Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorehko henkilö, joka ei kykene mihinkään työhön tai opiskelemaan mt-ongelmien vuoksi - osaako joku valaista?

Vierailija
15.12.2022 |

Voiko tuollainen olla edes totta? Syynä siis mielenterveyden ongelmat, ainakin kaksisuuntainen ja adhd. Mutta kai nyt joku yksinkertainen suorittava työ edes onnistuisi?

Ei vaan pysty käsittämään, että ei (muka) kykene yhtään mihinkään.

Ja ennen kuin alat riehua, että asia ei kuulu minulle, miksi näin typerän aloituksen edes teen, niin väitän kyllä että asia kuuluu jokaiselle työssäkäyvälle jollain tasolla. Me työssäkäyvät kun maksamme isolta osin kaikki sosiaalietuudet eli annamme palkastamme roposia "Kelan pohjattomaan nieluun".

Mitä enemmän ja nuorempia tällaisen toivottomuuden diagnoosin saa, sen enemmän ihmetyttää, että mikä on mennyt yhteiskunnassa pieleen...

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kausia, ettei pääse suihkuun, sängystä ylös, jne. niin ei siinä työpaikkoja saada taikka pidetä, kun ei edes paikalle pääse silloin kun pitäisi, saatika että pystyisi suoritumaan edes yksinkertaisista töistä siihen päälle, eikä ole tahtotilasta kiinni. Kyllä nuo asiat saa pään niin jumiin muutenkin, että vastaa jo aivovammaa pahimmillaan. 

Kärsin itse tällaisesta, eikä normaalisti pärjäävien parjaukset siitä, että minua ei pitäisi kenekään työssäkäyvän elättää (pitäisi jättää kadulle kuolemaan, vai?) auta asiaa kyllä yhtään. 

En sanonut aloituksessa, että "pitäisi jättää kadulle kuolemaan", vaan kysyin lopussa, että mikä on yhteiskunnassa mennyt pieleen, että jotkut tippuvat kaiken ulkopuolelle, eivätkä kykene osallistumaan yhteiskuntaan millään lailla. Niin, osallistumaan. Omassa lapsuudenkodissa korostettiin aina, ja samaa mantraa olen hokenut omille lapsille, että jollain lailla jokaisen pitää osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen. Olkoon se tapa sitten mitenkin vaatimattomaksi arvioitu. Meiltä sitten vissiin puuttuu keinot löytää vajaakuntoisille sopiva osallistumistapa?

Kun katsoo dokumentteja esim. Intian köyhistä, heistä kaikkein pahitenkin vammautunut saattaa raahautua päiväksi torille myymään jotain hedelmää tms. Meillä on sossu, eikä kenenkään tarvitse tuollaiseen ryhtyä. Mut onko se sitten aina hyvä asia?

ap

Vierailija
22/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa taas.

Miten niin hohhoijaa? Miksi tästä aiheesta ei saa edes keskustella?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihmetyttää sekin että nuo jo nuorena työkyvyttömäksi julistetut, tai julistautuneet, henkilöt ovat aina tatuoituja (huonosti), tupakoivia, lävistyksiä useissa paikoissa, hiuskset värjätty räikeäksi, talousongelmissa, puhelinta selataan 24/7 sen sijaan että tehtäisi jotain hyödyllistä tai omaa tilannetta edistävää... ja niin edelleen. Aina.

Tämä on muuten totta. Yleensä myös lihavia. Yhtäkään viehättävää en ole vielä nähnyt.

Mistä te sitä tiedätte, että minkä näköisiä ihmisiä kotonaan piileksii teidän kammottavilta kommenteilta? Mahtaa olla surkea sielunelämä, kun pitää potkia maassa makaavaa.

Kyllä me muutama tunnistetaan Twitchista tai Youtubesta. Muutaman tietää jopa muutama tuhat ihmistä ihan ulkonäköä ja ruokatapoja myöten.

Vierailija
24/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihmetyttää sekin että nuo jo nuorena työkyvyttömäksi julistetut, tai julistautuneet, henkilöt ovat aina tatuoituja (huonosti), tupakoivia, lävistyksiä useissa paikoissa, hiuskset värjätty räikeäksi, talousongelmissa, puhelinta selataan 24/7 sen sijaan että tehtäisi jotain hyödyllistä tai omaa tilannetta edistävää... ja niin edelleen. Aina.

Tämä on muuten totta. Yleensä myös lihavia. Yhtäkään viehättävää en ole vielä nähnyt.

Mistä te sitä tiedätte, että minkä näköisiä ihmisiä kotonaan piileksii teidän kammottavilta kommenteilta? Mahtaa olla surkea sielunelämä, kun pitää potkia maassa makaavaa.

Oletko ikinä lukenut/nähnyt tv:ssä näiden haastatteluja? Oletko nähnyt näitä livenä? Yhteisiä ulkonäköpiirteitä löytyy. Mielenterveysongelmia voi todellakin päätellä ulkonäön perusteella.

Vierailija
25/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauku, Upi, Niilo, Tero, teemu....

Vierailija
26/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikseltä näette keistä keskustellaan.

Vierailija
27/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kausia, ettei pääse suihkuun, sängystä ylös, jne. niin ei siinä työpaikkoja saada taikka pidetä, kun ei edes paikalle pääse silloin kun pitäisi, saatika että pystyisi suoritumaan edes yksinkertaisista töistä siihen päälle, eikä ole tahtotilasta kiinni. Kyllä nuo asiat saa pään niin jumiin muutenkin, että vastaa jo aivovammaa pahimmillaan. 

Kärsin itse tällaisesta, eikä normaalisti pärjäävien parjaukset siitä, että minua ei pitäisi kenekään työssäkäyvän elättää (pitäisi jättää kadulle kuolemaan, vai?) auta asiaa kyllä yhtään. 

En sanonut aloituksessa, että "pitäisi jättää kadulle kuolemaan", vaan kysyin lopussa, että mikä on yhteiskunnassa mennyt pieleen, että jotkut tippuvat kaiken ulkopuolelle, eivätkä kykene osallistumaan yhteiskuntaan millään lailla. Niin, osallistumaan. Omassa lapsuudenkodissa korostettiin aina, ja samaa mantraa olen hokenut omille lapsille, että jollain lailla jokaisen pitää osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen. Olkoon se tapa sitten mitenkin vaatimattomaksi arvioitu. Meiltä sitten vissiin puuttuu keinot löytää vajaakuntoisille sopiva osallistumistapa?

Kun katsoo dokumentteja esim. Intian köyhistä, heistä kaikkein pahitenkin vammautunut saattaa raahautua päiväksi torille myymään jotain hedelmää tms. Meillä on sossu, eikä kenenkään tarvitse tuollaiseen ryhtyä. Mut onko se sitten aina hyvä asia?

ap

Annoit lukea rivien välistä ja tiedät sen ihan hyvin itsekin. Lue oma aloituksesi kokonaan ja myönnä ihan rohkeasti, että tuli tehtyä arviointivirhe. 

Voit liittyä sitten miettimään, että mihin meidät tosiaan saataisi, kun mitään paikkaa ei ole missä pystyisi tekemään. Intiaan myymään hedelmää torille?

Vierailija
28/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ikinä lukenut/nähnyt tv:ssä näiden haastatteluja? Oletko nähnyt näitä livenä? Yhteisiä ulkonäköpiirteitä löytyy. Mielenterveysongelmia voi todellakin päätellä ulkonäön perusteella.

Olen nähnyt livenä joo. Esim. itse olen ihan normaalin näköinen, ihmisten ilmoille mennessäni siisti, hoikka. En tosin saa syötyä oikein mitään. 

Mielenterveysongelmia on moneen lähtöön eikä se ole sama asia kuin huono tyylitaju.

Vierailija
29/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykkisesti terveen määritelmä on tehdä töitä ja rakastaa. Ongelmat pahenevat unen häiriytymisen kautta, koska psyykkinen paine töissä aiheuttaa unihäiriöitä.

Vierailija
30/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä ollenkaan, mistä ihmeestä nämä parikymppiset oikein on tehty, kun yks jos toinenkin, tuttavapiirissä useampi, on psykologin tarpeessa jo alakoulusta lähtien, eivät kykene sitoutumaan mihinkään, sen paremmin työhön kuin opiskeluunkaan, säntäilevät päätöstensä kanssa sinne sun tänne ja koko ajan ja kaikki ahdistaa. Ottakaa hyvät vanhemmat niitä kermapersemuksujanne vakavaan puhutteluun ja rahahanat kiinni.

Vierailija
31/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskopuoleni on tuollainen. Ei hänestä oikeasti mihinkään tuottavaan työhön olisikaan. Jo peruskoulun päättäminen tuotti aikoinaan vaikeuksia. On mukava ihminen mutta äärimmäisen paljon kaikenlaista fyysistä ja psyykkistä ongelmaa. Taustalla on koulukiusaamista, syömishäiriötä, paniikkihäiriötä, masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, asperger piirteitä. On nytkin aika alipainoinen, nukkuu paljon ja väsyy hetkessä. Ei ole ikinä ollut töissä, eläkepäätöksen sai suunnilleen kolmekymppisenä.

Vierailija
32/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä kommentteja lukiessa voi todeta, että ihan v itun oikein teille maksaa elämiseni. 

Ja mä en ainakaan mikään kermaperse ole koskaan ollut, eikä mulla ole ollut mahdollisuuksia paljon mitään päätöksiä tehdä.

Vierailija
33/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kyseessä on mielen heikkous tai puhdas laiskuus.

Vierailija
34/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaiset suorittavat työt voi käydä tylsyyden ja monotonisuuden takia yllättävän raskaaks ihan terveellekin

Vierailija
35/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä kommentteja lukiessa voi todeta, että ihan v itun oikein teille maksaa elämiseni. 

Ja mä en ainakaan mikään kermaperse ole koskaan ollut, eikä mulla ole ollut mahdollisuuksia paljon mitään päätöksiä tehdä.

Sen päätöksen kyllä voit tehdä tänään, että otat itseäsi niskasta kiinni. Hoidat lääkityksen kuntoon, jotta pystyt elättämään itse itsesi.

Vierailija
36/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein kyseessä on mielen heikkous tai puhdas laiskuus.

Siivosin vuosia hotelleja koteja. Tahti senkö kiristyi. Viimesimmässä paikassa toivottiin per huone menevän 5min. Kotisiivouksessa iso OKT max. 3,5h. Valtaosa asiakaista ovat haluttomia maksamaan 4-5h siivouksesta.

Vierailija
37/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä nää "nämä" sun mielestä oikein ovat? Kattavat koko mt-ongelmien takia työkyvyttömien joukon? Kai sä tajuat kuitenkin oikeasti itse, että me ei olla mikään selkeästi leimattu joukko tuolla jossain? Tosi vaikeeta jotenkin käsittää, että joku voi olla noin tyhmä. Tollasten sekaan vielä pitäis tulla pärjäämään, ettei haukuta paskaksi jossain palstoilla tai päin naamaa. Ja ihmisarvo ihmisellä kuitenkin on ulkonäöstäkin huolimatta, vaikka kirjoituksista päätellen sun mielestäsi osa ihmisistä ei ilmeisesti edes kuulu samaan lajiin sun kanssasi.

Vierailija
38/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen päätöksen kyllä voit tehdä tänään, että otat itseäsi niskasta kiinni. Hoidat lääkityksen kuntoon, jotta pystyt elättämään itse itsesi.

Kuule terveitä kaatuu parasta aikaa työelämän puolella. Suotta syytät mt-ongelmaisia.

Vierailija
39/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kuullut, että adhd estäisi työntekoa. toki kaikki eivät lääkkeitä siedä. kaksisuuntainen voi olla todella vaikea, mutta luulisi nuorten saavan vain jonkun väliaikaisen eläkepäätöksen tms.? suosittelen kyssiä kaikille.

Vierailija
40/79 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä kun et tiedä minun päätöksistäni ja kuntoutumisyrityksistäni mitään. Lääkitys ei myöskään ole mikään automaattinen ratkaisu, siitä koituu monille enemmän haitaa kuin hyötyä, eikä aina toimiessakaan auta muuhun kuin ihan äärimmäiseen kärsimykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi