Some tyhmentää ihmiskuntaa
Olen huolissani.
Joka vuosi tuntuu että ihmisten käytös somessa on impulsiivisempaa ja lapsellisempaa. Mitään ei jakseta lukea ajatuksella. Kaikkiin ketjuihin tullaan vain plöräyttämään jokin yläaste-tasoinen tunnekuohu, annetaan alapeukku ja lähdetään pois. Asioista ei keskustella. "Minä olen oikeassa!"
Sisältöpalveluissa sama äkkipikaisuus näkyy siinä, että esim. Youtubessa kaikista helpoiten kulutettava viihde on se mitä klikataan. Esikatselukuvassa näkyy tissit tai jotain hassua niin tämä saa kaikki katselukerrat ja vähän älykkäämpi sisältö saa 0 katselukertaa. Ihmiset toimivat aivan kuin eläimellisellä tasolla ollessaan Internetissä.
Olen IT-alalla ja tein kokeeksi uuden sisältöpalvelun joka toimii täysin eri tavalla, asiallisesti. Niin, että se kehittää käyttäjäänsä rappeuttamisen sijasta.
Vastaanotto oli täysin negatiivinen. Ihmiset vihasivat jo koko ajatusta, koska siellä joutui ottamaan vastuuta käytöksestään. Ihmiset siis kai haluavat, että netti on rajoittamaton fantasiamaailma, mitä hallitaan itse, ja missä saa tehdä mitä itse haluaa. Mielestäni tämä kertoo mm. siitä, että arkielämän aiheuttaman stressin on oltava älytön jos tarve tällaiselle fantasioinnille on kova.
Missä on vastuullinen Internet? Vastuullisuus tuntuu olevan niin kova sana nykyään, mutta netissä se unohdetaan.
Kommentit (22)
Kuka kiinnostaa tollane pulsit jostaki että on tyhmää ihminen on sentään apinasta polveutuva älyolento joka kakei titokoneen mut ny pitää lopettaa
Varsinkin tällä Tiktokilla tuntuu olevan aika negatiivinen vaikutus erityisesti nuorisoon. Nykyäänhän kaikki pahoinpitelytkin ja muut kuvataan tuonne ja ollaan muka niin cool.