Jos menee oikein tiukalle, niin kannattaa huomata, että mikroaaltouuni vie murto-osan sähköä verrattuna muihin ruoanlaitto tapoihin.
Kommentit (87)
Just vertailtiin kaverin kanssa sähkölaskuja ja hän ihmetteli mun pientä kulutusta. Noh, mä en oikein koskaan sauno ja hän saunoo kerta viikkoon. Mä en myöskään tykkää tehdä ruokaa tai leipoa tms. ja hän taas tekee tällaista paljonkin, eli uuni usein hänellä päällä, kun mä taas lämmitän ruuan usein mikrossa tai pannulla (induktioliesi).
Nuo varmaan jo riittää selittämään, miksi mun sähkönkulutus on tyyliin puolet pienempi, vaikka mulla isompi asunto ja huushollissa yksi ihminen enemmän kuin kaverilla (kummallakin kaukolämpö).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedenkeittimen tehontarve yli 2000 wattia, eli vie sähköä aivan järkyttävästi, mikro 800w!
Pitäisi ymmärtää ja sisäistää sellaiset käsitteet kuin teho ja energia.
Mikrossa lämmittäminen kuluttaa enemmän energiaa, vaikka sen teho on pienempi.
Vedenkeitintä ei voi käyttää muuhun kuin veden keittämiseen. Pääomakulut rasittaa. Myös tilantarve, kalliit neliöt.
Mikrolla voi tehdä ruokaa ja lämmittää sitä edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Just vertailtiin kaverin kanssa sähkölaskuja ja hän ihmetteli mun pientä kulutusta. Noh, mä en oikein koskaan sauno ja hän saunoo kerta viikkoon. Mä en myöskään tykkää tehdä ruokaa tai leipoa tms. ja hän taas tekee tällaista paljonkin, eli uuni usein hänellä päällä, kun mä taas lämmitän ruuan usein mikrossa tai pannulla (induktioliesi).
Nuo varmaan jo riittää selittämään, miksi mun sähkönkulutus on tyyliin puolet pienempi, vaikka mulla isompi asunto ja huushollissa yksi ihminen enemmän kuin kaverilla (kummallakin kaukolämpö).
Toinen laittaa rahaa ruuan valmistamiseen ja toinen vie sen kauppaan valmisruokia ostamalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellisestä ruoasta ja hygienasta aletaan tinkimään vasta siinä vaiheessa, kun kaikki muut kulut on karsittu.
Tämänkin takia kannattaisi käyttää mikroa.
Hygieniaan auttaa, kun tiskaa astiat.
Ai, henkilökohtaiseen hygieniaan?
Juokaa kylmää teetä. Syökää kylmää ruokaa. Aina vaan halvempaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi kannattaa keittää vedenkeittimessä. Ja vain sopivasti, ei liikaa.
Teevesi mukiin ja mikroon minuutiksi. Joku insinööri (mieluiten DI) voisi nyt laskea kuinka paljon edullisempi vuodessa kuin vedenkeitin, jos joka päivä juo 2 kuppia teetä joka päivä.
vedenkeittimeni keittää kaksi kupillista vettä noin 10 sekunnissa. Markkinoilla on nopeampiakin keittimiä, joissa saa muutamassa sekunnissa kupillisen kuumaa vettä. Ei kannata ainakaan minun sen vuoksi mikroa käyttää.
Onpa tehokas. Mittasin oman keittimen, niin kupillisen saaminen kiehuvaksi kesti kellotettuna 45 sekuntia. 10 sekuntia kahdella kupilla on kyllä kova suoritus.
Tsekkasin oman keittimen tehon, Kenwood Red. 2200 kW. Epäilen tuota 10 sekkaa/ 2 kuppia.
kannattaa Googlailla. markkinoilla on nykyisiin hyvinkin nopeita vedenkeittimiä.
Pakastepizzankin voi lämmittää mikrossa. Ei tarvitse uunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo varmaan jo riittää selittämään, miksi mun sähkönkulutus on tyyliin puolet pienempi, vaikka mulla isompi asunto ja huushollissa yksi ihminen enemmän kuin kaverilla (kummallakin kaukolämpö).Toinen laittaa rahaa ruuan valmistamiseen ja toinen vie sen kauppaan valmisruokia ostamalla?
Tuo on ihan myytti, että sellaiset kotikokkikokkailut tulisi halvemmaksi. Niihin tarvii olla vaikka mitä gourmet-raaka-ainetta, kun taas tällainen ei-kokkailija keittää pastan ja paistaa jauhelihan pannulla ja heittää jonkun maustetun tomaattimurskan päälle. Se on vaan polttoainetta ja vähän jotain pestoa jos vielä laittaa, ni ihan on hyvää, eikä ole kallista.
Haen pahvinkeräyksestä pahvia ja lämmitän ruoan nuotiossa pihalla428
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ENERGIAkriisi, kaasunkäyttöä on yhtä lailla hyvä säädellä. Kyse ei ole vain hinnasta, vaan kokonaisenergian riittävyydestä.
Asiaa.
Kyllä puulämmitteinen uuni vie vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin airfryer juuri siksi ettei tarvitse kuluttaa sähköä uunin lämpenemiseen.
Meinaatko ettei tuo kuluta sähköä? Helposti yli 2000w tehontarve!
Tottakai se kuluttaa sähköä, en sentään ajatellut sen toimivan jollain pyhällä hengellä. Pointti oli siinä että uuniin verrattuna airfryerin tarvitsee olla huomattavasti vähemmän aikaa päällä ruuan kypsyttämiseksi. Ja luulenpa että tuollainen pienehkö laite on muutenkin energiatehokkaampi kuin iso uuni.
Jostain luin että esim. raskanperunat fryerissä jotain 18 minuuttia, uunissa max 10 minuuttia.
15min/180C
Uuni ensin lämpenee sinne 200-225 asteeseen sen 10-15min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin airfryer juuri siksi ettei tarvitse kuluttaa sähköä uunin lämpenemiseen.
Tottakai se kuluttaa sähköä, en sentään ajatellut sen toimivan jollain pyhällä hengellä. Pointti oli siinä että uuniin verrattuna airfryerin tarvitsee olla huomattavasti vähemmän aikaa päällä ruuan kypsyttämiseksi. Ja luulenpa että tuollainen pienehkö laite on muutenkin energiatehokkaampi kuin iso uuni.
Jostain luin että esim. raskanperunat fryerissä jotain 18 minuuttia, uunissa max 10 minuuttia.
15min/180C
Kyllä sen alkulämmön voi hyödyntää ihan kuten jälkilämmönkin.
Meillä on kyllä paljon nopeampi uuni kuin teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15min/180C
Meillä on kyllä paljon nopeampi uuni kuin teillä.
kuinka monta kertaa olet hyödyntänyt alku ja jälkilämmöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15min/180C
Meillä on kyllä paljon nopeampi uuni kuin teillä.kuinka monta kertaa olet hyödyntänyt alku ja jälkilämmöt?
Alkulämmön hyödynnän melkein aina, jälkilämmön myös mahdollisuuksien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja pakko sitä ruokaa on aina aivan pehmeäksi ja kuuman höyryäväksi kypsentää? Pastan voi jättää al dente miinus, kaalilaatikon haaleaksi ja viikkoon pari raakaravintopäivää. Pelkkää säästöä.
Unohdit hernekeiton. Herneet liotetaan yön yli, ja kun pyöräyttää mikrossa, ei turhaan mene sähköä, ja ruokaan jää hyvä pureskeltava suutuntuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellisestä ruoasta ja hygienasta aletaan tinkimään vasta siinä vaiheessa, kun kaikki muut kulut on karsittu.
Tämänkin takia kannattaisi käyttää mikroa.
Hygieniaan auttaa, kun tiskaa astiat.
Mikro tappaa pienimmätkin ravinteet mitä ruoassa on, se lämmittää aivan liian nopeasti ja epäluonnollisesti. Mites se koe meni, toiselle kasville annetaan mikrotettua vettä ja toiselle ihan vaan vettä. Arvaa kumpi kasveista kuolee
Tätä eikä myöskään fluorin syytä hammastahnassa ei saa paljastaa kansalle.
T:€liitti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi kannattaa keittää vedenkeittimessä. Ja vain sopivasti, ei liikaa.
Mikrossa lämmität juuri sen verran vettä kuin kuppiin mahtuu ja sähköä kuluu saman verran.
Vedenkeitin keittää turhaan satoja litroja vettä käyttöikänsä aikana.
Mikroaaltouunin hyötysuhde on alle 70%
Vedenkeittimen hyötysuhde on 99.8%
Keität litran ja juot siitä 200 ml. Paljonko hyötysuhde nyt on?
Puuhella ja leivinuuni, ei kuluta lainkaan sähköä. Tänään kokkasin kaiken sähköttömästi ja lämmitin tiskivedetkin hellankulmalla.
Puuroa, leipää, keittoa, kakkua, kahvia.
Talossa lämpöä mukavat 24 astetta kun leivinuunin kylki lämmittää. Siinä kyljessä kuivuu nyt pyykitkin huomiseksi.
Tsekkasin oman keittimen tehon, Kenwood Red. 2200 kW. Epäilen tuota 10 sekkaa/ 2 kuppia.