Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sormia särkee öisin, onko normaalia?!

13.11.2006 |

Hei! Särkeekö muilla sormia öisin vai onko tämä alkavaa nivelreumaa...? Täysimetän juuri 6kk täyttänyttä tyttöämme. Hän syö 3-4 kertaa yössä. En meinaa saada yöllä tyynystä otetta kun on hankala saada puristettua käsiä sen vertaa nyrkkiin että saisin tyynyn siirrettyä. Varsinkin keski- ja etusormia särkee. Ja nimenomaan nyrkkiin puristettaessa. Tuota tapahtuu monta kertaa yössä. Päivisin en saa enää yhtä helposti purkkeja auki ja lastenruokapurkit ja pepsipullot on ärsyttäviä! Sormukset mahtuu sormiin. Esikoista imettäessä ei ollut tällaista, hän ei kyllä syönytkään öisin enää 3kk jälkeen. Voiskohan tämäkin vaiva helpottaa veden juonnilla, olen aika huono juomaan... Olisi kyllä halpa kokeilu. Mutta onko muilla tällaista, onko tämä normaalia?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin olisin lukenut itse kirjoittamaani tekstiä.... mulla on tosiaan särkenyt molempien käsien sormia öisin ja varsinkin aamulla kun herään. Oire ilmenee nimen omaan käsiä nyrkkiin puristaessa. Aattelin, että se liittyy TOSI jumissa oleviin hartioihin, koska myös kädet ovat puutuneet yöllä. Meillä tyttö nyt 7kk, ja olen ilmeisesti kanniskellut häntä kroppani jumiin asti. Lääkärissäkin jo kävin, sain vain särkylääkkeitä, jotka auttoivatkin hetkellisesti puutumiseen, mutta sormien särkyä se ei vienyt pois. Puristusvoima tuntuu kadonneen kokonaan käsistä.

Olen kans miettinyt, onko alkava reuma.... mut toisaalta aattelen, että jumiutuneet hartiat on vetäneet kropan niin jumiin, että hermot on pinteessä ja vaikutus näkyy myös sormissa. Olen menossa fysioterapeutille, josko sieltä sais jonkun vinkin tai apua. Voi olla, että pelkkä hieronta ei enää auta.... pitäis toki itekin jumpata kotona, olis siis pitänyt aloittaa jo ajat sitten:)

Toivotaan, että saadaan vaiva kuriin!!

Vierailija
2/25 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla alkoi uloinpien nivelten särky heti lapsen synnyttyä ja imetyksen alettua ja epäilin kanssa mahdollisesti raskauden puhkaisemaa nivelreumaa, mutta sitten kuulin, että imetys voi aiheuttaa nivelten särkemistä. En tiiä miksi ja miten, mutta kaverini oli käynyt jopa kaikki reumakokeet ja lääkäri oli lopuksi todennut asian johtuvan vain imetyksestä.

Pieni mahdollisuus tietysti on, että raskaus on puhkaissut reuman, mutta todennäköisempää on tuo imetys...

Toivottavasti vaivat hellittävät =)

Lisa & Veeti 6kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas helpottavaa kuulla, että muilla samanlaisia ongelmia.. Mulla myös sormet ja ranteet aamulla kipeimmillään ja monta lasipurkin kantta on jäänyt kiinni, kun en vaan saa niitä enää auki. Jos jollain lisätietoa asiasta koskien yhteyttä imetykseen, niin kovasti kiinnostaa tietää enemmän. Meillä tyttö nyt reilut 6kk.

Timarjut

Vierailija
4/25 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli jo raskausaikana rannekanavaoireyhtymä, joka ilmeni etenkin niin, että yöllä kolme sorme oli aivan puuduksissa ja kipeitä, kaikki esineet putoilivat kädestä, ja purkkien ja pullojen aukaiseminen oli mahdotonta. Kuulemma yleinen vaiva esim. hierojilla. Apuna oli yölasta ja haudoin kättä aina kylmällä ennen nukkumaan menoa. Jos vaiva ei olisi kadonnut kuulemma apuna on myös pieni toimenpide, jolla rannakanavat aukaistaan. Mulla tilanne meni kuitenkin itsestään synnytyksen jälkeen.

Jos sormianne myös kihelmöi usein, voi kysessä olla juuri tämä.

En kyllä ole mikään lääkäri...;) Mutta jos sattuisi olemaan tämä vaiva, on helposti hoidettavissa.

Deux ja poika 8 kk

Vierailija
5/25 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.." mukava" kuulla, että muillakin on samanlaisia oireita. Itse menin asian vuoksi viime vkolla lääkärille, ottivat verikokeet ja tällä viikolla on reumalääkäri. Itsekin mietin nivelreumaa. Onko teillä oireita myös varpaissa? Mulla meinaan varpaat on kanssa " jumissa" varsinkin aamulla ja sängystä noustessa ensin joutuu kävelemään hiukan " varovasti" . Toivottavasti meillä kaikilla tämä tosiaankin on jotain imetyksestä johtuvaa.. Mulla tää alkoi pojan ollessa n. 3kk ja yhä jatkuu. Poika pian 8kk, imetän yhä, 6kk täysimetys.

Terkuin, nivelvaivainen kohtalotoverinne Mangolia :)

Vierailija
6/25 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle seitsemän vuotta sitten raskausaikana tuli tuo rannekanavan ahtauma. Minun kädet leikattiin. Nyt jälkeenpäin kuulin kiropraktikolta että se olisi mielellään auttanut vaivassa ja saanut tod.näköisesti ne auki. Eli oli yöllä puutumisia ja särkyjä. Kesken yön heräsin ravistelemaan käsiä että tunto palaisi.

Nyt 7 kk ikäisen vauvelin kanssa purkit ja purnukat on lujassa ja tavaroita tippuu. Nivelet on myös kipeät, mutta syynä käsi- ja muihin kipuihin on sairastamani fibromyalgia. Tosin jalan päkiänivelissä on niveltulehdukset ja aloitettiin reumalääke (epäily nivelreumasta on ollut ennenkin) Reumalääkäri tutki myös kädet, niissä ei tulehduksia. Niveltulehduksessa nivelneste lisääntyy ja nivel paksuuntuu. Fibrossa nivelissä ei turvotusta, mutta turvotuksen tunne on.

Toivottavasti pääsette tutkimuksiin ja saatte helpotusta vaivoihin. Vauvan hoito kun on aika raskasta ja siihen kipuilut ja huonosti nukutut yöt lisäksi, niin väsyy helposti. Jaksamisia!

Vierailija
7/25 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös niskat jumissa lapsen kanniskelusta ja päätä särkee sen vuoksi aina ryppäittäin monta päivää putkeen. Johtuukohan nämä sormisäryt sitten jumiutuneista niskoista vai imetyksestä? Voiko imetys saada aikaan tällaista??? Tuskin meillä kaikilla reumaa on... Minulla ei sormet eikä kädet oikeastaan puudu, niitä vaan särkee ja ovat kohmeessa kun yrittää puristaa nyrkkiin. Varpaista kun oli myös puhetta, niin nyt kun kokeilin, niin ne kun laittaa tiukasti koukkuun (kuten käden nyrkkiin) niin samalla lailla sattuu. Jos on vielä lisää kohtalotovereita, niin ei muuta kun listan jatkokis vaan. Olisi kiva kuulla jotain helpottavia vinkkejäkin. Itse huomasin viime yönä että kun nukuin mahallaan kädet sängyn yläpäätä kohti levitettyinä, niin kädet tuntui jotenkin lämpimämmiltä eikä särkyä ollut). Maitorinnoin ei vain muuten ole kovin miellyttävä nukkuma-asento... :)

Vierailija
8/25 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

I-ha-naa, teitä on muitakin joilla samoja oireita!!! Samoja öisiä käsiongelmia löytyy täältäkin. Lisäksi toisesta kädestä etusormen yksi nivel on todella kipeä, toisessa polvessa nestettä jota on jo kertaalleen poistettu. Odotan myös pääsyä reumalääkärille. Tyttönen on kohta 8kk. Olisi kiva kuulla kuulumisia, varsinkin jos jollekin selviää mistä nämä oireet voivat johtua?

Vierailija
9/25 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Olen myös huomannut tuon käsien ja käsivarsien puutumisen öisin. Luulin, että on vaan hartiat jumissa. Pyysin miestä hieromaankin tänään, kun heräsin taas ihan puuduksisa.

Mulla ei oo muita sormia särkenyt, muuta kuin sormussormea synnytyksestä asti. Kun koukistaa nyrkkiin, niin huomaa kivun. Vähän on myös sormet (nivelet) turvoksissa. Kai se sit mene ohi kun imetys lakkaa. Nyt 4,5 kk täysimetys menossa.

Että tällaista vähäistä vaivaa mullakin...

Vierailija
10/25 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oireet alkoivat kun vauva oli 3 - 4 kk, aluksi oli vain sormissa jäykkyyttä aamuisin, joskus ranteet olivat vähän arat. Sitten alkoivat oireilla varpaiden nivelet, päkiät aristivat kävellessä aina pari tuntia aamuisin, iltaa kohden helpotti. Kun sitten nivelissä alkoi olla jo vähän turvotustakin ja jäykkyys vaihtui sormissakin kivuksi, hakeuduin lääkärille. Diagnoosi tuli kohdallani hyvin nopeasti, verikokeen tulos vahvisti nivelreuman. Mutta loppujen lopuksi diagnoosi oli enemmän helpotus kuin kauhistus, ainakin apua oireisiin oli sen jälkeen heti luvassa.

Nivelreuman ennuste on lisäksi sitä parempi mitä nopeammin se todetaan. Itsellänikin lääkitys puri heti ja jo kuukauden päästä olin täysin oireeton. Lääkitys oli kuitenkin siinä mielessä " lievä" , että sain jatkaa edelleen imetystäkin. Sittemmin olen saanut jo luvan uuteen raskauteenkin.

En nyt halua pelotella ketään (ja uskon, että varmaankin suurimmalla osalla teistä niveloireet ovat aivan viattomia), mutta juuri raskauden jälkeinen aika on vaihdevuosien ohella erittäin " otollinen hetki" nivelreuman puhkeamiselle.

Vierailija
11/25 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mangolia ja sparx3, kirjoittakaahan sitten kuulumisia kun olette käyneet lääkärillä, että mistä vaivat mahdollisesti johtuvat. Pitäisi varmaan itsekin varata aika. Toivotaan että tämä on ohimenevä vaihe niinkuin moni muukin vaiva noiden vauvojen kanssa.

Vierailija
12/25 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen iltasella mietin, että olihan mullakin silloin aiemmin jalkapohjissa kipua, kun yöllä joutui juoksemaan vessaan (hyvä pidätyskyky :) ). Oireet vaihtelee. Mulla ei verikokeissa näkynyt mitään.

Magnolia - tule kertomaan lisää kun tiedät. Olisi jo kiva tietää milloin sinne lääkäriin pääsee vai onko edessä pitkäkin odotus.

Vierailija
13/25 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin siis -mangolia- :).

Vierailija
14/25 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukkoonne liittyy vielä yksi reumaa epäillyt! Minulla aamuisin kohmeessa, tai siis jäykkänä ja hieman särkevinä ovat erityisesti jalat. Kun sängystä nousee, niin muutama askel otettava varoen ja sitten puolen tunnin kuluttua kaikki em. oireet ovat kokonaan poissa. Ihme juttu! Ajoittain jäykkyyttä myös sormissa ja tämäkin nimenomaan aamuisin. Nyrkkiin kun kättä laittaa, niin tuntuu ikävältä ja tosi tosi jäykältä ja hieman kipeältäkin.

Mutta tosiaan, ihanaa, että joku aloitti tämän keskustelun, koska luulosairaana tyyppinä olen jo ollut lähes varma, että reuma on iskenyt. Mutta totta, että ei meillä kaikilla sitä voi olla!

annelie

ps. Teistä se, joka sinne reumalääkärille on menossa (en muista nimeä, anteeksi!), niin olisi mielenkiintoista kuulla, mitä lääkäri sanoi! Siis varsinkin siinä tapauksessa, jos lääkäri sanoi oireiden nimenomaan liittyvän tähän imetysaikaan jotenkin, eikä siis reumaa ole. Onnea lääkärikäynnille!

Vierailija
15/25 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerroit, että kohdallasi nivelreuman oireet olivat kuukauden kuluttua poissa. Tähän liittyen haluaisin kysyä, että onko tämä nivelreuma sitten kohdallasi kokonaan poissa, vai onko se krooninen sairaus, jota sitten tarvitsee lääkitä koko loppuelämä? Tuli tässä vain pieni hiki otsalle, kun ajattelin, että jos olen sittenkin tällainen nivelreumatapaus.

Huolestunut annelie

Vierailija
16/25 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetän kanssa vauvaa, joka on reilu 4 kk. Mulla oli ongelmana myös sormien ja ranteiden särky. En saanut purkkeja auki, kauppakasseja kannettua, vauvan kantokin oli hankalaa.....ja myös päkijöitä särki. Epäilin tietystikin nivelreumaa, mutta kas kummaa.....

Huomasin, että olin unohtanut lisä KALKIN sýömisen. Alotin siin uudestaan kalkkitabletit 2/pv , meni muutama päivä ja kivut oli POIS! Kanssasisaret, kokeilkaa tekin!

...mut onhan imetys niin ihanaa hommaa, että ei " pienet" hartiakivut ja selän jumimiset haittaa mitään!!! Pääasia,et maitoa tulee ja sitähän muuten tulee, niin että vauva meinaa tukehtua! :)

Vierailija
17/25 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin eilen omasta veden juomattomuudesta mutta kalkin syönti on myös jäänyt unholaan... Hups! :/ D-vitamiinin muistan ottaa joka ilta ja aamu, mutta pitääpä siirtää kalkkipurkki kaapin perukoilta etualalle. Kiitos vinkistä, jospa se oliskin se!!! :)

Vierailija
18/25 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tämä edelleen krooniseksi sairaudeksi lasketaan, vaikka nivelreumaan usein liittyy pitkiäkin oireettomia kausia, jolloin lääkitystä voidaan purkaa. Esim. raskausajat ovat tällaisia, jolloin lääkitystä ei tarvitse yleensä ollenkaan luonnollisista immuunitoiminnan muutoksista johtuen. Toisekseen, ei ole ollenkaan mahdotonta, että jo lähitulevaisuudessa keksitään lääkitys, jolla reuma voidaan kokontaa parantaa. Ja on tuo reuman lääkehoito nyt jo niin pitkällä, ettei juuri tarvitse pelätä nivelten epämuodostumia saati invalidisoitumista niin kuin vielä pari vuosikymmentä sitten. Kyse on kuitenkin immuunitoiminnan häiriötilasta, eikä esim. jonkun elimen peruuttamattomasta " vauriosta" . Jos minulta kysyttäisiin, valitsisin kyllä tämän mieluummin kuin vaikkapa diabeteksen. Tämä kun ei käytännössä aiheuta mitään rajoituksia elämään, kunhan nyt muistaa lääkkeet suht säännöllisesti popsia. Verikokeissa käyn kerran 3 kk:ssa, reumalääkärillä n. puolen vuoden välein, siinä suurimmat " haitat" .

Vierailija
19/25 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista imetin täysimetyksellä liki 6kk ja muutenkin vuoden vanhaksi olin ainoa maidonlähde. Ja niveliä särki. Aluksi vain nimetöntä, sitten koko käsiä, kyynärpäitä, polvia ja nilkkoja. Pahimmillaan en saanut pidettyä kahvimukin korvasta kiinni. Nivelet myös turposivat ja etenkin rystyset punersivat. Pahinta oli kylmällä ilmalla ja aamuisin.

Reumakokeista ei näkynyt mitään, mutta lääkäri totesi oireiden viittaavan alkavaan nivelreumaan. Reumakokeet siis voi olla pitkään negatiivisia, vaikka tauti onkin päällä. Sovimme, että aloitan lääkityksen (elinikäinen...) imetyksen päätyttyä. Mutta mutta, imetyksen loputtua n. kuukauden kuluessa kivut loppuivat.

Tarina ei kuitenkaan pääty tähän, vaan säryt ovat senkin jälkeen aika ajoin palanneet. Yleensä syksyllä ja kovilla pakkasilla. Kesällä voin erinomaisesti. Pahimpaan kipuun olen saanut kortisonipiikkejä, mutta lääkitystä en ole ajatellut tarvitsevani. Pelkäsin, että uusi raskaus ja imetys saisivat uuden kipukierteen päälle. Nyt kuitenkaan näin ei ole käynyt, joskaan en ole täysimettänyt kuin pari kuukautta (vauva pian 8 kk).

Mystinen nivelkipu lienee paras diagnoosi, mutta pitkä ja intensiivinen imetys vähäisine yöunineen (stressi? väsymys?) johtivat kipuun. Kuinkahan monta meitä oikeasti on, jotka näitä oireita podemme??

Vierailija
20/25 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti kerron, että kutsu verikokeeseen ja röntgeniin tuli ensi viikolle ja joulukuussa 12.pvä on sitten reumalääkärille aika.