Mitä nuorille aikuisille joululahjaksi, kun eivät halua/tarvitse mitään?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjakortti hyvään ravintolaan.
Plääh.
Tai ok, jos lahjiksen summa riittää kahden ihmisen ruokiin hyvin, mutta yksin ravintolaan meneminen on tylsää ja myös se on tylsää, että kaverin pitää maksaa omat sapuskansa, jos joutuu lähtemään tämän lahjakortillisen kanssa sinne. Tai jos lahjakortti on niin olemattoman pieni, että sillä ei kaksi ihmistä saa mitään kummoista, niin onpa kiva maksaa itse loput.
Ostaa ruokaa mukaan tai käy lounaalla?
Opiskelijat saavat koulussa ruokaa ja kotona varmaan on muutakin ruokaa. Ei meidän nuoret ainakaan olisi arvostaneet jotain ravintolalahjakorttia, vaan se olisi voinut jopa jäädä käyttämättä.
Minä taas olisin arvostanut kotona asuessakin. Ihan eri asia syödä ravintolassa kuin koulussa ja kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plääh.
Tai ok, jos lahjiksen summa riittää kahden ihmisen ruokiin hyvin, mutta yksin ravintolaan meneminen on tylsää ja myös se on tylsää, että kaverin pitää maksaa omat sapuskansa, jos joutuu lähtemään tämän lahjakortillisen kanssa sinne. Tai jos lahjakortti on niin olemattoman pieni, että sillä ei kaksi ihmistä saa mitään kummoista, niin onpa kiva maksaa itse loput.
Opiskelijat saavat koulussa ruokaa ja kotona varmaan on muutakin ruokaa. Ei meidän nuoret ainakaan olisi arvostaneet jotain ravintolalahjakorttia, vaan se olisi voinut jopa jäädä käyttämättä.
Opiskelijat maksavat koulun lounaasta. Onhan se lahjan saamista, että muut maksavat syömisen. Ainakin omat aikuiset lapseni ovat tykänneet, jos olen maksanut noutopöydässä.
Myös eri asia syödä kaverien kanssa vaikka itämaista buffet- ruokaa, kuin sitä mitä yleensä pistää suuhunsa.
Ruokakin voi olla elämys, jos ja kun siihen liittyy jotain tavallisuudesta poikkeavaa.
Ei mitään. Jos ihminen sanoo, että ei tarvitse/halua mitään, niin se on siinä. Kuulun tähän ryhmään itse, en kertakaikkiaan tarvitse mitään. Tulen ok omillani toimeen, joten voin hankkia itse sen mitä tarvitsen. Opin myös itse " kantapään kautta" tämän. Tytär nyt 18 v ilmoitti, että ei halua mitään muutama vuosi sitten. Ostin sitten kuitenkin, kun jotsin oli "pakko" antaa. Tytär kiitti, mutta palasi asiaan joulun jälkeen. Hän teroitti, että ei ihan oikeasti tarvitse/ halua mitään ja pyysi kunnioittamaan tätä.
Ehkä tätä lahjojen antamisen tarvetta/ helua/ velvoitettava olisi hyvä kyseenalaistaa yhä enemmän. En usko, että olen ainoa, joka EI toivo lahjoja.
Jos nämä nuoret aikuiset olisivat omia lapsiani niin rahaa antaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Jos ihminen sanoo, että ei tarvitse/halua mitään, niin se on siinä. Kuulun tähän ryhmään itse, en kertakaikkiaan tarvitse mitään. Tulen ok omillani toimeen, joten voin hankkia itse sen mitä tarvitsen. Opin myös itse " kantapään kautta" tämän. Tytär nyt 18 v ilmoitti, että ei halua mitään muutama vuosi sitten. Ostin sitten kuitenkin, kun jotsin oli "pakko" antaa. Tytär kiitti, mutta palasi asiaan joulun jälkeen. Hän teroitti, että ei ihan oikeasti tarvitse/ halua mitään ja pyysi kunnioittamaan tätä.
Ehkä tätä lahjojen antamisen tarvetta/ helua/ velvoitettava olisi hyvä kyseenalaistaa yhä enemmän. En usko, että olen ainoa, joka EI toivo lahjoja.
Täsmälleen näin. Meillä sama juttu pian 20 täyttävän tyttären kanssa.
Hän sanoi, että ei tarvitse nyt mitään ja että hänellä on kaikki kivasti, tavaraa tarpeeksi, vaatteita enemmän kuin ehtii käyttämään jne. Sovimme, että menemme katsomaan tammikuun alussa Helsinkiin Luxin ja käymme sillä reissulla jossain syömässä hyvin (minä maksan) ja vuoden aikana voimme tehdä muitakin tällaisia yhteisiä kivoja asioita, jotka katsomme sitten lähempänä. Ja ai niin, sovimme, että menemme tänään valitsemaan meille pienen kauniin joulukuusen yhdessä ja koristelemme sen yhdessä.
Joulumme on siis rauhallinen, lahjaton, rento ja syömme hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä nuoret aikuiset olisivat omia lapsiani niin rahaa antaisin.
Poikani löysi hyvän ja halvan joulumatkan jonne lähdemme yhdessä. Maksan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plääh.
Opiskelijat maksavat koulun lounaasta. Onhan se lahjan saamista, että muut maksavat syömisen. Ainakin omat aikuiset lapseni ovat tykänneet, jos olen maksanut noutopöydässä.
Myös eri asia syödä kaverien kanssa vaikka itämaista buffet- ruokaa, kuin sitä mitä yleensä pistää suuhunsa.
Ruokakin voi olla elämys, jos ja kun siihen liittyy jotain tavallisuudesta poikkeavaa.
Lahjakortin voi käyttää myös omien juhlien järjestämiseen. Jos haluaa tarjota kavereille illanistujaiset, joihin tilaa sushia, tapaksia, pitsaa tms.
Ap, voit ostaa sellaisen lahjan, mikä auttaa muita esim. ruokakassi vähävaraisille, tai ruokalahja eläimille ym. Voit lahjoittaa sellaisen joululahjan heille, että autat muita vähävaraisia. Jos sinun sukulaisilla kaikki hyvin, niin silloin pitää auttaa muita niissä joululahjoissa. Katso kaikkea, miten voisit auttaa toisia, se saa myös hyvää mieltä sinulle ja sille apua tarvitsevalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plääh.
Ruokakin voi olla elämys, jos ja kun siihen liittyy jotain tavallisuudesta poikkeavaa.Lahjakortin voi käyttää myös omien juhlien järjestämiseen. Jos haluaa tarjota kavereille illanistujaiset, joihin tilaa sushia, tapaksia, pitsaa tms.
Ja mikäs tässä on vikana? Noutoruuan saapuminen on juhlien ohjelmanumero.
Ap, mietipä muistaako nuori vailla vuoden päästä, jos ostat hänelle nyt lahjaksi jotain täydellisen turhaa? Jos hankit hänelle sellaista, mistä ei ole mitään iloa, mikä jää käyttämättä ja joka ei ilahduta, niin mikä järki siinä on?
Niin kuin parissa jutussa on jo ehdotettu, niin anna nuorelle aikaasi. Aikaa, jossa et ole kännykkä kädessä, et vilkuile kelloa tai ole ajatuksissasi. Aikaa, josta jää muistoja ja hyvää mieltä pitkäksi aikaa.
Meillä nuorin, 17 vuotias, harrastaa talvisin freestyleä, mutta itse en ollut hänen hyppyjään nähnyt kuin muutaman kerran kaverin ottamatta videolta. Niinpä viime talvena kysyin lähtisikö hän kanssani rinteeseen, jos vuokraisin välineet. Poika lähti mielellään ja se kolmen tunnin laskettelureissu oli molemmille upea. Poika näytti minulle kaikki hyppynsä ja laskettelimme muutenkin. Itse en ollut lasketellut sitten nuoruuden, joten oli ihan mukava, kun oma poika oli kaverina.
Kesällä taas menin hänen kanssan vesihiihtämään ja meillä oli ihan hullun hauskaa, kun sähläsimme yhdessä ja nauroimme mahat kippurassa kaikelle.
Pelaamme joskus iltaisin myös ihan tavallisilla pelikorteilla korttia keittiön pöydän ääressä, napostelemme jotain pientä ja mukavaa on. Nämä jutut me molemmat muistamme varmasti aina. Joku onneton huonosti valittu lahja taas unohtuu heti.
Vierailija kirjoitti:
Ap, voit ostaa sellaisen lahjan, mikä auttaa muita esim. ruokakassi vähävaraisille, tai ruokalahja eläimille ym. Voit lahjoittaa sellaisen joululahjan heille, että autat muita vähävaraisia. Jos sinun sukulaisilla kaikki hyvin, niin silloin pitää auttaa muita niissä joululahjoissa. Katso kaikkea, miten voisit auttaa toisia, se saa myös hyvää mieltä sinulle ja sille apua tarvitsevalle.
Omien lahjat voi todella ostaa vaikka alesta joulun jälkeen. Yhteinen ostosmatka on lahja itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plääh.
Ruokakin voi olla elämys, jos ja kun siihen liittyy jotain tavallisuudesta poikkeavaa.Lahjakortin voi käyttää myös omien juhlien järjestämiseen. Jos haluaa tarjota kavereille illanistujaiset, joihin tilaa sushia, tapaksia, pitsaa tms.
Yäk. Ehkä jossain kaupungissa näin, mutta kaikkialla ei vastaavia juttuja ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plääh.
Ja mikäs tässä on vikana? Noutoruuan saapuminen on juhlien ohjelmanumero.
Kummallista. Nuoret näköjään elävät syömättä, eivät järjestä juhlia eivätkä maksa niiden tarjoiluista.
Elämme outoja aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa.
Se menee varmasti joskus käyttöön ja nuori käyttää sen silloin itse parhaaksi katsomallaan tavalla.
Mutta ei mitään käteisiä, se ei ole tätä päivää, vaan suoraan tilille.
Meillä on kolme lasta, 16-21 vuotiaat ja nuorimmalle ostin kausikortin laskettelupaikkaan, keskimmäiselle laitoin saman verran tilille rahaa kuin kausari maksoi ja kolmannelle ostin hänen toivomansa huonekalun, joka osui samaan hintaluokkaan kuin kausikorttikin.
Käteistä ei kannata antaa jos nuori saa toimeentilotukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plääh.
Yäk. Ehkä jossain kaupungissa näin, mutta kaikkialla ei vastaavia juttuja ole tarjolla.
Yäk ja plääh sinnekin.
Pitopalveluja ja pitserioita löytyy myös periferoista.
Tervetuloa tutustumaan.
Pidä homma helppona. Jos ei tarvitse mitään, niin älä anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa.
Se menee varmasti joskus käyttöön ja nuori käyttää sen silloin itse parhaaksi katsomallaan tavalla.
Mutta ei mitään käteisiä, se ei ole tätä päivää, vaan suoraan tilille.
Meillä on kolme lasta, 16-21 vuotiaat ja nuorimmalle ostin kausikortin laskettelupaikkaan, keskimmäiselle laitoin saman verran tilille rahaa kuin kausari maksoi ja kolmannelle ostin hänen toivomansa huonekalun, joka osui samaan hintaluokkaan kuin kausikorttikin.
Käteistä ei kannata antaa jos nuori saa toimeentilotukea
Käteistähän silloin nimenomaan kannattaa antaa. Tilille taas ei kannata laittaa jos summa on yli 50e.
Käyvätkö keikoilla? Joku esim. Ticketmasterin tai Lippu.fin lahjakortti voisi olla hyvä.