Millä perusteella kotitalouden arvosana määräytyy?
Tyttö nyt seiskalla. On aina pitänyt kokkailusta ja leipomisesta ja odotti kotitalouden alkamista innokkaana. Tykkäsikin aineesta tosi paljon koko syksyn. Teki kotona ektsratehtäviä, joista lähetti opettajalle kuvia ja videoita. Opettajalta tuli viesti, että tyttö on tunnilla aktiivinen, auttavainen ja tekee tehtävät loppuun asti.
Todistuksessa arvosana oli sitten 8. Tyttö itse sanoi, ettei itse tiedä, miten enää paremmin voisi toimia.
Ei tällä nyt sinänsä mitään väliä, kiinnostaa vaan, millaiset arvosteluperusteet tuossa aineessa teidän kokemuksen mukaan on?
Sanottakoon siis, että tytöllä käytös 10 ja oli hänen ensimmäinen kasinsa ikinä todistuksessa, ja vielä tuosta todella mieluisesta aineesta, josta tykkää ja on siihen panostanut.
Kommentit (38)
Kiitos vastauksesta, mutta päteekö tämä sitten vain kotitalouteen? Tytöllä kuitenkin esimerkiksi käsityö kymppi, vaikka siitä ei niin paljon tykkää eikä ole tehnyt mitään ylimääräisiä töitä kotona.
Korostan vielä, että asia on meille ihan ok eikä siitä yöunia menetä, mutta ihmetyttää vaan.
Tyttö vois laittaa opelle viestiä ja kysyä, miten saisi numeroa nostettua?
Kotitalouden päättöarvioinnin kriteerit löytyvät täältä:
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Perusopetuksen%20p%C3%…
Opettaja ei voi päättää muita kriteerejä. Kotitalouden päättöarvosana tulee seitsemännen luokan keväällä. Jos oppilas jatkaa kotitaloutta pitkänä valinnaisena, voi hän valinnaisen osuudella korottaa päättöarvosanaa.
Käy lapsesi kanssa jokainen arviointikriteeri läpi ja keskustelkaa mitä se tarkoittaa. Eiköhän lapsesi silloin pysty hyväksymään kahdeksikkonsa.
Lapsi hyväksyy tämän kyllä, mutta tuohan on hyvä idea. Kysytään opelta, mitä voi tehdä keväällä paremmin.
Kotitalous koulussa on leikkiaine. Opettajat ovat jotain jämätapauksia, joita ei reilu arvostelu jaksa kiinnostaa. Todennäköisesti tyttösi ei ole ollut riittävän suuna päänä joka asiassa korostamassa omaa osaamistaan, vaan on vähän jäänyt taka-alalle. Näin se on kasi sitten: neutraali arvosana, kun opettaja ei oikein tiedä, mitä tekisi.
Mitä voitte tehdä?
Tahdikkainta olisi, jos oppilas kasvotusten kysyy arvosteluperusteet tarkasti opettajalta ja kysyy, mitä hän voi tehdä paremmin.
Wilma-viestinkin voi laittaa. Saavatpahan ammattitaidottomat opettajat siitä taas sadateltavaa, miten mahdottomia vanhemmat ovat.
Mun lapsi sai kotitaloudesta kympin, vaikka ei ole ikänään leiponut mitään, ei edes siellä kotitalouden tunnilla.
Hän ottaa tunnilla pienryhmässä ohjat, ja päättää kuka tekee mitäkin, koska jonkunhan se ln päätettävä. Ja hän sitten valitsee itselleen aina ruuanlaiton, kun tykkää siitä enemmän.
On myös tosi sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut, ja olen aina epäillyt, että hyvä numero johtuu enemmän persoonasta kuin taidosta.
Ainakin meillä 90-luvulla ysin tai kympin saivat ne, jotka mittasivat aina joka ikisen valkopippurihippusen maustemitalla tarkalleen ohjeen mukaisesti. Me, jotka tykkäsimme maustaa ruuat oman maun mukaan maistellen saimme kasin. Tämä päti sekä seiskan pakollisessa köksässä että myöhemmillä luokilla valinnaisessa.
Meillä on ollut samaa ihmettelyä kuvaamataidon kohdalla. Arviointiperusteet ovat jääneet erittäin epäselväksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, nykyisten arvosteluperusteiden mukaan kasin saa, jos on tavallisen hyvä. Ysi ja kymppi vaativat sitten selvästi ekstraa, ja pitää olla ulospäinsuuntautunut kaikkien kaveri.
Köksä ei ole lukuaine, joten sinänsä aivan sama, mutta tajuavathan opettajat, mitä tekevät monelle asiat hyvin osaavalle, kun arvostelevat näiden ohjeiden mukaan? Moneen lukioon vaaditaan päälle ysin keskiarvoa. Aika tylyä, jos erittäin hyvä oppilas ei näihin pääse, kun ei ole jaksanut nuolla opettajan per cettä opettajan mielestä tarpeeksi. Ohjeet tuntityöskentelyn vaikutuksesta arvosanaan mahdollistavat mielivallan asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut samaa ihmettelyä kuvaamataidon kohdalla. Arviointiperusteet ovat jääneet erittäin epäselväksi.
Kuvis on toinen leikkiaine. Elämäntaitelijaope antaa arvosanat pärstäkertoimen mukaan. Ihan naurettavaa antaa siitä edes arvosanaa. Eihän monessakaan tapauksessa kuviksessa ole edes mitään opetusta, vaan pelkkää puuhastelua.
Ihan jokaisessa aineessa pitäisi olla selvät ja konkreettiset arviointiperusteet, jotka myös julkaistaisiin. Aivan liian moni opettaja antaa numerot tunteella.
Vaikkapa liikunnassa: Jos noudatat opettajan ohjeita aina tunnollisesti, saat 8. Eli kun opettaja sanoo, että muodostetaan rivi, niin nouset ylös ja menet riviin. Näin saat 8. Ja ysin saat sillä, että kysyttäessä ilmoittaudut vapaaehtoiseksi välineiden kantajaksi. Aina.
Oppilaat eivät läheskään aina tiedä mitkä heidän toimensa vaikuttavat arvosanaan, ja että heillä on mahdollisuus vaikuttaa arvosanaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi sai kotitaloudesta kympin, vaikka ei ole ikänään leiponut mitään, ei edes siellä kotitalouden tunnilla.
Hän ottaa tunnilla pienryhmässä ohjat, ja päättää kuka tekee mitäkin, koska jonkunhan se ln päätettävä. Ja hän sitten valitsee itselleen aina ruuanlaiton, kun tykkää siitä enemmän.
On myös tosi sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut, ja olen aina epäillyt, että hyvä numero johtuu enemmän persoonasta kuin taidosta.
Jonkun mainitsemasta välineiden kantamisesta tuli mieleen, että lapsi kyllä sanoo aina olevansa vapaaehtoinen roskiksen viejä.
Ja maustamisesta mainittiin. Minun lapsi on vapaan käden maustaja, ja maustaa reilusti. Minä en pysty hänen maustamiaan syömään, mutta opelle ilmeisesti maittaa.
Meillä aikoinaan opettaja sanoi ihan suoraan, että antoi numeroita sen perusteella, kuinka oletti lapsen osallistuvan kotona kokkailuun.
Minulla oli ysi arvosanana ja opettaja kertoi aikoneensa tiputtaa minun numeroani. Kaverini oli katsonut opettajaa takaisin vihaisena, koska opettaja oli katsonut häntä tuon asian kertoessaan. Kaverini oli varma, että opettaja oli tarkoittanut aikovansa tiputtaa hänen numeronsa, vaikka sanoi minun nimen. Tosiasiassa opettaja vain katsoi kaveriani suhtautumista, koska syy numeron pudottamiseen oli hänen miehensä yrityksen sotkut ja niiden liittyminen isääni. Ei uskaltanut tiputtaa numeroa, vaikka paskat kukaan sillä köksän numerolla tekee.
Meillä taas poika sai kotitaloudesta kympin, ja hänellä se oli ainut kymppi todistuksessa (tai no enkku on, mutta poika kaksikielinen)
Kotona ei kokkaa mitään, mutta koulun kotitaloustunneista on tykännyt, omien sanojensa mukaan pitää siellä hauskaa. On kuulemma ehdottanut ruokalajeja yms. Että kai se on aktiivisuudesta sitten. Vilkas lapsi kyseessä, mutta kai sitten siellä on osannut keskittyä eikä heittänyt kokonaan leikiksi.
Kotitalouden numero ei vaikuta lukiovalintoihin, joten ihan sama.
Ettekö te huoltajat yhtään perehdy arviointiin? Kaikkien aineiden kriteerit löytyvät netistä. Opetushallituksen sivuilta vähän sekavammin, mutta suurin osa peruskouluista on kopioinut ne nettisivuilleen. Kriteerit ovat jokaisessa koulussa samat.
Tässä kuvis:
https://peda.net/haapajarvi/ops-2016/ol/luku15/15-4_oppiaineet/15-4-15_…
Kuviksen yhteinen osuus päättyy seiskalla, joten päättöarvosana tulee kevättodistukseen. Pitkällä valinnaisella voi korottaa. Muuten ysin todistukseen tulee tuo seiskan kevään numero.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas poika sai kotitaloudesta kympin, ja hänellä se oli ainut kymppi todistuksessa (tai no enkku on, mutta poika kaksikielinen)
Kotona ei kokkaa mitään, mutta koulun kotitaloustunneista on tykännyt, omien sanojensa mukaan pitää siellä hauskaa. On kuulemma ehdottanut ruokalajeja yms. Että kai se on aktiivisuudesta sitten. Vilkas lapsi kyseessä, mutta kai sitten siellä on osannut keskittyä eikä heittänyt kokonaan leikiksi.
Täti-ikäiset opettajat aina tykkää, kun poika on innostunut ruoanlaitosta. Siitä tulee 9-10 yksistään.
Tyttöjen sen sijaan kuuluukin osata ja tykätä ruokaa laittaa. Vaan sillä saa semmoisen kasin.
Eli näistä kommenteista päätellen köksän arvosanaan ei ole mitään yhtenäistä linjaa.
Vaikuttaako muuten musiikin arvosana lukiohakuun, jos siis ihan tavalliseen lukioon hakee? Entä liikunta?
Sen tiedän, että kotitalous, käsityö ja kuvis ei vaikuta.
Niin, nykyisten arvosteluperusteiden mukaan kasin saa, jos on tavallisen hyvä. Ysi ja kymppi vaativat sitten selvästi ekstraa, ja pitää olla ulospäinsuuntautunut kaikkien kaveri.