Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko moraali älykkyyden kehittymisen edellytys vai älykkyys moraalin kehittymisen edellytys?

Vierailija
20.12.2022 |

Väitetään, että moraali olisi kulttuurisidonnaista, mutta eihän tämä väite voi pitää paikkansa, jos ihmisen moraaliset valinnat ovat aina henkilökohtaisia. Kulttuuri on aina kollektiivinen, ei yksilöllinen ilmiö, toisin kuin moraali ja älykkyys. Kulttuuri kyllä vaikuttaa moraaliin, mutta viime kädessä ihmisen on kuitenkin tehtävä itse valinta siitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Kysymys on siten vain siitä hyväksyykö ihminen kollektiivisen normin vai henkilökohtaisen normin oikeasta ja väärästä. Voiko moraaliton ihminen oppia uutta ja soveltaa oppimaansa? Eli voiko älykkyyttä olla ilman moraalia? Toisaalta voiko moraalia olla ilman älykkyyttä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä dilemma :D

Vierailija
2/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilön älykkyydellä ja moraalilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Pikemminkin mitä vähä älyisempi sitä tarkemmin tottelee yhteisön normeja tai rikkoo niitä ymmärtämättä omaa parastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys ja moraali ovat erillisiä ilmiöitä.

Vierailija
4/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskitysleirien johtajat esimerkiksi tuskin olivat erityisen tyhmiä, mutta moraalittomia kyllä.

Vierailija
5/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä dilemma :D

Miten teköälyn kehittäjät tämän ovat ratkaissee?  Voiko tekoäly kehittyä ilman moraalia? Onko tekoälyllä tekoälyn moraali vai noudattaako se jotakin kollektiivista moraalia?

Vierailija
6/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näkisin, että moraali kasvaa empatiasta. Sillä suojellaan itselleen tärkeitä asioita ja arvoja. Se on täysin tunteiden vietävissä. Katso miten ihmisten suhtautuminen toisiin on heitellyt muutaman viime vuoden sisällä. Ei mitenkään uusi ilmiö, mutta näkyy selkeämmin tai peitellään huonommin.

Vierailija
7/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa harvinaisen laadutonta keskustelua. Heippa! :D

Vierailija
8/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraalin tärkeimmät osat ovat jo meidän lajikäyttäytymisessä. Mikäli katsotaan muita laumoissa eläviä nisäkkäitä ja kädellisiä, niillä on paljon meidän moraaliamme vastaavia malleja. 

Vierailija
9/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys ja moraali on eri asioita.

Psykopaatti voi olla älykäs ja moraaliton.

Ihminen voi olla tyhmä ja hänellä on hyvä moraali.

Tekoäly on juuri sellainen kuin siitä koulutetaan. Se oppii kouluttajansa asenteet. Jumala luo omaksi kuvakseen.

Vierailija
10/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näillä kouluttautuneilla ainakaan näytä kovin hääppöinen moraali olevan, paskat teot naamioidaan hymyillä ja muka välittämisellä. Saadaan paljon pahaa tehtyä muka sivistyneellä käytöksellä (jonka kuvittelisi olevan älykkään ihmisen merkki). Näin ainakin työelämässä, mutta tietysti voidaan puhua noin käyttäytyneiden älykkyydestä, ilmeisesti johtotasolle pääsee ilman älykkyyttäkin? Ehkä sitten moraali tosiaan kasvaa empatiasta? Itse suoraselkäisenä, hyvinkin empaattisena ihmisenä en kestä väärinkohtelua, mutta tavallisena työntekijänä olen nytkin joutunut ns. "moraalinvartijana" vaikeuksiin ylempieni johdosta

Vierailija
11/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä näkisin, että moraali kasvaa empatiasta. Sillä suojellaan itselleen tärkeitä asioita ja arvoja. Se on täysin tunteiden vietävissä. Katso miten ihmisten suhtautuminen toisiin on heitellyt muutaman viime vuoden sisällä. Ei mitenkään uusi ilmiö, mutta näkyy selkeämmin tai peitellään huonommin.

Jos puhutaan tunneälykkyydestä, niin eikö empatia ole älykkyytä?

Vierailija
12/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly on juuri sellainen kuin siitä koulutetaan. Se oppii kouluttajansa asenteet. Jumala luo omaksi kuvakseen.

Jos Jumala luo kuvakseen ja jos tekoäly oppii kouluttajansa asenteet, niin eikö ihminen ole silloin myös jonkun älyn luoma tekoäly?

Vierailija
13/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja valitsemme kohdan B

Vierailija
14/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö väärin: väitätkö, että moraali vaihtelee tunnetilojen mukaan? Eihän asia ole ollenkaan niin.

Vierailija
15/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan tunneälykkyydestä, niin eikö empatia ole älykkyytä?

Olen eri, mutta jos nyt ihan ensiksi etsisit sanakirjasta termit "tunneäly" ja "empatia". Tuntuu ihan perusasiat olevan täysin hukassa jos teet tuollaisia päätelmiä.

Vierailija
16/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö väärin: väitätkö, että moraali vaihtelee tunnetilojen mukaan? Eihän asia ole ollenkaan niin.

Perustele.

Vierailija
17/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä väitän, että on. Lähes jokainen on valmis vahingoittamaan toista vihassa tai pelossa. Vuosi sitten ihminen joka väitti, että kaikki henget ovat arvokkaita on nyt sitä mieltä, että kaikki naapurimaassamme voitaisiin tee tuhota. Varastaminen rikkailta on ok. Raitiovaunu ongelmankin vastaukseen vaikuttaa ketä radalle on jätetty.

Onpa lhankala filtteri

Vierailija
18/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että moraali muistuttaa paljon empatiaa, joka on osittain kontekstisidonnaista ja siten opittavissa.

Ihminen arvioi moraalia kunkin tilanteen mukaan: mikä on konteksti ja mikä on oma roolinsa siinä tilanteessa. Ristiriitaa voi syntyä jos oma kokemus ja yhteisön moraali eriävät toisistaan, ja lopulta ihminen itse päättää mitä normia hän seuraa, onko hän yhteisökeskeinen vai yksilökeskeinen. Kultturilla on siis vaikutusta, koska esimerkikisi Suomessa painotetaan enemmän yksilökeskeisyyttä kuin yhteisökeskeisyyttä.

Onko moraalittomuus empatian puutetta yhdistettynä kontekstisokeuteen?

T. Keittiöfilosofi

Vierailija
19/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Jumala luo kuvakseen ja jos tekoäly oppii kouluttajansa asenteet, niin eikö ihminen ole silloin myös jonkun älyn luoma tekoäly?

Ihmisten aivojen kehitys on hyvin tiedossa eri evoluution vaiheissa. Itse asiassa aivoissamme on tämän kerrostumisen takia aika paljon ongelmia. Jos joku olisi luonut ihmisen, niin olisi kyllä tehnyt aika kelvotonta työtä varsinkin aivojen kohdalla. Meillä suurin osa toiminnoista on yhä sen alimman kerroksen ohjailemaa, eli varsin primitiivistä. 

Vierailija
20/23 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten aivojen kehitys on hyvin tiedossa eri evoluution vaiheissa. Itse asiassa aivoissamme on tämän kerrostumisen takia aika paljon ongelmia. Jos joku olisi luonut ihmisen, niin olisi kyllä tehnyt aika kelvotonta työtä varsinkin aivojen kohdalla. Meillä suurin osa toiminnoista on yhä sen alimman kerroksen ohjailemaa, eli varsin primitiivistä. 

Eikö ihmisen evoluutio juuri todenna, että ihminen on kehittyvä tekoäly? Ei kai minkään älyn kehittyminen voi olla ongelmatonta. Silloinhan ei mitään kehitystä voi tapahtua.  Älykkyyshän syntyy muistin avulla ongelmia ratkomalla, eli erehdyksen kautta oppimalla. Samoin kuin moraali.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme