Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erittäin outo Tori-kokemus

Vierailija
13.12.2022 |

Kävin pari päivää sitten Torissä kauppaa myyjän kanssa yhdestä pelikonsolista ja kun sain lähetettyä rahat myyjälle, niin tämä lupasi ilmoittaa kun saa paketin lähetettyä. Mutta kun pariin päivään ei sitten kulunutkaan mitään, niin ajattelin kysyä tältä myyjältä, että saiko tämä lähetettyä Postissa ostamani konsolin, mutta ilmeni että minä en pysty lähettämään Torin Chatissä viestejä tälle kyseiselle myyjälle ja kun ilmoitin tästä viasta Torin ylläpitoon niin he pysyivät sieltä ottamaan yhteyttä poliisiin mahdollisen huijauksen varalta vaikka tuskin ne poliisissa osaa korjata tuota Chatin vikaa. Ja kun vastasin ylläpidon viestiin, että kyse saattaa olla ihan vain tekemisestä viasta Chatissä, joka estää viestittelyn, niin nämä lähettivät siihenkin vastaukseksi tismalleen saman viestin kuin aikaisemminkin tekemääni vikailmoitukseen.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei sillä ilmoituksen poistolla ole yhtikäs mitään tekemistä viestien kanssa. Voisin lyödä vaikka vetoa, että tässä tapauksessa on nyt huijarimyyjä on estänyt ap:n viestit.

Myyjä voi olla plokannut Ap myös sen takia että tämä on rasittava ja ärsyttävä persoona. Itse olen esim laittanut keskusteluissa estot kaikille jotka joka toinen päivä spammaa "joko olet lähettänyt paketin" vaikka olen ilmoittanut että viestitän sitten kun paketti on lähetetty ja että lähetän ostoksen sitten kun käyn Postissa, joka ei sijaitse lähellä vaan sinne on meiltä ihan kivasti matkaa.

Mä en ole koskaan blokannut ketään kenen kanssa kaupat on tehty ja homma vielä kesken. Eikö olisi hyvä, että ostajalla on keino ottaa sinuun yhteyttä? Ei minusta 2 päivän välein lähetetty viesti vielä mitään ultrapahaa pommitusta ole (vaikkakin olit ilmoittanut, että sinä ilmoitat heille päin jahka olet postittanut). Ehkä he vain haluaisivat tietää milloin olet menossa sinne postiin, jos on pitkästäkin ajasta kysymys.

Vierailija
42/61 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa mitään outoa ole. Myyjä oli huijari. Kannattaa ottaa näyttökuvat keskusteluista ja maksukuitista. Sitten vain rikosilmoitusta tekemään. Ikävä juttu :(

Jatkossa kannattaa aina tarkistaa myyjän muutkin ilmoitukset, sekä miten vanha tunnus on. Uusi tunnus ja 1-3 geneeristä ilmoitusta kalliihkoista tuotteista, mutta hinnat hieman alakanttiin on huono merkki.

Olen vielä skeptinen sen suhteen että kyse on huijarista sillä kaikki sujui hyvin siihen asti kunnes viestejä ei enää pystynyt lähettämään, esimerkiksi sain lisäkuvat konsolista kun halusin nähdä kunnon ja kulumat, kävimme neuvottelut hinnasta, sekä keskustelun siitä löytyykö läheltä pakettiautomaattia josta paketin voisi noutaa. Mutta harmillista jos todella on huijaus eikä vain jokin tekninen vika Torin chattipalvelimessa.

Ap

Selkeä huijauksen kaava, myyjä lähettää kuvia ja sitten tilinumeron johon voit maksaa pyydetyn summan. Näihin kauppoihin ei ikinä pidä lähteä ja kannattaa pitää mielessä nettikirppisten perus sääntö: "Jos olet ostamassa niin älä ikinä lähetä rahaa ennen kuin saat tuotteen ja jos olet myyjä niin älä koskaan lähetä tiotetta ennen kuin saat rahat."

Ei mene näin. Moni haluaa että lähetetään ja lähetän jos maksaa etukäteen.

Monen on pakko ostaa näin kun muuten eivät ssisi tavaraa mistään käytettynä. Niin että haloo Helsinki!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei sillä ilmoituksen poistolla ole yhtikäs mitään tekemistä viestien kanssa. Voisin lyödä vaikka vetoa, että tässä tapauksessa on nyt huijarimyyjä on estänyt ap:n viestit.

Myyjä voi olla plokannut Ap myös sen takia että tämä on rasittava ja ärsyttävä persoona. Itse olen esim laittanut keskusteluissa estot kaikille jotka joka toinen päivä spammaa "joko olet lähettänyt paketin" vaikka olen ilmoittanut että viestitän sitten kun paketti on lähetetty ja että lähetän ostoksen sitten kun käyn Postissa, joka ei sijaitse lähellä vaan sinne on meiltä ihan kivasti matkaa.

Mä en ole koskaan blokannut ketään kenen kanssa kaupat on tehty ja homma vielä kesken. Eikö olisi hyvä, että ostajalla on keino ottaa sinuun yhteyttä? Ei minusta 2 päivän välein lähetetty viesti vielä mitään ultrapahaa pommitusta ole (vaikkakin olit ilmoittanut, että sinä ilmoitat heille päin jahka olet postittanut). Ehkä he vain haluaisivat tietää milloin olet menossa sinne postiin, jos on pitkästäkin ajasta kysymys.

Tämä.

Itse maksan tuotteet heti ja oletan, että myyjä arvostaa ostajaa edes sen verran, että postittaa tuotteen HETI, kun maksu näkyy tilillä. Mikäli postiin on pidempi matka, eikä ole heti, kun maksu näkyy tilillä, aikomus postittaa pakettia, niin ennen maksua eli siinä vaiheessa, kun lähettää maksutiedot, tieto ostajalle esim. näin:"olen menossa postiin seuraavan kerran ..." Näin ostaja saa jonkun käsityksen siitä milloin myyjä aikoo paketin postittaa. Oikeastaan hyvä olisi jo ilmoituksessa mainita asiasta, voi olla, että ostaja tarvitsee tuotteen lähes heti, eikä ens kuun 15. päivä...

Vierailija
44/61 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa elektroniikassa olla ne kusettajat.

Vierailija
45/61 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mulla on ollut myyjänä se tilanne, etten pääse sillä hetkellä postittamaan muutamaan päivään vielä mutta silloin olen sanonut asiasta ostajalle _ennen_ kuin hän ehtii maksaa eli kysyn onko hänelle tämä ok.

Vierailija
46/61 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torissa omalla vastuulla. Rikosilmoituksen voi tehdä, mutta tuskin poliiseilla on kiinnostusta, intressejä ja resursseja selvittää tuon kaltaisia petoksia. Eli ne rahat, jotka maksoit, on iäksi mennyttä ja näin siitä omasta tyhmyydestä ja naiiviudesta rangaistaan.

Vierailija
47/61 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tori - myyjät. Vastaatteko kaikille tinkijöille? Yksinkertainen edullinen tuote, josta ei pitäisi riittää puhetta eikä tingittävää.

Vierailija
48/61 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos myyjä alkaa kysellä yksityistietoja kuten tilinumeroa, puhelinnumeroa tai osoitetta niin heti ilmoitus poliisille. Hälytyskellojen pitäisi soida vähemmästäkin!

Ostajan tilinumeroa myyjä ei tarvitse, mutta osoitteen ja puhelinnumeron kyllä, jos on tarkoitus postittaa!

Vierailija
49/61 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Itse maksan tuotteet heti ja oletan, että myyjä arvostaa ostajaa edes sen verran, että postittaa tuotteen HETI, kun maksu näkyy tilillä. Mikäli postiin on pidempi matka, eikä ole heti, kun maksu näkyy tilillä, aikomus postittaa pakettia, niin ennen maksua eli siinä vaiheessa, kun lähettää maksutiedot, tieto ostajalle esim. näin:"olen menossa postiin seuraavan kerran ..." Näin ostaja saa jonkun käsityksen siitä milloin myyjä aikoo paketin postittaa. Oikeastaan hyvä olisi jo ilmoituksessa mainita asiasta, voi olla, että ostaja tarvitsee tuotteen lähes heti, eikä ens kuun 15. päivä...

Ei sitä nyt siinä silmänräpäyksessä tarvitse postittaa, kun maksu näkyy tilillä, muutaman päivän sisällä riittää. Ostajallakin saattaa siihen maksamiseen mennä 1-2 viikkoa, niin miksi näille sitten ihan justiinsa heti pitäisi postittaa, kun maksu näkyy tilillä?

Vierailija
50/61 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Ei sitä nyt siinä silmänräpäyksessä tarvitse postittaa, kun maksu näkyy tilillä, muutaman päivän sisällä riittää. Ostajallakin saattaa siihen maksamiseen mennä 1-2 viikkoa, niin miksi näille sitten ihan justiinsa heti pitäisi postittaa, kun maksu näkyy tilillä?

Kaupan sopimisesta viiko tai 2? Henk.koht voisin päivän tai 2 odottaa noutamaan tuotetta, mikäli postitus, niin maksu samana päivänä tai ei tule kauppoja.

Vierailija
51/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä vastaatte niille, jotka haluavat tulla tutkimaan tuotetta tarkemmin. Ilmoituksessa runsaasti hyviä kuvia, pitkä ilmoitusteksti ja parinkympin tuote?

Ajattelen että kauppoihin voi mennä tutustumaan, Torilla ostetaan.

Parinkympin takia mitään vastaanottoa rupea pitämään .

Vierailija
52/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa mitään outoa ole. Myyjä oli huijari. Kannattaa ottaa näyttökuvat keskusteluista ja maksukuitista. Sitten vain rikosilmoitusta tekemään. Ikävä juttu :(

Jatkossa kannattaa aina tarkistaa myyjän muutkin ilmoitukset, sekä miten vanha tunnus on. Uusi tunnus ja 1-3 geneeristä ilmoitusta kalliihkoista tuotteista, mutta hinnat hieman alakanttiin on huono merkki.

Olen vielä skeptinen sen suhteen että kyse on huijarista sillä kaikki sujui hyvin siihen asti kunnes viestejä ei enää pystynyt lähettämään, esimerkiksi sain lisäkuvat konsolista kun halusin nähdä kunnon ja kulumat, kävimme neuvottelut hinnasta, sekä keskustelun siitä löytyykö läheltä pakettiautomaattia josta paketin voisi noutaa. Mutta harmillista jos todella on huijaus eikä vain jokin tekninen vika Torin chattipalvelimessa.

Ap

Selkeä huijauksen kaava, myyjä lähettää kuvia ja sitten tilinumeron johon voit maksaa pyydetyn summan. Näihin kauppoihin ei ikinä pidä lähteä ja kannattaa pitää mielessä nettikirppisten perus sääntö: "Jos olet ostamassa niin älä ikinä lähetä rahaa ennen kuin saat tuotteen ja jos olet myyjä niin älä koskaan lähetä tiotetta ennen kuin saat rahat."

Oujee. Varmasti syntyy kauppoja....

Vierailija
53/61 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan onko Torissa modet paikalla nyt ja jouluaikaan? Tänäänkin kestää näköjään koko päivän saada ilmoitus näkyville :o(-

Vierailija
54/61 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä vastaatte niille, jotka haluavat tulla tutkimaan tuotetta tarkemmin. Ilmoituksessa runsaasti hyviä kuvia, pitkä ilmoitusteksti ja parinkympin tuote?

Ajattelen että kauppoihin voi mennä tutustumaan, Torilla ostetaan.

Parinkympin takia mitään vastaanottoa rupea pitämään .

Tämän takia minulla on toimitustapana vain postitus. En tosiaan välitä nähdä ihmisiä kasvotusten enkä ehdi päivystää esittelemässä kauppakohteita. Jos ei ilmoituksesta saa riittävästi infoa, niin se on sitten voi voi. Hyvin on toistaiseksi ostajia löytynyt.

Vierailija
55/61 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Valtaosa kauppakumppaneista on tosi nopeita - sekä maksussa että toimituksessa. Mutta jos kohdalle sattuu joku vetkuttelija, niin en myöskään itse stressaa postituksen suhteen. Jos maksua pitää odotella monta päivää, niin vastaanottaja saa sitten odotella myös toimitusta. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
56/61 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ketjun läpi, muutama off-topic kommentti, pääosin näin myyjänä. Tämä on tosiaan taitolaji, itsekin vuosia sitten ajattelin että betonimyllystä ilmoitus kovalla random-hinnalla ja kaupaksi menee. Meni, mutta enemmän ollut epäonnistumisia kuin syntyneitä kauppoja.

Ensinnäkin esiinnyn omalla nimelläni ja vaikka esim Tori-alusta ei julkaise puhelinnumeroita, sen julkaiseman paikkakuntatiedon perusteella olen jäljitettävissä. Nimimerkillä esiintyessä syntyisi jotenkin eriskummallinen kuva, imho.

Myynti-ilmoitukseen selvästi hinta, tieto sisältääkö rahdin ja minkälaisen. Maksu aina etukäteen, tavara lähtee suorituksen näkyessä tilillä. Ilmoitukseen tieto noutoasiakkaan käteisalennuksesta, jonka suuruutta en kerro ilmoituksessa. Alennuksen syytä olla reilu ja tämä tulee huomioida hinnoittelussa. Minun tapauksessani sikäli hankala kun asun reilusti Suomen maantieteellisen keskipisteen alapuolella (liki ruuhka-Suomessa), mutta syrjäkylän korvessa. Tänne on erittäin hankala tulla mistä tahansa.

Varauksia en koskaan ota vastaan, ilmoitusta en poista ennen kuin suoritus näkyy tilillä. Näin, vaikka Kauppalain mukaan toimittaessa "otan tän" on sitova kauppa. Kauppalakia ei kukaan myyjä tai ostaja taida lukea. "Otan tän" viestiin laitan pankkiyhteystiedon ja kertauksena summan. Samassa viestissä pyydän toimitusosoitteen. Kun suoritus näkyy (ja toki tuo toimitusosoiteviesti on saapunut), tavara fylleineen pakettiin ja paketti heti liikkeelle. Viesti (asap:ina) lähetyskoodeineen ostajalle. Pikkuhilppeissä kirjeenä ei sitä koodia valitettavasti ole ja tämä koodittomuustieto jo ilmoituksessa tai heti ensimmäisessä viestissä ennen kuin ostaja on maksanut. Pakettiin tai kirjeeseen mukaan omat yhteystiedot.

Ostajana on tietty hankala toimia, koska moni myyjä on ainoastaan nimimerkin takana. Lisäksi Tori-alusta ainakaan ei julkaise puhelinnumeroita, eli ei voi sitäkään kautta haastatella myyjää. Usein kuitenkin ensimmäinen viestini on lisätietojen pyytäminen. Vastausviestistä arvioin sen nopeuden, liitekuvien laadun/määrän ja viestin kielellisen ilmaisun. Yleensä jo pelkkä vastausviestin lähettämiseen vaivautuminen riittää siihen, että pyydän tilinumeroa.

Tosiasia on se, että suurin syy ilmoitusteni poistumiseen Tori-alustalta on niiden vanheneminen ja vain ehkä kolmasosa poistuu kauppojen seurauksena.  

Vierailija
57/61 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torin sovelluksessa on ainakin vaihtoehto, haluaako näyttää puhelinnumeronsa vai ei.

Vierailija
58/61 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torin sovelluksessa on ainakin vaihtoehto, haluaako näyttää puhelinnumeronsa vai ei.

En ymmärrä miksi puhelinnumero vaaditaan ilmoitukseen, kun se kuitenkaan ei näy ostajalle. Ei mitään logiikkaa. Ja sitäpaitsi kuka haluaisi edes laittaa numeronsa näkyviin kaikelle kansalle. Itse ainakin ilmoitan sen ostajalle inboxissa, jos tarve niin vaatii. Yleensä kommunikoin vain viestitse ja tämä on toiminut erittäin hyvin.

Muutenkin tuntuu tosi kivikautiselta nillitykseltä välillä tuo Torin ylläpito. Huudossa saa ihan vapaasti täyttää ja julkaista ilmoituksia ja muokata niitä ilman, että joka napsahdus pitää jonotuttaa ja hyväksyttää ylläpidolta.

Vierailija
59/61 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään enää varaile mitään. En jaksa sitä vetkuttelua, joka usein ei edes pääty kauppaan. Jos ei pysty maksamaan heti, luovutan kaupan sellaiselle ostajatarjokkaalle, joka maksaa saman tien.

Vierailija
60/61 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi puhelinnumero vaaditaan ilmoitukseen, kun se kuitenkaan ei näy ostajalle. Ei mitään logiikkaa. Ja sitäpaitsi kuka haluaisi edes laittaa numeronsa näkyviin kaikelle kansalle. Itse ainakin ilmoitan sen ostajalle inboxissa, jos tarve niin vaatii. Yleensä kommunikoin vain viestitse ja tämä on toiminut erittäin hyvin.

Muutenkin tuntuu tosi kivikautiselta nillitykseltä välillä tuo Torin ylläpito. Huudossa saa ihan vapaasti täyttää ja julkaista ilmoituksia ja muokata niitä ilman, että joka napsahdus pitää jonotuttaa ja hyväksyttää ylläpidolta.

Osa ostajista haluaisi mielellään soittaa, ja siksi oma numeroni näkyy numerotiedustelun kautta. Toki täytyy hakuun yhdistää Tori-alustalla näkyvä nimi ja paikkakunta. Ja totta on, että itsekin usein soitan liikkeeseen, viimeksi betonivalimolle vaikka niillä oli niiden tuotteen piirustukset netissäkin. Näin myyjän näkökulmasta olisi erittäin järkevää jos oma puhelinnumero olisi vaikka joka toisessa puhelinpylväässä. Nimittäin puhelimessa on luontevampaa kysyä mitä muuta ostaja tarvitsee. Viestittelyssä ei mahdotonta, mutta töksähtävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi