Oikeastiko maksalaatikkoa joulupöydässä? Tä?
Kuuluuko se jonkun alueen jouluruokiin? Olen nyt törmännyt mainintaan maksalaatikosta joulupöydässä useankin kerran. Mut vasta tänä vuonna näin monasti, en koskaan aiemmin. Ikää kumminkin jo 50v
Kommentit (34)
On se ollut aikoja sitten joulupöydän ruoka
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko on pahaa, kuka sitä syö koskaan, saati jouluna
Riippuu siitä, miten on tehty.
Kuten niin moni muukin ruoka.
Ja toiset tykkää, toiset ei.
Itse yleensä pidän (* rusinoilla).
Kerran olen syönyt, tai pikemminkin maistanut pahaa, kun oli liian "maksamaista" eli maksa maistui liian vahvasti.
Kuuluu joulupöytään perinteisesti ainakin länsi- Suomessa.
Voisulaa myös päälle.
Siirappi taittaa maksaisen maun, naudanmaksasta tulee miedomman mkuista
Itse en voi sietää maksalaatikkoa. Mutta ihan samahan se on mistä kukakin tykkää joulupöydässään. Ei ole olemassa oikeaa tai väärää jouluruokaa. Jokainen talo elää tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu täällä idässä perinteiseen joulupöytään.
Meillä Pohjois-Karjalassa kuului kyllä ainakin 60-luvulta alkaen, äiti taisi luopua siitä vasta tällä vuosituhannella siksi, että se ei mahtunut pöytään. En sitten tiedä, olisko hän oppinut tavan Etelä-Suomessa töissä ollessaan 50-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta voitte katsoa asutteko maksalaatikko seudulla.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007699711.html
Tästä sain vastauksen! Kiitos! T. ketjun aloittaja
Suku enimmäkseen karjalan suunnilta alkujaan, lapsuuteni asuin uusmaalaisena
Maksa ei käy kaupaksi, siitä on tehty laatikkoa. Nyt sitten tungetaan jokaiseen joulupöytään ja kas maksavarasto ei mennytkään hukkaan. Meillä maksalaatikko ei kuulu joulupöytään, ei kuulunut lapsuudessa eikä nytkään. Kiitos vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta voitte katsoa asutteko maksalaatikko seudulla.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007699711.htmlTästä sain vastauksen! Kiitos! T. ketjun aloittaja
Suku enimmäkseen karjalan suunnilta alkujaan, lapsuuteni asuin uusmaalaisena
Samoin, kiitos tiedosta! Eli maksalaatikkoalueita on Häme, Pirkanmaa ja Pohjanmaa. Ilmankos maksalaatikko joulupöydässä on mullekin ollut yllätys, kun en ole noilta seuduin kotoisin eikä ole siellä juuriakaan.
Anoppi teki aina itse maksalaatikon joulupöytään. Se haisikin niin pahalle ettei tehnyt mieli syödä. Eikä lapsuudenkodissani kuulunut jouluruokiin, siksi outo mielestäni.
Jep. On synttärit jouluaattona, niin laitettiin siihen kakkukynttilät. Siinä mun synttärikakku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko on Joulupöydän kuningas.
Lanttu- ja porkkanalaatikko toki myös.
Maksalaatikko on pahaa, kuka sitä syö koskaan, saati jouluna
Maksaruuat ovat hyviä. Pidän melkoisena junttina ihmistä, joka on ruokarajoitteinen ja en tarkoita mitään allergioita. Sivistynyt ihminen on kaikkiruokainen.
Vierailija kirjoitti:
Maksa ei käy kaupaksi, siitä on tehty laatikkoa. Nyt sitten tungetaan jokaiseen joulupöytään ja kas maksavarasto ei mennytkään hukkaan. Meillä maksalaatikko ei kuulu joulupöytään, ei kuulunut lapsuudessa eikä nytkään. Kiitos vaan.
Olen yli 50-vuotias ja meillä on aina syöty maksalaatikkoa joulupöydässä. Toki myös kaikkea muutakin herkkuja, mutta yhtenä maksalaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. On synttärit jouluaattona, niin laitettiin siihen kakkukynttilät. Siinä mun synttärikakku.
Terveisin Musti
Taitaa olla liian suuret tuet.