Työkokeilu
Työkkärin täti ehdottelee työkokeilua. Viime viikolla ilmoittauduin työttömäksi ja nyt on jo aika tammikuussa toisen tädin kanssa, joka haluaa kartoittaa tilannettani ja suunnitella työkokeilua.
Näin nopeasti. Ehdimme käydä vasta alkuhaastattelun ja nyt jo puhutaan työkokeilusta. Haluaisin perua koko jutun. Olen kuullut vain pahaa noista kokeiluista.
Olen aika nuori ja tämä kaikki on mulle aivan uutta. Ahdistaa kaikki. Voisinkohan soittaa ensi viikolla ensimmäiselle tädille ja pyytää aikaa edes yrittää hakea töitä ennen jotain työkokeilua? Tuossa alkuhaastattelussa meni kieli solmuun enkä osaa sanoa "ei" niin menin heti lupautumaan tuohon tapaamisen toisen tädin kanssa. Ei onneksi sovittu nyt mitään kokeiluja, sanoi olevan kyse "kartoituksesta" ja kokeilun suunnittelemisesta eli onko tuota enää mitenkään hienovaraisesti mahdollista perua?
Auttakaa idioottia, ahdistaa kun en osaa tai ymmärrä miten mikään toimii. Enkä osaa sanoa "ei" tai mitä ajattelen kuin vasta tilanteen ulkopuolella. Siinä huoneessa istui minua vastapäätä siis kaksi ihmistä ja halusin kuolla, kun ahdisti niin paljon. Melkein itkettää kun vihaan, miten sössin kaiken.
Kommentit (37)
Täällä on nyt tosi negatiivisia kommentteja työkokeilusta. Jos olet nuori eikä sinulla ole ammattikoulutusta eikä työkokemusta, työkokeilu voi olla sinulle oikein sopiva juttu. Menet jonkin sinua kiinnostavan alan työpaikalle kokeilemaan, sopiiko ala sinulle. Jos sopii, voit hakea seuraavassa yhteishaussa alan koulutukseen. Ei sinne työkokeiluun tarvitse jäädä vuosikausiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teit ennen työttömyyttä? Oli mielisairaalassa suljetulla, vankilassa vai töissä? Sillä on aika lailla merkitystä, kun mietitään seuraavaa steppiä. Työkokeilu ei todellakaan ole tavalliselle työttömälle ensimmäinen vaihtoehto, joten kai luettelit alkuhaastattelussa, mihin kaikkiin työpaikkoihin olit jo hakenut ja odottelit kutsua haastatteluun?
Sinut pitäisi nyt tavata 2 vko välein, ei mitään tapaamisten perumista, vaan teette työllistymissuunnitelman ja haet töitä tai sitten menet työkokeiluun, valinta on sinun. Tai sitten lopetat työkkärin asiakkuuden ja toteat, että et halua toimia lain mukaisesti ja olla työmarkkinoiden käytettävissä, joten et halua etuuttakaan.
Onko se paha, jos ei ole työttömänä työkkärin asiakkaana? Kysyn tosissani, kun en ole joka kerta ilmoittanut itseäni työttämäksi vaan löytänyt paikan itse.. D: Siis onko tämä laitonta.
Ei sinne tarvi ilmoittautua jos et rahaa tarvi. Tttukea ei anneta jos ei ole työkkärissä kirjoilla.
No itselleni työkokeilu oli ihan positiivinen kokemus, menin löytöeläintalolle tekemään töitä joita olisin voinut tehdä vapaaehtoistyönäkin. Ei siitä nyt työllisyyden kannalta mitään hyötyä ollut, mutta kivaa tekemistä. Kuntouttava taas sitten oli täysin turhaa ja välillä jopa nöyryyttävää (esim. yksi ohjaaja lässytti meille aikuisille ihmisille että "mität titten tettäisiin", itse en puhuisi noin edes vauvalle).
Ärsyttää nämä lusmut. Hanki itse työpaikka ellei kokeilu kiinnosta. Ole hyödyksi edes jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nyt tosi negatiivisia kommentteja työkokeilusta. Jos olet nuori eikä sinulla ole ammattikoulutusta eikä työkokemusta, työkokeilu voi olla sinulle oikein sopiva juttu. Menet jonkin sinua kiinnostavan alan työpaikalle kokeilemaan, sopiiko ala sinulle. Jos sopii, voit hakea seuraavassa yhteishaussa alan koulutukseen. Ei sinne työkokeiluun tarvitse jäädä vuosikausiksi.
Kokemusta sieltä toki voi saada, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että siitä ei saa palkkaa työstä, joka on samanlaista työtä kuin se, josta muut saavat palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies 47 kirjoitti:
Kumma juttu kun sanovat ettei työkokeilu ole työsuhde mutta silti joudut tekee samaa työt usein kuin muut mutta et saa samoja etuja.
Mistä työttömät keksivät tämän saman valheen: ei työkokeilussa tarvitse tehdä yhtään mitään töitä, jos ei halua eikä siitä voi antaa karenssia. Riittää, että olet koko ajan ohjaajan kanssa samoissa hommissa, avustat tai katselet. Lainsäädännön mukaan kokeilet niitä töitä, joita ko. työpaikalla muutenkin tehdään, et esimerkiksi joudu pihalle luomaan lunta, jos se ei ole jonkun vakihenkilön työtä ja sinä menet seuraamaan sitä.
Työkokeilussa teet kuten sulle sanotaan ja jos et tee niin saat karenssin. Työttömällä siellä ei ole sanavaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu kun sanovat ettei työkokeilu ole työsuhde mutta silti joudut tekee samaa työt usein kuin muut mutta et saa samoja etuja.
Mistä työttömät keksivät tämän saman valheen: ei työkokeilussa tarvitse tehdä yhtään mitään töitä, jos ei halua eikä siitä voi antaa karenssia. Riittää, että olet koko ajan ohjaajan kanssa samoissa hommissa, avustat tai katselet. Lainsäädännön mukaan kokeilet niitä töitä, joita ko. työpaikalla muutenkin tehdään, et esimerkiksi joudu pihalle luomaan lunta, jos se ei ole jonkun vakihenkilön työtä ja sinä menet seuraamaan sitä.
Työkokeilussa teet kuten sulle sanotaan ja jos et tee niin saat karenssin. Työttömällä siellä ei ole sanavaltaa.
Höpöhöpö, ei tarvitse tehdä kuin ohjaajan kanssa työkokeilusopimuksessa sovittuja asioita. Ja ne taas on tutustumista ja kokeilua, ei työntekoa. Karenssia ei voi antaa, jos suostuu olemaan ohjaajan opastuksessa, mutta ei yksin.
Kannattaa lukea, mihin työkokeilussa suostuu.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää nämä lusmut. Hanki itse työpaikka ellei kokeilu kiinnosta. Ole hyödyksi edes jotenkin.
Kai tajuat että nämä kokeilut ja työtoiminnat kustantavat huomattavasti enemmän valtiolle, verraten siihen että ihminen olisi pelkästään työttömänä kotonaan. Olin pari päivää tuollaisessa ja 90% oli keppien ja rollien kanssa "liikkuvia" pitkäaikaissairaita sekä mielenterveysongelmista kärsiviä. Heidät haettiin sinne taksilla ma-pe ja suurella osalla matkaa oli yli 50km suuntaansa. Noissa huumelaitoksissa ei kukaan tee mitään tuottavaa, siellä istutaan virkkaamassa ja juomassa kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tajuat että nämä kokeilut ja työtoiminnat kustantavat huomattavasti enemmän valtiolle, verraten siihen että ihminen olisi pelkästään työttömänä kotonaan. Olin pari päivää tuollaisessa ja 90% oli keppien ja rollien kanssa "liikkuvia" pitkäaikaissairaita sekä mielenterveysongelmista kärsiviä. Heidät haettiin sinne taksilla ma-pe ja suurella osalla matkaa oli yli 50km suuntaansa. Noissa huumelaitoksissa ei kukaan tee mitään tuottavaa, siellä istutaan virkkaamassa ja juomassa kahvia.
Puhut varmaan kuntouttavasta työtoiminnasta etkä työkokeilusta. Ne ovat ihan eri asioita.
Kannattaa itse ottaa selvää näistä eri työllistämistoimista vaikka googlesta tai työkkärin sivuilta. Virkailijat huijaavat yksinkertaisia ihmisiä.
Ap ei ole vastannut kysymyksiin taustoistaan. Jos hän on opiskellut ammatin tai ollut töissä, ei todellakaan ehdoteta työkokeilua. Jos sekä ammatti, että työkokemus puuttuvat, voidaan ehdottaakin. Mitä ap olet tehnyt ennen työttömäksi ilmoittautumista?
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole vastannut kysymyksiin taustoistaan. Jos hän on opiskellut ammatin tai ollut töissä, ei todellakaan ehdoteta työkokeilua. Jos sekä ammatti, että työkokemus puuttuvat, voidaan ehdottaakin. Mitä ap olet tehnyt ennen työttömäksi ilmoittautumista?
Ap vastasi viimeksi kaksi tuntia sitten, taisi saada vastauksensa ja lähti lätkimään.
Koska kunta maksaa sinusta sakkomaksuja niin ne haluaa sinut mahdollisimman nopeasti työkokeiluun tai kuntouttavaan orjatyöhön. Älä suostu sellaisiin paska juttuihin. Niistä ei ole mitään hyötyä. Olen itse erehtynyt suostumaan joskus. Jos kerran suostuu niin ne pakottaa sinut moneksi vuodeksi kokeiluihin. Kerro niille että olet terve ja täysin työkykyinen. Jos ne vänkää vastaa niin sanot että ratkaistaan juttu oikeudessa. Sitten pyydät kunnalta avustajan joka tuntee lain. Silloin työkkäri perääntyy. Olen monta vuotta tapellut työkkärin kanssa niistä asioista. Ne väitti että olen sairas ja työkyvytön joten minä haastoin työkkärin oikeuteen ja voitin.
Onko tästä jokin oikeuteen haastamisesta nettiuutinen olemassa?
Tottakai kannattaa mennä kokeilemaan. Ei mitään vastuuta mistään kun et mitään osaa ja kukaan ei voi vaatia mitään. Teet neljä tuntia päivä ja viisi päivää viikko sopimuksen. Rahaa tulee suunnilleen sama tunnille kuin olisit töissä paskalla palkalla, työttömyystuki + asumistuki + 9€/päivä.
Vierailija kirjoitti:
28 paikkaan olen lähettänyt työkokeilupyynnön. Kassatöihin. 12 tullut yksi tapaaminen jossa on lähetetty hr:lle mietittäväksi, muissa joko ei tai ei vastausta. En ole laiska lusmu.
Vierailija kirjoitti:
Ei työkokeiluun vain mennä. Sinne päästään jos päästään.
En tiedä aloittajan taustaa, mutta jos ei ole työkokemusta/koulutusta, niin työkokeilua on varmaan ehdotettu sen vuoksi. Oikeita töitähän voi hakea silti ja jos työkokeilu menee hyvin, niin ehkä sieltä paikasta voit saada vaikka suosittelijan, kun haet töitä.