Ateisti, miksi vietät joulua?
Kommentit (296)
Vierailija:
Mutta kai tiesit, että jo ennen kristinuskoakin on joulua vietetty?
Ei lahjoja, ei kuusen koristelua, ei joululauluja...
-ap-
Alunperin joulu on kyllä ollutkin pakanallinen juhla: juhlittiin vuoden pimeän ajan voittamista, sillä joulun tienoolla päivät alkavat taas pidentyä eli ollaan voiton puolella lämpimän ja valoisan ajan odottamisen suhteen(talvipäivänseisaus).
Vierailija:
" Miksi ette halua opettaa lapsillenne samoja arvoja, joita itse noudatatte elämässänne? -ap"No totta kai opetan lapsilleni niitä arvoja, mihin itsekin uskon. Miten tämä joulun viettoon liittyy?
4
Itse aion opettaa lapselle ne arvot, joihin uskon. Jos olisin ateisti, niin en viettäisi joulua, koska se olisi niin suuressa ristiriidassa vakaumukseni kanssa.
-ap-
Vierailija:
Alunperin joulu on kyllä ollutkin pakanallinen juhla: juhlittiin vuoden pimeän ajan voittamista, sillä joulun tienoolla päivät alkavat taas pidentyä eli ollaan voiton puolella lämpimän ja valoisan ajan odottamisen suhteen(talvipäivänseisaus).
Mutta nyt onkin kyse ATEISMISTA eikä PAKANUUDESTA. Ateismilla tarkoitetaan, että ei uskota korkeamman olemassaoloon. Pakanauskonnot sen sijaan uskovat korkeampaan, ei kuitenkaan Jumalaan.
-ap-
Miksi ihmeessä viettäisin joulua samoin kuin satoja vuosia sitten ihmiset viettivät?? Minä luon omat tapani juhlia joulua, sama se miten muut sen tekvät ja minkä vuoksi.
Ihan samoin voisin kysyä sinulta, että ei kai teillä joulupukki käy, kun ei se kristillisyyteen kuulu?
4
Vierailija:
Miksi ihmeessä viettäisin joulua samoin kuin satoja vuosia sitten ihmiset viettivät?? Minä luon omat tapani juhlia joulua, sama se miten muut sen tekvät ja minkä vuoksi.
Ihan samoin voisin kysyä sinulta, että ei kai teillä joulupukki käy, kun ei se kristillisyyteen kuulu?
4
Veikkaanpa, että ne sinun tapasi juhlia joulua eivät juurikaan eroa kristittyjen tavasta juhlistaa joulua. Ja ei, meillä ei käy joulupukki. Lahjoja kyllä jaetaan, sillä se kuuluu kristillisen joulun viettoon.
-ap-
Mutta kokemukseni mukaan uskovat niputtavat meidät samaan ryhmään.
Minä en näe mitään ristiriitaa joulun juhlimisessa. Kai sitä saa uskomattomatkin ihmiset ilokseen valot pihapuuhun sytyttää ja syödä vähän paremmin? Vai pitäisikö meidän istua mököttää pimeässä läpi vuoden koska emme ole jeesuksen kavereita?
4
Tietysti joulua voi juhlia vaikkei jumalaan uskoisikaan. Joulupukki ja lahjat kuusen alla eivät tee kestäkään kristittyä, tuskimpa ateistiperheissä kristuksen syntymää juhlitaan vaan kaupallista juhlapäivää. Samalla tavalla he voivat käydä pääsiäisenä virpomassa ja syödä suklaamunia.
Vierailija:
Mutta kokemukseni mukaan uskovat niputtavat meidät samaan ryhmään.
Minä en näe mitään ristiriitaa joulun juhlimisessa. Kai sitä saa uskomattomatkin ihmiset ilokseen valot pihapuuhun sytyttää ja syödä vähän paremmin? Vai pitäisikö meidän istua mököttää pimeässä läpi vuoden koska emme ole jeesuksen kavereita?
4
Vierailija:
Veikkaanpa, että ne sinun tapasi juhlia joulua eivät juurikaan eroa kristittyjen tavasta juhlistaa joulua. Ja ei, meillä ei käy joulupukki. Lahjoja kyllä jaetaan, sillä se kuuluu kristillisen joulun viettoon.
-ap-
No kyllä tapani eroavat kristittyjen tavasta jonkin verran. Sen verran, että kaikki uskontoon liittyvä jää pois. Jouluevankeliumin tilalla luemme joulusadun. Hengellisten laulujen tilalla laulamme muita joululauluja.
4
Vierailija:
Tietysti joulua voi juhlia vaikkei jumalaan uskoisikaan. Joulupukki ja lahjat kuusen alla eivät tee kestäkään kristittyä, tuskimpa ateistiperheissä kristuksen syntymää juhlitaan vaan kaupallista juhlapäivää. Samalla tavalla he voivat käydä pääsiäisenä virpomassa ja syödä suklaamunia.
Vierailija:
No kyllä tapani eroavat kristittyjen tavasta jonkin verran. Sen verran, että kaikki uskontoon liittyvä jää pois. Jouluevankeliumin tilalla luemme joulusadun. Hengellisten laulujen tilalla laulamme muita joululauluja.4
Kristittyjä tapoja. Ja et varmaankaan haluaisi tehdä joulunpyhinä työvuoroja vapaaehtoisesti?
-ap-
siinäpä ne syyt. Talven juhlana oikeastaan pidetään.
Pääsiäistä munien, rairuohon, virpomisen ja lasten kivan vuoksi.
Musta on kans kiva pukea koti eri " asuihin" välillä, tulee hyvä mieli! Lähetellään kortteja kans kaikkina juhla-aikoina
etteivät kaikki uskovaisetkaan vietä joulua (Jehovat? Helluntailaiset?)
Minulle joulu on IHANA juhla, kaikki ne perinteet, kuusenhaku, jouluruuat, joululahjat, yhdessä oleminen -KAIKKI jouluun liittyvä on IHANAA ja tuo mukavaa vaihtelua arkeen ja talven synkkyyteen... Pimeimpänä vuoden aikana on lohdullista juhlia, eli saada iloa elämään jostakin.
Joulun ajankohta on myös hyvä, sillä siitä saa voimaa jaksaa muutamia viikkoja eteenpäin, jolloin aurinko alkaa taas paistamaan ja elämä alkaa taas voittamaan...!:)
Minulle (tai lapsuuden perheelleni) joulu ei ole koskaan ollut kristillinen juhla (emme ole veisanneet virsiä, lukeneet uutta testamenttia, käyneet joulukirkossa, tai koristelleen kotiamme jeesus aiheilla, vaan tontuilla jne. ) Ainoa " kristillinen" tapa lienee ollut tähti kuusen latvassa, mutta siinäkään ei ole mitään kristillistä vakaumusta taustalla, vaan " tapa" (esim. kaikissa joulukorteissa ymv. on aina tähti kuusen latvassa, se on luontevaa vain laittaa sinne, sen enempiä miettimättä;)
Huomauttaisin vielä, että joulu on minulle ennen kaikkea muistamisen aikaa, hyvä syy muistaa kaukaisempiakin sukulaisia ja kavereita joulukortilla, ostella kaikkea kivaa läheisimmille, antaa ja saada aikaa läheisiltä ihmisiltä:)
Jos taas mietimme adventtia, pääsiästä tmv. niin niitä en vietä lainkaan. Pääsiäsenä on muutama vapaapäivä, siinä se:) Joskus jonkun lehden innoittamana saatan kokata lammasta ja toki pääsiäis munia tulee ostettua ja syötyä...;)
Miksi on niin vaikea ymmärtää, että juhlapäiviä voi juhlia eri syistä?
Onhan juhannuskin sekä pakanallinen että kristillinen juhla. Jokainen voi vaikka keksiä itselleen syyn juhlia jos sitä ei olemassa jo ole.
4
Joulu on ikivanha pakanallinen keskitalven juhla jonka kristityt ovat yrittäneet muuttaa Jeesuksen syntymäjuhlaksi. Joulutavat ovat pääasiassa pakanallisia tai maallista perua. En vietä kristillistä joulua, jouluni on maallinen.
KAUPALLISTA juhlapäivää. Jos joulua juhliessa ei puhuta kristinuskosta jne. niin silloinhan on kyse aivan eri asiasta kuin kristuksen syntymän juhlimisesta. Toivottavasti sinä, saapas hyvä, saat tämän jollain kalloosi uppoamaan.
Vierailija:
Miksi on niin vaikea ymmärtää, että juhlapäiviä voi juhlia eri syistä?
Onhan juhannuskin sekä pakanallinen että kristillinen juhla. Jokainen voi vaikka keksiä itselleen syyn juhlia jos sitä ei olemassa jo ole.
4
Miksei ateistit sitten keksi itselleen omia juhlia? Miksi pitää juhlistaa kristittyjen juhlia?
-ap-
Kyllä, meillä on jouluna kuusi ja on lahjoja. Mitäs sitten vaikka se olisi kristittyjen tapoja? Ne ovat myöskin minun tapojani. En koe aatteitani uhatuksi, vaikka tekisin muiden uskontojen tapoihin kuuluvia juttuja.
4
" Miksi ette halua opettaa lapsillenne samoja arvoja, joita itse noudatatte elämässänne? -ap"
No totta kai opetan lapsilleni niitä arvoja, mihin itsekin uskon. Miten tämä joulun viettoon liittyy?
4