Olen Joulun mahdollistaja
Miten ihmeessä pääisisin irti roolistani?
Olen vuosia puhunut miehelle ja lapsille joulun alushommien jakamisesta. Aina iloisesti nyökyttelevät ja "ensi joulu on sitten erilainen, jne." Ja joka kerta sama juttu. Mikään ei ole muuttunut. Ja jälleen yksi vääntää hikihatussa suunnitelmat, lahjat, ruokahankinnat, siivoamiset, jne., jne.
Nyt reilu viikko jäljellä ja minulla on taas jälleen kerran veetutus käyrä jo ihan täysillä. Nämä joulut ovat olleet minulle jo viimeiset 15 vuotta yhtä hemmetin stressiä, kun yksin yritän luoda muille juhlaa.
Ja selvyyden vuoksi todettakoon, että paaaljon olen (osin jopa perheen vastustuksesta huolimatta) perinteistä jo joustanut, koska aikaa vain yksinkertaisesti ei ole. Eli en todellakaan yritä tehdä mitään kiiltokuva -joulua. Ainoastaan sellaista, jonka perhe on ilmaissut haluavansa.
Tämä joulu on kyllä yksi meta töiden äiti. Aivan samanlainen kun muutto. Perhe kuvittelee tehneensä hirveän homman muutossa, kun yhtenä päivänä kantavat tavaroita aamusta iltaan. Kukaan ei muista niitä kuukausia ennen muuttoa jolloin yksi (=minä) on järjestänyt ja pakannut. Eikä myöskään niitä kuukausia varsinaisen muuttopäivän jälkeen, jolloin taas yksi (=minä) purkaa laatikot, jne.. Tästä syystä meillä ei ole muutettu yli kymmeneen vuoteen. Myös ulkomaanreissut ovat loppuneet samasta syystä... Mutta Joulua en voi lopettaa. Se tulee jollottaa joka helekatin vuosi, halusin sitten tai en...
Ja joo, tiedän, että nyt sitten joku tulee selittämään, kuinka iiiiiihanaa juuri hänestä on valmistella joulua ja että mitä ihmeen stressiä siitä nyt muka on, jne., jne. Arghhh!
Kommentit (26)
Kannattaa tarkastaa löytyisikö vielä jostakin kylpylästä tilaa itselle jouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarkastaa löytyisikö vielä jostakin kylpylästä tilaa itselle jouluksi.
Tämä olisi unelma.
Kuinka kauan lapsille täytyy tehdä unelmajoulua, jotta he eivät "traumatisoidu"? Mietin vain, että nuorin on nyt 12 vuotta...?
Avauduin juuri samasta asiasta puolisolleni. Oli kun seinille olisi puhunut. Kun ei tajua, niin ei yksinkertaisesti tajua. Alkoi selittämään täysin toisarvoista asiaa (haravointi), että kuinka hän ymmärtää minun olevan yksin tässä joulu asiassa, kun hänkin kokee olevansa yksin siinä asiassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi unelma.
Kuinka kauan lapsille täytyy tehdä unelmajoulua, jotta he eivät "traumatisoidu"? Mietin vain, että nuorin on nyt 12 vuotta...?
Enää ei todellakaan tarvitse. Lähde nyt vaan yksin sinne kylpylään, jos siis vielä on tilaa.
Uhriudu marttyyri uhriudu! Saat sädekehän taivaasta ja työnsankarimitalin Stalinilta!
Vierailija kirjoitti:
Avauduin juuri samasta asiasta puolisolleni. Oli kun seinille olisi puhunut. Kun ei tajua, niin ei yksinkertaisesti tajua. Alkoi selittämään täysin toisarvoista asiaa (haravointi), että kuinka hän ymmärtää minun olevan yksin tässä joulu asiassa, kun hänkin kokee olevansa yksin siinä asiassa...
Se haravointi on varmaan hänelle yhtä tärkeä kuin jouluvalmistelut sinulle.
Kuinkahan moni muistelee karvat pystyssä menneisyyden jouluistaan sitä täydellistä tai lähes täydellistä joulua tavoittelevaa äitiä, joka sitten aattona tai viimeistään joulupäivänä joko 1) kilahtaa 2) vetää lärvit, kilahtaa ja ehkä sammuu tai 3) marttyroi kun kukaan ei häntä auta ja vetäytyy omiin oloihinsa mököttämään muiden kiittämättömyyttä.
Lopeta moinen mahdollistaminen. Kepeämpi mieli, parempi joulu.
Vierailija kirjoitti:
Uhriudu marttyyri uhriudu! Saat sädekehän taivaasta ja työnsankarimitalin Stalinilta!
Hyvin kirjoitettu! Sopisi monelle muullekin ruikuttajalle.
Meillä on helppoa eikä stressaa yhtään. Minä laita koristeluja pikku hiljaa ja tekokuusen koristelen jo marraskuun lopulla 😁 Ruuat ostetaan valmiina tai puolivalmiina ja mieheni haluaa maksaa ihan kaikki eikä ole koskaan valittanut. Lahja rumbaa ei ole koska ei ole lapsia. Aikuisten kesken ei tarvitse lahjoja vaihdella.
Meillä käytetään joulun aika vain lepäämiseen ja ihanaa nauttia siitä rauhasta kun maailma pysähtyy vähäksi aikaa. Organisoimme elämämme sellaiseksi ettei mitään stressejä ja pakkoja ole kun se vaan on niin tyhmää hankkia rasitteita enemmän mistä kykenee niistä selviytymään ja sitten valittaa niistä vielä ja syyttää puolisoaakin. Itsehän sen puolison on valinnut eikä kukaan muu.
Äitini jouluun kuului kodin lattiasta kattoon pesu. Piparkakku- ja voitaikinoiden teko alusta alkaen, toki kaikki muukin leivottiin itse. Ruokapuolella ei eineksiä käytetty ollenkaan. Graavaukset, sillien käsittely, muut kalaruoat tehtiin myös ihan itse.
Äidillä oli listat ja kävi myös töissä. Muu perhekin teki, mutta tiukasti kontrolloituna ja väärin.
Äiti sai jossain vaiheessa jouluraivarit.
Nyt aikuisena oma joulu onkin sitten toisenlainen, eikä varmasti täytä äitini joulustandardeja.
Varaat itsellesi esim pitkän viikonlopun kylpylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi unelma.
Sinun määritelmäsi unelmajoulusta?
Lento lähteen lauantaina. Paluu vasta joulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi unelma.
Mitä sinä sitä murehdit. Kyllä yhteiskunta niille terapiat maksaa.
Jos nuorinkin on jo 12, niin ilmoitat nyt heti tänään, että ostat vain valmiit jouluruuat kaupasta ja enempää et aio tehdä jouluksi. Kinkkua saa ihan valmiina viipaleinakin, rosollit saa valmiina, samoin laatikot. Käyt myös pankkiautomaatilla ja jokaiselle lapselle kirjekuoreen seteli joululahjaksi. Vuoden päästä voitte sitten miettiä, haluaako muu perhe osallistua jouluvalmisteluihin vai oliko tämän vuoden joulu sittenkin kaikkien mielestä ihan riittävän hyvä joulu.
Nyt homma seis. Perhe koolle ja puhutte asiat läpi.
Perhe seisoo piiska kourassa selkäsi takana vaatimassa paljon tekemättä itse mitään? Vai olikohan nyt kuitenkin niin, että SINUSTA sen joulun pitää mennä sen SINUN standardin mukaisesti?
Oma valintasihan tuo on, ei ole pakko stressata jos ei halua.
Me varattiin jouluksi risteily, kotiin ei hankita edes kuusta. Ollaan joulu laivalla ja siinä on helppo ja riittävän tiivis joulu 😊
Lahjat hankittu lapsille pitkin syksyä ilman stressiä.
Kyllä se sitten helpottaa, kun lapset ovat isompia ja mies mahdollisesti ulkoistettu. Jaksuhalit! :)