat silti ottaisin, koska niitä ei ole. miksi kiittelisin ylenpalttisesti jos ajattelisin että taas lisää vaatteita entisestään pursuaviin kaappeihin.
Meiltä on jopa kysytty halutaanko ostaa vanhoja vaatteita. Ei haluta kun saadaan ilmaiseksi liikaaa. Ehkä joku haluaa. Miksi pitää loukkaantua. Parempi käytänytö olis että ne jotka tarvii, niin pyytää. Tyyliin " laita sana kiertämään että meilä olis tarvetta lasten vaatteille" , niin mä tein jolloin sain ekat vaatteet ystävältä ja muilta muita ja myös tavaraa.
fiksu ihminen olisi kiittänyt, vaikka olisi inhonnut vaatteita-
Jos tilanne olikin se ettei hänellä itsellään ollut varaa ostaa kuomia yms. ja hävetti ottaa almuja vastaan. Ja mies tietenkin sitä porukkaa että mehän ei ulkopuolisten apuja tarvita! Saattoi ihan vaan unohtaa kiitoksen, kun mietti selityksiä miehelleen mistä kengät ja vaatteet on tullu.
Siis tehän olette ystäviä, miksi ei voi olla avointa ja reilua meininkiä?
ystävältäni, ja toisaalta se on ihanaa, toisaalta noloa, kun ei ole mitään mitä antaa vastalahjaksi. Jää vähän avuton olo! Itse annan mielelläni veljeni perheelle meiltä pieniksi jääneitä vaatteita, on hyvä kun pääsee niistä eroon.
Vaikka on sanottu että kiitos ei tarvitse,antajan suusta tulee: mutta kun niin edullisesti sai, ja tiedetään että teillä on rahalle parempakin käyttöä. Ostan itse kirpparilta sellaiset vaatteet, lelut ja kirjat, kun haluan, sieltä saa uusia kuomia 3-4 eurolla kesä aikaan, ja hyvät puvut, reimaakin alta kymmeneen euroon, ja marimekon paitoja, jos niistä pitää 2 euroa. Niin miksi pitää kiittää kun ei kerran halua, ja seuraavaksi kysyt tietysti kaveriltasi et miks lapsella ei ole teidän pukua päällä.
Kuulutat täällä vielä fariseuksena että kaverisi on köyhempi kun sinä. Että on sulla tavat!! Sulla voi olla vaikka kuinka huono värisilmä, ei se vaatteiden merkki tee ketään autuaaks.
Suomessa ei ole totuttu saamaan kiitosta tai lahjoja. Tuli vaivautuneeksi kun mielessään jäi kiitollisuuden velkaan.
Kyllä me ostamme lapsellemme vaatteet ihan itse. Emme halua olla mikään käytettyjen vaatteiden, lelujen ja tarvikkeiden varastointipaikka.
Mä en tyrkyttäisi kenellekään tässä maailmassa, ellen nimenomaan tietäisi, että äiti haluaa toisten vanhoja vaatteita lapsilleen. Jos äiti on jotenkin puolituttu, niin voi oikeasti loukkaantuakin, jos joku antaa vanhat reimat lapselle, koska tähänhän piiloutuu ajatus, että antaja ajattelee äidin olevan köyhä jne. ja siten ymmärsin tuon ystäväsi kommentin ' onneksi mies ei ole näkemässä' . Eli olisi tosi noloa, jos mies tietäisi, miten köyhänä ystävät pitävät...
Ei osata antaa eikä ottaa, menee vaikeeksi, jos joku yrittää olla ystävällinen.
Hei haloo ihmiset!
ei osaa ottaa vastaan eikä myöskään antaa itse.
En minäkään haluaisi kuomia lapselleni. Sanoisin kyllä ettei meillä ole käyttöä nyt talvikengille, mutta jos joku siitä huolimatta tuo vaatteita joista en pidä kiitän tietenkin kohteliaasti ja pistän tavarat eteenpäin. Toisaalta kuulostaa siltä,että ystävääsi hävetti ottaa vastaan tavaraa ilmaiseksi. Koki sen niin että heille pitää jotain almuja /köyhäinapua jaella vaikk asia ei niin olisikaan.