Hei te joilla on iso/pelottavat koira! Miten meidän muiden tulisi toimia ja käyttäytyä, kun tulette tuollaisen koiran kanssa vastaan? Antakaa pliis tarkat ohjeet, kiitos.
Olisi ihan järkevää, että tuotte pelisäännöt muillekin tiedoksi. Kaikki eivät tunne koiria ja siksi eivät tiedä mitä pitää tehdä.
Kommentit (167)
Määrittele mikä on "iso pelottava koira"? Jollekin tuntuu Nöffökin olevan pelottava - onhan se iso, mutta ei kovin pelottava ainakaan minusta. Tai Doppari, se ei edes ole mikään oikeasti iso, mutta joidenkin mielestä pelottava.
Yleensä voi ihan hyvin vaan kävellä ohi välittämättä tuosta koirasta tai ulkoiluttajasta. Koira saattaa osoittaa kiinnostusta jossain määrin, mutta jos et mitenkään reagoi ja tuijota silmiin, niin tuskin sekään mitenkään reagoi.
Jos taas reagoit hysteerisesti, niin koira kiinnostuu, että mikäs epele tuokin on. Se on sitten eri asia, jos ulkoiluttaja ei hallitse koiraansa tai ei ole sitä kouluttanut - sille tyhmyydelle ei mahda mitään oli sitten koira iso tai pieni.
Jos koira vaikuttaa hirveän reaktiiviselta, niin kannattaa vältellä äkillisiä nopeita liikkeitä tai kovia ääniä. Koira ei pidä sinua uhkana jos kävelet rauhallisesti ja normaalisti ohi etkä tuijota sitä silmiin.
Älä kiinnitä huomiota koiraan sen enempää kuin muihinkaan kadun kulkijoihin. Jos mahdollista, ohita taluttajan puolelta. Koiraa voi katsoa niinkuin muitakin vastaantulijoita, mutta tiivis tuijotus on koirasta kuin koirasta epämiellyttävää ja siihen koira helposti reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Minun saksanpaimenkoiraani ei kiinnosta ihmiset pätkän vertaa. Se menee kuono maassa koko matkan :)
Eli mene ohi ihan normaalisti.
Joskus metsäpolulla hämmennyin, kun koiran kanssa yhdessä ihmeteltiin oravaa ja sitten yhtäkkiä joku meidän takana huutaa että pysykää siellä, älkää tulko tähän polulle. Joku nainen siellä huusi, että pelkää "juuri tuollaisia" ja mulkoili sitten mennessään ohi. Minä ja koira kyllä säikähdettiin ja koira huomio naisen, mitä ei normaalisti olisi tehnyt.
En sanonut mitään hänelle, koska mitä se olisi auttanut? Olisi varmaan vain suuttunut lisää.
Oliko koirasi kiinni.? Jos oli, niin turhaan huuteli nainen. Jos ei ollut, niin huono homma. Minäkin pelkäisin irtonaista susikoiraa. Olisin silti hiljaa, ettei koira huomioisi minua.
Meillä on itsellä iso koira eli isot koirat on tuttu asia. Mutta lähistöllä asuu eräs iso koira, jota pelkään. Hän on periaatteessa kiltti, eli ei pure tms. Mutta hän on vapaana usein ja todella innokas juoksemaan kaikkien päälle hyppimään. Ja kun 30-40 kiloa hyppää yhtäkkiä päälle, niin pelkään että kaadun ja satutan itseni. Ja jos pysynkin pystyssä, niin vaatteet menee kyllä todella likaiseksi siinä. Omistaja ei suostu ymmärtämään miksi hänen koiraa pelätään, kun se on niin kiltti, innokas vain.
Väistä ja pakene- Oma syysi jos se puree kaulaasi, ei se juuri muita ole purrut.
Vierailija kirjoitti:
Minun saksanpaimenkoiraani ei kiinnosta ihmiset pätkän vertaa. Se menee kuono maassa koko matkan :)
Joskus metsäpolulla hämmennyin, kun koiran kanssa yhdessä ihmeteltiin oravaa ja sitten yhtäkkiä joku meidän takana huutaa että pysykää siellä, älkää tulko tähän polulle. Joku nainen siellä huusi, että pelkää "juuri tuollaisia" ja mulkoili sitten mennessään ohi. Minä ja koira kyllä säikähdettiin ja koira huomio naisen, mitä ei normaalisti olisi tehnyt.
En sanonut mitään hänelle, koska mitä se olisi auttanut? Olisi varmaan vain suuttunut lisää.
Saksanpaimenkoira on aivan ihanin! Kaipaan erästä tuttavan ihanaa koiraa. Koirien taivaassa on ja niin on tuttavakin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ns. isot ja pelottavat koirat, joten kokemusta on. Oli koira sitten iso tai pieni niin omille lapsilleni olen aina opettanut koiran kohtaamisesta seuraavaa:
- Koiraa kohti ei saa juosta
- Koiraa ei saa tuijottaa silmiin
- Koira tulisi mahdollisuuksien sen sallitessa ohittaa ns. omistajan puolelta ja antaa koiralle tilaa.
Omien koirieni kohdalla suurin ongelma on ns. pikkupuudeleiden omistajat. Näille on ominaista antaa niiden pikkukoiriensa hyökkäillä ja räkyttää meidän koirille. Parhaimillaan vielä flexin annetaan olla pitkällä ja naureskellaan päälle. Itse pidän oman koirani aina vierellä, mutta jos (ja kun) näissä tilanteissa pikku koiraa tulee liian lähelle, niin huonostihan sille käy. Monta lähellä piti tilannetta on ollut ja yhden kerran yhdelle terrierille tuli muutaman päivän eläinsairaala reissu. Isompien koirien kanssa ei vastaavaa ongelmaa ole, sillä niiden omistajat yleensä tajuavat kouluttaa koiraansa edes vähän.
Entäs jos olet juoksulenkillä? Joka koiran kohdalla pysähdyttävä ja ruvettava kävelemään?
Kannattaa tulla normaalisti ohi, kiinnittämättä liikaa huomiota koiraan. Jos ahdistaa koiran koko niin kierrä vähän kauempaa. Ymmärrän etteivät kaikki pidä isoista koirista.
Kunhan et huuda: "saathan varmasti pidettyä koiran kiinni, miksi oot noin ison koiran kanssa lenkillä tms".
Ärsyttää suunnattomasti nämä huutelijat, jotka jo kaukaa huutaa ja epäilee kykyjäni naisena pärjätä akitan kanssa. Minä en vie koiraa lenkille jos en saa sitä hallittua.. En ole iso kokoinen mutta sitäkin vahvempi ja koira on hyvin koulutettu, joten meitä ei tarvitse pelätä lasten, eläinten eikä aikuisten.
Kävele normaalisti ohi.
Älä kävele omistajaa tai koiria "päin", ajatuksella kumpi väistää ensin. Jos olet juoksulenkillä, älä åonkaise 5 cm päästä takaa ohitse yllättäen. Mielummin kierrä esim metrin päästä.
Jos ajat pyörällä ja tulet takaa, kohteliasta ahtaassa paikassa soittaa kelloa niin väistämme kyllä ja tarvehdimme.
Ei kannata alkaa esim kävelysauvoilla huitoa koiria ilman mitään syytä, jotkut saattavat provosoitua.
Noin toimin itsekin, myös pienempien koirien kanssa.
En reagoinut mitenkään enkä pelännyt yhtään silloinkaan kun tässä yks päivä susi melkein vastaan jolkotti paitsi seurasin sutta katseellani. Susi hetken mua toljotti ja jatkoi matkaansa vasemmalle niin ei ole olemassa koiraa jota pelkäisin tai joka vastaan tullessa aiheuttaisi mussa reaktioita Toki sitä on aina menee semmoiseen varautuneeseen tilaan jos iso irti oleva koira tulee vastaan kuten sudenkin kohdalla että joutuuko taistelemaan.
Kerran 2 isoa koiraa tuli laavulle eikä omistajia näkyny missään. En silloinkaan pelännyt. Toinen tuli mun luo,nuolas mun kättä ja molemmat lähti pois samaan suuntaan mistä tulivatkin.
Kamalata kun iso koira vetää pientä naista kieli pitkällä, näkee ettei koira ole yhtää naisen hallinnassa ja korkokengät vain vispaa kun mennään minarissa ylämäkeen puristaen peppua piukeaksi kuin häkä häkkinen aikoinaan syöksylaskusssa. Sitten ei edes jakseta poimia sitä kaameaa jöötiä minkä se naksukakki jättää lumelle...
Vierailija kirjoitti:
Pelkään kanssa isoja ja vauhkoja koiria. Kysymys on varsin relevantti, koska suurien taistelukoirien lukumäärä on kaupungeissa noussut.
Miten tulee kohdata etenkin riehuva ja muriseva iso koira?
Jos se riehuva murisija ei ole oma koirasi, älä kohtaa vaan kierrä. Eihän sellaista tilannetta pitäisi tullakaan, ja koiran taluttaja on vastuussa, mutta tuskin kävelet suojatiellä auton alle vain koska jalankulkijoille on vihreä valo.
Paras tapa on mennä ohitse normaalisti ja sanoa ääneen pari sanaa.
Moikkaa omistajaa tai totea koiralle hyvä ja mene ohitse.
Tämän olen todennut ehdottomasti parhaaksi tavaksi.
Jos sinulla itselläsi on myös koira mukana, niin älä jää paikoillesi tien varteen odottamaan, että iso koira menee ohi, vaan jatka vaan normaalisti matkaasi.
Yllättävän moni jää pikkukoiran kanssa paikoilleen tönöttämään ohitustilanteessa, ja kohtaamista odotellessaan pikkukoira usein räksyttää tai tuijottaa vastaantulevaa koiraa, mikä on koirien kielellä riidan haastamista.
Tietenkin on jokaisen omalla vastuulla pitää koiransa hallinnassa myös silloin, jos toinen koira provosoi. Mutta on myös kohteliasta huolehtia siitä, että se oma koira ei provosoi muita, eli ei rähjää ohikulkijoille tai jää tuijottamaan, oli sitten minkäkokoinen koira vaan kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko koirasi kiinni.? Jos oli, niin turhaan huuteli nainen. Jos ei ollut, niin huono homma. Minäkin pelkäisin irtonaista susikoiraa. Olisin silti hiljaa, ettei koira huomioisi minua.
Oli kiinni, mutta metsässä sitä ei aina huomaa. Musta hihna maastoutuu hyvin varvikkoon ja me vielä seistiin söpösti vierekkäin ja katseltiin ylös puiden latvoihin.
Koirani on lähes aina kiinni, sillä sen hermorakenteella ei tulla käskystä luo sillä sekunnilla, kun äkkää kauriin, poron tai kissan.
Tämän rotuisen koiran kanssa on harmi, että koulutusvaiheessa saa ikäviä kommentteja, kun koira ei vielä osaa olla ihmisiksi. Jotkut on ilkeitä, vaikka selvästi pitäisi tajuta, että koiraa parhaillaankin koulutetaan. No, meni vähän ot.
Vierailija kirjoitti:
En reagoinut mitenkään enkä pelännyt yhtään silloinkaan kun tässä yks päivä susi melkein vastaan jolkotti paitsi seurasin sutta katseellani. Susi hetken mua toljotti ja jatkoi matkaansa vasemmalle niin ei ole olemassa koiraa jota pelkäisin tai joka vastaan tullessa aiheuttaisi mussa reaktioita Toki sitä on aina menee semmoiseen varautuneeseen tilaan jos iso irti oleva koira tulee vastaan kuten sudenkin kohdalla että joutuuko taistelemaan.
Kerran 2 isoa koiraa tuli laavulle eikä omistajia näkyny missään. En silloinkaan pelännyt. Toinen tuli mun luo,nuolas mun kättä ja molemmat lähti pois samaan suuntaan mistä tulivatkin.
Eläimet on reaktiivisia. Jos olisit pelokas tai vihainen, nekin voisi olla vihaisia.
Nämä kaupunkilaisten taistelukoirat on eri asia. Jos omistajat on aggressiivisia, sillä tavalla temperamenttisia että asunnossa huudetaan ja räiskitään, niiden hermosto on erilainen kuin koiraeläinten jotka liikkuu vapaasti puhtaassa luonnossa.
Mutta tästä voisi tehdä oikeasti vaikka iltasanomat jutun, näin ohitan koiran.
Nyt kun jalkakäytävät on lumen takia kapeita , ei ole hauskaa kun joku teini sujahtaa 10 sentin päästä 50 cm leveää kujaa pitkin ohitse satasta pyörällä, pimeässä ilman ennallovaroitusta.
Ymmärrän, että ei tarkoita pahalla, mutta juuri siksi pitäisi viestiä paremmin. Siihen 50 kg teinikoiraan VOI iskeä saalisvietti, tai provosoitua ja säikähtää. Eikä tuollaisessa tilanteessa oikein ole voittajia.
Meillä on ollut aina paljon eri rotuisia eläimiä.
Eniten varsinkin haastavimmat eläimet reagoivat niihin ihmisiin, jotka tuijottaa eivätkä puhu mitään.
Moija normaalisti ohi on hyvä, tarpeeksi etäältä, mikäli iso koira jähmettyy paikoilleen tai selkeästi jää ihmettelemään esim ohi tulevaa lenkkeilijää. Se yleensä laukaisee jännittävän tilanteen.
Meillä on ns. isot ja pelottavat koirat, joten kokemusta on. Oli koira sitten iso tai pieni niin omille lapsilleni olen aina opettanut koiran kohtaamisesta seuraavaa:
- Koiraa kohti ei saa juosta
- Koiraa ei saa tuijottaa silmiin
- Koira tulisi mahdollisuuksien sen sallitessa ohittaa ns. omistajan puolelta ja antaa koiralle tilaa.
Omien koirieni kohdalla suurin ongelma on ns. pikkupuudeleiden omistajat. Näille on ominaista antaa niiden pikkukoiriensa hyökkäillä ja räkyttää meidän koirille. Parhaimillaan vielä flexin annetaan olla pitkällä ja naureskellaan päälle. Itse pidän oman koirani aina vierellä, mutta jos (ja kun) näissä tilanteissa pikku koiraa tulee liian lähelle, niin huonostihan sille käy. Monta lähellä piti tilannetta on ollut ja yhden kerran yhdelle terrierille tuli muutaman päivän eläinsairaala reissu. Isompien koirien kanssa ei vastaavaa ongelmaa ole, sillä niiden omistajat yleensä tajuavat kouluttaa koiraansa edes vähän.