Lapsi ei koskaan hökellä, "mene kierroksille" tms. Onko normaalia?
Keskimmäinen lapseni täyttää nyt 12 vuotta ja aloin pohtia, että ei ole koskaan elämässään ns. menettänyt kontrollia. Tarkoitan siis ihan normaaleja juttuja, että lapset esim. yliväsyneenä "menevät kierroksille", hökeltävät, eivät keskity, metelöivät jne. Ja tätä siis tekevät kaksi muuta lastani aika ajoin, vaikka rauhallisia lapsia hekin ovat.
Muistan ihmetelleeni tätä keskimmäistä jo alle kouluikäisenä ja nyt havahduin, että en muista yhtään hetkeä, jolloin tämä ei olisi kontrolloinut itseään.
Onko tällaisesta kokemusta ja onko normaalia?
Kommentit (13)
Minä ja veljeni oltiin tosi rauhallisia lapsia. En muista, että olisimme koskaan käyneet kierroksilla eikä äitikään muista sellaista. Ihan normaaleja ihmisiä ollaan.
Kiitos vastauksista, hyvä kuulla. Kaikkea aitä tuleekin mietittyä. Omassa lähipiirissä kaikki muut lapset käyttäytyvät välillä hökeltäen, ja pidän sitä lapsuuteen kuuluvana, niin siksi aloin pohtia.
Äitinsä ilmeisesti hökeltää ja menee kierroksille päivittäin.
Mulla myös samanlainen lapsi. Ihan vauvasta asti ollut rauhallisuuden perikuva. Ei myöskään ees pienempänä jaksanut olla riehuvassa lapsiporukassa eikä kohta myös halunnut ees kaverisynttäreitä, koska "ne riehuu". On kyllä kaikin puolin ihana ja helppo lapsi, todella rakastava ja herkkä myös. Ajattelevainen. Ja tosi hyvä koulussa.
Mitäpä sitä väkisin vikaa etsimään. Jotku vaan on rauhallisia ja ihania lapsesta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, hyvä kuulla. Kaikkea aitä tuleekin mietittyä. Omassa lähipiirissä kaikki muut lapset käyttäytyvät välillä hökeltäen, ja pidän sitä lapsuuteen kuuluvana, niin siksi aloin pohtia.
Voi sinua. Olethan kiitollinen lastesi käyttäytymisestä, sellaisen pitäisi olla normi, eikä riehumisen.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on hyvin toimiva kuri.
Tämä on kyllä rauhallisten lasten vanhempien itsepetosta :D Itselläni on yksi riehakas ja kaksi rauhallista lasta, ja samanlaista "kuria" on pidetty kaikille.
Ap tässä. Meillä ei ole erityistä kuria ja joo, taidan itse olla tämän perheen temperamenttisin tapaus. Sitten koira, sitten mies ja rauhallisimpia ovat lapset.
Itse olin kanssa rauhallinen lapsi, eikä silloin varmaan olisi mitään hökeltämistä sallittukaan. Ehkä murrosiässä tuli jotain kiehuntaa, mutta äiti kyllä sanoi, että rauhoitu nyt.
Rauhallisuudesta on ollut hyötyä työelämässä, kun käydään vaikka tiukkoja keskusteluja, niin yleensä kuunnellaan tarkasti, mitä tämä nyt sanoo, kun ei sorru huutamaan ja veettuilemaan.
Ei se tarkoita, etteikö minua jotkut asiat raivostutakin, mutta nautin siitä, että en kutienkaan kiihdy sellaiseen käyttäytymiseen kuin jotkut poliitikot nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Meillä ei ole erityistä kuria ja joo, taidan itse olla tämän perheen temperamenttisin tapaus. Sitten koira, sitten mies ja rauhallisimpia ovat lapset.
Ei ole erityistä kuria? Eli teillä lapset saavat tehdä periaatteessa mitä haluavat eikä sääntöjä ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole erityistä kuria? Eli teillä lapset saavat tehdä periaatteessa mitä haluavat eikä sääntöjä ole?
Sillä tavalla saadaankin rauhallisia ja tasapainoisia lapsia, määräilyllä ja käskyttämisellä ei. Ei tarvitse sekoilla ja riehua, kun tulee muutenkin nähdyksi ja kuulluksi.
Kolme poikaa minulla eikä kukaan ole koskaan kierroksilla käynyt. Rauhallisia poikia ovat olleet. Nyt kaikki jo isoja ja osa aikuisia.