Ateisti, miksi vietät joulua?
Kommentit (296)
Epäkaupallinen joulu on sellainen, johon ei kuulu lahjat, krääsä ja kuusi. Käsittääkseni nämä kuitenkin kuuluvat kristilliseen jouluun, joten kyseessä on kaupallinen juhla.
Minä en ajattele joulua kaupallisena juhlana (vaikka lahjoja ostankin) vaan keskitalven juhlana. Joulun juhliminen pimeän vuodenajan valon juhlana ei tee siitä sen kaupallisempaa kuin sinun juhlasi.
Vierailija:
Kyllä, meillä on jouluna kuusi ja on lahjoja. Mitäs sitten vaikka se olisi kristittyjen tapoja? Ne ovat myöskin minun tapojani. En koe aatteitani uhatuksi, vaikka tekisin muiden uskontojen tapoihin kuuluvia juttuja.
4
Vähän meditaatiota sieltä, vähän joululahjoja täältä...
-ap-
yhdessäolon ja perheen juhla. Silloin perhe kokoontuu kerrankin rauhassa yhteen ja syömme hyvin, annamme lahjoja ja seurustelemme.
Joulukuusi ei ole kristillinen vaan maallinen perinne. Jouluruoat ovat pakanallinen perinne, samoin kynttilät. Joulukortit ovat maallinen perinne, joulupukki on pakanallinen perinne alkujaan...
Mikäs tekee siitä sinun joulustasi niin kristillisen?
Vierailija:
Epäkaupallinen joulu on sellainen, johon ei kuulu lahjat, krääsä ja kuusi. Käsittääkseni nämä kuitenkin kuuluvat kristilliseen jouluun, joten kyseessä on kaupallinen juhla.Minä en ajattele joulua kaupallisena juhlana (vaikka lahjoja ostankin) vaan keskitalven juhlana. Joulun juhliminen pimeän vuodenajan valon juhlana ei tee siitä sen kaupallisempaa kuin sinun juhlasi.
Lahjaksi ostetaan vain pari pakettia sellaista, mitä todella tarvitaan. Kuusi haetaan omasta metsästä ja koristellaan itsetehdyillä ja perityillä joulukoristeilla. Jotakin pitää tietysti ostaa, mutta ei se ostaminen tee siitä kaupallista, vaan se yletön kulutushysteria ja alkuperäisen sanoman unohtaminen
-ap-
" joulu" tarkoittaa alkujaan pakanallista valon juhlaa.
Vierailija:
Joulukuusi ei ole kristillinen vaan maallinen perinne. Jouluruoat ovat pakanallinen perinne, samoin kynttilät. Joulukortit ovat maallinen perinne, joulupukki on pakanallinen perinne alkujaan...
Mikäs tekee siitä sinun joulustasi niin kristillisen?
Tähti latvassa (Jeesuksen syntymätähti), kimaltavat koristeet (kuvaavat Jeesuslapsen saamia arvokkaita lahjoja). Pakannallisuudesta ei ole ollut nyt tässä keskustelussa puhetta, vaan ateismista. Muistathan, että pakana on uskossa, ateisti ei usko mihinkään korkeampaan voimaan. Sitä paitsi pitää sitä kristitynkin syödä, ei sitä pelkällä sanalla elä. Sinäkin tuossa viestissä luettelit vain joulun ulkonaisia tunnusmerkkejä. Mitäköhän luulisit, että tekee minun joulustani kristillisen? Olisiko se joulun sanoma? Rakkaus?
-ap-
Kristillinen joulu on sijoitettu pakanallisen joulun paikalle, vaikka joulua on juhlittu tuhansia vuosia ennen kristinuskon saapumista.
Joulun alkuperäinen sanoma ei ole kristillinen.
Ja kaupallisuudesta: se, että meillä joulua ei vietetä kristillisesti ei tee meistä kaupallisempia kuin sinusta. Meille ovat sellaiset vaatimattomat arvot kuin perhe ja yhdessäolo tärkeitä.
Vierailija:
" joulu" tarkoittaa alkujaan pakanallista valon juhlaa.
Hän tuntee vain sen, minkä kristinusko on hänen päähänsä takonut. Tiesitkö ap, että aikanaan papit keksivät sijoittaa kristilliset juhlapäivät kalenteriin samoihin paikkoihin, missä pakana juhlat olivat.
Näin ihmiset omaksuivat tavat helpommin, koska vuoden kiertoon ei tullut uusia juhlia, vaan juhlittiin samaan aikaan kun ennenkin, mutta hiukan eri asiaa, ja hiukan eri tavalla.
Ja ap kannattaa ehä tutkia hiukan kristittyjä tapoja, nekin kun ovat erilaiset riippuen missä maassa olet. Tiettyä kristittyjä juhlia juhlistetaan eri tavalla eri maissa, ei ole yhtä ja ainutta oikeaa tapaa juhlia (edes kristittyjen keskuudessa siis).
Etelä-Amerikassa mennään hautausmaalle syömään kuolleiden päivänä koko suvun voimin, Brasiliassa taas ei ole tapana vierailla hautausmailla lainkaan hautajaisten jälkeen, Afrikassa taas erilaiset heimoperinteet värittävät heidän uskontoaan, ja mm. Jeesus kuvataan tumma ihoiseksi. Joten älä ap lätise " kristillisestä perinteesta" koska universaalia perinnettä ei edes ole olemassa!
Jokaisessa maassa kristinusko on muovautunut vanhojen ei-kristillisten perinteiden mukaan, vai löydätkö ehkä raamatusta kohdan" näin oikea kristitty viettää jouluaan" ...?
Vierailija:
Miksei ateistit sitten keksi itselleen omia juhlia? Miksi pitää juhlistaa kristittyjen juhlia?
-ap-
Juu....että ensi jouluna meillä sitten ööö....tuota...:
-Ollaan koko perhe stetsonit päässä koko jouluviikko
-Lausutaan runoja ja pidetään pierukilpailuja
-Pulujen ruokintaretki on tärkeä osa tradiota
Eiköhän tuo ole aika luontevaa viettää joulua (ainakin osaittain) siten, miten lapsena on tottunut sitä viettämään. Ihmiset tykkäävät tutuista ja turvallisista tavoista. Kyllä kuusen tuoksu jouluna tuo minulle mieleen lapsuuden joulut. Haluan kokea samoja tunteta aikuisenakin, vaikka en uskomaan pystykään.
Tuntuu kummalliselta, että olet noin tiukka ja ilkeähkön oloinen. Kuin halveksisit syvästi ateisteja. Vai onko kirjoitustyylisi vain noin koruton?
4
Vierailija:
Kristillinen joulu on sijoitettu pakanallisen joulun paikalle, vaikka joulua on juhlittu tuhansia vuosia ennen kristinuskon saapumista.Joulun alkuperäinen sanoma ei ole kristillinen.
Ja kaupallisuudesta: se, että meillä joulua ei vietetä kristillisesti ei tee meistä kaupallisempia kuin sinusta. Meille ovat sellaiset vaatimattomat arvot kuin perhe ja yhdessäolo tärkeitä.
Ennen kristinuskoa ei vietetty joulua, vaan talven juhlaa. Näin ollen joulun sanoma, miten me sen tunnemme, on kristillinen.
-ap-
Itse kuvailit joulun juhlintaasi, joka ulkoisilta puitteiltaan perustuu ihan muihin uskomuksiin kuin kristillisiin. Silti se ei haittaa sinua. Ei haittaa minuakaan, ateistia, sillä joulu on minulle maallinen juhla. Siihen on sekoittunut eri perinteitä ja tapoja, ja minä juhlin joulua niiden perinteiden mukaan, jotka olen oppinut tai jotka tuntuvat hyviltä.
Minulle tärkeintä joulussa on rauhallinen yhdessäolo perheen kesken. Kammoan tavarataloja ja kulutushysteriaa, lahjoja pyrin ostamaan vähän mutta mietittyjä.
Vierailija:
Hän tuntee vain sen, minkä kristinusko on hänen päähänsä takonut. Tiesitkö ap, että aikanaan papit keksivät sijoittaa kristilliset juhlapäivät kalenteriin samoihin paikkoihin, missä pakana juhlat olivat.Näin ihmiset omaksuivat tavat helpommin, koska vuoden kiertoon ei tullut uusia juhlia, vaan juhlittiin samaan aikaan kun ennenkin, mutta hiukan eri asiaa, ja hiukan eri tavalla.
Ja ap kannattaa ehä tutkia hiukan kristittyjä tapoja, nekin kun ovat erilaiset riippuen missä maassa olet. Tiettyä kristittyjä juhlia juhlistetaan eri tavalla eri maissa, ei ole yhtä ja ainutta oikeaa tapaa juhlia (edes kristittyjen keskuudessa siis).
Etelä-Amerikassa mennään hautausmaalle syömään kuolleiden päivänä koko suvun voimin, Brasiliassa taas ei ole tapana vierailla hautausmailla lainkaan hautajaisten jälkeen, Afrikassa taas erilaiset heimoperinteet värittävät heidän uskontoaan, ja mm. Jeesus kuvataan tumma ihoiseksi. Joten älä ap lätise " kristillisestä perinteesta" koska universaalia perinnettä ei edes ole olemassa!
Jokaisessa maassa kristinusko on muovautunut vanhojen ei-kristillisten perinteiden mukaan, vai löydätkö ehkä raamatusta kohdan" näin oikea kristitty viettää jouluaan" ...?
Mutta en aloittanut tätä keskustelua pakanallisesta joulun vietosta, vaan ateistien joulun vietosta. Ymmärtänet, mikä ero on pakanalla ja ateistilla? Ja tietysti lätisen suomalaisesta joulunviettoperinteestä, kun Suomessa olemme. Vaikka joulu ULKONAISESTI eroaisi maasta toiseen, niin sen viesti on kuitenkin kaikille kristityille sama. Arvaatkos mikä?
-ap-
Kuulostaa hyvin vakavaöta hihhulismilta.
Nykyihminen ei edes tiedä, millaisia ne olivat. Tämä joulunvietto, mitä me olemme tottuneet viettämään, on täysin kristillinen.
-ap-
Vierailija:
Kuulostaa hyvin vakavaöta hihhulismilta.
Joulun merkitys on se, minä sitä juhlitaan. Toiset juhlivat joulua keskitalven juhlana, toiset hyvinä bileinä, toiset eivät juhli, toiset kristillisenä juhlana. Mutta et voi omia joulua vain kristityille, joulu on pääasiassa nykyisin maallinen juhla. Ihmiset rytmittävät elämäänsä juhlilla ja perinteillä.
Miten itse viettäisit, jos olisit ateisti?
4
Vierailija:
Sinulle, hyvä lapanen, joulu on pelkkää kulutusjuhlaa. Toivottavasti joskus ymmärrät siinä syvemmänkin tarkoituksen.
-ap-