Päivähoito alkaa - äitiä huolettaa
Hei,
meidän pieni esikoinen aloittaa päiväkodissa lokakuun alussa ja äidin sydän on huolesta sykkyrällä. Onhan neiti reipas ja luultavasti sopeutuu hyvin, mutta silti tilanne on vaikea minulle. Aloittaessaan tyttö on 1v 10 kk vanha eikä ole paljonkaan ollut tekemisissä muiden lasten kanssa. Hoidossakin on ollut vain mummoilla tähän mennessä.
Pari konkreettista huolenaihetta on. Ehkä teistä joku osaa hälventää huolia. Eli tyttö syö huonosti karkeaa ruokaa ja varsinainen sihtikurkku. Viime aikoina on alkanut huolia 8kk -12 kk ikäisten soseita paremmin ja ruisleipää, keksiä yms menee kyllä, mutta silti ollaan kaukana "oikeista" ruuista. Joutuukohan koville päiväkodissa?
Toinen juttu on, että olemme vasta totutelleet potalle. Harvakseltaan, ilman paineita ja muutama pisu on sinne saatu saaliiksi. Nykyisin kaikki tuntuvat potattavan jopa alle vuoden ikäisiä vauvoja. Eihän ole outoa, jos kohta kaksivuotias vielä käyttää vaippoja?
Sitten vielä. Mitä kaikkea pitäisi hankkia lapselle päiväkotia varten? Sadeasusteet tietty, mutta kuinkahan monet vaihtovaatteet kannattaisi olla repussa? Miten usein olette käyneet tutustumassa päiväkotiin ennen aloitusta?
Nyt kun nämä huolet kirjoitti ylös alkoi itseäkin naurattaa. Taidan olla vähän ylihuolehtivainen... En siltikään tajua miten selviän ekasta työpäivästä kunnialla :-)
-Marrasyllätys ja tytär-
Kommentit (2)
Totta kai noita asioita miettii. Päivähoidon aloitus on kuitenkin tosi iso askel. Kuten edelläkin oli, niin kannattaa puhua päiväkodissa noista huolista, jos siellä on yhtään järkeviä hoitajia niin niiden asioiden sanominen ääneen helpottaa kyllä omaa mieltä ja niihin saa asiantuntijan vastauksen.
Toinen mikä tuli mieleen on se, että voit auttaa lastasi sillä, että olet itse rohkea ja myönteinen päiväkodin suhteen, vaikka itseä kuinka ahdistaisi. Voi ja pitääkin ymmärtää lapsen ikävää, mutta silti voi antaa sellaisen kuvan, että hän on jäämässä hyvään paikkaan ja asiat menevät niinkuin niiden pitääkin. Ainakin musta tuntuu, että jos antaisin oman ahdistukseni kovasti näkyä, se tarttuisi kyllä lapseenkin.
Itkuja on silti odotettavissa, mutta ne menevät ohi. Itse olen joskus soittanut päiväkotiin pari tuntia sieltä lähdon jälkeen jos omaa mieltäni on kovasti jäänyt painamaan se, että lapsi on itkenyt lähtiessäni. Sitten ne ovat sieltä lohduttaneet, että itku on mennyt ohi...:)
Ensinnäkin: varaa tarpeeksi aikaa totutteluun päiväkodissa. Minimissään yhtenä viikkona olet lapsen kanssa mukana tarhassa joka päivä 2-3 h siten että kaikki päivän vaiheet tulevat tutuiksi. Sitten toisella viikolla alat jättämään ensin pariksi tunniksi ja siitä hieman pidentäen. Näin päiväkoti tulee tutuksi teille molemmille. Kotihoidontukea ei luonnollisesti saa enää siinä vaiheessa kun alat jättämään lasta hoitoon, mutta pitkä tutustuminen todellakin kannattaa.
Potta- ja syömisasioista ei kannata murehtia etukäteen. Lapsesi on kuitenkin jo lähes 2-vuotias hoidon alkaessa, eiköhän päiväkodissa syömistä löydy. Kaikista mieltä huolettavista asioista kannattaa keskustella päiväkodin työntekijöiden kanssa.