Terveyskeskukset pitää ajaa alas, kun ei sinne kerran pääse vastaanotolle
Turha pitää rinnakkaisia terveyspalveluja. Tulee veronmaksajalle niin kalliiksi.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on täysi vapaus valita ja mennä yksityiselle.
Kunpa vapautta ei rajoittaisi taloudellinen tilanne. Ehkäpä joku päivä saadaan suomeen tilanne missä köyhät olisi oikeuksissa samalla viivalla rikkaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi iso ongelma on myös se , että lääkäri ei puhu kunnolla suomea. Näitä riittää itä - Helsingissä.
Ei puhu ei, ja jos edes ymmärtäisi.
Yleinen harhaluulo on, että kaikki maahanmuuttajasairaanhoitajalääkärit puhuvat englantia, suomalaisten vaan pitäisi olla halukkaita puhumaan englantia. No, eivät osaa englantiakaan, ei se mikään ulkomaalaisten myötäsyntyinen ominaisuus ole. Itse osaan puhua ja ymmärrän englantia hyvin, kielenkääntäjä ammatiltani. Mutta terveyskeskuksen kanssa ei tule asiat ymmärretyksi eikä hoidetuksi.
Moni ma mu käyttää valta-asemaansa oman itsetuntonsa pönkittämiseen. Asiakkaita odotutetaan ja juoksutetaan sinne tänne. Käsketään käydä labrassa, jonne saa ajan 3 viikon päähän, ja sitten todetaan että lähete on puutteellinen tai puuttuu kokonaan.
Hyvin on tämä maailman onnellisin kansa asiansa järjestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin juuri panostaa terveyskeskuksiin niin että on kiva työpaikka, missä työntekijä haluaa olla.
Miksi joku lääkäri tai hoitaja haluaisi olla töissä, jos työmäärä on loputon? Silloin työntekijät ei pysy ja vaihtuu jatkuvasti eikä potilaat pääse hoitoon.
Milloin koittaa se päivä, että hoitaja ja lääkäri tajuavat voivansa itsekin joutuvansa potilaaksi, jopa nuorena ja erittäin avuttomana. Eihän siihen tarvita kuin esim. liikenneonnettomuus tai aivohalvaus. Ne eivät varmaan edes tajua, että voivat jopa itse kuolla. Sitä se teettää, kun urea ja valta nousevat päähän. Eihän sinne sitten enää muuta mahdukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin juuri panostaa terveyskeskuksiin niin että on kiva työpaikka, missä työntekijä haluaa olla.
Miksi joku lääkäri tai hoitaja haluaisi olla töissä, jos työmäärä on loputon? Silloin työntekijät ei pysy ja vaihtuu jatkuvasti eikä potilaat pääse hoitoon.
Milloin koittaa se päivä, että hoitaja ja lääkäri tajuavat voivansa itsekin joutuvansa potilaaksi, jopa nuorena ja erittäin avuttomana. Eihän siihen tarvita kuin esim. liikenneonnettomuus tai aivohalvaus. Ne eivät varmaan edes tajua, että voivat jopa itse kuolla. Sitä se teettää, kun urea ja valta nousevat päähän. Eihän sinne sitten enää muuta mahdukaan.
Jos resurssit on mitä on yhtäkään aikaa ne lääkärit tai hoitajat eivät saa taittua päivystykseen vaikka haluaisivat. Ei ne hoitajat tai lääkärit niitä resursseja ole järjestämässä vaan päättäjät.
Minulle huudettiin jo vuonna 2018 päivystyksessä myöhäisestä hoitoon hakeutumisesta, vaikka olin yrittänyt saada terveyskeskuksesta niin puhelimitse kuin akuuttivastaanotolle hakeutumalla apua useamman kerran ennen päivystykseen hakeutumista. Osastolla tuli myös hyvin selväksi, että minut halutaan pois sieltä, mutta mitään ideaa siihen, miten arvojen seuraaminen ja suonensisäinen lääkitys onnistuisi ilman siellä oloa, ei ollut, joten koin puheet lähinnä kettuiluna. Valitetaan potilaalle, mutta edes kysyttäessä ei ole mitään ideaa, miten asia voitaisiin hoitaa toisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksessä pitäisi olla maksimiodotusaika 20 minuuttia lääkärin puheille sisään saapumisesta. (Tuona aikana tapaisi hoitajan)
Ja järjestäjille sakkoa, jos tuo aika ei pidä!
Terveyskeskuksiin samanlaista meininkiä.
Potilaat hoidetaan aina lääketieteellisellä perusteella kiireellisysarvion mukaan. Kyse ei ole "asiakaspalvelusta" .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin ja viimein kun pääsin vastaanotolle jonka viranomaiset oli minulle pakottaneet niin siellä oli mummoja ja papparaisia kaikki istuimet täynnä. Tokkopa heillä mitään tähdellistä asiaa oli mutta kun pääsee lääkärin kanssa juttelemaan niin sehän se sinne vetää.
Just. Eli sinä ja sinun asiasi ovat tärkeämpiä kuin iäkkäiden. No, edestäsi löydät vielä tuon asenteen.
Tämä. Täällä päin vasta yksi äiti kitisi kun aikuiset menivät vauvan edelle. Muisti kiillottaa sädekehäänsä ja sanoa, ettei tietenkään voi tietää muiden vaivoja. Valitti koska vauva päästettiin sairaalaan seurantaan samana iltana. Nauroin ihan spontaanisti ääneen. On se vaan joillekin kova pala odotella puoli-ilmaista apua.
meillä ainakin pääsee ja lääkäri uusi reseptit omakannassa pelkän pyynnön perusteella, että ei tarvi mennä edes vastaanotolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksessä pitäisi olla maksimiodotusaika 20 minuuttia lääkärin puheille sisään saapumisesta. (Tuona aikana tapaisi hoitajan)
Potilaat hoidetaan aina lääketieteellisellä perusteella kiireellisysarvion mukaan. Kyse ei ole "asiakaspalvelusta" .
Paitsi silloin kun "potilaat ovat työn suola" ja on purettava omaa vitutusta. Silloin otetaan arvalla tai pärstän mukaan.
Julkinen puoli alas kokonaan, yksityinen tilalle. Myös työterveydespalvelut pois. Jokainen ottaa vakuutuksen ja menee valitsemaansa hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyytyä tuohon? Eikö olisi ihan asiallista, jopa ansaittua, että vaikka sitä kipeää polvea tulisi lääkäri suoraan kotiin katsomaan?
Onhan se ärsyttävää, mutta jos ei ole mitään hengenvaaraa, niin odottaminen ei oo mikään maailmanloppu. Tai jos siellä nyt pitää niin usein hypätä, että se arkea haittaa, niin sitten pitää varmasti tarkastella muutakin kuin sairaalan/terveyskeskuksen toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen puoli alas kokonaan, yksityinen tilalle. Myös työterveydespalvelut pois. Jokainen ottaa vakuutuksen ja menee valitsemaansa hoitoon.
Ehdottomasti, se kalleinhan on aina se paras vaihtoehto.
Hyvä logiikka jos johonkin ei pääse nii lopetetaan se palvelu,pääseekö sitten nopeammin??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos resurssit on mitä on yhtäkään aikaa ne lääkärit tai hoitajat eivät saa taittua päivystykseen vaikka haluaisivat. Ei ne hoitajat tai lääkärit niitä resursseja ole järjestämässä vaan päättäjät.
Työtä voi resurssoida myös omassa päässään. Olen potilas ja työssä itsekin, joten ihan samoja minä mietin kuin henkilökuntakin. Ihmeellisen vähän tulee näissä keskusteluissa puheeksi se, miten henkilökunta kehittää itseään ilman kenenkään opastusta. Esim. kirjauksissa on vaihtelua ja ihmettelen joskus, miten hyvin jokin on kirjattu verrattuna toiseen samankaltaisen tilanteen kirjaukseen. Aina sama laulu päättäjistä vaikka itse työntekijälläkin on mahdollisuus vaikuttaa.
Omalla kohdalla oltaisiin vältytty välillä paljoltakin jos olisi toimittu edes hoitosuositusten mukaan. Tämä nyt pitkäaikaissairaan näkökulmasta, joka tunsi ja tuntee oman sairautensa. Mikä tahansa valkoinen selitetään tarvittaessa mustaksi jos on peiteltävä virheet. En ole ikinä kuullut pahoittelua hoitotaholta, jos oireet ovat kuuntelemattomuudesta pahentuneet ja on seurannut esim. päivystystä tai sairaalaa.
Vaihtoehtoina mm. oireita pahentavia lääkkeitä aina vain uudelleen ja uudelleen. Yhtä ja samaa, yhtä ja samaa. Kahvitauon korvikkeillakin on oikeasti oikeus hoitoon, jos jätetään pois laskuista "turhat".
Yhtenä päivänä olet itse mummo tai papparainen. Sitten voit miettiä, miltä väheksyntä tuntuu.
Voin myös kertoa, että se päivä tulee eteen nopeammin kuin uskot.