Mihin ajokortittoman kannattaisi muuttaa?
Nykyinen paikkakunta Helsinki tympii. Sote-alan ammatti on eli töitä pitäisi löytyä uudelta paikkakunnalta. Ja päiväkoti-ikäiselle päiväkotipaikka ja ekaluokkalaiselle koulu. Ja nämä kaikki siis niin, että ilman autoa pärjää.
Kommentit (35)
Vammaisten palvelukotiin. Siis jos on niin tyhmä ettei kykene saamaan ajokorttia, Nuulo22-tapaus. Däydäy pukki ei autoile!
Minä kortiton asun espoossa. Palvelut on kävelymatkan päässä. On hyvä julkinen liikenne.
Asun Lahdessa ilman autoa 4 km keskustasta kaupan ja koulun vieressä, samoin metsää, järvi ja liikuntamahdollisuudet ihan vieressä, 15 min välein pääsee bussilla keskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai se olisi sitten Tampereen keskusta tai Turun keskusta. Ei Suomessa ilman autoa oikein muualla kannata asua. Etenkään lapsiperheen arkea.
Lapsiperhe Tampereen keskustaan, just...
Kuten täällä on sanottu, valitse itseäsi muuten kiinnostavia paikkakuntia ja katso sitten netistä miten joukkoliikenne toimii. Asun itse keskikokoisessa kaupungissa noin puolen tunnin kävelymatkan päässä keskustasta. Kävelen sinne usein tai sitten bussi menee 1-2 kertaa tunnissa. Ongelma on, jos on asiaa keskustan toiselle puolelle, jossa esim. kaikki lasten liikuntaharrastuspaikat ovat. Yhden harrastuksen kanssa kävi tuuri eli bussi kulki keskustan tältä puolelta keskustan kautta juuri siihen harrastuksen lähelle. Mutta nämä kannattaa selvittää etukäteen. Esim. jossain Tampereella asuessani en kaivannut autoa yhtään mihinkään, siellä oli ainakin siihen maailman aikaan aivan loistavat bussiyhteydet.
Kannattaa katsoa että kodista on hyvät kulkuyhteydet työpaikalle ja kaupat ja päiväkoti mielellään kävelymatkan päässä. Minä olen kortittomana asunut Espoossa, Joensuussa ja nyt Vantaalla. Lapsia ei ole, mutta tässä on kyllä päiväkoti ja koulu ihan vieressä, joten kyllä lastenkin kanssa kortittomana pärjäisin ihan hyvin.
Jos valitset minkä tahansa Suomen 10 isoimmasta kaupungista ja katsot vähän mihin siellä muutat (eli joko kävelymatkan päähän keskustasta tai bussien runkolinjojen lähelle, ja niin että kauppa, koulu ja päiväkoti ovat kävelyetäisyydellä kodista, niin pärjäät varmasti hyvin. Ja tietenkin se työpaikka joko kodin lähellä tai bussireitin varrella. Ihan varmasti onnistuu, kun teet vähän taustatyötä.
Keskikokoisissa kaupungeissa on yleensä toimiva bussiliikenne.
Vierailija kirjoitti:
Kuten täällä on sanottu, valitse itseäsi muuten kiinnostavia paikkakuntia ja katso sitten netistä miten joukkoliikenne toimii. Asun itse keskikokoisessa kaupungissa noin puolen tunnin kävelymatkan päässä keskustasta. Kävelen sinne usein tai sitten bussi menee 1-2 kertaa tunnissa. Ongelma on, jos on asiaa keskustan toiselle puolelle, jossa esim. kaikki lasten liikuntaharrastuspaikat ovat. Yhden harrastuksen kanssa kävi tuuri eli bussi kulki keskustan tältä puolelta keskustan kautta juuri siihen harrastuksen lähelle. Mutta nämä kannattaa selvittää etukäteen. Esim. jossain Tampereella asuessani en kaivannut autoa yhtään mihinkään, siellä oli ainakin siihen maailman aikaan aivan loistavat bussiyhteydet.
Ihan mielenkiinnosta, miksi et liiku fillarilla? Tuollanen puolentunnin kävely taittuu fillarilla 10 minuutissa, eikä tarvi miettiä bussien reittejä, saati aikatauluja. Toki se kävelykin välillä ihan mukavaa tekee ja joskus se joukkoliikennekin ihan perusteltua, mutta fillari on etenkin pienemmissä ja keskikokoisissa kapungeissa aivan lyömätön liikkumismuoto, kun kaikki on vain muutaman kilometrin säteellä.
Olen asunut Turussa, en tietenkään keskustassa , vaan täällä lähellä merta. Ei ole ollut ikinä autoa, bussiyhteydet toimineet töihin ,lasten harrastuksiin ,kouluihin ja päiväkotiin. Usein nuo on olleet myös kävely/ pyöräilyetäisyydellä.
Asunnot on kohtuuhintaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kai se olisi sitten Tampereen keskusta tai Turun keskusta. Ei Suomessa ilman autoa oikein muualla kannata asua. Etenkään lapsiperheen arkea.
Turussa ei tarvitse mennä keskustaa. Loisto asuinalueita Ilpoinen , Uittamo jne.
Lontoo, New York, Pariisi, Amsterdam, Barcelona....
Vierailija kirjoitti:
Vammaisten palvelukotiin. Siis jos on niin tyhmä ettei kykene saamaan ajokorttia, Nuulo22-tapaus. Däydäy pukki ei autoile!
Naapurin poika ei saa korttia diabeteksen takia ja yksi tuttu epilepsian vuoksi.
Telttaan asumaan sopivaan paikkaan.
Oletko ns junan tuoma miten olisi siis kotipaikkakunnalle takaisin?