Lapsenlapsi kohta 1v 3kk eikä kävele..
Lapsenlapsi tulee ihan pian 1v ja 3kk eikä kävele. Missä vaiheessa pitäisi alkaa huolestumaan? Eikös monet lapset kävele jo tuossa iässä viimeistään?
Kommentit (49)
Nääh, meidän lapsista toinen oppi kävelemään 1 v 2kk ja toinen 1v 6kk. *ittuilemaan oppivat vuosikkaina eikä sanainen arkku ole sulkeutunut sen jälkeen. Ihan normaaleja, urheilullisia lapsosia tuli kummastakin. Verbaaliakrobaatteja ovat edelleen.
Voi tätä oman lapsen kehuskelua. Oppi vasta silloin ja silloin ja on nyt tähtitieteilijä, maailmamestari pikajuoksussa jne... Okei. Mun lapsi oppi kävelemään 9 kk iässä. On tohtori, hyvä duuni ja kaikkea mahdollista. Vetäkää paremmaksi.:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu sinulle milloin lapsenlapsi kävelee. Lapsen vanhemmat ja lapsi ovat neuvolan asiakkaita ja perhe saa sieltä neuvot. Ei kyylä-mummolta.
Tottakai mua kiinnostaa hänen kehityksensä. Olenhan hänen mummonsa. Kyllä mä viimeistään tässä reilun kuukauden päästä otan asian puheeksi.
Ap
Ei ole sun asiasi. Neuvolajärjestelmä hoitaa nämä jutut, ei kapiset muorit.
Taitaa monelle isovanhemmalle olla kunniakysymys, että pääsee ystävilleen kertomaan, kuinka meidän Noa-Emilia alkoi 10 kuukauden iässä kävelemään. Ja puhumaan samaan aikaan ja lukeekin jo kolme vuotiaana.
Mukavahan se on kehuskella muita etevimillä lapsilla ja lastenlapsilla. Kaikki vaan ei aina kehity mummin toiveitten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä oman lapsen kehuskelua. Oppi vasta silloin ja silloin ja on nyt tähtitieteilijä, maailmamestari pikajuoksussa jne... Okei. Mun lapsi oppi kävelemään 9 kk iässä. On tohtori, hyvä duuni ja kaikkea mahdollista. Vetäkää paremmaksi.:)
Itse en ainakaan kehuskellut. Halusin tuoda esille meidän tarinan, kuinka liikkeelle lähtö otti aikaa, mutta täysin normaali lapsi kyseessä. Vertaistukea ja tietoa siis. Ja ihan kokemuksesta voin sanoa, että en todellakaan kaivannut mitään puheeksi ottamisia sen lisäksi mitä neuvolassa oli. Se olisi vain tuonut lisää painetta ja stressiä itselle turhaan. Mulla ei oo mitään tarvetta keulia omalla lapsellani, koska omaan hyvän itsetunnon, jota ei tarvitse lapsella pönkittää.
Se 23-vuotiaan äiti.
Kirjailija Kalle Päätalo oppi kävelemään vasta 5 vuotiaana. Siihen asti konttasi pitkin pihaa ja risukoita äidin asettama lehmänkello kaulassa. Siitä äiti kuului, missä poika oli menossa.
Ei ollut neuvoloita eikä fysioterapiaa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu sinulle milloin lapsenlapsi kävelee. Lapsen vanhemmat ja lapsi ovat neuvolan asiakkaita ja perhe saa sieltä neuvot. Ei kyylä-mummolta.
Tottakai mua kiinnostaa hänen kehityksensä. Olenhan hänen mummonsa. Kyllä mä viimeistään tässä reilun kuukauden päästä otan asian puheeksi.
Ap
Tee itselle palvelus ja älä ota puheeksi. Ei ole sinun velvollisuus puuttua mihinkään. Seuraavaksi saat ihmetellä, kun ei juurikaan koko lapsenlasta näy.
Mulla 4 lasta ja alkoivat kävelemään 18 kuisina. Kaikista tuli hyvin urheilullisia
Ei ole mummin ongelma!
3xmummi
Juurikin näin. Se kommentointi ei auta ketään. Voit auttaa parhaiten rohkaisemalla lasta liikkumaan ja tukemalla vanhempia.