Kokopäiväisessä työssä oleva, pystytkö säästämään 900€ 1-3 kuukaudessa?
Itse teen kokopäiväistä kolmivuorotyötä lähihoitajana ja tulot ihan ok, mutta täytyy sanoa, että nyt elämäntilanne sellainen, että mitään ei jää säästöön. Mä opiskelen samalla ja paljon on mennyt rahaa bensaan kun koulu lähes 100km:n päässä. Lisäksi mulla 18v. lukiolainen elätettävänä sekä miehellä terveysongelmien vuoksi tulot heitelleet ja vakuutusyhtiön kanssa takuttu.
Tuli tämä vain mieleen tuosta yhdestä toimeentulotukeen liittyvästä ketjusta ja siellä joku kirjoitti, että kyllä töissä käyvä saa säästettyä 900€ 1-3 kuukaudessa. En usko, että kovikaan moni perheellinen pystyy noin nopeasti säästämään tuollaista summaa ja vaikuttaahan siihen saatu palkkakin.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Realismia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset siirry verkko-opintoihin, älytöntä 100km, eikö muka lähempänä ole!
Verkko-opintoina sairaanhoitajaksi? Joo ehkä teoriat voi tehdä verkossa, mutta opintoihin kuuluu myös labratunteja joissa harjoitellaan kanylointia, pistoksia yms.
No ei ole lähempänä koulua! Kai mä nyt olisi hakenut lähemmäs, jos olisi mahdollista! En mä siellä joka päivä kulje, mutta vähintään kaksi kertaa viikossa kuitenkin.
https://www.turkuamk.fi/fi/tutkinnot-ja-opiskelu/tutkinnot/sairaanhoita…
https://www.lab.fi/fi/koulutus/sairaanhoitaja-amk-verkkopainotteinen-mo…
https://opintopolku.fi/konfo/fi/toteutus/1.2.246.562.17.000000000000000…
Onhan niitä...
Yksikään sairaanhoitajan koulutus ei ole kokonaan verkko-opintoina. Jokaisessa on pakollista lähiopetusta vai ajattelitko, että kanyloinnit, pistokset yms. hoidetaan etänä nekin?
Mä olen valinnut LÄHIMMÄN oppilaitoksen joka ei tarjoa verkkopainotteista opetusta. Ei olisi ollut mitään järkeä valita verkkopainotteista opetusta oppilaitoksesta joka sijaitsee satojen kilometrien päässä, koska sitä lähiopetusta on kuitenkin. Paljon vaikeammin toteutettavissa sinne lähipäiviin kulkeminen kuin lähipäivät nykyiseen oppilaitokseen.
Kyllä pystyn säästämään tuon summan muutamassa kuukaudessa. Ja enemmänkin, jos päättää vähän katsoa mitä syö ja mihin "turhuuksiin" tuhlaa. Aika paljon pystyy vaikuttamaan menoihin, jos ottaa asiakseen.
Yh.
Kyllä säästän koska syön vain makaroonilaatikkoa joka toinen päivä ja joka toinen päivä kalapuikkoja ja makaroonia.
Me saadaan molemmat tuon verran säästöön kuukaudessa, pienet menot, nettopalkat 1900 ja 3100, perheessä teini.
Kysymys ap:lle.
Miksi ajat 100 km päivässä autolla.
Hakeeko mies aktiivisesti töitä, kun työttömyyden pitäisi olla väliaikaista.
Onko lukiolaisella mitään ilta- tai viikonlopputöitä.
Meillä on kahden palkansaajan ja kahden kouluikäisen lapsen talous, mies tekee täyttä työaikaa ja minä lasten vuoksi noin 80%. Kun maksettiin asuntolainaa, yhteisistä tuloista käyttämättä jäi keskimäärin 800e/kk ja nyt kun lainaa ei enää ole maksettavana niin noin 1700e/kk. Toki jonkin verran pitääkin jäädä kun asutaan okt:saa niin kaikki remontit yms. maksetaan omasta pussista mutta ne eivät ole kuukausittaisia menoja kuten joku yhtiövastike. Mutta hämmentävän paljon sitä käyttämättä jää, aiemmin kertyneillä maksettiin sitten lainaa isompi erä pois, nyt en tiedä mitä tehdään.
Miksi ette lue juttua ennen kommentoimista? Tämä ttt-asiakas kertoi säästäneensä tuon 900 euroa 1.,5 vuoden aikana.
Jos lopetan kokonaan syömisen ja kaiken muun ostamien niin sitten. Eli maksan ne kuulaudet vain laskut. Muutama kymppi jää ruokaan jos jätän bussilipun ostamatta.
Pystyn kuukaudessakin. Teknisellä alalla, ei lapsia, edulliset asumismenot ja avoliitto, en ostele paljoa ylimääräistä ja ruokakuluissakin säästelen hieman.
Itse laitan säästöön, joka kuukausi reilu 500€ mutta meillä onkin 2 kokopäivätöissä enkä tarvitse autoa työmatkoihin.
Ymmärrän ap:n tilanteen olevan täysin mahdoton mitä tulee säästämiseen.
Sehän riippuu aina menoista,ja siitä kuka jakamassa menot.. Jos toinen maksaa kaiken niin sittehän se helppoa säästää kaikki palkat.
Pystyn, mutta ei ole lapsia elätettävänä enkä oikein käytä rahaa mihinkään suuremmin.
900 kolmessa kuukaudessa?Tuskin tuohon pääsisin. Netto 2200€. Pitäisi todella keskittyä rahansäästämiseen.
Mistä voisin tinkiä:
-kampaaja 130€/3kk
-noutoruoka 100€/3kk
-suoratoistopalvelut 30€
-työpäivän lounaat ( eväät töihin, halvempaa) 2 euroa/työpäivä
-ruokakaupassa tarkkana, ei heräteostoksia jne.Tästä saisi hyvän säästön.
-ei rahan antamista sukulaisille
Näistä kertyisi 3kk:n aikana n. 700 euroa. Toisaalta, ei ole realistista elää ilman mitään huvituksia, ellei olisi ihan pakko, kuten laskut jäisi maksamatta. Eli pieni huvibudjetti on realistisempi tavoite kuin se ettei mitään kivaa koskaan.
En. Olen täyspäivätyössä, mutta ulosotossa ja pitkät työmatkat. Saan lisäksi toimeentulotukea. Kokonaisuus on sellainen, ettei siitä jää säästöön yhtään.
Saan nettona vajaa 1300€/kk ja pystyn siitä nipistämään 400-500€ säästöön per kuukausi. Parhaimmillaan olen saanut 700€/kk säästettyä mutta se on kyllä jo niin ankeaa elämää että. Mies on pienipalkkainen ja elätettävänä on kaksi teiniä. Onneksi ei ole asuntolainaa enää juurikaan. Ja minä myös opiskelen täyspäiväisesti mutta kokonaan verkossa. Tällöin ei tarvitse miettiä koululle menemisiä.
Nettotulot nelisen tonnia, vajaa puolet menee sijoitusrahastoihin.
Kyllä joka kk säästyy reilusti yli tuon ilman säästämistäkin. Samoin miehelle. Meillä on 2 teiniä, velaton asunto, hyvä sähkösopimus.
Välillä on hankala muistaa tai ymmärtää, että kaikilla samassa elämäntilanteessa olevilla (=hyväpalkkaisissa töissä oleva pariskunta) ei ole näin. Välillä ihmetyttää, mihin ihmiset, joiden tiedän saavan bruttopalkka n 5000 e kk, eivät saa mitään säästöön. Luulisi monelle olevan ihan helppoa säästää.
Olen metalliduunari jolla nettopalkka 2000€/kk. Asun yksin, on uusi auto ja asuntolaina maksettu. Kuukaudessa jää 1200€/tilille pakollisten menojen jälkeen 👍 Aloitin sijoittamisen 5v sitten ja sijoitustuotoilla mahdollistin asuntolainan maksamisen 4v etuajassa.
M35
En todellakaan pysty säästämään yhtään, meillä omakotitalo, kaksi autoa ja kaksi teini-ikäistä lasta, joiden harrastuksiin menee jo yli 500€/kk. Asuntolainan korot nousee taas tammikuussa ja viimeisin sähkölasku oli 500€. Tätä ennenkään säästöön ei ole jäänyt yhtään. Oma palkka alle 3000€, miehellä vähän enemmän. Kohta loppuu toisen lapsen lapsilisäkin.