Tarviiko isomummon hautajaisiin mennä?
Mielestäni minun ei tarvitse lähteä isomummoni hautajaisiin, koska en ole ollut hänen kanssaan missään tekemisissä moneen vuoteen ja nähnytkin olen vain muutaman kerran. Hän oli muistisairas eikä muistanut edes omia lapsiaan. Minun mielestä minun ei tarvitse lähteä sinne, vaikka vanhempani sinne menevät. Mitä te mieltä te olette? Eikai kenenkään tarvitse lähteä hautajaisiin vasten tahtoaan?
Kommentit (29)
Minäminä-ihmisten ei tarvitse tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuudesta kyllä.
Ketä kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä-minä en mennyt mummoni hautajaisiin. Olin tavannut vain pari kertaa koko ihmisen. Ei kysellyt perään koskaan, kyseli tyttäriensä lapsia mutta ei mua. Olin vissiin neljä kun näin. Ei kysynyt rippijuhlista, ei mistään.
Kohteliaisuudestako ois pitänyt sen tuntemattoman ihmisen hautajaisiin mennä?
Jos itse olisin tuossa tilanteessa, niin vanhempani pakottaisivat osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuudesta kyllä.
Ketä kohtaan?
Edesmennyttä, jota ilman sinua ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä-minä en mennyt mummoni hautajaisiin. Olin tavannut vain pari kertaa koko ihmisen. Ei kysellyt perään koskaan, kyseli tyttäriensä lapsia mutta ei mua. Olin vissiin neljä kun näin. Ei kysynyt rippijuhlista, ei mistään.
Kannattaisiko kysyä omilta vanhemmiltasi miksi ei mummoa ole otettu aikanaan mukaan teidän perheen tapahtumiin ja käyty kylässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuudesta kyllä.
Ketä kohtaan?
Edesmennyt ei hautajaisvieraitaan hautajaispäivänään sure.
Hautajaiset ovat ihan vapaaehtoiset. Vain omiisi on pakko mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuudesta kyllä.
Ketä kohtaan?
Muita omaisia, mm sitä sinun vanhempaasi, kenen isovanhempi tässä on kyseessä. Kuolleellehan sillä ei ole mitään väliä missä sä päiväsi mökötät.
Omiin hautajaisiin on pakko osallistua, ellei ole pätevää syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuudesta kyllä.
Ketä kohtaan?
Se eiku hän on KUOLLUT; ei hän tiedä kohteliaisuudesta yhtään mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuudesta kyllä.
Ketä kohtaan?
Se eiku hän on KUOLLUT; ei hän tiedä kohteliaisuudesta yhtään mitään!
Ei tällä ap:lla itselläkään pelisilmää ole
Jos tosiaan ette olleet läheisiä niin ei sinne ole pakko mennä jos sinusta siltä tuntuu.
Menet sinne hautajaisiin ja juttelet kohteliaasti sukulaistesi kanssa, onko selvä!? Hyvässä lykyssä opit vielä jotain elämästä ja itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko kysyä omilta vanhemmiltasi miksi ei mummoa ole otettu aikanaan mukaan teidän perheen tapahtumiin ja käyty kylässä?
HÄN valkkasi, ei meidän perhe. Äiti oli porvarisperheestä, mummon mielestä liian hieno hänen pojalleen. pilkkasi mun veljeäni kun syntyi, oli ilkeä mun äidille jos tapasivat, piikitteli lapsiakin...Isä sai käydä hänen luonaan, ei me muut, hän ei tullut meille.
Joo, että semmonen mummo se!
Jos ei halua mennä hautajaisiin eikä ymmärrä niiden merkitystä, niin silloin onkin parempi pysyä poissa.
Kysyjän tapauksessa ajattelen, että olisi kunnioitusta ja kohteliaisuutta omia vanhempia kohtaan, jotka siis ovat ilmeisesti menossa hautajaisiin. Mutta hautajaiset on sen verran rankka tilaisuus, että ei sinne yrmistelemään pidä mennä, joillain on aitoa surua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuudesta kyllä.
Ketä kohtaan?
Muita omaisia, mm sitä sinun vanhempaasi, kenen isovanhempi tässä on kyseessä. Kuolleellehan sillä ei ole mitään väliä missä sä päiväsi mökötät.
Nimenomaan omia vanhempiasi ja isovanhempia kohtaan. Heillä on varmaan suurempi suru ja sitä voisit kunnioittaa osallistumisellasi. Mutta jos olisit oma lapsenlapseni, en haluaisi ketään pakottaa. Toivoisin kuitenkin, että he olisivat jo sen verran kypsiä, että pitäisivät osallistumista itsestään selvyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Menet sinne hautajaisiin ja juttelet kohteliaasti sukulaistesi kanssa, onko selvä!? Hyvässä lykyssä opit vielä jotain elämästä ja itsestäsi.
Jos ap ei koe, että hänen tarvitsee jättää hyvästit vainajalle tai hän surisi vainajan poismenoa, turha sinne surevien joukkoon on tuppautua.
minun mielestäni sinun ei tarvitse todellakaan mennä hautajaisiin jos et itse halua. en minäkään ole isoisovanhempien hautajaisiin mennyt, koska en kokenut sitä oikeaksi. tuntuu väärältä olla hautajaisissa joissa ei ole edes surullinen, koska ei tunne vainajaa. minä vietän mieluummin aikaa elävien kuin kuolleiden kanssa.