Imetys asiaa!!!
Eli kovasti toivon imetyksen onnistuvan ja siksi nyt kyselen täältäkin miten muut ovat selvinneet imetyksen ongelmista. Neitomme on pian 1kk. Hän on nyt viikon verran harrastanut maratonitissuttelua, eli 3,5h saattaa mennä keposasti. Olen kyllä kuullut näistä tehoimu kausista, joka nostaa maidon tuotannon sopivalle tasolle, mutta kauanko näitä tehoimu päiviä kestää? En pitkään jaksaisi roikkua vauva rinnalla, kun 2-v. taaperokin vaatii osuutensa. Vielä en ole luovuttanut ja antanut lisämaitoa vaikka sekin mielessä on käynyt.
-väsynyt mami-
Kommentit (7)
täytyy lisätä, että iltaisin vauva voi tankata yöunia varten, mutta kyllä siinäkin pitäisin tauon, eli kun imeminen selvästi harvenee ja vaavi ehkä näyttää nukkuvankin, ottaisin pois rinnalta, ja väh. se tunti taukoa ennen seuraavaa imetyskertaa.
Mutta siis vain minun mielipiteeni...
Minä olen noudattanut sitä lapsentahtista imetystä ja vauva on todellakin ollut jopa muutaman tunnin putkeen rinnalla. Saattanut pitää pienen tauon ja sitten jatkaa.. vielä eräänäkin iltana tässä tyttö oli 2h rinnalla! Ja nimenomaan nukkumaan käydessä. Tyttö vajaa 3kk vanha. Se oli tuossa 2kk iän paikkeilla kun huomasin ja ihmettelin, kun typy onkin rinnalla vaan n. 5min syödessään. Nykyään ne syötöt kestävät yleensä sen lyhyen hetken mutta yötä kohden taas tankkaa. En koe mitään paha siinä, että nukahtaa rinnalle. Joskus kun vaikuttaa siinä nukkuvan, olen ottanut varovasti rinnan pois suusta mutta lähestulkoon aina tyttö sitten joko heti tai parin minuutin päästä havahtuu uudelleen ja aina se tutti ei kelpaa siihen vaihtoehdoksi. Joten niinpä, kun mulla ei ole kiire minnekään klo 22 omassa sängyssä (jossa tyttökin nukkuu) hän saa siinä tissillä roikkua sen aikaa kun on roikkuakseen.
Joku pisti kerran jonnekin tänne ketjuun hyvän linkin siitä, että se rinta on vauvalle paljon muutakin kuin ruokailua. Siitä hän tietää että äiti on ihan lähellä jne. Ilmeisesti jotkut vauvat ovat enemmän tissilllä ja toiset vähemmän, kun joillakin niitä lyhyitä syöttötuokioita on ollut jo alusta asti. Mutta meilläkin on tällainen tissitakiainen :) Senkin takia annan sen rinnan olla sitten vaikka " tuttinakin" , sillä sehän aktivoi maidontuotantoa ja koska haluan täysimettää ja imettää mahdollisimman pitkään, en ole todellakaan halunnut pyrkiä siihen, ettei vauva olisi jopa sitten tuntejakin rinnalla jos on ollakseen, vauvoilla kun on luonnostaan se tarve siihen rinnalle olemiseen, toisilla enempi ja toisilla vähempi.
esimerkiksi eilen tyttö 2kk söi noin 2 h ennen ukkumaaan menoa, nukkuin n.4 h ja oli sitte 2 h rinnalla taas, nukkui 3 h ja heräs tunniksi syömään ja nukkui 2 h. mietin onko tää ihan normaalia ja kuinka pääsisin tosta maratonyösyötöstä eroon. kaipaako lapsi läheisyyttä vai onko sillä jokin kasvukausi menossa? nukkuu meidän välissä, aina kun yöllä nukahtaa rinnalle ja yritän siirtää häntä ylemmäksi, lapsi havauhtuu ja taas pitää laittaa rinta suuhun...
Eli tuo 3,5h imetystä, toki pitää minuutin parin taukoja ja taas tissi suuhun. Imee kyllä, mutta maitoa ei kokoajan tule. Kun tunnen maidon taas nousevan tisseihin, niin alkaa kuulua nielemisäänikin. Meilläkin nämä sijoittuu alkuiltaan ja yöhön, eli jos tankkaisi niin luulisi yöllä pienempi imuaika riittävän. Tutti ei kelpaa, joten pakko sitä tissiä on antaa kun huutaa, eikä muuten rauhoitu. Nukahtaa usein rinnalle, mutta jos kylläinen, niin kyllä jatkaa unia omassa sängyssään. Nukkunut vastasyntyneestä asti omassa sängyssä. Joskus yöllä laitan jopa silmät auki syötön jälkeen sänkyyn ja toisinaan nukahtaa sinne.
Ajattelinkin, että ei tässä varmaan mistään nukkumisesta meillä ole kyse, kun noin kauan syö. Vaan siitä, että a) joko tankkaa tai b) maitoa ei tule tarpeeksi ja imee niin kauan että maha on täynnä, kun hitaasti maitoa nousee uudelleen tyhjiin tisseihin. Tiedä sitten...
Kiva kuulla että muillakin vauvat viihtyy kauemminkin tissillä..
Maitoa varmastikin tulee tarpeeksi, voi olla että vauva tosiaan tekee vaan " lisätilausta" jotta maidontuotanto kasvaisi hänen kasvaneisiin tarpeisiinsa. On meilläkin välillä lutkutettu rintoja, mitkä tuntuvat tyhjiltä (eivät silti ole, kun sitä ei itse oikein voi tietää). Ja sinänsähän rinnoissa ei jatkuvasti tarvitse/kuulu tuntuakaan se maidon tulo. Mullakin välillä vaihtelee, parina yönä tuntui siltä että toinen rinta räjähtää kun sinne kasautui maitoa pinkeyteen asti mutta viime yönäkin vauvan 6tuntia nukuttuakaan rinnoissa ei tunnu mitään muutosta. Luulen, että täälläkin vauva teki äsken maidon lisätilausta joka on nyt taas tasaantunut. Korvikkeen ottamisessa mukaan on sekin huono puoli, että sitten se on rinnoilta pois eikä vauva välttämättä senkään vertaa sitä maitoa " tilaa" .
Tämä teksti perustuu pitkään googletukseen hakusanalla imetys :)
..kuopus on ollut myös aikamoinen rinnalla viihtyjä ja aina ei ole ollut kyse syömisestä. Koska esikoinenkin vaati huomiota otin kantoliinan käyttöön. Huomasin, että päivällä tunti-pari kantoliinassa kulkenut vauva nukkui yöllä rauhallisemmin ja söi ' vain' säännöllisin 3 tunnin välein. Ja illatkin rauhoittui ja iltaisin vauva rauhoittui myös muiden syliin kuin äidin. Eli meillä ainakin taisi olla kyse läheisyydentarpeesta.
Siis 3,5 tuntia tisulla?
Nyt vauva äkkiä irti :)
Siinä on vauva jo oppinut, että tisu on tutti ja varmaan nukkuu puolet tuostakin ajasta. SIllä ei kai koko 3,5 tuntia ime hartaasti?
Itse katsoisin, että kun imutahti hiljenee, ja varsinkin jos nukahtaa, niin irti vaan. (Laita puhdas sormi vauvan suuhun, jotta imu irtoaa ja vedä rinta pois). Voit röyhtäyttää tai vaihtaa vaipan ja kokeilla syökö lisää. Jos syö, niin anna syödä taas kunnes imutahti hiljenee (ei kuulu nielaisuja), ja usko, että massu on täynnä. Sit vaaveli vaan irti tisusta.
Itse oon sitä mieltä, että rinnalle ei kannata opettaa nukahtamaan, mutta toiset haluaa näin tehdä. Olen tätä mieltä siksi, että esikoinen ei muulle oppinut, ja vaati sitten yölläkin rintaa, kun sattui heräämään (nälkään ei siis herännyt). Siinä olikin iso homma, että neiti oppi nukahtamaan ilman rintaa ja nukkumaan yön läpi heräilemättä huutamaan rintaa tutiksi.
Kuukauden ikäisellä voi se 2-2,5 tuntia olla ihan sopiva ruokailuväli. Kun syö mahan täyteen, jaksaa nukkua, ja kun syöntiväli on 2 tuntia, niin voi olla varma, että vauva on oikeasti nälkäinen, eikä vaan halua rintaa lutkutellakseen. 3,5 tuntia lutkuttava vauva ei varmaan sitten nukukaan kovin pitkiä pätkiä sulla ilman rintaa? Nämä syönti ja uniasiat kun ovat noin pienellä vielä toisiinsa liittyviä.