Kenellä työssäkäyvällä on aikaa kunnon joulusiivoukseen?
Missä esim. pestään sauna jne? Minä hädin tuskin ehdin ihan tavallista siivousta tehdä. Päivä vapaata ennen aattoa ja kaikki muutkin jouluhommat on tehtävänä...
- yh ja kaksi koululaista
Kommentit (70)
Nyt on niin pimeää että ei ole edes järkeä siivota hulluna. Joulusiivous tulee kai siltä ajalta kun tuvassa oli talvella osa tilan eläimistä. Silloin on ollut tarve lakaista likaiset pahnat pois ja tuoda puhtaat tilalle.
Älä stressaa, lapset muistaa sen tunnelman jälkikäteen, ei muutamia pölypalloja. Meillä äiti oli ihan raivona aina koulut kun oli tehnyt ihan kaiken töiden päälle ja joulut meni siksi pilalle. Meni pitkään aikuisena että tajusin mistä mun jouluahdistus tulee.
Lahjoja, koristeita, kuusi, ruokaa ja rento tunnelma niin se on jo täydellistä.
Kyllä mä vaan olen ehtinyt. Ei mun joulusiivoukseni ole kummoisempi kuin muutenkaan. Saunankin pesin jo kolme viikkoa sitten. Eilen imuroin ja joutuu ehkä imuroimaan vielä pe-iltana eteisestä ja keittiöstä. Tavarat meillä nyt on aina paikallaan, eikä mitään pyykkivuoria missään, eli mitään sellaista siivottavaa ei ole.
Sillee, että mennään sieltä missä aita on matalin. KAikki valmiina kaupasta. Ainoo mitä joutuu tekee ruoa suhteen , niin laittaa kinkku uuniin ja tehdä torttuja, lämmittää lattikot. Mitänn en leivo, enkä tee laatikoita hikihatussa itse
Meillä on aina ihan perussiistiä, joten siihenkään ei kauaa mene. Robotti imuroi, minä pyyhkäsen lattioita (vartti) Kylppärin pesu (vartti) Vessan pesu ( 10min) .
Joten ei stressiä. Pienintäkään. Se on turhaa jonkun joulun takia. Tarpeeks on stressin aiheita meillä kaikilla
vallitsevan tilanteen takia maailmassa ja sitten siihen vielä omat murheet.
Nautitaan nyt vaan rauhasta ja levosta sekä läheisistä.
Omasta mielestä tarpeelliset jouluun liittyvät asiat kannattaa jakaa pidemmälle aikavälille. Minun listallani on joululahjat, joulukortit, jouluruuat isoimmista osin kaupasta, imurointi, moppaus, joulupiparit itsetehdystä taikinasta, kinkun paisto, pesuhuoneen ja vessojen peseminen.
Meillä pesuhuoneen siivottiin joulukuun alussa, Joululaulut kävin kuuntelemassa jo marraskuussa, viimeiset lahjat hankin eilen. Tänään ruokien osto, perjantaina lapset ja mies siivoavat, laittavat kinkun, aattona teen rosollin, riisipuuron, muilta osin valmiit ruuat kaupasta esille ja lapset tekevät pipareita.
Minä siivosin ja viime viikonloppuna, pesin ja imuroin lattiat. Saunaa ei tosin ole. Tänään ja huomenna viimeiset imuroinnit ja lahjojen paketointi.
Olen valmistautunut jo ennakkoon siihen, ettei joulusiivoukseen ole ylettömästi aikaa. Olen perjantaina klo 16 saakka töissä.
Kotimme on aina perussiisti, mutta nyt olen pitkin marras-joulukuuta tehnyt pieniä ekstra-siivousjuttuja, mm. uunin pesu, kuiva-ainekaappien läpikäynti, lehtipinojen tyhjennys, vaatekaappien järjestelyt jne.
Perjantaille jää perus viikkosiivous vuodevaatteiden vaihtoineen, meinaan myös mopata lattiat ja vaihtaa pari puhdasta mattoa. Onhan siinä kuitenkin koko ilta. Ja varmasti siivoilen jotain vielä aattoaamunakin. Täytyy varmaan vielä tunnustaa, että rakastan siivousta ja paikkojen järjestelyä.
Normi viikkosiivous riittää. Imurointi, pölyjen pyyhintä, lattian pyyhintä kostealla, vessojen pesu.
Eilen siivosin yläkerran. Huomenna sit alakerta ja vessat.
Saunaa en pese kun ei käydä jouluna saunassa ja muutenkin todella harvoin. Pesen sit joskus kun ehdin.
Vieraita tulossa joulupäivänä ja silloin siistin vielä alakerran + vessan.
Jos jonnekin jää jotain pientä, en stressaa vaan syyytän kynttilät ja himmennän valoja.
Joulu tulee ilman raivosiivoamista.
Eilen töiden jälkeen pestiin sauna. Tämä parin viikon aikana joka pv jotain. Ei olekaan dikaa jos odottaa että joululoma alkaa ja kaikki pitäisi tehdä aatonaattona.
Edellisenä viikonloppuna isot pesut kuten sauna.
Eipä juuri muuten eroa viikkosiivouksesta - lakanoiden ja pyyhkeitten vaihdot, vessojen pesu, lattian imurointi ja pesu. Keittiö siivotaan päivittäin joten siinäkään ei mitään muuta extraa kuin jääkaapin pesu mikä vie 10 min
Lasten ollessa pieniä olin (aikuis)opiskelija parina vuonna, joten joulun ja uuden vuoden väli oli vapaata koulusta, mulla oli silloinkin pieni etänä tehtävä sivutyö, millä rahoitin opintoja. Otin tavaksi tehdä isomman suursiivouksen vasta joulun jälkeen, kun sotkeutuu jouluna kuitenkin ja se tapa on jäänyt. Nykyään lapset on aikuisia ja meillä on perussiistiä, joten en edes yritä. Panostan enemmän ruokaan ja leivonnaisiin - ja kyllä, meillä myös mies tekee osansa. Ainoa minkä siivosin kunnolla eilen, on makuuhuone. Muuten mennään ihan vaan imuroinnilla ja mattojen tuuletuksella. Saunan pesin viikonloppuna, se on perinne pestä sauna edellisenä viikonloppuna ennen joulua. Perussiisteys on aina, joten se saa riittää joulunakin. Eli toisin sanoen ennen joulua minkä jaksaa ja ehtii. Ihan on täydet työpäivät koko viikon ja mun työvälineet on sellaisia, etten voi tehdä etätyötä, vaikka itse työ sen sallisikin. Ts. kotona ei ole tilaa isoille näytöille ja kaikelle mitä tarvitsen töissä.
Me alotettiin jo muutamana viikonloppuna ennen joulua. Sauna ja kylpyhuone kuurattiin yhtenä päivänä ja lattia toisena. Ruokakaapit järjesteltiin ja jääkaappi läpikäytiin toisena viikonloppuna. Yksi asia kerrallaan ja ei ihan kaikkea tarvitse tehdä. Ja lumityöt tosin vaivasi vähän siivousintoilua.
Sauna on onneksi pieni ja se pestiin jo eilen. Olisiko mennyt puoli tuntia.
Ostin jo parempia välineitäkin saunan ja pesuhuoneen siivoukseen, mutta sain ilmeisesti koronan. Nyt ei sitten siivota, hyvä että jaksaa vessaan raahautua.
Käykö kaikilla vieraat saunassa vai itsellekkö se siivotaan, tuntuu olevan todella tärkeä siivouksen kohde?
Perussiivoan talon alakerran ja siellä olevan WC:n. Yläkerta jossa kylpyhuone sijaitsee on perussiisti aina ja saunaa ei nyt käytetä. Petivaatteiden vaihto aattona on must, lisää nukkumaan menon nautintoa kaiken hälinän jälkeen.
Tyhjäksi jääneen pesän hyvä puoli on se, että nyt on ylimääräistä tilaa, johon arkiromut voi heittää pois omista ja vieraiden silmistä.
Pestiin sauna jo joskus loka-marraskuussa. En näe mitään järkeä kasata suursiivousta just joululle ja juhannukselle, hirveän stressin semmoisesta saa. Siivotaan pitkin vuotta, aina vähän fiiliksen mukaan mutta niin että kaikki paikat tulee kunnolla siivottua edes joskus. Jouluksi riittää siis nopea normi siivous, no jääkaapin pesin ja pyyhin pölyt huolellisemmin kuin yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Pesin saunan viime viikonloppuna. Toinen juttu on taas se, milloin sitä sähkökiuasta raaskii lämmittää.
Pesin kuukausi sitten. Oli hyvä äänikirja, joten tuli siivottua pitkään ja hartaasti- :D
Siivoilen kevyesti. Lapsenlapsi tulee tänään vierailulle. Hän saa laitella vähän koristeita - poroja ja tonttuja - sopivaan kohtaan.
Saa samalla leikkiä näillä harvinaisemmilla "leluilla".
Ei siitä elämästä liian hankalaa kannata tehdä. Ei ihmekkään, ettei lapset nauti joulusta kun vanhempi/vanhemmat stressaa riitelyyn asti milloin imuroidaan ja kuurataan hammasharjalla lattialistat.
Naiset joutuu nykyään liian kovalle.