Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eronneet vanhemmat ja joulu

Vierailija
16.12.2022 |

Vanhempani siis eronneet ja joulut olleet välillä hankalia sen vuoksi ja usein olemme jakautuneet osa isän kanssa ja osa äidin kanssa. Sisaruksia minulla 3 kpl ja lapsemme yhteen laskettuna 8 hlö. Serkukset ilmaisivat tänä jouluna halunsa olla kaikki koolla. Siispä kutsuin jouluksi isäni ja äitini meille sekä minun kolme sisarustani.

Isämme innostui ja haluaa tulla juhlimaan joulua meille. Äitini loukkaantui, että kutsuin myös isäni. Jokainen toki valitsee kuinka jouluaan viettää, mutta nyt hän jo muille sukulaisille katkerana kertoo, että olen kutsunut oman isäni myös jouluna kotiini.

Nyt äitini on niin loukkaantunut, että perui mm. meidän tapaamisen huomiselta.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna äidin kikutella ja pysy suunnitelmassa.

Vierailija
2/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi yhden päivän vuodessa ajatella lasten riemua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ainakaan pidä alkaa miellyttää loukkaantunutta osapuolta. Lasten toiveita kuunneltu, eikä kumpaakaan isovanhempaa ole haluttu jättää ulkopuolelle.

Vierailija
4/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Aikuiset ihmiset voi yrittää käyttäytyä sen verran että pystyvät olemaan muutaman tunnin samoissa tiloissa. Jos ei siihen pysty, voi jäädä pois porukasta.

Vierailija
5/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi vaikuttaa todella lapselliselta. Laittaisit välit kokonaan poikki.

Vierailija
6/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itsekään viettäisi exän kanssa joulua. En edes lasten mieliksi. Ero oli kipein asia mitä olen ikinä joutunut kokemaan. Lapset nyt ei sitä tietenkään ymmärrä. En pystyisi katselemaan exää ja hänen uuttaan ja esittämään että on kivaa.

Vierailija
7/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Aikuiset ihmiset voi yrittää käyttäytyä sen verran että pystyvät olemaan muutaman tunnin samoissa tiloissa. Jos ei siihen pysty, voi jäädä pois porukasta.

Näyttää tämän ketjun perusteella että ei voisi jäädä.

Vierailija
8/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta oman eron myötä tajusin myös mitä vanhempani ovat kokeneet erotessaan. Ihmiset ei ymmärrä miten hirveää se on kun koko siihen asti ollut elämä yhtäkkiä loppuu.

Vierailija
9/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan paljon, että lasten toive on huomioitu. Aikuiset äksyilkööt omassa kämpässään.

Vierailija
10/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vanhemmat eronnut n. 10-vuotta sitten ja tapana yleensä ollut että joulu toisen luona ja uusivuosi sitten toisen luona ja seuraavana vuonna vaihto. Tottakai kun on tullut sisaruksilla omiakin perheitä viimevuosina niin sääntöä ei enään voida luonnollisesti noudattaa (olemmehan suurin osa jo täysi-ikäisiä) mistä sitten isäni loukkaantui kun kukaan ei halunnut tällä kertaa uutta vuotta tai joulua viettää hänen luonaan. Joulu oli äidin luonna muutenkin "vuoro" ja isän uudenvuodet ovat yleensä turhankin alkoholipitoisia muutenkin.

Anna aikuisten ihmisten osoittaa mielttään jos ei kelpaa niin ei kelpaa.

Vierailija
11/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta äiti menee aina edelle. Ja äidin toiveet pitäisi kuunnella ennen joulua. On ihan normaalia ettei exän kanssa olla aina tekemisissä, siihen voi olla painavat syyt, isä on nyt se ex-mies. Vaikka onkin isänne. Ei voi tietää mitä parisuhteessa on aiemmin tapahtunut. Naiset ovat haavoittuvia tunteissaan muutenkin. Jokaisella on oikeus jouluun ilman exiä ja pääsiäiseen. Entä jos joulun järjestäisi jotenkin toisin äidin vuoksi. Isän saa erikseen jotkut teistä mukaan, siellä missä äiti ei ole. 

Vierailija
12/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan paljon, että lasten toive on huomioitu. Aikuiset äksyilkööt omassa kämpässään.

Kyse ei välttämättä ole mistään äksyilystä, vaan surusta.

Vierailija
13/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta äiti menee aina edelle. Ja äidin toiveet pitäisi kuunnella ennen joulua. On ihan normaalia ettei exän kanssa olla aina tekemisissä, siihen voi olla painavat syyt, isä on nyt se ex-mies. Vaikka onkin isänne. Ei voi tietää mitä parisuhteessa on aiemmin tapahtunut. Naiset ovat haavoittuvia tunteissaan muutenkin. Jokaisella on oikeus jouluun ilman exiä ja pääsiäiseen. Entä jos joulun järjestäisi jotenkin toisin äidin vuoksi. Isän saa erikseen jotkut teistä mukaan, siellä missä äiti ei ole. 

Isät ovat yhtälailla haavoittuvaisia tunteissaan siinä missä äiditkin. Miehet on vain valitettavasti opetettu vanhan opin mukaan siten ettei tunteita muka saisi näyttää tai tunteita ei saisi olla ollenkaan, jolloin he eivät osaa ilmaista tai käsitellä tunteitaan oikein kun lapsuudestaan asti ollaan pojalle sanottu ettei saa itkeä kuin tytöt ym. Ihmisiä kaikki ollaan ja kaikilla oikeus tunteisiin ja niiden ilmaisuun oli mies tai nainen.

Vierailija
14/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on lapsellinen. Mun vanhemmat ovat eronneet melkein 30 vuotta sitten ja aina ovat mahtuneet samoihin juhliin ja monta vuotta ovat olleet samassa joulupöydässä meidän luona. 

Vierailija
15/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni erosta on jo kuitenkin aikaa 20 vuotta. Käyvät myös lastenlastensa syntymäpäivillä samaan aikaan.

Kuten sanoin, joulunsa saavat viettää miten haluavat, mutta se, että aletaan loukkaantumaan kutsun sisällöstä on asiatonta. Hän voi viettää joulunsa sitten paremmalla tavalla.

Jos en kutsuisi isääni, hän olisi joulun yksin . Mutta tässä tulos kun ajatellaan aina vain minä minä minä

Vierailija
16/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta oman eron myötä tajusin myös mitä vanhempani ovat kokeneet erotessaan. Ihmiset ei ymmärrä miten hirveää se on kun koko siihen asti ollut elämä yhtäkkiä loppuu.

Jokainen ero on kuitenkin aina omanlaisensa. Kipeä kokemus se itsellekin on ollut ja mullistanut elämän kokonaan. Silti pystyn viettämään jouluni eksän kanssa samassa paikassa vallan mainiosti.

Vierailija
17/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on lapsellinen. Mun vanhemmat ovat eronneet melkein 30 vuotta sitten ja aina ovat mahtuneet samoihin juhliin ja monta vuotta ovat olleet samassa joulupöydässä meidän luona. 

Mun isä hakkasi äitiä, potki keskenmenon, uhkaili haulikolla. Sinun vanhempiesi ero ei kerro mitään siitä millaisia eroja muilla on ollut.

Vierailija
18/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä iso koti, vai joutuuko välttämättä ihan lähelle exää?

Ymmärrän jossain määrin äitiäsi. Ero voi olla todella kivuliasta, ja lisäksi te lapset ette todennäköisesti tiedä kaikkia asioita. Tosiasia on kuitenkin, että kuulostaa siltä, että teillä on kohtalaisesti väkeä niin, että esim. joulupöytään ei vanhempiasi tarvitse laittaa vierekkäin/ vastapäätä istumaan.

Voisi vielä hieman helpottaa, jos saisitte kutsuttua vaikka niitä muita sukulaisia/ miehen vanhemmat/ sisaruksesi appivanhempia yms mukaan.

Itse aikoinaan kutsuin eron jälkeen lapsen 5-vuotissynttäreille niin paljon porukkaa, ettei minun, minun vanhempieni eikä sisarusteni tarvinnut ex- miehelleni puhua kuin tervehdykset. Oltiin nimittäin tuon exän käytöksestä pöyristyneitä. Silti muistan, kuinka lapsi oli onnellinen, kun sai kaikkien rakkaitten kanssa viettää synttäreitään. Siitä se sitten helpottui kaikilla.

Vierailija
19/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ero on kuitenkin aina omanlaisensa. Kipeä kokemus se itsellekin on ollut ja mullistanut elämän kokonaan. Silti pystyn viettämään jouluni eksän kanssa samassa paikassa vallan mainiosti.

Minä en pysty itkemättä katsomaan edes valokuvia yhteisestä ajasta. Olisikohan meillä kovin hilpeä joulu yhdessä, mitä luulet?

Vierailija
20/70 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna äidin kiukutella äläkä missään nimessä muuta suunnitelmia. Tuohan on äidin puolelta selkeä yritys manipuloida sinua ja saada sinut perumaan isäsi kutsu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi