Työt ei jakaudu tasaisesti, ahkerat uupuvat
Onko kokemuksia tällaisesta, että työpaikalla osa käyttää aikansa juoruamiseen ja kahvitteluun, sekä töiden välttelemiseen. Tunnolliset työntekijät tekevät töitä muidenkin edestä kunnes uupuvat. Joillakin ei ole lainkaan työmotivaatiota, mutta elintason takia joudutaan käymään töissä. Miten teidän työpaikallenne työt jakautuvat?
Kommentit (49)
Meillä osa toimistolla tekee 70-80% ajasta jotain muuta kuin töitä, olen välillä ihmetellyt, mitä he tekevät silloin, kun ovat etätöissä, ehkä 5% siitä mikä pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut noita töiden välttelijöitä, jotka ovat yrittäneet valikoida itselleen helpoimmat työt. Onneksi nämä karsiutuvat loppujen lopuksi pois, joko lopettavat itse tai sitten siirretään muihin kohteisiin.
Sitten on myös sellaisia, jotka ei töitä vältttele, mutta ovat niin hitaita, että toinen tekee tuplamäärän töitä samassa ajassa. Silloin tulee kyllä monesti mieleen, että mitä ihmettä sitä itsekään tässä hosuu, kun toinen saa saman palkan tehdessään puolet vähemmän töitä.
Minulla on näitä hitaita ollut entisessä työyhteisössäni. Minua lähestyttiin kolleegojen taholta aiheesta ja käskettiin tehdä hitaammin. Tein valitettavalla tavalla näkyväksi sen, että töitä ei oikeasti ollut niin paljon kuin esitettiin eikä sitä paljon puhuttua kiirettä ollut suurimman osan aikaa.
Minusta on mukava ahkeroida. Joskus kun töitä ei ole tarpeeksi, niin kyllä tuntuu aika toivottoman pitkältä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naiset on ihan hyviä työntekijöitä kunhan joku mies ensin näyttää tarkkaan miten asia kuuluu tehdä. Mitään omatoimisuutta naisilla ei ole, pelkkää suorittamista.
Hevonkukkua. Mies ei selviydy edes kotonaan ilman vaimonsa työnjohtamista. Mikään ei ala omatoimisesti, kyllä kaikki pitää käskeä.
Näiden tunnollisten ei tarvitse edes olla mitään työnarkomaaneja, vaan tehdä töitä ihan normaaliin tahtiin samalla kun toiset alisuorituu. Sitten kun toiset saikuttaa ja lusmuilee, näiden työt kasaantuvat muille kunnes ei enää jaksa. Eri asia jos työ on sellaista ettei se vaikuta kummoisesti kenenkään esim. asiakkaan elämään, vaan hommat voi hutaista vähän sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut noita töiden välttelijöitä, jotka ovat yrittäneet valikoida itselleen helpoimmat työt. Onneksi nämä karsiutuvat loppujen lopuksi pois, joko lopettavat itse tai sitten siirretään muihin kohteisiin.
Sitten on myös sellaisia, jotka ei töitä vältttele, mutta ovat niin hitaita, että toinen tekee tuplamäärän töitä samassa ajassa. Silloin tulee kyllä monesti mieleen, että mitä ihmettä sitä itsekään tässä hosuu, kun toinen saa saman palkan tehdessään puolet vähemmän töitä.Kun se tosipaikka tulee jokainen on se yksi harmaanumero jossain papereissa, pelkkä kuluerä vaikka miten luulisi olevansa muita parempi työntekijä.
Niin mutta se vaikuttaa isossa kuvassa koko Suomen talouteen ja kilpailukykyyn, jos täällä tehdään työtä kilpailijamaihin verrattuna laiskalla tahdilla ja himmaillaan.
Meillä oli ennen työt jaettu 15 hlön yksikössämme tasan kaikkien kesken. Työtä ja vastuuta pystyy mittaamaan määrällisesti, niin siksi tämä oli helposti mahdollista. Ja jos joku jostain syystä ei ehtinyt omiaan hoitaa niin muut auttoivat tasapuolisesti häntä. Kaikki oli tyytyväisiä ja yhteishenki hyvä.
Sitten tuli ulkopuolelta uusi esimies, joka päätti uudistaa ja kehittää yksikkömme toimintaa. Hän jakoi työt ja vastuut uudelleen ja esimerkiksi minulle ja muutamalle muulle laitettiin tuplamäärä työtä ja vastuuta kuin muutamalle toiselle tiimimme jäsenelle ja se muiden auttaminen mitä meillä oli ennen ollut kiellettiin sellaisenaan. Uusi pomo ei perustellut näitä uudistuksia mitenkään, hän vain halusi kehittää työtä, sanoi. Tilanne muuttui epäreiluksi meille muutamille ja sairastuimme työuupumukseen ja ilmapiirikin kärsi. Onneksi tämä uusi pomo päätti parin vuoden päästä vaihtaa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on myös sellaisia, jotka ei töitä vältttele, mutta ovat niin hitaita, että toinen tekee tuplamäärän töitä samassa ajassa. Silloin tulee kyllä monesti mieleen, että mitä ihmettä sitä itsekään tässä hosuu, kun toinen saa saman palkan tehdessään puolet vähemmän töitä.
Niinpä. Jos et omista itse millään lailla organisaatiota, jossa työsuoritteesi teet, olet yksinkertaisesti tyhmä jos rehkit yhtään riittävää suoritusta enempää. Ihmisillä, myös kollegoillasi, on oma jaksamisensa määrä ja sitä on täysin tervettä säädellä ja säästellä järkevästi. Järkevää ei ole menehtyä tai menettää työkuntoisuuttaan jonkin loputtoman lähihoitajan työn vuoksi. Sitä työtä näet riittää loputtomasti, teit sitten nopeasti tai hitaasti. Tehkääpä kaikki hitaammin, organisaatio on pakotettu satsaamaan resursseihin, jonka jälkeen kaikkien kiire vähenee -> työssä jaksaminen paranee -> poissaolot vähenevät -> kiire edelleen vähenee -> elämä muuttuu laadukkaammaksi, kun ei ole työn vuoksi väsynyt ja sairas.
Hah, teen tasan ne työt mitkä minun pitääkin päivän aikana tehdä enkä yhtään enempää. Olin ennen tuo yliahkera ja tein kaikkea muutakin varsinaisten töiden ohella, paloin loppuun ja tajusin ettei siinä ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on myös sellaisia, jotka ei töitä vältttele, mutta ovat niin hitaita, että toinen tekee tuplamäärän töitä samassa ajassa. Silloin tulee kyllä monesti mieleen, että mitä ihmettä sitä itsekään tässä hosuu, kun toinen saa saman palkan tehdessään puolet vähemmän töitä.Kun se tosipaikka tulee jokainen on se yksi harmaanumero jossain papereissa, pelkkä kuluerä vaikka miten luulisi olevansa muita parempi työntekijä.
Niin mutta se vaikuttaa isossa kuvassa koko Suomen talouteen ja kilpailukykyyn, jos täällä tehdään työtä kilpailijamaihin verrattuna laiskalla tahdilla ja himmaillaan.
Ihan helvetin sama mulle, elämässä on muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan helvetin sama mulle, elämässä on muutakin.
Se on hyvä, toivottavasti työnantajasikin huomaa että työnteko on "ihan helvetin sama sulle".
Siis oikeasti valtaosa on sitä mieltä, että on ok ajaa työkaverit uupumukseen, koska itseä ei työnteko kiinnosta? Ajatteletteko että kun olette jatkuvasti sairaslomalla tai muuten vaan lusmuilette, niin teidän työpanostanne ei kenenkään tarvitse paikata? Ja HUOM. Pidetään erillään nyt ne jotka tekevät ylitöitä ja ylisuorittavat, ja ne jotka tekevät normaalin työsuorituksen, mutta uupuvat kun työmääränsä lisääntyy toisten alisuoriutuessa. Oletaan että olet asiakaspalvelussa ja vastaat töissä puhelimeen. Mitä tapahtuu, kun osa vastaa selvästi vähemmän puheluihin kuin toiset? No nämä normaalisti työnsä hoitavat joutuvat vastaamaan selkeästi useampaan puheluun kuin muut, ja heidän työmääränsä helpottuisi jos muutkin tekisivät oman osansa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti valtaosa on sitä mieltä, että on ok ajaa työkaverit uupumukseen, koska itseä ei työnteko kiinnosta? Ajatteletteko että kun olette jatkuvasti sairaslomalla tai muuten vaan lusmuilette, niin teidän työpanostanne ei kenenkään tarvitse paikata? Ja HUOM. Pidetään erillään nyt ne jotka tekevät ylitöitä ja ylisuorittavat, ja ne jotka tekevät normaalin työsuorituksen, mutta uupuvat kun työmääränsä lisääntyy toisten alisuoriutuessa. Oletaan että olet asiakaspalvelussa ja vastaat töissä puhelimeen. Mitä tapahtuu, kun osa vastaa selvästi vähemmän puheluihin kuin toiset? No nämä normaalisti työnsä hoitavat joutuvat vastaamaan selkeästi useampaan puheluun kuin muut, ja heidän työmääränsä helpottuisi jos muutkin tekisivät oman osansa töissä.
Jos työkaverit on mulqquja, niin miksipä ei.
20v työelämässä on opettanut, että stressaaminen ja ylitöiden tekeminen ei kirkkaampaa kruunua tuo.
Jep. Vanhassa työpaikassa 2 vanhaa työntekijää teki lähes kaiken ja uudet eivät viitsineet edes opetella kun nakittavat vanhoille kun te osaatte paremmin.. sanoin vuoden ennen lähtöäni että homma kaatuu kun vanhat saavat tarpeekseen ja lähtevät. No vanhat lähtivät ja nyt järjestetään kriisikokousta ja ihmetellään miksei kukaan enää tee mitään.
Saanko arvata: Kyseessä naisten työpaikka, jossa aina tuollaista uhritumisdraamaa ynnä muuta.
Olin ennen tällainen ahkera joka uupui, mutta burnisloman kautta kävin uudelleenaseitumassa että lusmuilu on ihan ok, varsinkin kun muutkin lusmuavat. <3 Tehtiin jopa niinkin härskisti, että kun ei ollut vielä kiinteitä tunteja, niin työkaverit lusmusivat aamun, työt kasaantui ja pomo hälytti iltapäivällä hätiin ettenkö joutaisi muutamaksi tunniksi tulemaan. Joitakin kertoja suostuin jo ihan lisätienestin vuoksi, mutta eipä huvittanut enää kun tämä kuvio selvisi. Nyt vauvailen työajalla hyvällä omallatunnolla.
Se vaan, että vakituista paikkaa ei saa enää mistään, jos tekee töitä omalla tahdilla eikä sata lasissa
Meillä täysin päin vastoin, juuri töiden karttajat ovat myös usein tekaistuilla sairauslomilla.
Härskeimmät jopa huutelee, sama palkka riippumatta mitä teet tai jätät tekemättä.