Miten kerrostalokämpässä voisi edes säästää sähköä?
Esim. tiski- ja pesukoneita ei voi laittaa yöllä pyörimään, koska taloissa on yleensä määritelty hiljainen aika, jolloin sellainen ei ole toivottavaa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo kämpässäni en vuosiin käyttänyt sähkö-uunia.Hyvin harvoin sähkä hella.Valmisateriat mikroon ja syön suoraan sitä rasia missä se on.Säästään vettä ja tiskiainetta.Imuroin 1 kerta viikossa.Kuin pesen pyykin 1 kertaviikossa.Vednketin käytän,en juo kahvia. Mikään laite ei valmiustilassa.Valo siellä missä itse pieni kämppä olen.Sähkön kulutukseni ei siis muuttunut , mutta sen pälle kaikki sähkön siirot verot.On 1 kertta kuukaudessa suoramaksuna Helen sähkö, huimasti noussut.HUh ,HUh.
No tuossa on sitten se, että jos et tee itse ruokaa, vaan ostat sen valmisaterioina niin se taas maksaa paljon ekstraa. Liekö siis säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valoja sammuttelemalla säästö on minimaalinen, esim. led-valot näin jouluaikaan eivät juuri sähköä kuluta.
No ihmisillä nyt kuitenkin on muitakin valoja kuin led-valoja. Esim. meidän vanhassa vuokrakerrostalokämpässä on keittiössä loisteputkivalaisin, joka vie aika paljon sähköä. Muutenkin vuokralla eläjä ei voi hirveästi vaikuttaa esim. kylmälaitteisiin - meillä on kahdelle hengelle aivan liian suuri jääkaappi ja pakastin, jotka ovat vielä sen verran vanhoja, että vievät varmaan melko paljon sähköä, kulutus on ainakin huomattavasti suurempaa kuin edellisessä kämpässä.
Me vaihdettiin loisteputki lediputkeen viimeksi, kun rupesi välkkymään sytyttäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo kämpässäni en vuosiin käyttänyt sähkö-uunia.Hyvin harvoin sähkä hella.Valmisateriat mikroon ja syön suoraan sitä rasia missä se on.Säästään vettä ja tiskiainetta.Imuroin 1 kerta viikossa.Kuin pesen pyykin 1 kertaviikossa.Vednketin käytän,en juo kahvia. Mikään laite ei valmiustilassa.Valo siellä missä itse pieni kämppä olen.Sähkön kulutukseni ei siis muuttunut , mutta sen pälle kaikki sähkön siirot verot.On 1 kertta kuukaudessa suoramaksuna Helen sähkö, huimasti noussut.HUh ,HUh.
No tuossa on sitten se, että jos et tee itse ruokaa, vaan ostat sen valmisaterioina niin se taas maksaa paljon ekstraa. Liekö siis säästöä.
Vähän sama kuin käytetään paristoja laitteissa sen sijaan, että käytettäisiin sitä verkkovirralla. Taitaa yhä olla kalleinta sähköä paristoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa käynnin nopeuttaminen ja käyntikertojen harventaminen on ylivoimaisesti tehokkain tapa. Moni ei ymmärrä miten paljon sähköä suihkussa käyminen kuluttaa.
Entä jos käy jääkylmässä suihkussa? Se o kuulemma terveellistä, joten harkinnassa.
En kyllä flunssa aikana tota uskaltaisi kokeilla. Lyhentäkää suihkussakäynnin aikaa. Esimerkiksi itse en enää käytä hoitoainetta, koska sekin pitää sitten huuhdella vedellä pois. Käytän hoitosuihketta hiuksiin, siis sellaista minkä voi jättää hiuksiin. Ja suihkussa ei ihan oikeasti tarvitse talvella käydä päivittäin, eikä edes joka toinen päivä ellei työ ole sellaista jossa hikoilee tai sottaantuu. Se on ihan turhaa veden lotraamista. Hiukset ja kainalot huljuttaa nopeasti ihan lavuaarissa. Jos on isot daisarit, niin pese märällä pyyhkeellä tai pesusienellä. Niinhän sängyssäkin ihmisiä pestään, jotka ovat kykenemättömiä nousemaan suihkuun joten pitäisi onnistua terveellä ihmisellä tämä toimenpide.
Jos ei tee mitään likaista työtä niin virkistys suihkut voi lopettaa kokonaan ja katsoa alkaako haisemaan ja jos alkaa haisemaan niin käy silloin vain nopeassa suihkussa.
Iho kiittää varsinkin talvella sillä se pelkkä vesikin jo kuivattaa ihoa. Minä vältyn ihan turhalta rasvaamiselta kun en käy joka päivä suihkussa vaan kerran viikossa riittää saunassa käyminen. En harrasta mitään hiki liikuntaa eikä ole likainen työ. Jos hiki haisee niin se on elimistön joku hätähuuto. Apteekin Batsit auttavat hien hajuun ja veden lotraaminen ei auta yhtään mitään samoin kuin hiiva sieneenkin tarvitaan apteekin aineet eikä ne vedellä vaan parane.
Mulla alkaa iho kutista, jos olen parikin päivää käymättä suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
No eihän kerrostalossa ole erillistä yö ja päivä sähköä erihintaisena niin kuin sähkö lämmitteisissä omakotitaloissa on.
Sitten on, jos on pörssisähkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kerrostalossa ole erillistä yö ja päivä sähköä erihintaisena niin kuin sähkö lämmitteisissä omakotitaloissa on.
Sitten on, jos on pörssisähkö
Tai oikeastaan hinta vaihtelee tunneittain, mutta on yleensä yöllä halvempaa.
Voi pestä yölläkin ja senkun vaan pesee.
Muita tapoja:
- jääkaappi pois päältä, ruoat parvekkeelle siten, ettei kuitenkaan rotat kiipeä sinne
- vessasta ylimääräiset polttimot pois; meillä saa valot vain niin, että peilikaapin loisteputki ja kaksi kattolamppua palaa, niin otin kattolamppujen lamput pois ja peilikaapin valo riittäkööt
- lattialämmityksen pidän kylppärissä, kun en halua että ummehtuu, mutta huolehtii, että vessan ovi kiinni ettei tule lämmittäneeksi asuntoa sillä lattialämmityksellä
- jos pidät jääkaapin päällä, sulata se ja imuroi tausta
- osta ruokaa mahdollisimman paljon jostain lähiravintolasta mukaan
- tai kokkaa vaikka naapurin kanssa yhdessä vuorotellen toisillenne isompi satsi tai työkaverin kanssa sopikaa vuorot kumpi tekee ruokaa ja tuo molemmille evääksi
- tai käyttäkää isolla porukalla taloyhtiön grilliä, nuotiopaikkaa tms.
- syö vain 1-2 krt päivässä
- kun käy vessassa, käy perheenjäsenen kanssa peräjälkeen, ettei tarvi usein vetää pönttöä
- tarkista onko parvekkeen ja ulko-oven tiivisteet kunnossa, ettei vedä
- nuku pimeään aikaan paljon, panosta lepoon äläkä kuku yöllä
- pidä somepaasto ja lue vaikka perinteisiä kirjoja, tee ristikoita, palapelejä ym.
- tuuleta vaatteita parvekkeella, pidä ainakin kotivaatteita pidempään kuin normaalisti
- imuroinnin sijasta lakaise lattia ja pyyhi nihkeällä
- vältä television katselua ja etenkin tv-uutisia
- osallistu kaupunkikävelyille, mm. Oulussa juuri oli sellainen ;)
- haasta sähköyhtiöt oikeuteen, jos sinulta veloitetaan yli 18c/kwh
lisätietoa: Akin lakiapu
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa käynnin nopeuttaminen ja käyntikertojen harventaminen on ylivoimaisesti tehokkain tapa. Moni ei ymmärrä miten paljon sähköä suihkussa käyminen kuluttaa.
Se ei vaan sähkölaskua pienennä kun on kiinteä vesimaksu vastikkeen yhteydessä. Mielelläni ottaisin huoneistokohtaisen mittarin niin olisi motivaatio veden säästämiseen. Minulla nousi sähkö kinnteä hinta/kwh puolella mutta sähkölasku/3kk vain 7e. Asun kaksiossa, katson telkkaria valikoidusti. Teen harvoin uunissa ja hellalla ruokaa pakastimeen, lämmitän mikrossa. Ei astianpesukonetta. Pesen pyykkiä harvemmin.
Siis miksi pitäisi säästää? Siksikö, kun uutisissa niin sanottiin?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kulutus jotain 4 kWh vuorokaudessa, en tiedä mistä vielä säästää.
Huh huh! Mun kulutus 50 neliön kaksiossa on nyt n. 1 kWh/vrk.
Suurin osa kulutuksesta tulee jkp:sta, loput laitteiden lataamisesta ja vähän valoista.
Nytkin mulla palaa vain kynttilä, ei mikään lamppu. En sauno enää.
En tee uuniruokia vaan hyvin nopeasti valmistuvia ja syön eineitä. Mikrouuni toimii.
Pörssisähkö oli silloin ainoa tarjolla, kun uusin sopparin.
Vierailija kirjoitti:
Helposti voi säästää. Syötiin ennen päivällinen lasitetulla parvekkeella. Nyt ei, koska terassilämmitin on vuoden turhake. Saunottiin kolme kertaa viikossa, nyt vain kerran. Uunin käyttö on minimoitu. Padat tehdään liedellä ja monet ruuat mikrossa. Meillä on kaksi jääkaappipakastinta. Toisen sisältö käytettiin ja sen jälkeen pitää pärjätä yhdellä.
Liettäkin vähemmällä energialla saa pataruokia jos ostaa muutaman kympin hintaisen haudutuspadan eli slow cookerin.
Jos ei tee mitään likaista työtä niin virkistys suihkut voi lopettaa kokonaan ja katsoa alkaako haisemaan ja jos alkaa haisemaan niin käy silloin vain nopeassa suihkussa.
Iho kiittää varsinkin talvella sillä se pelkkä vesikin jo kuivattaa ihoa. Minä vältyn ihan turhalta rasvaamiselta kun en käy joka päivä suihkussa vaan kerran viikossa riittää saunassa käyminen. En harrasta mitään hiki liikuntaa eikä ole likainen työ. Jos hiki haisee niin se on elimistön joku hätähuuto. Apteekin Batsit auttavat hien hajuun ja veden lotraaminen ei auta yhtään mitään samoin kuin hiiva sieneenkin tarvitaan apteekin aineet eikä ne vedellä vaan parane.