Uskonnottomat joululaulut
Haluaisin kuunnella joululauluja, joissa ei ole uskonnollista sanomaa. Pistäkääs listaa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Tule joulu kultainen, Kilisee kilisee kulkunen, Kulkuset, Rekiretki, Tip tap tip tap, "Hetken kestää elämä ja sekin synkkä ja ikävä". Siitä alkuun.
Tule joulu kultainen: "Jälleen tähden opastuksin tietäjät saa seimen luo
Miehet vanhat kumarruksin lahjat lapsoselle tuo"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulua juhlitaan Jeesuksen syntymäjuhlana. Aivan kauheeta jos on uskonnollinen sävy lauluissa. 😂 No onhan noita pilvin pimein lauluja mistä valita. Vai onko tontutkin paha juttu jouluna?
Alunperin ei ole juhlittu, mutta kristittyjen piti omia tämäkin juhlapyhä, kun eivät omia osanneet keksiä. Jeesushan ei edes tarinan mukaan ole syntynyt jouluna.
Historian tutkimusten mukaan Jeesus syntyi keväämmällä. Mutta vuoden pimein aika sopi hyvin krisillisille koska aikoinaan niihin aikoihin oli kunnon pakanalliset bakkanaalit. Itseäni ei haittaa jos joku ei juhli kristillistä joulua. Juhlikoot kukin miten tykkää, tai olkoon juhlimatta. Itse kuitenkin näen maailman vapahtajan roolin olennaisena elämässämme joten jouluna juhlimme häntä ja pidämme iloa yllä keskellä pimeintä vuodenaikaa. Jeesus tuli sovittamaan maailman synnit ja kukistamaan kuoleman. Tämä asia on jokaisen itse henkilökohtaisesti kohdattava jonakin päivänä. Itselläni on rauha koska olen kristitty ja olen saanut Pyhän Hengen vakuutuksen ja kokenut Hänen voimansa. Siksipä jaksankin uskoa, en uskotella.
Historian tutkimus ei ole koskaan vahvistanut minkään jeesuksen olemassaoloa. Historian tutkimus on pikemminkin sanonut että tuon kaltaista henkilöä ei ole koskaan ollut olemassa vaan kyseessä on kooste eri henkilöiden edesottamuksista ja vanhoista tarinoista.
Alapeukuttajat voivat sitten linkittää sen uskottavan historiantutkimuksen missä todetaan jonkun jeesuksen olleen olemassa.
Lähinnä todisteita on niistä alueista missä Jeesus on vaikuttanut. Kaikki ne paikat ovat olemassa Lähi- idässä. Ja Jeesuksen seuraajaksi kääntynyt Saulus, eli sittemmin Paavali, joka vainosi ja tapatti kristittyjä, koki kääntymyksen. Ja hänen tekstinsä ovat autenttisia ja paikat Roomassa myös. Katakombit ja Rooman historia kertovat miten kristittyjä siellä vainottiin ja surmattiin.
Jos on käynyt esim. Israelissa ja Libaninissa, Turkissa tai Jordaniassa, Roomassa ja Ateenassa, näkee paikkoja jotka liittyvät vahvasti Jeesuksen ja hänen seuraajiensa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lastenlauluksi mielletyt joululaulut, kuten Soihdut sammuu ja Kilisee kulkuset.
Ei ole kaikki lastenjoululaulut uskonnottomia. Joulupuu on rakennettu on lastenlaulut ja tosi uskonnollinen. Ja ihana
No ei kyllä mitenkään TOSI uskonnollinen ole. Jättää pois sen Jeesus-säkeistön ja tadaa! uskonnollinen sisältökin poistuu. Osassa kouluista noin on tehtykin, koska pitää "kunnioittaa muita kulttuureja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki tonttubiisit on uskonnottomia. Tästä olen päätellyt , että joulupukki on ateisti.
Tonttubiisit ei ole uskonnottomia, tonttu on uskomusolento. Isoisoisäni vielä uhrasi tontuille puuroa.
Ihana isoisä. :D
Kyllä vaan.
Grandegrandepapalla oli oikea asenne.
Tonttujen kanssa oli hyvä olla väleissä.
Eikä tämä ollut mitenkään harvinaista.
Nykyään tontut on kaupallistettu ja disneytetty harmittomiksi olennoiksi joulukorteihin ja adventtikalentereihin.
Varsinaiseen aiheeseen:
Tuija Rantalaisen kaksi joululaulua Jouluaaton aamu kolmosratikassa ja Harjutorin joulusaunassa ovat omakohtaista musiikkia.
Kannattaa tutustua.
Instrumentaaleista löi ällikällä Kaihon Karavaanin Kilisee, kilisee kulkunen...
Siinä on kaikki kohdallaan.
Laulu, jota ei ole pakko laulaa tai kuunnella, jos ei taho. Jope Ruonansuu: Pakollinen joulu
Älä käskytä muita, vaan selvitä asia itse, laiskimus.
Joulu ei alunperin ole ollut mikään jeesuksen syntymäjuhla, kristityt vain tunkivat sen siihen päälle.
Yule, muinainen germaanien talvijuhla. Kristinuskon myötä yulen sisältö muokattiin kristilliseksi sisällöksi, mutta nimi säilytettiin esim. Pohjolassa alkuperäiseen juhlaan viittaavana (= joulu, jul).