Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

S Ä H K Ö - pärjäätkö ilman, oikeasti?

Vierailija
18.12.2022 |

Vaikka tästä on jauhettu täälläkin monia aloituskia, niin pysähdy miettimään edes minuutiksi, kuinka riippuvainen olet sähköstä. Katso alla oleva lista ja mieti jokaisen kohdalla miten sinun kohdalla.
- Kännykän virta loppuu
- Valot ei toimi
- kaupan kassat ei toimi, et saa ostettua ruokaa
- lämmitys katkeaa, kaukolämpöneste kiertää sähköpumpuilla
- Vessat ei toimi , viemäreissä jäte liikkuu pumppaamalla
- suihkuveden tulo loppuu
- bensaa ei saa, huoltsikallakaan ei ole sähköä
- tietsikka ei toimi
- netti ei toimi, vaikka puhelimessa on virtaa
- autojen tolppalämmitys ei toimi pakkasellakaan

Siis olemme niin riippuvaisia sähköstä että hirvittää.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölasku pieni. Pärjään hyvin eikä mitään ongelmaa maksamisessa. Hih Hih Hihittelen kotisohvalla ja kahvia hörpin.

Vierailija
2/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih Hih Hihittelen kirjoitti:

Sähkölasku pieni. Pärjään hyvin eikä mitään ongelmaa maksamisessa. Hih Hih Hihittelen kotisohvalla ja kahvia hörpin.

Hihhih-hullulla viinapullo auennut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö vasta tajusit!

Sähköttä oleminen pitkäaikaisesti, vaikuttaisi minuunkin. Muutaman päivän sähköttömyys ei vaikuttaisi mitenkään, näin talvella. Olen ollut aiemminkin tilanteessa, jossa kännykkä täytyy ladata autossa.

Vierailija
4/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3.

Lisään vielä. Kännykät ei toimisi kuin muutaman tunnin. Linkitkään ei toimi sähköttä.

Vierailija
5/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih Hih Hihittelen kirjoitti:

laita nyt se korkki kiinni

Vierailija
6/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pärjätään. Hyppäämme autoon ja ajamme sähköttömälle kesämökille. Siellä on asuttu viikkokin ilman sähköä. Toki ruokahuollosta tulee onglma, mutta toivottavasti kalaa riittää järvessä. Ei nälkään kuolla.

Vierailija
7/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ensimmäisenä huolissaan kännykästään? On tämä maailma mennyt hulluksi.

Itse en pärjäisi, jos lämmöt menisivät. Kännykkää ilman voisin olla kauankin.

Vierailija
8/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjäisi. Tunneissa lasketaan sitä aikaa kun mulla olisi vielä kivaa. Ei nykypäivän asumuksia ole tehty sähköttömösti elettäviksi.

Joku kertoi lähtevänsä sähkötyömälle mökille. Toivottavasti tankissa on riittävästi bensaa lähdön hetkellä, myöskin paluumatkaa varten.

Vierailija
9/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköön on niin tottunut, että vaikeaa olisi. Vuosia sitten ajattelin silittää katkon aikana, kun muutakaan ei voi tehdä :). Minä tulisin toimeen jonkin aikaa. Talo lämpiää puilla ja liiteri on täynnä, takkaleivinuunissa teen paljon muutenkin ruokaa. Oma jätehuolto systeemi toimii ilman sähköä, eli jos hakisin joesta tai järvestä vettä, ja sitä ämpärillä pyttyyn sekään ei ole ongelma. Minulla on puulämmitteinen ulkosauna ja kiukaassa vesisäiliö, talvisin en normaalisti lämmitä sitä. Ruokavettä varten minulla on kahdenkymmenen litran hanallinen muovisäiliö. Paikallisella vesiosuuskunnalla on varalähteenä aggregaatti, mutta vettä saisi joesta tai lähteestä. Kesällä saisin ruokaa pidettynä kellarissa viileänä. Vararuokavarasto on nyt melko tyhjänä, mutta pitää huomenna täydentää, käytän sitä jatkuvasti.

Varavirtalähteet pidän täynnä ja sähkökatkojen varalla minulla on paristojen sijasta akkuja ja valoina led-koristevalot.

Vierailija
10/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ensimmäisenä huolissaan kännykästään? On tämä maailma mennyt hulluksi.

Itse en pärjäisi, jos lämmöt menisivät. Kännykkää ilman voisin olla kauankin.

Joitakin saattaa esimerkiksi kiinnostaa, miten heidän läheisensä pärjäävät ja tarvitsevatko kenties jotain apua.

11/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjää ilmankin, ihmiset on eläneet tuhansia vuosia ilman. Työtä se kyllä vaatii ja vähän alkupääomaa että saa systeemit pyörimään ja rullaamaan.

Vierailija
12/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä nyt sentään mitään amisheja olla että eiköhän sitä sähköä johonkin aina tarvi.

Vierailija
13/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä pelottaa jos katkot kestää kauan. 2 tunnin katkon kestän. Meen vaikka naapuriin kaffelle. Retkikeittimellä pitää keittää. Pidemmät katkot pelottaa koska vaikean ihottuman takia on päästävä joka päivä suihkuun. Ja vessakäynnit.. mitenkähä niistäki selviää.. en kehtaa alkaa haisevia pusseja raahaa rappukäytäväs😅 pääseeköhä ees huoltoasemalle vessaan? 😳

Vierailija
14/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 30v mies, ihan turha pelotella koska mua ei kiinnosta yhtään vaikka menis ihan kaikki. Mä TIEDÄN, että mä pärjäisin koska mä oon fiksu, mä oon parhaimmillani sillonku mä oon huonoimmillani. 

Joten ei kiinnosta. Tekis hyvää kaikille. 

Vierailija
15/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman sähköä eläminen ei nyky-yhteiskunnassa onnistu millään tavalla.

Ei sitä suolaakaan saa ilman sähköä.

Vierailija
16/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa voin tehdä leivinuunilla ja kaasuliedellä, tai vaikka pihagrillillä. Vessa toimii, kun on oma likakaivo, kunhan vaan vettä saan pyttyyn lorautettavaksi (voin säästää esim. pesuvedet sitä varten.) Vettä voin sulattaa lumesta talvella tai kerätä sadevettä kesällä. Pyykit voin pestä käsin, samoin astiat. Pakastin olisi kesällä ongelma, talvellahan voi kantaa pakasteet ulos säilytykseen. Kännykän lataus aurinkokennolaturilla. Pattereilla toimivia led- valaisimia tms on jo, samoin ladattavia työkaluja, niitä voi käyttää, jos sähköäon saatavilla pätkittäin. Auton lämmityksen pelastaa webasto. Tietokoneelle sama jos ei toimikaan,mutta toivottavasti kännykkä toimii, ei ole enää lankapuhelimia. Jos sähköt ovat pitkään poissa, on varmaan kauppoihin keksittävä joku systeemi, miten ihmiset voivat ostaa ruokaa, vaikka kassakoneet ja maksupäätteet eivät toimi, samoin on turvattava lääkkeitten saanti apteekista. Käteinen raha on taas toivottua valuttaa.

Vierailija
17/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrmyr kirjoitti:

Kyllä pärjää ilmankin, ihmiset on eläneet tuhansia vuosia ilman. Työtä se kyllä vaatii ja vähän alkupääomaa että saa systeemit pyörimään ja rullaamaan.

Hesa kerostalossa,ei voi puita lämitää uunissa! Eri asia olisi jos olisi oma mökki.Mikä sinne olisi mennä ja takassa tai puuhellassa mökki lämitää.Pilkki kairalla järvi/meri avantoa tekmään! .Jokainen pärjäisi mökillä ilman sähköä.Mutta jokaisella ei omaa mökkiä ei edes perittyä tai perikunnan mökkiä. Sepä se.

Vierailija
18/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus on riippuvainen heistä, koska he ovat hyvin vaikutusvaltaisia, eivätkä he voi enää hallita tilannetta, he ovat jo menneet hyvin pitkälle.

Ja nämä sähkönlaskijat, jotka tekevät kokeita, yrittävät luoda kehoja, joihin he voivat inkarnoitua Maassa. Ja ihmiset ovat nähneet hybridejä näissä puoliksi ihmisten ja puoliksi sähköolentojen tukikohdissa. Ja jotkut heistä on pakotettu seksuaaliseen kanssakäymiseen sähkö-olentojen kanssa, kuten Maan mies, joka on pakotettu harrastamaan seksiä sähkönaisen kanssa tai päinvastoin. Ja joskus he myös kaappasivat raskaana olevia naisia, ja kun hän palasi takaisin, hänellä ei ollut enää alkiota, joten he ottivat alkion, vauvan, ja käyttivät sitä. Tämä on tapahtumassa. On tuhansia naisia, jotka kertovat samankaltaisia todistuksia siitä, että heidän vauvansa siepattiin heidän ruumiistaan. Ja he kuvaavat jopa näitä laitteita, joita he käyttivät, miten he ottivat vauvat, alkiot, pois. Ja voimme itse asiassa ymmärtää, että hallitus tietää tästä ja että he tekevät yhteistyötä sähköasentajien kanssa. Heidän ajatuksensa oli, että he voisivat tehdä näitä kokeita naudoilla ja muilla eläimillä, mutta nyt he tekevät näitä kokeita ihmisillä. Hallitus on riippuvainen heistä, koska he ovat hyvin vaikutusvaltaisia, eivätkä he voi enää hallita tilannetta, he ovat jo menneet hyvin pitkälle. Heillä on poimukas otsa, he ovat sotaisia ja heillä on oopperaa. Heillä on suipot korvat. Voivat ottaa ihmismuodon.

Vierailija
19/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih Hih Hihittelen kun toiset kynttilää käyttää. Käytän kynttilää pelkästään tunnelmaa tuomaan. Loikoilen sohvalla ja HihHih Hihittelen ja kiljahtelen kun innoissaan sähkön halpuudesta. Kahvia lisäksi hörpin.

Vierailija
20/21 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi hankalaa, jos missään ei olisi sähköä, mutta se olisi aika omituinen tilanne, sellainen tilanne ei ole edes Ukrainassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän