Kansaneläkeindeksiin sidottuja etuuksia korotetaan 4,2 %
Tuet nousee taas, mitä ajatuksia herättää? Itse olen tällä hetkellä Kelan rahoilla ja kyllä minua hiukan hirvittää. Tuet alkaa olla pienempien palkkojen kanssa samalla tasolla. Kannattavaa? Tietysti olen iloinen että pienellä eläkkeellä olevalla äidilläni eläke nousee, tiedä sitten leikataanko asumistuesta.
https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/4802852/kansanelakei…
Kommentit (37)
Ei kannata työnteko jos on pientä kremppaa ja älli ei riitä ydinfyysikoksi. Taidan jatkaa valitsemallani tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen työssäkäyvä ei saa mitään. Palkkani on kahden vuoden aikana noussut ehkä prosentin yleiskorotuksen verran.
Valita työnantajallesi ja sen jälkeen ammattiliitollesi.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen työssäkäyvä ei saa mitään. Palkkani on kahden vuoden aikana noussut ehkä prosentin yleiskorotuksen verran.
Näihin pieniin palkkoihin on puututtava, ei tässä ole enää mitään järkeä. Tukien suuruuksiin tai pienuuksiin en puutu, mutta onhan tämä jo aivan naurettavaa. Miksi tekisin töitä palkalla jolla ei tule toimeen? "Työn ilo" ei todellakaan ole se syy jolla minut saa palkansaajaksi, haluan korvauksen menetetystä vapaa-ajasta.
Eli noiden korotusten jälkeen minulle maksetaan n.930e/kk. Siitä pois asumiskustannukset niin elämiseen jäävä summa on n.555e/kk. Se alkaa olla samoissa lukemissa kuin pienipalkkaisessa työssä olevalla ystävälläni, tosin hänellä jää yleensä vielä vähemmän rahaa käyttöön kuin minulla. Ei näin!
Ei ole kateuden kohde, että ketkä on takuueläkkeellä, niin korotuksen kanssa tulo on 922 euroa. Köyhyysraja on 1300e. Meitä on Suomessa paljon. Räkää ja kynsiä vanhukset syö.
Jaaha. Pienyrittäjällä on tulot lähinnä laskeneet viime vuosina, mut hei, saadaan kuitenkin maksaa enemmän kuin ennen!
Paljonko työmarkkinatuki on vuonna 2023? Nouseeko yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko työmarkkinatuki on vuonna 2023? Nouseeko yhtään?
Nousee.
"Työttömälle työnhakijalle neljän viikon jaksoissa maksettava työmarkkinatuki tai peruspäiväraha on ensi vuonna 37,21 euroa päivässä (nyt 35,72 e/pv). "
Vastahan noita etuuksia elokuussa nostettiin..
Vierailija kirjoitti:
Eli noiden korotusten jälkeen minulle maksetaan n.930e/kk. Siitä pois asumiskustannukset niin elämiseen jäävä summa on n.555e/kk. Se alkaa olla samoissa lukemissa kuin pienipalkkaisessa työssä olevalla ystävälläni, tosin hänellä jää yleensä vielä vähemmän rahaa käyttöön kuin minulla. Ei näin!
Niin. Hänellä pitäisi olla isompi palkka. Vai ajattelitko että tukia pitää laskea. Miten se auttaisi pienipalkkaisia selviämään paremmin? Ei niin mitenkään. Ei kun nyt tajusin, se uhan tunne että tippuu nälkärajan alle saisi ihmiset tekemään työtä entistä pienemmällä palkalla.
Eipä tuosta korotuksesta itselleni kauheasti iloa ole kun se menee tammikuusta alkaen suureneviin sähkölaskuihin.
Mitkä on köyhyysraja muissa eu n maissa. Listaa, kiitos jos saisi julkiseksi kaikille. Vai onko valtio salaisuus ja kansalaiset pidettävä tietämättöminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Hänellä pitäisi olla isompi palkka. Vai ajattelitko että tukia pitää laskea. Miten se auttaisi pienipalkkaisia selviämään paremmin? Ei niin mitenkään. Ei kun nyt tajusin, se uhan tunne että tippuu nälkärajan alle saisi ihmiset tekemään työtä entistä pienemmällä palkalla.
Toivoisin että pienempiin palkkoihin tulisi parannuksia. On järjetöntä että ystäväni tekee täyttä työaikaa ja saa suht saman rahan kuin minäkin. Minulle on ihan sama paljon tukia maksetaan, pärjäisin 80e/kk summalla jos haluaisin. Olen ollut vapaaehtoisesti asunnoton ja voin elää niin.
Ryysyistä rikkauksiin! Ihan kiva että nostavat mutta ei se ongelmia poista.
Eipä tuo mitään varsinaisia ajatuksia herätä, ihan kiva juttu. Kyllä tuolla reilulla parilla kympillä puhelinlaskun maksaa joten sopii minulle.
Eläkeläiset maksavat NS. Raiopaveroa, tuo korotus mikä tulee, korottaa myös veroprosenttia niin lähestulkoon + -0.
Ja edelleen se kansaneläke on täysin eriasia kuin työeläke ja ne maksetaan täysin eri rahakirsusta.
Kelan eläkkeet on nousseet sitten jo 7,7 % ja tälläkin palstalla valitetaan kun työeläkkeet nousee 6,8 %. Palkkojen yleiskorotus ehkä n 2%. Ketkä voittaa ja ketkä häviää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin pieniin palkkoihin on puututtava, ei tässä ole enää mitään järkeä. Tukien suuruuksiin tai pienuuksiin en puutu, mutta onhan tämä jo aivan naurettavaa. Miksi tekisin töitä palkalla jolla ei tule toimeen? "Työn ilo" ei todellakaan ole se syy jolla minut saa palkansaajaksi, haluan korvauksen menetetystä vapaa-ajasta.
Vaihda työpaikkaa äläkä valita!
Useimmiten palkkaa ei saa nousemaan muutoin kuin työpaikkaa vaihtamalla.
Vierailija kirjoitti:
Kelan eläkkeet on nousseet sitten jo 7,7 % ja tälläkin palstalla valitetaan kun työeläkkeet nousee 6,8 %. Palkkojen yleiskorotus ehkä n 2%. Ketkä voittaa ja ketkä häviää?
Niin! Jos yhtään olet seurannut, olet varmaan huomannut, että viimeiset 20 vuotta eläkkeet ovat jääneet jälkeen palkkakehityksestä. Käänteisestä indeksistä johtuen.