Ootteko kitkarenkailijat ajelleet lönkalla
vai ootteko jumahtaneet hankeen jo länsiväylällä? Sovitaanko, ettette lähde sotkemaan liikennettä meidän nastallisten sekaan. Kiitos!
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eilen illalla pyyhälsin kehä I:llä kitkailijoiden ohi. Tie peilijäässä ja kitkalijat kitkuttivat 40-60 km/h. Itse normaali 70-80. Hengenvaarallisia nuo nastattomat
-ap
Miksi niillä nastarenkailla sitten ajetaan suhteellisesti enemmän kuolonkolareita?
Mistäs tuon tiedon kaivoit vai keksitkö ihan itse?
Ei siitä oo monta päivää kun uutisen netissä näin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c496e2df-2c10-4887-a74d-63be3ce0…
Ero ei johdu pidosta vaan siitä että kusjpäillä on aina naulapyörät. ;-(
Se johtuu siitä että uusavuttomat ajattelukyvyttömät olmit kuvittelevat uusien nastarenkaidensa pitävän yhtä hyvin kuin uusi kesärengas kesäisellä asfaltilla. Kysykää vaikka vakuutusyhtiöiltä niin vahvistavat tämän. Suurin osa kolareista talvella tapahtuu kun luotetaan liikaa uusiin talvirenkaisiin.
Olmit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eilen illalla pyyhälsin kehä I:llä kitkailijoiden ohi. Tie peilijäässä ja kitkalijat kitkuttivat 40-60 km/h. Itse normaali 70-80. Hengenvaarallisia nuo nastattomat
-ap
Jaa.. noo, se on vähän myös ajotaidoista. Itehän vedän hallitussa sladissa vesikelillä joka mutkan, kun tehoa riittää. Kitkoillahan saa ihan mahtavia luisuja nelivedollakin. Risteykseen kun tulee ni alkaa pikkusen aikasemmin jarruttelee ku kesäkelillä. Nastat on ihan jees jääradalla, saa nopeempia kierrosaikoja, mutta kyllä kitkoilla saa parempia nelipyöräluisuja. Hallitusti.
Ja ikäää tällä jonne-kuskilla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Miksi niillä nastarenkailla sitten ajetaan suhteellisesti enemmän kuolonkolareita?
Ei siitä oo monta päivää kun uutisen netissä näin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c496e2df-2c10-4887-a74d-63be3ce0…
Ero ei johdu pidosta vaan siitä että kusjpäillä on aina naulapyörät. ;-(
Se johtuu siitä että uusavuttomat ajattelukyvyttömät olmit kuvittelevat uusien nastarenkaidensa pitävän yhtä hyvin kuin uusi kesärengas kesäisellä asfaltilla. Kysykää vaikka vakuutusyhtiöiltä niin vahvistavat tämän. Suurin osa kolareista talvella tapahtuu kun luotetaan liikaa uusiin talvirenkaisiin.
Olmit?
Peruskoulu läpäisty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Jaa.. noo, se on vähän myös ajotaidoista. Itehän vedän hallitussa sladissa vesikelillä joka mutkan, kun tehoa riittää. Kitkoillahan saa ihan mahtavia luisuja nelivedollakin. Risteykseen kun tulee ni alkaa pikkusen aikasemmin jarruttelee ku kesäkelillä. Nastat on ihan jees jääradalla, saa nopeempia kierrosaikoja, mutta kyllä kitkoilla saa parempia nelipyöräluisuja. Hallitusti.
Sillä sinun mopoautollasi ei edes pääse niin kovaa että tapahtuisi vaaratilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tämä Jonne on muuten sinua kuskina valovuoden edellä, kerran se kokeillut molempia jääradalla.
Keskivertoa huonompi kuski "confirmed". :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tämä Jonne on muuten sinua kuskina valovuoden edellä, kerran se kokeillut molempia jääradalla.
Keskivertoa huonompi kuski "confirmed". :D
Jonne on kerran kokeillut mopoautoa jääradalla ja on valovuoden muita edellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Hengenvaarallisia nuo pääkallokeleillä muiden ohi pyyhältelevät pölvästit, jotka eivät osaa ajaa kelin mukaista noepeutta.
Puolisoni on pohjoisesta ja kiroaakin aina, että tämä on normaali talvikeli ja hanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ai. Minä taas vetäsin töistä tänään 100 vauhtia kitkoilla ja muut jäivät köröttelemään 50 vauhtia letkassa kun lumi niin pöllysi. Siitä kun pääsin ohi, niin selkeä näkymä pitkälle eikä pöllynny. Varmaan oli nastojen kanssa muut.
Eli vedit ihan honkkelin tuurilla kuten muutkin kaltaisesi reikäpäät. Jos olisi tullut yllättävä tilanne niin olisit lyönyt kädet silmillesi ja mennyt ulos tieltä.
Täh? Rauhallisesti letkan ohi ja näkymä hyvä, eikä ketään edessä. Se letka vaan takana. Sinnepähän jäivät köröttelemään letkassa olemattomilla turvaväleillä.
Vierailija kirjoitti:
Kitkailijat voivat miettiä kumpi siihen jäähän puree paremmin, piikki vai kumi.
On siellä luntakin tiellä. Siihen se kitka on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitkarenkaat on parhaat, kuudes vuosi samoilla renkailla rovaniemen seudulla.
Siellä ne epäilemättä onkin. Toista se on täällä tuulen ja jään etelässä. Nytkin meillä meni nastoillakin liikenneympyrä pitkäksi ja tultiin jo valmiiksi hiljaa.
Minulla ei ole mennyt kitkoilla yksikään liikenneympyrä pitkäksi täällä tuulen ja jään etelässä. Taitaakin olla kyse ajotaidoista eikä niinkään rengastyypistä.
Tuskin näillä kilometrillä ja ajovuosilla, mutta saathan sä haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikki tutut, joilla oli pari vuotta sitten kitkat, ovat vaihtaneet takaisin nastoihin stadissa. Ei vain toimi
Yksikään kitkoilla ajanut tuttu ei ole vaihtanut kitkoja takaisin nastoihin. Menee joka kerta niin, että kun kitkoja kerrankin kokeilee, niin takaisin ei ole palaamista.
Me palattiin takas nastoihin kun kitkat tuli yhden työsuhdeauton alla kerran. Toisten ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikki tutut, joilla oli pari vuotta sitten kitkat, ovat vaihtaneet takaisin nastoihin stadissa. Ei vain toimi
10 vuotta kitkoilla Uudellamaalla. Ei ongelmia kun tietää mitä tekee?
Eli jättää auton kadun varteen ja hyppää sporaan?
Vierailija kirjoitti:
Kitkarenkaat on parhaat, kuudes vuosi samoilla renkailla rovaniemen seudulla.
Viisitoista vuotta kitkoilla ja tänään ajoin lapsen muuttokuormaa kaksi kertaa Turusta Viikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään kitkoilla ajanut tuttu ei ole vaihtanut kitkoja takaisin nastoihin. Menee joka kerta niin, että kun kitkoja kerrankin kokeilee, niin takaisin ei ole palaamista.
Me palattiin takas nastoihin kun kitkat tuli yhden työsuhdeauton alla kerran. Toisten ei tullut.
Kitkoilla ajo vaatii kokemusta ja malttia. Niillä on upeaa lasketella liukkailla, ei mitkään juuri kortin saaneen renkaat.
Lönkalla oltiin ihan solmussa tänään. Ei Espoon lähiöt kuulu kyllä kulkupiiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kuolonkolarit paljastavat: kitkarenkaat saattavat olla turvallisemmat kuin nastat
Kitkakumeilla aiheutetaan selvästi vähemmän kuolonkolareita kuin niiden käyttömäärä liikenteessä edellyttäisi. Onko syy paremmissa ajotavoissa, uudemmissa autoissa vai ajonvakautuksen tuomassa lisähyödyssä? https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009157533.html
- Eri
Tämä olikin mielenkiintoinen artikkeli:
Autolehtien rengastesteissä parhaat kitkarenkaat pärjäävät jo paremmin kuin heikompilaatuiset nastoitetut kilpailijansa...
... Kitkarenkaan heikko kohta on sen pitokyky märällä jäällä. Muissa olosuhteissa kitkan ja nastan ominaisuudet eivät enää ole kaukana toisistaan ja hallittavissa omaa ajotapaa muuttamalla.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009157533.html
Tuo oma ajotapa taitaa selittää sen miksi kitkarenkailla sattuu vähemmän kuolokolareja ja miksi kitkoilla yleensä ajavat kokeneimmat ja varmimmat kuskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kuolonkolarit paljastavat: kitkarenkaat saattavat olla turvallisemmat kuin nastat
Kitkakumeilla aiheutetaan selvästi vähemmän kuolonkolareita kuin niiden käyttömäärä liikenteessä edellyttäisi. Onko syy paremmissa ajotavoissa, uudemmissa autoissa vai ajonvakautuksen tuomassa lisähyödyssä? https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009157533.html
- Eri
Joo ja selvinpäin ajetaan enemmän kolareita kuin humalassa.
Nastat kertoo ajotaidon puutteesta. Näkee jo onnettomuustilastoista, kellä lipsuu korvienvälissä.
Kitkailijat voivat miettiä kumpi siihen jäähän puree paremmin, piikki vai kumi.