En tajua noita, jotka panikoivat ettei lasten aikana saa juoda
Kyllä normaalien ihmisten joulupöytään kuuluu lasillinen viiniä. Sen jälkeen ehkä jopa konjakki!
Niin myös opetetaan lapsille tapoja.
Kertoo yksinomaan alkoholiongelmasta, jos tuo pelottaa.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittanevat känniörvellystä?
Tunnen ihmisiä, jotka ovat lasten nähden absolutisteja. En ymmärrä yhtään. Lapsi oppii väärät, salailevat juomatavat ja pitävät sortumiseensa asti alkoholia pahana.
Eihän opi. Mun vanhemmat oli täysiä absolutisteja. Opin siitä ehkä ainoastaan sen, että sekin on ihan ok. Enemmän harmitti, kun jouduin nuorena aina selittämään miksi en juo. En siis itsekään oppinut koskaan tällaista tapajuomistakaan.
Minun vanhampani ovat taas aina nauttineet alkoholia lasten läsnäollessa. Nuorena sain myös itse maistella jos halusin. Mutta en minä koskaan kiinnostunut alkoholista, nykyään juon erittäin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kolmas lapsemme vietti kastejuhlaansa hetki sitten. Vieraina oli pieni joukko lähisukua ja ystäviä. Olimme panostaneet hyvään ruokaan ja valinneet alkuruualle sopivan valkoviinin ja pääruualle sopivan punaviinin. Siis halukkaille kaksi lasia viiniä ruuan yhteydessä, pieniä kaatoja. Tästäkin yksi ystäväperheen äiti jaksoi päivitellä, että miten lapsen ristiäisissä voi olla alkoholia tarjolla. Jopa kastepappi nautti mielellään lasin viiniä ruuan kanssa. Kukaan ei ollut humalassa, ei edes pienessä hiprakassa. En vain tahdo ymmärtää tätä suomalaisten suhtautumista alkoholiin. Ihan kuin alkoholin tarjoaminen tarkoittaisi automaattisesti ryyppäämistä.
Toisaalta miksi ruuan kanssa pitäisi olla alkoholia lainkaan? Onko se vettä juova sukulainen automaattisesti huono ihminen, koska ei ymmärrä, että aterialla on otettava viiniä esimerkkinä vauvalle.
Ollakseen noin normaali asia ap on kumman puolusteleva. "Kyllä normaalien ihmisten pöytään kuuluu viini ja sen jälkeen konjakkia"
Yhtä normaalia on nauttia joulusta ilman alkoholia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo samaa mieltä. Alkoholia voi käytyää fiksusti, ja näyttää tätä esimerkkiä lapsille.
Lapsi voi myös oppia, että alkoholia ei tarvita jokaiseen juhlaan ja lomaan.
No jos 6 ihmistä jakaa pullon viintä niin se on 1 annos per nuppi. Ja siis juotuna pitkän ajan kuluessa syödessä. Siinä vaiheessa viinin alkoholilla ei ole minkäännäköistä merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kolmas lapsemme vietti kastejuhlaansa hetki sitten. Vieraina oli pieni joukko lähisukua ja ystäviä. Olimme panostaneet hyvään ruokaan ja valinneet alkuruualle sopivan valkoviinin ja pääruualle sopivan punaviinin. Siis halukkaille kaksi lasia viiniä ruuan yhteydessä, pieniä kaatoja. Tästäkin yksi ystäväperheen äiti jaksoi päivitellä, että miten lapsen ristiäisissä voi olla alkoholia tarjolla. Jopa kastepappi nautti mielellään lasin viiniä ruuan kanssa. Kukaan ei ollut humalassa, ei edes pienessä hiprakassa. En vain tahdo ymmärtää tätä suomalaisten suhtautumista alkoholiin. Ihan kuin alkoholin tarjoaminen tarkoittaisi automaattisesti ryyppäämistä.
No onhan toi nyt ihan vi*un cringeä jos ei lapsen ristiäisiä voi viettää ilman vinkkua. Just saying. Mut kukin tyylillään.
Ne oli sellaiset hienommat ristiäiset eurooppalaisin perinteikkäin vaikuttein. 🤌
Vauvakin varmasti osasi arvostaa. Häntä vartenhan ne juhlat oli, joten tottakai äipän ja isin täytyy saada pyöriä pikkuhönössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan toi nyt ihan vi*un cringeä jos ei lapsen ristiäisiä voi viettää ilman vinkkua. Just saying. Mut kukin tyylillään.
Mä en ole koskaan ollut muisss kuin kakkukahvi-ristiäisissä. Ei ole ollut mitään illallisristiäisiä. Kuulostaa oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo samaa mieltä. Alkoholia voi käytyää fiksusti, ja näyttää tätä esimerkkiä lapsille.
Niin? Ei kukaan sanonut että sen alkoholin kuuluu olla jotenkin pääosassa yhtään missään juhlassa sen enempää kuin vaikka jälkiruokasuklaan.
Ei tietenkään tarvitse olla ruuan kanssa viiniä. En minä itsekään sitä vastasyntyneen äitinä juonut, ei nyt vaan maistu. Mutta niille vieraille, jotka arvostavat hyvää viiniä. Miksi ei.
Köytännössä 99% suomalaisista peheistä joulun sivistyneet juomatavat ovat alkoholistien ryyppäämistä ja perheen ajamista kirveen kanssa lumihankeen. Tästä meidän laulummekin kertovat.
Siinä syy.
Espoon rannoilta tai Ullanlinnasta saattaa löytyä pari sivistynyttä perhettä, jotka osaavat alkoholia lasten läsnäollessa käyttää, mutta tuhannet ja tuhannet lapset kärsivät kun muualla maistellaan sivistyneesti eli ollaan nakit silmillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkottaa sitä että ei juoda itsensä niin humalaan, että ei voida huolehtia lapsista.
Alkoholia nauttineena et ole ajokunnossa. Reaktiot ja havainnnointikyky hidastuu.
Tääkin on hassua. Viime uuten vuotena join koko illan viiniä paitsi tunti ennen lähtöä pelkkää vettä niin olin täysin ajokunnossa, olisi kuskikin ollut mut mä ajoin ku promilleja oli joku 0,1.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta miksi ruuan kanssa pitäisi olla alkoholia lainkaan? Onko se vettä juova sukulainen automaattisesti huono ihminen, koska ei ymmärrä, että aterialla on otettava viiniä esimerkkinä vauvalle.
ei ole, mutta paljon parempi tyyli juoda lasi viiniä ruoan kanssa kuin se , että miehet hiipivät autotalliin ryyppääämään salaa ja naiset ompeluhuoneeseen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ollut muisss kuin kakkukahvi-ristiäisissä. Ei ole ollut mitään illallisristiäisiä. Kuulostaa oudolta.
No meillä sukulaiset tulevat tuntien ajomatkan päästä. Pakko tarjota ruoka aina juhlissa.
Ap voi tehdä mitä lystää, meillä ei juoda alkoholia. Koskaan.
Mitään kauhistelua tai alkoholin piilottelua meillä ei silti harrasteta. Lapset tietää mitä alkoholi on, missä erilaisissa juomissa sitä esiintyy, sekä mitkä sen terveysvaikutukset ovat (joita tulee jo pienistä annoksista, se on kuitenkin päihde ja myrkky). Lapset saavat ihan itse aikuisena sitten päättää millaiset juomatavat omaksuvat. En usko että heidän riski alkoholismiin on merkittävästi suurentunut, koska vanhemmat ovat absolutisteja.
T. Sh-äiti
En yleensä juo muuteenkaan alkoholia. Poikkeustapauksessa otan. Jos itsellä on tai joku tarjoaa, mutta sittenkin kohtuudella. Ihan vaan sen verran että henki haisee ja kaatuilee.
enpä ole alkoa ottanut lasten aikana sen jälkeen kun erottiin. Otan silloin kun lapset eivät ole minun luonani.
Moni aikuinen kantaa lapsuuden traumoja sisällään. Usein trauma on vanhemman tai vanhempien kännääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta, kun se lipsahtaa niin usein kännäämisen puolelle, se on nähty.
Miksi pitäisi lasten nähden juoda, tarvitseeko lasten oppia, että juhla kuin juhla, niin aina pitää kilistellä. Toisaalta, ihan vapaasti jokainen voi halutessaan juoda kuinka haluaa, kun ottaa vastuun siitä "fiksusta mallista' eikä ole vaatimassa yhteiskunnalta apua, kun oma lapsi pyörii päihdekierteessä. Niin voi nimittäin tapahtua, joten siitä vaan esimerkkiä näyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle joulu on ollut lapsuudestani saakka aina raitis perhejuhla.
Jollekin voi kuulua muunlaisia tapoja viettää jouluja, se heille suotakoon.Meillä ei isä koskaan nauttinut alkoholia lasten nähden, ellei kahta saunaolutta oteta huomioon.
Ei edes tule mieleenkään ostaa tai nauttia alkoholia jouluna.
Meidän kolme aikuisuuden kynnyksellä olevaa lastamme ovat nähneet vain raittiina jouluja.
Toivon sen olevan esimerkkinä heille.Tosin ei meillä nautita alkoholia juuri muutenkaan. Joskus hääpäivänä tai synttäreillä otan viinilasillisen.
Minulle se ei koskaan tuo juhlaa eikä juhlista tilannetta mitenkään.
Ole hyvä *antaa sen kirkkaimman kruunun*
Ne oli sellaiset hienommat ristiäiset eurooppalaisin perinteikkäin vaikuttein. 🤌