Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenellä työssäkäyvällä on aikaa kunnon joulusiivoukseen?

Vierailija
21.12.2022 |

Missä esim. pestään sauna jne? Minä hädin tuskin ehdin ihan tavallista siivousta tehdä. Päivä vapaata ennen aattoa ja kaikki muutkin jouluhommat on tehtävänä...
- yh ja kaksi koululaista

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu on rauhoittumisen aikaa, ja lasten juhla. Kyllä työssäkäyvä ehtii vapaapäivinään siivoilla niin, ettei koko kaaos räjähdä silmille ennen joulua. Monet "säästää" likapyykkiäkin useita koneellisia ja sitten kerralla aletaan pestä ja huokaillaan kun ei aika riitä.

Luuri pois ja hommiin. Joka päivä kun tekee yhden pienen asian, pitää tavarat niiden oikeilla paikoilla ja elää siivosti, on kotona aina suht siistiä. 

Joulu on kyllä kaikkien juhla, ei lasten juhla. Joulun sanoo lasten juhlaksi se, joka ei halua huomioida aikuisia lahjoilla - miettiä, mitä heidät ilahduttaisi. Se on ok jos ei viitsi, halua, jaksa, mutta se ei ole ok, että itse ei halua ja sit sanoo joulua lasten juhlaksi. Maailmassa riittää myös meitä - jouluihmisiä ja aikuisia, jotka rakastavat joulua ja miettivät ajoissa, mikä läheisiä ilahduttaisi. Ei tarvitse olla turhaa krääsää - voi hyvin olla esim tarpeellista tavaraa.

Vierailija
42/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko opettanut koululaiset yhtään omatoimisiksi? Saako ne vaan istua tvn edessä ja juosta kavereilla, vai voisko nekin tehdä oman osuutensa? Vaikka laittaa tiskit koneeseen, viedä roskat, vaihtaa omat lakanat, pyyhkiä pölyjä, tulla mukaan kauppaan.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jaksais yleensä siivota. Töistä tultua (fyysinen työ) makaan vaan peiton alla. Joulua en vietä, joten ei väliä joulusiivoilla.

Vierailija
44/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ette tee joulusiivousta: tykkäättekö elää paskan ja lian seassa? Kyllä meillä siivotaan huomenna ja aattoaamuna ihan kunnolla, vaikka töissä käydään mekin.

Vierailija
45/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kenellä työssäkäyvällä on aikaa kunnon joulusiivoukseen?

Missä esim. pestään sauna jne? Minä hädin tuskin ehdin ihan tavallista siivousta tehdä. Päivä vapaata ennen aattoa ja kaikki muutkin jouluhommat on tehtävänä...

- yh ja kaksi koululaista"

"Silmiini pisti tuo missä esim. pestään sauna?"

Eikö teillä tosiaankaan pestä saunaa? Minä pesen joka käytön jälkeen lauteet ja lattian, tarkemman siivon sitten harvemmin. 

Huushollin pidän siistinä päivittäisellä pintapuolisella siistimisellä, viikkosiivuoksella ja sitten isompi siivous kun jaksaa.

Olen kahden lapsen yh, koira ja kolme kissaa.  Lasten isä ei liity elämäämme millään tavoin, omasta halustaan. Ja siitä olen kyllä onnellinen, ei sen puoleen..

Meillä ei siivota apinan raivolla kotia lattiasta kattoon, kaappeja ja kattoa myöden Joulun takia. Emme vietä Joulua kaapeissa. En ole koskaan ymmärtänyt tuota siivoushysteriaa Joulun alla, tekee sen mitä jaksaa ja jos lapsia on keskittyy järjestämään heille iloisen ja onnellisen Joulun. Ei äitiä joka tukka silmillä otsa hiessä huutaa ja raivoaa rätti kourassa luuttuamassa liesituuletinta. 

Vierailija
46/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu tulee, vaikkei ihmeemmin siivoaisi. Meillä tehtiin eilen ihan normaali viikkosiivous ja se saa riittää.

Jos jostain syystä ehdottomasti haluaa kunnon joulusiivouksen, niin sitten vaihtoehdot lienee tässä:

1) Osta se

2) Ota yksi päivä vapaata ennen joulua ja siivoa

3) Aloita siivoaminen 1-2kk ennen joulua ja jaa se arki-illoille ja/tai viikonlopuille

Vierailija
47/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ette tee joulusiivousta: tykkäättekö elää paskan ja lian seassa? Kyllä meillä siivotaan huomenna ja aattoaamuna ihan kunnolla, vaikka töissä käydään mekin.

Ei kun emme nimenomaan elä paskan ja lian seassa, vaan siivoamme säännöllisesti. Silloin ei ole erityisempää tarvetta tehdä jotain supersuurta siivousta juuri jouluksi. Ihan perussiivous riittää, kun on perussiistiä jo valmiiksi.

Vierailija
48/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tilaan siivoojan tekemään tuon aina :)

Vierailija
49/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en isoja siivouksia tee koskaan. Siivoan pikkuhiljaa pitkin vuotta. Nyt joulukuussa olen pessyt uunin, kylpyhuoneen ja eteisen kaapit. Muuten imuroin pari kertaa viikossa ja keittiöön ja wc-hen päivittäinen ylläpitosiivous eli tasot tyhjiksi ja pyyhintä. Kesän jälkeen olen siivonnut koko asunnon paitsi ikkunat pesin kesäkuussa. Aina on siistiä.

Vierailija
50/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö kaikilla vieraat saunassa vai itsellekkö se siivotaan, tuntuu olevan todella tärkeä siivouksen kohde?

Perussiivoan talon alakerran ja siellä olevan WC:n. Yläkerta jossa kylpyhuone sijaitsee on perussiisti aina ja saunaa ei nyt käytetä. Petivaatteiden vaihto aattona on must, lisää nukkumaan menon nautintoa kaiken hälinän jälkeen.

Tyhjäksi jääneen pesän hyvä puoli on se, että nyt on ylimääräistä tilaa, johon arkiromut voi heittää pois omista ja vieraiden silmistä.  

Meillä ei käy edes muita vieraita kuin aikuiset lapset, joilla ei ole vielä perhettä. Se on vaan perinne pestä sauna perusteellisesti jouluksi ja juhannukseksi, niin tulee ainakin kaksi kertaa vuodessa se tehtyä.  

Vierailija
51/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä saunaa tarvi jouluksi pestä. Riittää tämä: tavarat paikoilleen, imurointi, roskien vienti, tahrojen ja pölyjen pyyhkiminen tasoilta, wc:t puhtaaksi. Tämä on nopeasti tehty, jos asuntoa siivotaan normaalisti viikottain eikä kyseessä ole 500 m2 kartano

Vierailija
52/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä tehdä joulusiivousta. Ihan samalla lailla tehdään viikkosiivous yhtenä arki-iltana kun kaikkina muinakin viikkoina, siihen menee kaksi tuntia. Joulua ennen on niin paljon muutakin puuhaa, että silloin en tee ylimääräistä järkkäystä. Isomman siivouksen teen aina keväisin (ikkunat, kirjahyllyt, seinät, ovet) jaksoteltuna muutamalle viikolle. Talvikuukausina järjestelen yleensä kaapit. Siistiä on aina. 

Vierailija
53/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla, joilla on aivot ja osaavat niitä käyttää. Nykyihmiset vaan on niin saattanan laiskoja, aplläkin on aikaa olla palstalla, mutta ei siivota. Haista ap paska.

Vierailija
54/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että annetaan kodin mennä sellaiseen kuntoon, että jouluksi on pakko siivota. Siivoan pitkin vuotta. Kesäaikaan suurimmat siivoukset eli ikkunat, seinät ja mattojen pesu.

Vierailija
55/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä "joulusiivosin" vitriinit tänä vuonna jo keväällä, vaatekaapit käyn läpi joka syksy ja kevät ja keittiön kaapit pyyhin marraskuussa loman aikana. Saunan jynssäsin muutama viikko sitten vapaapäivänä. Ruokaostokset teimme tänään. Huomenna enää perusviikkosiivous ja pöytäliinojen silitys.

Vierailija
56/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö kaikilla vieraat saunassa vai itsellekkö se siivotaan, tuntuu olevan todella tärkeä siivouksen kohde?

Perussiivoan talon alakerran ja siellä olevan WC:n. Yläkerta jossa kylpyhuone sijaitsee on perussiisti aina ja saunaa ei nyt käytetä. Petivaatteiden vaihto aattona on must, lisää nukkumaan menon nautintoa kaiken hälinän jälkeen.

Tyhjäksi jääneen pesän hyvä puoli on se, että nyt on ylimääräistä tilaa, johon arkiromut voi heittää pois omista ja vieraiden silmistä.  

Se on tapa mikä on jäänyt... jostain? En tiedä, minulle ainoa erityisesti joululle osuva on tuo saunan siivous (ja kesän alussa myös).

Tosin miehelläni "joulusiivous" oli vuosikausia kirjahyllyjen ja kirjojen perusteellinen siivous. Sitä kesti useamman päivän kun kirjoja oli lähemmäs 1000 ja hyllymetrejäkin 30.

Ja ihan viimetingassa😅🤣 Ehdin aina hermostumaan kun kaikki muu jäi tekemättä.

Vierailija
57/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyh kun tuli viboja lapsuudesta ja äidin raivosiivoamiaesta ja kaiken laittamiseata ja sitten itkusta kun kukaan eiiii arrrvostaaaa!

Mummo oli sellainen sotavuuosien karaisema tehopakkaus, joka hoiti tilan, lapset ja vammautuneen veteraanin. Silti en koskaan muista mummon olleen vihainen, vaan aina hyräilleen virsiä touhutessaan ja ollen maailman lempein ihminen. Yrittikö äitikin sitten päästä samaan, mutta kodin ulkopuolella työssä käyvänä jaksaminen ei enää ehkä olisi riittänytkän. Väsymys kulminoitui usein jouluun.

Mä en vaan viiti. Perussiistiä on. Koiralla on karvanlähtöaika, joten ihan sama, miten paljon puunaa, karvaa on joka tapauksesaa joka paikka täynnä.

Ruuat olen laitellut, mutta vain, koska se on kivaa. Ei, koska pakkopakko. Huomwnna koristellaan kuusi ja sen sellaista.

Vierailija
58/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna on helpointa pestä saunassa (vastaus kysymykseesi "Missä esim. pestään sauna jne.?".

Vierailija
59/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin saunan jo tuossa aikaisemmin, kun hioin lauteet kevyesti ja laitoin sen jälkeen saunavahaakin. Pestyyn ja laitettuun saunaan mennään vasta aattona. Siivosin eilen osan ja tänään loput. Vapaata vain tämä ja huominen joulunpyhien lisäksi. Mulle se "parempi" siivoaminen tarkoittaa sitä että otetaan vähän harvemmin siivotuistakin paikoista esim. Hellan tausta siivotaan hyvin. En ala joka paikasta pölyjä nuolemaan, mutta ainakin tietää että on siivottu. Mahtuu sitten taas sotkemaan.

Vierailija
60/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei siivota jouluksi erityisesti, meillä on aina siistiä. Kuka työssäkäyvä ylipäätään ehtii siivota. Meillä kyl siivooja. Itse en tartu moppiin vaan teen senkin ajan työtäni ja sitten on varaa maksaa se siivooja.