Te jotka ette pakasta, minä päivänä leivotte mitkäkin joululeipomukset ja teette mitkäkin jouluruoat?
Eli te, jotka säilytätte vain jääkaapissa, ette pakasta ennakkoon näitä. Montako päivää ennen joulua leivotte mitäkin? Joulupiparit, tortut, kakut, pullat, mitä nyt leivottekin? Entä montako päivää ennen joulua teette laatikot, sillit, sienisalaatit, rosollit ja kinkun?
Kommentit (43)
Ei syödä mitään jouluruokia ja leipomuksia.
Teen kaiken aatonaattona. Uuni laulaa koko päivän ja yöksi kinkku uuniin.
En tarjoa kymmentä eri sorttia, joten teen kaiken aattona aamusta aloittaen. Kinkku menee leivinuuniin ja ehtii paistua hyvin kun on pienehkö. Sähköuunissa muutama laatikko ja sillä aikaa kun ne paistuu, teen jälkiruuan. En leivo mitään torttuja tms.
Vierailija kirjoitti:
En tarjoa kymmentä eri sorttia, joten teen kaiken aattona aamusta aloittaen. Kinkku menee leivinuuniin ja ehtii paistua hyvin kun on pienehkö. Sähköuunissa muutama laatikko ja sillä aikaa kun ne paistuu, teen jälkiruuan. En leivo mitään torttuja tms.
Teetkö laatikot valmissoseista vai miten ehdit kaiken tuon aattona?
Ap
En tee mitään, ostan kaupasta mitä tarviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö laatikot valmissoseista vai miten ehdit kaiken tuon aattona?
Ap
En käytä valmissoseita vaan kuorin, pilkon ja keitän. En tee kuin lanttu-ja porkkanalaatikkoa, yhden sotsin kumpaakin.
Käyn kaupassa noin viikkoa ennen ja katson, että päivämäärät menee pyhien yli. Laatikot teen jouluaattona ja uunista kuumana suoraan pöytään (käytän valmissoseita + aattoaamun riisipuuroa, niin käytännössä vaan sekoitan ainekset ja heitän uuniin. Aikaa valmisteluihin menee n.40min ja sitten kypsyvät uunissa). Kinkun paistan edellisenä yönä, mutta usein ostan jopa kypsänä. Rosollin perunat ja porkkanat kiehumaan samalla kun sekoittelen laatikoita, sitten pilkkomista ja aikaa menee n.20min lisää. Tässä vaiheessa vatkaan myös kermavaahdon rosollin kastikkeeksi sekä luumurahkaan. Sillit ja sienisörsselit ei ole meidän herkkuja. Mies graavaa kalan edellisenä päivänä ja loimuttaa kalan aattona. Leivomme joulun aikaan päivittäin vähän, koska ei kukaan jaksa kolmea pellillistä torttuja aterian päälle ja kaikkialla on suklaata ja lahjaksi saatuja kakkuja/ herkkuja. Eikä ne leivonnaiset maistu hyvältä seuraavana päivänä. Pipareita tehdään sitä mukaa kun loppuvat jo muutama viikko ennen joulua.
Eli aattona vietän keittiössä 1,5- 2h.
Piparit on leivottu, laatikot teen perjantaina jos teen. Tortut aattona. Sillin saan lapsen mummolta, kala savustetaan aattoaamua ( yleensä aatonaattona, mutta nyt ystävämme joiden kanssa aina savustetaan, pääsevät vasta aattoaamuna savustamaan). Sienisalaatti aattona. Kinkku paistetaan ystäville aatonaaton vastaisena yönä, oma aaton vastaisena.
Rosollista meillä ei tykkää muut kuin minä, joten laitamme vai punajuuria ja suolakurkkua pöytään.
Joulukakun ( maustekakku)meinasin tehdä tänään tai huomenna , riippuu miten töiden jälkeen jaksan. Saaristolaisleipää olisin leiponut myös tänään tai huomenna, mutta sainkin lahjaksi <3
Joulutortut teen aina 23.12 ja lanttulaatikko & kinkku 24.12. Itse tehty graavilohi on ollut niin kallista, ettei sitä ole joulupöytääni kuulunut pitkään aikaan. Tarjouksesta kannattaa mieluummin valmiita graavilohisiivuja ostaa, mutta jos tekee itse, niin kalan täytyy olla jääkaapissa vähintään pari päivää.
T. Lidl-mies
Meillä ei syödä kinkkua. Teen osan ruoasta aatonaattona ja osan aattona, emme tee super notkuvaa joulupöytää, vaan hyvin pieniä määriä.
Aattona leivon torttuja ja glögikakun.
Piparit leivottiin viikonloppuna. Joulutortut leivon perjantaina töiden jälkeen jos ehdin, muuten jätetään ne väliin. Kaiken muun ostan valmiina kaupasta.
Minulla on ollut tapana, että aattona en tee mitään muuta kuin keitän riisipuuron, lämmitän lämmitettävät ennakkoon tehdyt ruoat kuten laatikot ja muuten koko päivän löhöilen.
Siksi mietin pitääkö minun urakoida kaikki ruoat ja leivonnaiset 23 pvä vai voiko osan tehdä aikaisemmin ja jos niin mitä. Aiempina vuosina olen tehnyt kaiken 23 pvä mutta nyt ei ehtisi sinä päivänä kaikkea.
Ap
Eikö kukaan tee piirakoita? Muissakin vastaavissa ketjuissa sama juttu. Kukaan ei mainitse tekevänsä piirakoita. Itellä aattoaamuun kuuluu juurikin se.
En leivo, en tee mitään, aattona syömään Michelin tähden ravintolaan. Mutta en asu Suomessa. Suomessa voisin kyllä tehdä perinteisen kinkun ja ostaa muut jutut perinne jutut. Täällä Italiassa se ei onnistu.
En ole jauhopeukalo, enkä hellapoliisi. Suurimman osan jouluruuista ja leivonnaisista ostan valmiina. Kinkkurullan paistan aattona ja laatikot lämmitän ennen ruokailua. Menen helpoimman kautta ja se sopii minulle.
Piparit teen muutamaa päivää aiemmin, tortut nyt tekaisee vaikka kahvia keitellessä valmistaikinasta. Meillä ei oikein kukaan syö leivonnaisia niin aika vähän teen. Paitsi tänä vuonna talkoilin sukujuhliin älyttömät määrät piparkakkuja. Pitää vielä tehdä piparitalo ja ostaa siihen valmistaikinaa, omatekoinen on turhan arvokasta piparitalon materiaaliksi kun sitä ei syödä kuitenkaan.
Kuulostaa kyllä todella stressaavalta ja työläältä käyttää noin paljon aikaa jouluruokien tekoon 😳 Toivottavaste ette ole niitä marttyyreitä, jotka sitten valittaa, vaikka kaiken saa valmiina kaupasta.
Meillä paistettiin kinkku viime yönä, tänään haen kaupasta lanttulaatikon, sienisalaatin, graavilohen ja piirakat. Lisäksi juustoja ja viikunahilloa. Siitä koostuu meidän jouluateria, joka syödään huomenna, kun torstaina lähdetään Kanariaa kohti!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut tapana, että aattona en tee mitään muuta kuin keitän riisipuuron, lämmitän lämmitettävät ennakkoon tehdyt ruoat kuten laatikot ja muuten koko päivän löhöilen.
Siksi mietin pitääkö minun urakoida kaikki ruoat ja leivonnaiset 23 pvä vai voiko osan tehdä aikaisemmin ja jos niin mitä. Aiempina vuosina olen tehnyt kaiken 23 pvä mutta nyt ei ehtisi sinä päivänä kaikkea.
Ap
Käy hyvä ihminen kaupasta ostamassa. Sinun ei "tarvitse" urakoida yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käy hyvä ihminen kaupasta ostamassa. Sinun ei "tarvitse" urakoida yhtään.
Tykkään tehdä. Ostan kaupasta valmiina kaiken mitä en tykkää tehdä. Minä ihan oikeasti nautin leipomisesta ja sellaisesta enkä stressaa niistä. Mutta säilyvyysajoista en niin ymmärrä, siksi tämä aloitus. Ap
Kauppa on lähellä.
Emme pakasta pakastimen tuottaman sähkön siirron rahanpesumaksun takia.