Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia labrakokeita teillä on suositeltavana syvää uupumusta potevalle? - olen ostamassa labrapaketin.

Vierailija
15.12.2022 |

Lääkärit ei paljoa laita verikokeisiin, ei ainakaan mihinkään hivenaine tai vastaavaan vaan masennuksen piikkiin kaikki oireet.
Olen väsynyt, voimat menee vähästäkin tekemisestä. Muisti pätkii, masentaa ja olen jatkuvasti "jossain muualla".
Ajattelin nyt näillä vähäisillä voimillani nyt selvittää, voisiko kyseessä olla jotain muutakin kuin psyykkistä oireilua. Oireet ovat jatkuneet pitkään, koko ajan vain pahentuen.
Rahaa laitan vaikka satoja euroja, tuhatkin, jos on pakko. Antaa tulla vain labratutkimuksia mitä otan, saadakseni selville mitä tämä mahdollisesti on. Saa myös suositella jotain yksityistä terveydenhuollonpalvelua.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millanen sun ruokavalio on? Paljonko käytät alkoholia? Kofeiinituotteita? Sokeria? Mitä lihaa syöt ja paljonko? Entä rasvaa ja kananmunia? Syötkö lisäravinteita? Liikutko?

Vierailija
22/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Listannut olen kaikki mitä olette laittaneet jo, kiitos. 

Kilpirauhasen vajaatoiminta minulla on ollut jo pitkän pitkän aikaa, ihan teini-iästä lähtien. Ei tuo thyroxini pure minuun kai oletetulla tavalla. T4v ei ole koskaan noussut yli 15 isommallakaan lääkityksellä. Nyt menee 125 ug/vrk. 

ap 

Mitä on TSH? Thyroxin-annos kuulostaa melko isolta. Liikatoimintakin voi väsyttää ja uuvuttaa.

Viimeksi arvot olleet yli puoli vuotta sitten TSH 0,94 ja T4V 13.5. Sama annos kun nyt ollut silloin.

ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminta minulla on ollut jo pitkän pitkän aikaa, ihan teini-iästä lähtien. Ei tuo thyroxini pure minuun kai oletetulla tavalla. T4v ei ole koskaan noussut yli 15 isommallakaan lääkityksellä. Nyt menee 125 ug/vrk. 

ap 

Mitä on TSH? Thyroxin-annos kuulostaa melko isolta. Liikatoimintakin voi väsyttää ja uuvuttaa.

Viimeksi arvot olleet yli puoli vuotta sitten TSH 0,94 ja T4V 13.5. Sama annos kun nyt ollut silloin.

ap 

Syötkö jodia sisältäviä ruokia tai jodiravintolisiä? Lähtisin boostaamaan tuota oikealla ravinnolla. Lisäksi tyroksiini tarvitsee jodin lisäksi rautaa. Eli rauta-arvot menevät helposti vajaalle, ellei sitä saa riittävästi lisää ja sellaista, joka imeytyy. Myös seleeni ja d-vitamiini ovat tärkeät tyroksiinin syöjälle. Ferritiinin tulisi olla sadan pinnassa. 

Aivojen osalta tärkeää on lesitiini ja fosfolipidit, että aivot pysyvät hyväkuntoisina ja toimivina. 

Oma kilpirauhanen poistettu jo aikoja sitten ja rämmitty välillä syvällä suossa. 

Vierailija
24/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

ap 

Millä arvoilla olet saanut lääkkeet? Omat arvot TSH 2,3 ja T4V 11, mutta kuulemma valtavasta oiremäärästä huolimatta nämä ovat hyvät. Muuta ei löydy. Jos tosin diagnoosi olisi, niin nyt lääkitystä nostettaisiin. Mikä järki, en ymmärrä. Nyt etsitään sitten syytä muualta, kun oireita on niin paljon ettei ne enää selity mt-ongelmilla... Ja onneksi viimein etsitään! Toivottavasti myös löydetään. 

Vierailija
25/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä komppaa yhdenkään omatoimisen labrakokeen ostoa, vaikka olisit lääkäri itse. Jos sulla kerran on varaa laittaa vaikka kuinka paljon asian eteen, etsi toinen lääkäri yksityiseltä, jolle kerrot huolesi ja toiveesi. Nimittäin, jos sä lähdet otattamaan nuo esitetyt näytteet, saat niistä vastaukset, ja pahimmassa, mutta todennäköisimmässä, tapauksessa menet vain entistä enemmän sekaisin. Ihmisessä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, eikä yksittäinen veriarvo paljon kerro kokonaistilanteesta. Ei sua vie yhtään eteenpäin rimpsu vastauksia, jos sulla ei ole tietoa, mikä on terveyttä, mikä sairautta, mikä on niitten suhde toisiinsa.

Ihan oikeat lääkäritkin käyvät lääkärissä, ainakin konsultoivat toisiltaan, eivätkä pelkästään puoskaroi itseään. Tietenkin, jos valitset toisen reitin, kannat vastuun valinnoistasi, etkä itke, jos nämä vievät harhaan.

Vierailija
26/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tästä ei ole apua, mutta pidäthän vähintään 15 min väliä thyroxinin jälkeen ennen aamupalaa? Äidilleni oli unohdettu mainita asiasta. Lääke alkoi vaikuttaa täysin eri tavalla, kun alkoi pitämään tuon välin. 

Vierailija
27/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä komppaa yhdenkään omatoimisen labrakokeen ostoa, vaikka olisit lääkäri itse. Jos sulla kerran on varaa laittaa vaikka kuinka paljon asian eteen, etsi toinen lääkäri yksityiseltä, jolle kerrot huolesi ja toiveesi. Nimittäin, jos sä lähdet otattamaan nuo esitetyt näytteet, saat niistä vastaukset, ja pahimmassa, mutta todennäköisimmässä, tapauksessa menet vain entistä enemmän sekaisin. Ihmisessä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, eikä yksittäinen veriarvo paljon kerro kokonaistilanteesta. Ei sua vie yhtään eteenpäin rimpsu vastauksia, jos sulla ei ole tietoa, mikä on terveyttä, mikä sairautta, mikä on niitten suhde toisiinsa.

Ihan oikeat lääkäritkin käyvät lääkärissä, ainakin konsultoivat toisiltaan, eivätkä pelkästään puoskaroi itseään. Tietenkin, jos valitset toisen reitin, kannat vastuun valinnoistasi, etkä itke, jos nämä vievät harhaan.

Jos niihin verikokeisiin ei saa lähetettä ja jatkuvasti kaikki oireet ohitetaan mt-ongelmina, niin voimavarat saattaa huveta tuossa prosessissa. Ymmärrän täysin miksi ap on menossa otattamaan näitä. Sitten jos sieltä löytyy häikkää, on helpompi mennä lääkäriin tulokset kourassa, ja lääkäri sitten arvioi onko syytä huolestua vai ei. Ja jos on eri mieltä, voi etsiä sen toisen lääkärin.

Vierailija
28/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä komppaan

Terveystalo antaa jatkohoito-ohjeet. Tuo voimat vähissä on kattava tutkimuspaketti

Yksin ei tarvitse miettiä

Osalla on asenne negatiivinen yksityistä kohtaan

Vierailija
29/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

ap 

Millä arvoilla olet saanut lääkkeet? Omat arvot TSH 2,3 ja T4V 11, mutta kuulemma valtavasta oiremäärästä huolimatta nämä ovat hyvät. Muuta ei löydy. Jos tosin diagnoosi olisi, niin nyt lääkitystä nostettaisiin. Mikä järki, en ymmärrä. Nyt etsitään sitten syytä muualta, kun oireita on niin paljon ettei ne enää selity mt-ongelmilla... Ja onneksi viimein etsitään! Toivottavasti myös löydetään. 

En oikeastaan muista mutta arvot olivat kyllä sen verran huonot, että vajaatoiminta oli selvä. TSH oli siis suunnilleen 6 ja t4v 10. En meinannut silloinkaan saada lääkitystä mutta kyllä se sitten annettiin kun kävin yksityisellä ja selitin oireet. Silloin oli todella paha aivosumu, jaksamattamuus ja väsymys. Ääni oli käheä ja sai koko ajan korjailla käheyttä. Se oli aika selvä juttu ja siinä määrin thyroxini on kyllä auttanut, että en kärsi äänenkäheydestä tai sellaisesta aivosumusta, että en löydä edes sanoja ja puhuin kuin olisi suu ollut puuroa täynnä. Se vaikutti kyllä todella paljon kognitiivisiin toimintoihin. Edelleen on muistin kanssa ongelmia mutta se oli silloin kyllä ihan jotain järkkyä. 

Se on kyllä totta, että aika usein saa tapella sen puolesta, että hoitoa saa. Kyllä ne oireet puhuvat puolestaan. Kannattaa vielä yrittää saada hoitoa, Tsemppiä paljon sinulle.

ap 

Vierailija
30/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö AP voi aivan hyvin tehdä testit ja pyytää sitten niiden pohjalta asiantuntijamielipidettä? Samalla voi kysyä onko jotain muuta mitä kannattaa tutkia. Lääkäritkin ovat vain ihmisiä ja tarvitsevat ne testitulokset kuitenkin, jotta osaavat oikeasti sanoa jotain. Liika luottaminen lääkäriin ja oma passiivisuus on koitunut monen kohtaloksi. En suosittele sitä.

Ap myös varmaan ymmärtää, että saadut arvot eivät takaa, että hänen ongelmansa ratkeaisi. Joskus syy jää epäselväksi vaikka tutkittaisiin mitä, joskus syy on monimutkainen ja vaikeaa löytää sekä hoitaa, joskus syy on hyvin yksinkertainen ja helposti korjattavissa. Ap oletettavasti haluaa poissulkea viimeisen kohdan. En näe siinä mitään pahaa, hänen omasta elämänlaadustaan kuitenkin on kyse.

Vierailija
31/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos niihin verikokeisiin ei saa lähetettä ja jatkuvasti kaikki oireet ohitetaan mt-ongelmina, niin voimavarat saattaa huveta tuossa prosessissa. Ymmärrän täysin miksi ap on menossa otattamaan näitä. Sitten jos sieltä löytyy häikkää, on helpompi mennä lääkäriin tulokset kourassa, ja lääkäri sitten arvioi onko syytä huolestua vai ei. Ja jos on eri mieltä, voi etsiä sen toisen lääkärin.

No juuri tämän vuoksi tässä olen menossa kokeisiin. Jos siellä ei ole mitään, niin hyvä mutta jos on, niin menen niiden tuloksien kanssa lääkäriin ja kerron tilanteestani. En vain saa mitään muuta kuin masennuslääkkeitä nykyään. Niitä ainoastaan minulle tarjotaan. Katsovat, että ahaa, olet ollut ennenkin masennuksen vuoksi lääkärillä, nostetaan vähän annosta tai aloita uusi. En minä niitäkään myrkkyjä halua syödä, ennen kuin tiedän, että onko minulla mahdollisesti jotain puutoksia. Jos ei ole, niin hyväksytään sitten, että tämä helvetin masennus sitten vain vaikuttaa kokonaisvaltaisesti ja pakko vaan jotenkin tulla toimeen masennuslääkkeiden kanssa. Kun voimat on niin vähissä, että olen suurinpiirtein sänkypotilas enkä kertakaikkiaan jaksa elää normaalia elämää, niin joskus vaan ottaa niin paljon päähän, että haluaa selityksiä, että mitä tämä oikein on. 

ap

Vierailija
32/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkia testejä voi ottaa virtsasta? Kärsin monista vaivoista, mutta myös neulakammosta, enkä ole käynyt verikokeissa kertaakaan teininä tai aikuisena. Ilmeisesti joskus pienenä lapsena on joitakin verikokeita otettu, mutta sitä en siis muista. Nyt ahdistukseeni ei uskota, vaikka oireet siis selvät ja yritetään pakottaa laboratoriotesteihin, vaikka sanoinkin, että en pysty neulakammon takia verikokeissa käymään.

Vierailija
33/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se, voi ihan hyvin aloittaa tuon juoksun, kyllä yksityiselle raha kelpaa. Kyseenalaisti sen, mitä labratuloksilla tekee, jos itse ei ymmärrä mitä ne tarkoittaa.. seuraavaksi on täällä kyselemässä, mitä mikäkin arvo tarkoittaa. Etenkin mt-potilaitten pitäisi olla tarkkana mitä tekee, herkästi tulkitaan touhuiluksi. Edelleen suosittelen ENSIN etsimään kuuntelevan lääkärin, ja sitten lähteä hänen kanssaan haarukoidaan erilaisia diagnostisia menetelmiä. Vaihtoehtona tietenkin on aloittaa lääkäri-potilas-suhde Googlen kanssa, eihän sitä kukaan kiellä.

Vierailija
34/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkia testejä voi ottaa virtsasta? Kärsin monista vaivoista, mutta myös neulakammosta, enkä ole käynyt verikokeissa kertaakaan teininä tai aikuisena. Ilmeisesti joskus pienenä lapsena on joitakin verikokeita otettu, mutta sitä en siis muista. Nyt ahdistukseeni ei uskota, vaikka oireet siis selvät ja yritetään pakottaa laboratoriotesteihin, vaikka sanoinkin, että en pysty neulakammon takia verikokeissa käymään.

Ei juuri mitään, valitettavasti.

Vierailija
35/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverilla ahdistuneisuushäiriö, ei masennusta.

Määrättiin masennuslääkkeet jotka ovat aivan väärä lääke ahdistuneisuuskohtauksiin, eivätkä niitä muutenkaan estä.

Oli sitten koukussa niihin masennuslääkkeisiin, muissa lääketieteen osalta Suomea kehittyneemmissä länsimaissa kuten Ruotsissa ja Jenkeissä on tutkittu pitkään miten masennuslääkkeet koukuttaa enemmän mitä bentsot. Ruotsissa on puoli miljoonaa asukasta koukussa masennuslääkkeisiin.

No miten kävi mun kaverille. Lihoi masennuslääkkeen takia, ja masentui! Eli riesana edelleen ne ahdistuneisuuskohtaukset, paniikkikohtaukset, ja uutena riesana masennuslääkkeet ja niiden koukutus! : ((((

Harvan nykyaikaisen lääkkeen käyttöaiheena on ainoastaan masennus. Ne ovat mielialalääkkeitä ja käytetään myös mm. ahdistukseen ja paniikkikohtauksia ehkäisemään.

Vierailija
36/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sairastan masennusta, mutta terveyskeskuksessa on silti otettu labroja muiden sairauksien poissulkemiseksi. Ja on jopa tullut lähetteitä erikoissairaanhoitoon. Jos vielä yrittäisit saada aikaa terveyskeskuslääkärille, ei voi noilla oireilla pistää kaikkea masennuksen piikkiin. Minulle eivät meinannet määrätä masennuslääkkeitä, olisi pitää hoitaa ongelma mielenhallintaohjeilla. Mutta eivät ne toimi jos aivokemia on sekaisin.

Vierailija
37/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

ap 

Syötkö jodia sisältäviä ruokia tai jodiravintolisiä? Lähtisin boostaamaan tuota oikealla ravinnolla. Lisäksi tyroksiini tarvitsee jodin lisäksi rautaa. Eli rauta-arvot menevät helposti vajaalle, ellei sitä saa riittävästi lisää ja sellaista, joka imeytyy. Myös seleeni ja d-vitamiini ovat tärkeät tyroksiinin syöjälle. Ferritiinin tulisi olla sadan pinnassa. 

Aivojen osalta tärkeää on lesitiini ja fosfolipidit, että aivot pysyvät hyväkuntoisina ja toimivina. 

Oma kilpirauhanen poistettu jo aikoja sitten ja rämmitty välillä syvällä suossa. 

Kilpirauhassairaan ei kannata lähteä leikkimään jodilisän kanssa, varsinkaan jos ei varmaksi tiedä ettei saa sitä riittävästi. Sitä kuitenkin saa esim. eläinkunnan tuotteista ihan kiitettävästi.

Vierailija
38/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä maa on menossa kun lääkärit ei enää lähetä labrakokeisiin vaan nekin pitää itse arvailla ja hankkia? Kohta varmaan pitää itse ottaa ne verinäytteet ja tutkia ne myös. Ja tulosten tulkintaan löytyy ohjeet googlaamalla....menee itsepalvelu vähän liian pitkälle jo.

Vierailija
39/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti tästä ei ole apua, mutta pidäthän vähintään 15 min väliä thyroxinin jälkeen ennen aamupalaa? Äidilleni oli unohdettu mainita asiasta. Lääke alkoi vaikuttaa täysin eri tavalla, kun alkoi pitämään tuon välin. 

Se ei vaikuta eri tavalla, ainoastaan imeytyy paremmin ja labra-arvot voivat muuttua hieman. Eihän ap:n kilppariarvoissa sanomista ole nytkään.

Vierailija
40/59 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, kalliiksi tulee, jos haluat kaiken poissulkea. Melkein mikä vaan sairaus voi aiheuttaa tuollaista oireilua. Tsekkaa nyt ensin nämä:

- rauta-arvot (varastorauta)

- hemoglobiini

- pvk/tvk

- kilppariarvot

- crp ja lasko

- borrelioosi

- maksa ja munuaisarvot

- tumavasta-aineet > peruslääkäri ei osaa tulkita näitä, mutta koholla oleva arvo viittaa joko autoimmuunitautiin tai pitkäaikaiseen infektioon. Jos ovat koholla, niin tule kyselemään lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan