Eikö hsl ole mitään korvausvelvollisuutta? Bussit ei kulje
Olen odottanut yli 20 minuuttia bussia, niitä pitäisi tulla 10 min välein. Hsl ottaa kuitenkin täyttä hintaa lipuista?! Sää on mitå on mutta kyllähän tällaiset pitäisi suomessa olla tiedossa.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Kuskit on sairaina eikä sijaisia saa.
Ei tuo ole mikään syy jättää vuoroja ajamatta. Vuorot ajetaan. Ei normaalit yksityisen puolen yrityksetkään voi jättää velvollisuuksiaan täyttämättä.
Lähde aiemmin. Silloin ehdit perille.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Jos menen ravintolaan ja siellä onkin kokki sairaana ja olen maksanut jo tilaukseni, niin saako ravintola pitää rahat? Ap
Sääolosuhteille ei voi mitään. Niitten aiheuttamaa haittaa ei tarvinne korvata.
Ei varmaan ole ja vaikka olisikin, tuskin korvaisi silti mitään. Asia erikseen onko tämä oikein tai kohtuullista.
Jos muu liikenne seisoo ei se bussi levitoidu jonon ohi. Tässä juuri katselen pysäkillä jonoa paikassa missä sitä ei yleensä tähän aikaan ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Jos menen ravintolaan ja siellä onkin kokki sairaana ja olen maksanut jo tilaukseni, niin saako ravintola pitää rahat? Ap
Bussilippu on voimassa ainakin tunnin. Siinä ehtii menemään monta bussia sinä aikana ohi. Eli ravintolassa joutuisit odottamaan annostasi hieman pidempään kuin normaalisti.
Voit hakea mutta välttämättä et saa, siihen pitää osata varautua näillä keleillä.
Mikä siinä ettei bussit ei kulje eikö bussiyhtiö ole ottanut keliä huomioon. Pistäkööt ketjut renkaisiin. Hipit kieltää nastarenkaatkin ja hiekoituksen että herkkähipiäisten keuhkot ei rasitu jaksaa huutaa manskulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono vertaus. Jos joku tapahtuma, niin ravintola kyllä ilmoittaa esteestä ja sopii mitä tehdään maksun kanssa. Jos vaan poikkeat paikalle, niin eivät ota tilausta, jos ei ole kokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussilippu on voimassa ainakin tunnin. Siinä ehtii menemään monta bussia sinä aikana ohi. Eli ravintolassa joutuisit odottamaan annostasi hieman pidempään kuin normaalisti.
No siis käytän kausilippua, mutta matkani on bussi + juna + bussi ja normaalisti matkassa menee 40-50 min, nyt olen ollut matkalla jo yli tunnin. Tajuatko, että joillain on vielä pitempi matka kuin minulla? Ja vastaavasti, jos ravintolassa ateria olisi paljon myöhässå, pyytäisin alennusta tai jälkiruokaa jos eivät itse tarjoais
Ap
HSL:lla on korvausvelvollisuus, katso alla. Mutta sinun pitää osoittaa vahinko, joka viivästyksestä tapahtui. Pelkkä ns. mielipaha ei ehkä oikeuta korvaukseen. Nyt olet vähän myöhässä, entä sitten? Menikö oopperaesitys sivu suun? Katsoiko pomo ilkeästi kun tulit myöhässä töihin?
HSL:n vastuu
Jos ostamassasi HSL:n palvelussa tai tavarassa (fyysisessä lipussa tai kortissa) on virhe tai viivästys, sinulla on oikeus vaatia tässä luvussa esitetyn mukaisesti korvausta toteennäyttämästäsi vahingosta, jonka virhe tai viivästys sinulle on aiheuttanut. Vahingonkorvauksen saaminen edellyttää näyttöä vahingon syntymisestä, sen määrästä ja syy-seuraussuhteesta eli siitä, että HSL:n virhe tai viivästys on aiheuttanut sinulle kyseisen vahingon.
Palvelussa tai tavarassa voidaan yleensä katsoa olevan virhe silloin, jos se ei sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mutta sitten pitää palauttaa rahaa asiakkaille, kun maksettua palvelua ei saakaan (kuukausilippu).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono vertaus. Jos joku tapahtuma, niin ravintola kyllä ilmoittaa esteestä ja sopii mitä tehdään maksun kanssa. Jos vaan poikkeat paikalle, niin eivät ota tilausta, jos ei ole kokkia.
Ei se nyt ihan huono vertaus ole. On ihan lakeja siitä, että palvelun pitää vastata luvattua. Lumimyrsky voi olla "force majoir" eli ylivoimainen este mutta sehän ei kestänyt kuin yhden påivän, nyt on periaatteessa normaali talvisää. Ap
Siellä pysäkillä lumisateessa viitsit kirjoitella vauvapalstalle. Hmmm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole mikään syy jättää vuoroja ajamatta. Vuorot ajetaan. Ei normaalit yksityisen puolen yrityksetkään voi jättää velvollisuuksiaan täyttämättä.
Ne Helsingin bussit on yleensä yksityisten firmojen ajamia.
Jos sinulla on kuukausilippu niin ethän sinä maksa täyttä hintaa myöhästyneen bussin lipusta.
Vierailija kirjoitti:
Lähde aiemmin. Silloin ehdit perille.
Hyvä vinkki. Lähde töihin jo klo 5 aamulla, bussit sattuvatkin tulemaan ajoissa ja odotat duunin ulkopuolella tunnin että pääset töihin.
Parempia ideoita?
Taitaa VR antaa 25 % myöhästymiskorvausta, jos juna on myöhässä enemmän kuin tunnin ja 50 %, jos kyse on kahden tunnin myöhästymisestä. Tämä ei koske paikallisjunia.
Kuluttaja. fi sivustolla lukee, että "Matkustaja voi vaatia palvelun virhettä vastaavaa alennusta lipun hinnasta, jos vuoro viivästyy olennaisesti. Yli 2 tunnin myöhästymisessä tai lähdön peruuntuessa linja–autoyhtiön on tarjottava asiakkaalle uusi matkareitti haluttuun päämäärään mahdollisimman nopeasti tai matkan peruminen ja lipun hinnan palautus." Vahingonkorvausta voi hakea taloudellisista menetyksistä. Eipä koske paikallisbusseja tämäkään ja niitä kyllä kulkee varsinkin pääkaupunkiseudulla varsin tiheään.
Joskus on omassa kotikaupungissani jäänyt vuoro väliin bussin sökähdettyä , mutta sellaista tapahtuu hyvin harvoin. Piti odottaa puoli tuntia. Käytin ajan kävelemällä kohti määränpäätä.