Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mahdollinen maitoallergia ja imetys?

12.11.2006 |

Hei!

Kaipaisin kommentteja ja tukea maitoallergisten äideiltä. Meillä on huomenna neuvola, mutta olisi kiva jo etukäteen saada jotain ensi käden tietoa. Olen 10-kuisen pojan äiti ja olen alkanut epäillä vauvalla maitoallergiaa. Epäilykseni heräsi ensimmäisen kerran , kun vauva oli 8 kk ja annoin hänelle ilmaisnäytteenä Bonalta (?) postissa saatua puuroa. Puuro ei onneksi maistunut kuin parin lusikallisen verran, kasvoille nousi nimittäin pian punaisia läikkiä, joissa valkoinen " pistemäinen" keskus. Tarkistin tuoteselosteen ja sieltä löytyi maitojauhe. Valmiiden puurojen kokeilu jäi siihen yhteen kertaan, muutenkin poika on 6kk:n täysimetyksen jälkeen hedelmäsoseita lukuunottamatta syönyt vain omatekoisia soseita.

Tänään maistoimme ensimmäistä kertaa jogurttia (maustamaton A+ B+ jogurtti) kahden teelusikallisen verran ja kasvoille nousi heti samanlaisia laikkuja kuin aiemmin. Nyt minulla on huoli ja hätä mahdollisesta maitoallergiasta ja imetyksestä. Kuulostaako laikkujen ilmestyminen ensinnäkin allergialta ja miten se mahdollisesti vaikuttaa imetykseen? Vauva on myös viimeiset kuukaudet nukkunut todella levottomasti, heräilee pitkin yötä ja syö usein rintaa. Nyt minua myös kalvaa syyllisyys siitä, että ovatko nämä heräilyt mahdollisesti myös maitoallergian oireita ja olisiko minun pitänyt älytä vielä poika lääkäriin jo aiemmin. Iho-oireita ei ole ollut, joskus vähän kuivahkoa ihoa.

Vertaistuesta kiitollisena,

Mamurska

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3,5 -vuotias maitoallerginen poika, jonka allergia todettiin n. puolivuotiaana. Hän oireili ihollaan; jatkuva maitorupimainen ihottuma. Allergian toteamiseksi tehtiin prick -testi, jota ennen oli täysin poissuljettava maitotuotteiden saanti ruokavaliosta. Tämä tarkoitti imetyksen kannalta sitä, että itse jätin kaikki maitotuotteet pois (ruoka ei saa sisältää maitoproteiinia). Siis juustot, maito, jogurtit, ... ja valmisteet, joissa maininta ' sisältää maitoproteiinia' pois. Kannattaa olla yhteydessä neuvolaan/lääkäriin ennen tiukkaa dieettiä. Tsemppiä! Meillä onnellinen poika tällä hetkellä allergioista huolimatta (niitä tulikin lisää maidon ' löytymisen' jälkeen...)

Vierailija
2/9 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 8kk ikäinen poika, jota täysimetin 6kk. Kasvissoseita on syöty vain kotitekoisia ja hedelmäsoseet ovat olleet kaupasta. Viime viikolla kokeilimme antaa pojalle Bonan banaani-riisipuuroa (banaani oli ennestään tuttu, samoin riisi) ja muutaman lusikallisen jälkeen pojan suun ympärille nousi paljon punaisia laikkuja. Kokeilimme puuroa vielä toisena iltana testataksemme toistuuko ilmiö ja toistuihan se. Paljon punaisia laikkuja ja nyt vielä alahuulikin turposi kovasti. Ainoa uusi ainesosa tässä puurossa oli maitojauhe.

Myös meillä viime aikoina yöt ovat olleet levottomia, mutta olen ajatellut sen johtuvan puhkeavista hampaista, koska ikenet pullottavat kovasti. Mutta ilmeisesti se levottomuus voi kuitenkin olla allergiaoire. Meidän pojalle on myös kiinteiden aloittamisen myötä tullut käsiin ja selkään sellaista kuivaa hilseilevää atooppista ihottumaa, mutta koska minulla itselläni on atooppinen iho, niin en ole tätäkään osannut automaattisesti yhdistää allergiaan. Rasvattu vain ollaan, välillä iho on parempi välillä huonompi. Perjantaina käytiin lääkärissä ja poika sai selkäänsä kuurin kortisonirasvaa, jotta iho saadaan kuntoon.

Mä vaan mietin sitä, että koska itse käytän tosi paljon maitotuotteita, niin miksi poika ei mun rintamaidon kautta ole reagoinut maitoon JOS on maidolle allerginen? Osaisko joku kertoa tähän syytä?

Meillä myös huomenna neuvola, joten katsotaan mitä neuvolantäti asiasta sanoo. Olisi Mamurska kiva kuulla myös teidän neuvolan mietteet poikanne tilanteesta. Nämä meidän tilanteemme kun ovat näin samanlaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin juuri äsken siskoni kanssa, jolla on nyt jo parikymppinen poika, jolla on maitoproteiiniallergia. Hänellä oli aikoinaan allergia alkanut ihan samalla tavalla ja nykyäänkin hänellä tulee maitotuotteista punaisia, kutiavia paukamia. Vauvana hänkin oli ollut " huono nukkuja" , unet eivät kyllä olleet parantuneet soijamaitoon siirtymisenkään myötä.

En tiedä, miksi rintamaidosta saatu maito ei välttämättä aiheuta oireita, ainakaan näkyviä sellaisia. Minä nyt kovasti mietin noiden jatkuvien yöheräilyjen syitä. Näinköhän osasyynä olisi allergia?

Minä itse en juo maitoa, jogurttia ja juustoa syön kyllä päivittäin. Siihen lisäksi tietysti ruoan (ja pullan!) mukana tuleva maito. Olen kyllä valmis maidottomalle dieetille, jos niikseen tulee.

Mietin jo lääkäriajan tilaamista vaikka tiistaiksi, tiedän, että neuvolan kautta täällä saa odottaa ikuisuuksia lääkärille pääsyä, saatikka sitten ihotauti-tms. erikoislääkärillä. Meillä on pojalle vakuutus, joten yksityiselle olisin poikaa viemässä.

Laitan kuitenkin viestiä huomisen neuvolan jälkeen. Kiva olisi kuulla sinunkin neuvolasi ohjeet.

Mamurska

Vierailija
4/9 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin vasta nyt, että näissä keskusteluissa on oma " sairaudet ja allergiat" -palsta. Kopioin oman aloitukseni sinne. Tilasin muuten lääkäriajan tiistaille.

Mamurska

Vierailija
5/9 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siellä neuvolassa sanottu asiaan juuta eikä jaata kun kerroin asiasta ja sanoin vieväni pojan lääkäriin. Tänään ollaan varmaan sitten viisaampia lääkärissäkäynnin jälkeen

Vierailija
6/9 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika selvät oireet ollette kuitenkin havainneet toistamiseen, joten eiköhän ole järkevää välttää maitoa lapsen ruoassa. Jos kuitenkin imetyksen kautta eivät saa oireita niin käsittääkseni imetysdiettiin ei ole aihetta. Tietenkin voi kokeilla alkuun olla pari viikkoa ilman ja katsoa josko yöheräilyt rauhoittuisivat.

Jos imetys sujuu hienosti niin ei ole myöskään tarvetta hakea korviketta varten B-todistusta ja altistaa lasta lääkärin taholta. Mutta se tietenkin edellyttää että imetys jatkuu niin pitkään kun ei juo mitään muuta maitoa, jotta vauva saa tarvitsemansa kalkin ym. mitä maidosta saa.

Maitoallergia häviää yleensä viimeistään kolmevuotiaana, joillakin jo vuoden ikäisenä, mutta uudelleen maitoa kannattaa kokeilla vasta aikaisintaan puolen vuoden päästä edellisestä kokeilusta. (näin meille ohjattiin).

Ninni ja Jesse (5kk moniallerginen) ja mies (suolisto-oireinen maitoallergia).

Vierailija
7/9 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... koska ei ole reagoinut mun rintamaitoni kautta mitenkään, vaikka itse käytän paljon maitotuotteita. Mutta sanoi kyllä, et jos pojalle tulee jotain reaktiota sitten myöhemmin kun alamme kokeilemaan tavallisia maitotuotteita, niin sitten katsotaan tilannetta uudestaan ja tehdään tarvittaessa jotain altistuskokeita. Mutta toistaiseksi ei siis tehdä mitään. En kummiskaan anna pojalle enää niitä valmispuuroja. Saatiin neuvoksi aloittaa varmuuden vuoksi lihat ennen viljoja, koska harvemmin kukaan lihalle allerginen on.

Mä vähän itse kyllä jotain allergiaa epäilen, koska pituutta ei pojalle ollut kertynyt kuin 1cm/2kk. Saatiin pituuskontrolliaika joulukuulle ja neuvolantäti itsekin sanoi, et hidastuneeseen pituuskasvuun saattaa olla syynä allergia. Ei meidän poika tosin mitenkään liian lyhyt ikäisekseen ole (ollut mieluummin aina pitkä ikäisekseen), joten saattaa kuulemma olla sitäkin, et poika vaan tällä hetkellä kasvaa hitaammin kuin ennen. Mutta tilannetta siis seurataan ja uusia ruoka-aineita varotaan tarkkaan.

Näin meillä.

Vierailija
8/9 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoallergian ja atooppisen (joskin kohtalaisen lievä) ihon sitten saimme diagnoosiksi. Kerroin oireet lääkärille, joka ehdotti heti tehtävää altistusta. Ensin maitoa laitettiin huulelle, siitä ei vielä reaktiota tullut. Sitten annoin pojalle lusikalla maitoa ja parin minuutin sisällä alkoi kitinä ja kasvojen hankaus ja kasvot lehahtivat aivan punalaikukkaiksi. Lääkäri antoi antihistamiinimikstuuraa, joka rauhoitti reaktion. Saimme reseptin soijamaitoon ja kahteen voiteeseen. Lääkärin suosituksesta aloitan myös maidottoman dieetin, jotta nähdään minkälainen vaikutus rintamaidon kautta saadulla maidolla on ollut. En ainakaan vielä aio soijamaitoa hakea, koska haluan vielä jatkaa imetystä ja nähdä ensin, että rauhoittaako minun maidottomuuteni rikkonaisia öitä.

Olo on nyt lähinnä helpottunut, sain varmuuden asiasta ja voin itse sille jotain konkreettista tehdä. Kävin mm. jo itselleni kassillisen Yosa- yms. tuotteita:)

Vierailija
9/9 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksyinpä väärälle palstalle, ja heti piti tulla kommentoimaan tätä äidinmaidon kautta reagointia... ;)

Eli lapsi voi hyvinkin olla maidolle allerginen, mutta ei välttämättä reagoi ollenkaan (tai reagoi vain lievästi) äidin nauttimaan maitoon äidinmaidon kautta. Meillä lapset ovat pienenä (n. alle 9kk) reagoineet voimakkaasti maitoon äidinmaidon kautta, mutta eivät enää isompana. Tiedän myös pahasti maitoallergisia lapsia, jotka eivät ole reagoineet ollenkaan äidinmaidon kautta, ainoastaan " itse syötyihin" maitotuotteisiin.

Olen myös jotenkin ymmärtänyt, että joidenkin äitien elimistö " päästää läpi" enemmän maidon proteiineja rintamaitoon kuin toisten, ja tietysti allergian vaikeusastekin vaikuttaa. Kannattaa toki kokeilla äidin maidotonta imetysdieettia - ja sitten olla onnellinen, jos lapsi ei reagoikaan äidin nauttimaan maitoon ja ei tarvitse ryhtyä maidottomalle imetysdieetille. Myös määrät voivat vaikuttaa: lapsi ei välttämättä reagoi äidin syömään maitosuklaaseen tai maitoa sisältävään leivonnaiseen, mutta kylläkin esim. kahteen lasiin maitoa päivässä. Lapsen saamat (iho)oireet maitotuotteista ovat kyllä mielestäni hyvin selvä merkki allergiasta, yöheräilyt voivat olla lievempi reagointitapa. Useinhan allergiat aiheuttavat myös suolisto-oireita, jotka helposti häiritsevät unia.