Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokopäiväisessä työssä oleva, pystytkö säästämään 900€ 1-3 kuukaudessa?

Realismia
17.12.2022 |

Itse teen kokopäiväistä kolmivuorotyötä lähihoitajana ja tulot ihan ok, mutta täytyy sanoa, että nyt elämäntilanne sellainen, että mitään ei jää säästöön. Mä opiskelen samalla ja paljon on mennyt rahaa bensaan kun koulu lähes 100km:n päässä. Lisäksi mulla 18v. lukiolainen elätettävänä sekä miehellä terveysongelmien vuoksi tulot heitelleet ja vakuutusyhtiön kanssa takuttu.

Tuli tämä vain mieleen tuosta yhdestä toimeentulotukeen liittyvästä ketjusta ja siellä joku kirjoitti, että kyllä töissä käyvä saa säästettyä 900€ 1-3 kuukaudessa. En usko, että kovikaan moni perheellinen pystyy noin nopeasti säästämään tuollaista summaa ja vaikuttaahan siihen saatu palkkakin.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin kyllä säästettyä, mutta se tarkoittaisi kyllä selkeitä muutoksia elämäntyyliini. Esimerkiksi ruokaostoksissa pitäisi alkaa kytätä hintoja ja pihtailla huolella, ravintola- ja kahvilakäynnit jäisivät pois, ei lähdettäisi millekään viikonloppureissuille ystävien tai sukulaisten luo ettei bensaa kuluisi, harrastuksiin ei voisi käyttää rahaa, ei tulisi osteltua mitään kivaa ylimääräistä. Nykyisellä tyylillä on varaa viettää kivaa elämää ja rahaakin jää kuukausittain vähän säästöön, joten eipä siis huvita alkaa säästää tuommoisia summia.

Vierailija
42/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen työssäni toimeentulotukiasiakkaiden tiliotteita, ja voi hurja mitä rahankäyttöä. Sellaisia menoja, joihin minun ei tulisi mieleenkään törsätä. Ei ihme, että jotkut pitävät Suomen etuuksia pieninä, jos toimeentulotuen pitäisi riittää luksuselämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän/siirrän sijoituksiin tuhat euroa kuukaudessa 2200€ nettotuloilla. Kahden aikuisen taloudessa asunto on oma ja velaton, tämä toki auttaa. Periaate on laittaa ne rahat syrjään heti palkkapäivänä ja mitoittaa rahankäyttö niin että loppusumma 1200€ riittää yhtiövastikkeeseen, sähkölaskuun, ruokaan ja muihin kuluihin. Jos jättää rahan syrjään siirtämisen loppukuuhun, luultavasti säästöön laitettavaa tonnia ei enää ole jäljellä.

Vierailija
44/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ap:lle.

Miksi ajat 100 km päivässä autolla.

Hakeeko mies aktiivisesti töitä, kun työttömyyden pitäisi olla väliaikaista.

Onko lukiolaisella mitään ilta- tai viikonlopputöitä.

Voi hyvänen aika. Mähän kerroin opiskelevani! Ei pääse julkisilla kulkemaan.

Ei mies työtön ole, en missään kirjoittanut niin.

Lukiolainen panostaa nyt pääasiassa kouluun ja töitä tekee loma-aikoina ja muuten satunnaisesti. Ei ole hänen tehtävänsä elättää perhettä.

Vierailija
45/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette lue juttua ennen kommentoimista? Tämä ttt-asiakas kertoi säästäneensä tuon 900 euroa 1.,5 vuoden aikana.

Miksi et itse lue tätä mun aloitusta kunnolla. En missään verrannut siihen ketjun aloittajaan vaan tämä aloitus kumpusi jonkun toisen kirjoittajan kommentista joka oli, että työssä käyvä pystyy säästämään 900€ 1-3 kuukaudessa.

Vierailija
46/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen työssäni toimeentulotukiasiakkaiden tiliotteita, ja voi hurja mitä rahankäyttöä. Sellaisia menoja, joihin minun ei tulisi mieleenkään törsätä. Ei ihme, että jotkut pitävät Suomen etuuksia pieninä, jos toimeentulotuen pitäisi riittää luksuselämään.

Vanha sääntö tai sanonta siis pitää edelleenkin paikkansa: Ei ne suuret tulot vaan pienet menot!

Vierailija
47/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha sääntö tai sanonta siis pitää edelleenkin paikkansa: Ei ne suuret tulot vaan pienet menot!

No kyllä tuloillakin on merkitystä, ihan turha väittää ettei ole. On täysin eri asia saada nettona esim. 1200€ kuin 2500€. 

Kyllä meilläkin elämä helpottaisi huomattavasti jos olisi tulot edes 500€ isommat. Voisi jopa säästääkin jo jotain. 

Vierailija
48/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti vaikka olen kahden lapsen yh ja elareitakaan en saa edes minimiä.

Vierailija
49/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja täälläkin. Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. 500-1000e saan kuussa säästöön.

Vierailija
50/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realismia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tuloillakin on merkitystä, ihan turha väittää ettei ole. On täysin eri asia saada nettona esim. 1200€ kuin 2500€. 

Kyllä meilläkin elämä helpottaisi huomattavasti jos olisi tulot edes 500€ isommat. Voisi jopa säästääkin jo jotain. 

Totta! - Toisaalta jollei pidä varansa, niin menot kasvaa tulojen myötä. Itse toisinaan ihmettelen, että miten olen ikinä tullut toimeen toimeentulotuen ja asumistuen ollessa ainoat tuloni. - Toisaalta toimeentulotuen saaminenkin tuntui pienen hetken voitolta, kun jonkin aikaa ainoa tuloni oli vain asumistuki ja muun ajan kärvistelin vain asumistuen varassa kun en opiskelijana, jolla opintotukikuukaudet käytettynä saanut mitään muuta tukea mutta päätin valmistua. - Valmistuin.  ja pari viikkoa myöhemmin korona-arki ja rajoitukset työttömänä maisterina. Ja ilkunta, että mitäs menit opiskelemaan väärää alaa.

Vierailija
51/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti, vähän yli tonni menee kuussa syrjään. Sama puolisolla.

Vierailija
52/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia sain säästettyä 900 euroa kuussa 😁

Nykyään on kaksi lasta, mies, iso asuntolaina. Tulot 2300/kk ja säästän 300-500€/kk.

Vierailija
53/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsia sain säästettyä 900 euroa kuussa 😁

Nykyään on kaksi lasta, mies, iso asuntolaina. Tulot 2300/kk ja säästän 300-500€/kk.

Nämä siis nettotulot, 2300€/kk käteen! Pienemmällä palkalla varmasti tiukempaa, tosin silloin varmaan asuntolainakin on pienempi.

Vierailija
54/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pystytään. Meillä kahden palkansaajan nelihenkisessä perheessä menee joka kk säästöihin/sijoituksiin 1500€.

Vierailija
55/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joka kk säästyy reilusti yli tuon ilman säästämistäkin. Samoin miehelle. Meillä on 2 teiniä, velaton asunto, hyvä sähkösopimus.

Välillä on hankala muistaa tai ymmärtää, että kaikilla samassa elämäntilanteessa olevilla (=hyväpalkkaisissa töissä oleva pariskunta) ei ole näin. Välillä ihmetyttää, mihin ihmiset, joiden tiedän saavan bruttopalkka n 5000 e kk, eivät saa mitään säästöön. Luulisi monelle olevan ihan helppoa säästää.

Olisko toi velaton asunto asian ytimessä?

5000€/kk tienaavalla saattaa olla aika kova laina, jota lyhentää vauhdilla. Silloin ei jää säästöön.

Tietty moni nyt varmasti tuhlaakin vaan.

Vierailija
56/56 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1300 palkka, vuokraan menee 800, loput menee laskuihin, ruokaan jne. en pysty säästämään isoa summaa per kuukausi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi