Miten kerrostalokämpässä voisi edes säästää sähköä?
Esim. tiski- ja pesukoneita ei voi laittaa yöllä pyörimään, koska taloissa on yleensä määritelty hiljainen aika, jolloin sellainen ei ole toivottavaa.
Kommentit (72)
Tietsikka on kiinni paitsi kun käytän läppäriä jonka latasin kirjastossa käydessäni. TV, digiboksi on sammutettuna. Yksiö, pakastin-jääkaappi. Ei oikein viitsi ilman valoa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa käynnin nopeuttaminen ja käyntikertojen harventaminen on ylivoimaisesti tehokkain tapa. Moni ei ymmärrä miten paljon sähköä suihkussa käyminen kuluttaa.
Entä jos käy jääkylmässä suihkussa? Se o kuulemma terveellistä, joten harkinnassa.
- Pesen pyykkiä vain täysiä koneellisia mahdollisuuksien mukaan. Omalla kohdallani vaatii sitä, että suunnittelen etukäteen mitä vaatteita käytän milloinkin, jotta saan koneellisen täyteen ennen kuin mieluisat vaatteet loppuu kesken. Pyrin ajoittamaan pyykkäyksen iltaan klo 20-22 välille.
- Tiskikone pyörii aina klo 22 jälkeen. Se on niin hiljainen, että voin hyvin vaikka nukkua samassa tilassa kun se on päällä. Yritän kuitenkin olla nukahtamatta ennen kuin se on saanut ohjelmansa valmiiksi, jotta saan sen sammutettua kunnolla ennen kuin käyn yöpuulle. Tiskejäkin pyrin tietenkin pesemään täysiä koneellisia.
- Sammuttelen turhia valoja. Käytän myöhään illalla paristoilla toimivaa led-valaisinta, jotta näen käydä vessassa yms. mutta sähköä ei kulu.
- Teen isoja annoksia ruokaa kerrallaan, jotta ei tarvitse varsinaisesti kokata kuin pari kertaa viikossa.
- Olen irrottanut telkkarin ja digiboxin valmiustilasta, koska en katso telkkaria läheskään joka päivä. Kytken päälle vain sitten, jos haluan katsoa jotain. Nyt en ole esim. reiluun kahteen viikkoon avannut telkkaria kertaakaan.
- En pidä puhelinta ja läppäriä turhaan latauksessa ja irrotan latausjohdot pistokkeesta silloin, kun en tarvitse niitä.
- Käytän lähinnä pikasuihkuja. En toisaalta ole koskaan viihtynyt suihkussa pitkään, joten tässä suhteessa hyvin vähän on mikään muuttunut. Saunaa mulla ei ole, mutta jos olisi, vähentäisin sen käyttöä.
Siinäpä tuo. En oikeastaan keksi mitä muuta voisin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä pesen pyykkiä myöhään illalla ja astioita yöllä. Pesukoneet on todella hiljaisia, en itsekään kuule kuin vaivoin kun astianpesukone on päällä.
Meidän pyykkikone pomppii ja loikkii ja rämistelee tosi kovaäänisesti, joten en haluaisi piinata sillä naapureita.
Teille ketkä sanotte että teidän pyykin- ja astianpesukone on niin hiljainen että hyvin voi illalla myöhään tai vaikka yöllä käyttää sellainen huomio, että kyllä itse kone on hyvin hiljainen, mutta se mikä yleensä kuuluu - talosta riippuen tottakai - on se vedenotto.
Esimerkiksi taloyhtiössä jossa asun en kuule pihaustakaan kun yläkerran naapurin pyykinpesukone linkoaa, Mutta kuulen joka kerta kun se ottaa uutta vettä sisuksiinsa. Eihän tämä päivällä haittaa, mitta jos se sattuu olemaan päällä kun olen menossa nukkumaan on se monta kertaa valvottanut.
Kerran kävin viemässä hänelle kopion taloyhtiön säännöistä osoittaen hiljaista aikaa ja sanoin, että valitettavasti koneesi toiminta häiritsee. Kiitti ilmoituksesta ja selvästi vähensi käyttöä iltamyöhällä, ei kuitenkaan täysin lopetaanut, mutta tämä kelpaa minulle.
Vierailija kirjoitti:
Helposti voi säästää. Syötiin ennen päivällinen lasitetulla parvekkeella. Nyt ei, koska terassilämmitin on vuoden turhake. Saunottiin kolme kertaa viikossa, nyt vain kerran. Uunin käyttö on minimoitu. Padat tehdään liedellä ja monet ruuat mikrossa. Meillä on kaksi jääkaappipakastinta. Toisen sisältö käytettiin ja sen jälkeen pitää pärjätä yhdellä.
Teillä on ollut kyllä ennen harvinaisen suuri kulutus. Normaalilla kerrostsloasukkaalla ei ole asunnossa saunaa, terassilämmitintä, kahta jääkaappipakastinta, eikä tehdä jatkuvasti uuniruokaa. Jos joka viikko saunotte, kulutuksenne on yhä poikkeuksellisen suurta.
Vierailija kirjoitti:
Valoja sammuttelemalla säästö on minimaalinen, esim. led-valot näin jouluaikaan eivät juuri sähköä kuluta.
Juuri siksi sähkökatkon aikaan ensi talvena valoja ei sammutella, niihin riittää aina virtaa, koska kulutus on pieni? Miljoona kertaa vähän ei ole enää vähän.
Itse olen lakannut käyttämästä tiskikonetta, jääkaappipakastinta ja televisiota. Lisäksi olen pessyt pyykkiä vähän harvemmin ja vähentänyt stereoiden kuuntelua. Sähkölasku ei ole tullut vielä, saa nähdä kuinka paljon näistä toimenpiteistä on hyötyä.
Vedenkulutus on ihan ylivoimainen säästökohde kerrostalossa, vaikka ei näykään omassa sähkölaskussa. Vanhoissa taloissa voi olla vielä kiinteä vesimaksu ilman mittareita. Lattialämmitys ja sauna myös paljon kuluttavia, jos sellaiset löytyy.
Vaikka yöllä ei voikaan pestä pyykkiä, pesen ne viikonloppuna tai etätyöpäivänä päiväsaikaan. Huippukulutustunnit on arkisin 8-10 ja 16-20. Uunin käyttöä voi vähentää tai ainakin hyödyntää jälkilämpöä ja valmistaa kerralla enemmän ruokaa uunissa. Ruoat voi näin talvella jäähdyttää parvekkeella ennen kuin ne laittaa jääkaappiin tai pakastaa. Seuraavana pakkaspäivänä pakastin kannattaa sulattaa, jos siellä on paljon huurretta ja pakastin ei ole itsesulattava. Uunin törkyisyyskin vaikuttaa vähän. Pyykkikone täyteen ja värienkeruuliinoja tarvittaessa sekaan niin ei tarvitse lajitella yhtä tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Varakkaatkin varmaan miettii kuumeisesti, miten säästävät sähköä ökytaloissaan. Juu ei. Paljon jonkun kerrostalokopperon sähkönkulutus paina niiden rinnalla.
No kuule kyllä mietimme. Ja juuri noita tämän ketjun vinkkejä käytämme. Katson Fingridin apista milloin pyykätään. Varakkaaksi ei tule tuhlaamalla. Ollaan oltu köyhiä opiskelijoita, ei synnytty varakkaiksi. Ja mä olen vain keskituloinen, puoliso suurituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Haluan nähdä ja kuulla kun jonkun pesukone linkoaa kolme lakanaa ja kolme pussilakanaa 1400 kierroksella ja on muka ihan hiljainen 😆
No mulla on 1200 kierroksen pesukone ja voisin nukkua viereisessä huoneessa sen lingotessa. Asun yksiössä että välimatka ei ole pitkä. Oletan että alakerran naapuri kuulee kun koneeni linkoaa omassa kylppärissään kuten minä kuulen yläkerrasta, muttei se häiritse sieltäkään. Tosin koska sähköni maksaa aina saman, reilu 10 senttiä/kWh, niin ihan sama mihin aikaan pesen pyykkini.
Saatan olla outo mutta kyllä mä ainakin kökötän aika usein pimeässä. täällä on isot ikkunat et ei paljoa valoja tartte.mutta en nyt ymmärrä miksi wcssä käydessä pitäisi pitää valoja. näen kyllä hämärässäkin. Siis jos on kyse wc-toimituksista. Ei oo turhaan toosat päällä vaan siellä missä käytän noin muuten.
Meidän kerrostalossa on sähkönhinta ihan sama päivällä ja yöllä. Ihan sama mihin aikaan sitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitäisi säästää jos on muutenkin jo vähäinen kulutus? Ruoanlaitossa voi ainakin käyttää kohtuutta. Olla kypsentämättä uunissa mitään monta tuntia kestäviä ruokia.
Uunissa jos tekee ruokaa niin sitä ennen uuniin sämpylät, pullat jne. Pakasteeseen osa.
No eihän kerrostalossa ole erillistä yö ja päivä sähköä erihintaisena niin kuin sähkö lämmitteisissä omakotitaloissa on.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kerrostalossa on sähkönhinta ihan sama päivällä ja yöllä. Ihan sama mihin aikaan sitä käyttää.
Onhan sulla omasähkö.
Jos talossa on omat saunat, niin sopii naapurin kanssa yhteissaunasta vuorotellen, niin saunan sähkönkulutus puolittuu mutta saunomiskerrat pysyy samana.
Viimeisen päälle optimoiden, kun kokkaa isomman erän ruokaa uunissa, ylimääräinen osa ensin jäähtymään parvekkeelle ja vasta kylmänä jääkaappiin tai pakastimeen.
Välttää uunin käyttöä ruoanlaitossa. Ei sauno, jos on oma sauna. Sammuttaa turhat sähkölaitteet silloin kun ei käytä.
Siirto on se sikakallis.ei voi kilpailuttaa. (Kaukolämpötalossa asun ja kuumassa suihkussa käyn niin usein kuin tarvetta on)
Pakastin kannattaa kytkeä pois käytöstä talvella, ja käyttää parveketta pakastimena. Voi tulla + päiviä, jolloin pitää katsoa, ettei parvekkeella ole paljon tavaraa, jotta ne ehtii käyttämään pois. Sääennusteita kannattaa katsella milloin on pakkasviikkoja ja milloin ei; ennusteet pitävät hyvin paikkaansa. Toiminut hyvin itselläni, ostan -30% liha-alennustuotteita enemmän pakkasella.
T. Lidl-mies.