Opiskelukaveri huijaa
Sain sattumalta tietää nyt viikonloppuna, että kanssaopiskelija omasta ryhmästä oli kopioinut minun projektikurssin työtäni melko törkeästi. Olen hieman järkyttynyt, että oikeastiko tällaista meininkiä on AMK:ssa aikuisten ryhmässä. Ei siis mistään nuorista kyse. Tämäkin tyyppi arviolta 30-40v. Olin itse tehnyt todella ison työn ja perehtymisen projektiani varten käyttäen paljon aikaa ja vaivaa sen eteen ja nyt tämä tyyppi kopioi surutta työtäni ja esitteli sitä vielä muille ryhmäläisille omanaan tai kuinka hän on tehnyt "kovasti" töitä sen eteen.
Kaiken kukkuraksi hän lopuksi vielä moitti minua siitä, että on törkeää syyttää muita kopioimisesta. (Vaikka hän siis myönsi jo tietyt osiot/tiedostot kopioineensa suoraan). Ilmoitin kyllä opettajalle asiasta sähköpostilla ja toivon, että hän huomenna ottaisi asiaan kantaa. Asia jäi kuitenkin ahdistamaan mieltä. Aikaisemmin koin, että ryhmässämme oli hyvä henki, mutta nyt tuntuu etten osaa luottaa enää keneenkään.
Onko muilla vastaavia kokemuksia, että esim työkaveri tai opiskelijakaveri huijaisi?
Kommentit (3)
Yliopiston tentissä joskus joku ihan surutta puhelimelta selaili vastaukset. Tuleehan tuosta vähän tympeä fiilis kun ite kuitenkin jonkun verran panostanut kyseiseen tenttiin. Onhan noita perus lunttaamisia toki aina ollut, mutta tämä oli ainut jonka havaitsin yliopiston suuressa tenttisalissa. Olisi kyllä pitänyt käräyttää vaikka varmaan syyteen olisin saanut, vaihtari kun oli.
Luokallamme on suljettu keskusteluryhmä jossa omia projekteja oli jaettu sen jälkeen kun oli palautettu. Jakamisen tarkoitus ei ollut se että toiset myöhässä palauttavat pääsevät kopioimaan, vaan esitellä töitä, jotta voimme yhdessä oppia toisilta seuraavia töitä varten. Opiskelemme etänä, joten projekteille ei erikseen ollut mitään esittelytilaisuutta. Muutoinkin alallamme ovat projektit ovat usein poikkeuksetta julkisia.
Mistä hän sai työsi?