Vain pieni osa suomalaisista maksaa kalliisti sähköstä, siksi se ei riitä, kun valtaosa halvalla sähköllä tuhlaa
Kuulun vähemmistöön ja sähkön kwh päälle 30. Monet tuttavat, työyhteisön jäsenet, naapurit ym. onnekkaina tekivät ennen tätä kriisiä hyvät sopimukset ja maksavat n. 3-8kwh. Mitäs sitä säästämään, saati miettimään. Onko tämä oikein? Ajatelkaa, jos kauppojenkin kanssa pitäisi alkaa tekemään sopimuksia, joillekin maito maksaisi 10€ litra ja toisille 0,50cnt litra. Maidosta olisi pulaa, kumpi osapuoli säästäisi?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun sähkö maksaa 7 cnt/kWh.
En kyllä ymmärrä miten minun sähkön säästäminen pienentäisi ap:n sähkölaskua.
Kyse onkin riittävyydestä. Sähkön riittävyydestä sinullekin sillä sinun edullisella hinnallasi.
Sähkön riittävyys koskee huippukulutusta. Kun se loppuu se loppuu ihan tasapuolisesti kaikilta hintaan tai sopimuksiin katsomatta. Huippukulutuksesta kannattaa säästää yhtälailla kaikkien jotta sähköt ei mene poikki.
Noin ajattelee vastuullinen kansalainen. Moni tosin taitaa tuumailla, että "minun kulutukseni on vain pisara valtameressä! Säästäkööt yritykset / sähkölämmittäjät / kaukolämpöasukkaat / rikkaat / nuoret / vanhat / päättäjät ..."
Sähkömarkkinoiden vastuullisuus taas on hiukan eri asia kuin se että sähkö pitäisi olla kaikille saman hintaista. Vastuullisesti ajatellen sitä sähköä ei pidä olla edes tarjolla yllin kyllin jolloin sitä on kaikkien pakko säästää. Silloin myös hinta pysyy korkeana.
Toisaalta nykyaikana ei voi oikein kaikkia pakottaa säästämään sähköä koska sitä pystyy tuottamaan lähes jokainen. Onko sähkö sitten vastuulisempaa tuottaa agregaatilla vai jossain isommassa laitoksessa tai mikä tapa tuottaa sähköä tai ylipäätään energiaa on kaikkein vastuullisinta onkin jo sitten toinen kysymys. Onko vastuullista sekään että sähköä ostetaan tai on ostettu muualta piittaamatta siitä onko se sähkö tuotettu vastuullisesti vai ei?
Oiskohan hetkelliset plus-asteet sähkön hinnan kannalta hyvä asia muutenkin kuin lämmityskulujen hetkellisenä madaltumisena. Lumet sulais ja vesivarastot täyttyis.
Valivali. Itteppähän olette huonot sähkösopimuksenne aikoinaan tehneet ja päättäjät valinneet eduskuntaan. Turha syyttää muita siitä että p-skat on tulleet omaan housuun. Peili löytyy kylpyhuoneesta,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Eipä toisaalta sähkönsäästötalkoisiin ole ihmisiä tosissaan tsempattukaan.
https://yle.fi/a/3-12043017/64-3-114344
"Energiakriisi on laskenut selvästi suomalaisten sähkön kulutusta, tiedottaa Energiateollisuus ry. Samalla sähkön tuonti on romahtanut.
Vuoden takaiseen verrattuna kuluttajien sähkönkäyttö on laskenut 13,5 prosenttia. Energiateollisuuden kuukausitilastoista ilmenee, että sähkön säästäminen alkoi elokuussa."
Teollisuus kuluttaa Suomessa sähköstä lähes puolet. Kuluttajat eli kotitaloudet ja maatilat käyttävät sähköstä alle kolmanneksen. Eli 13,5 % kuluttajien sähkön säästöstä on luokkaa 3 % kokonaiskulutuksesta. Eli ei mitään.
Kokonaiskulutushan ei ole se meitä ensisijaisesti kiinnostava suure vaan oman tuotannon päälle tuleva kulutus. Se "ei mitään" voi olla ratkaisevassa osassa sen suhteen, pitääkö alkaa sähköjä räpsimään vai ei. Mutta tuohan on se tavanomainen helppo oikeutus sille että ei tee asioille mitään "kun ei se mitään vaikuta kumminkaan", eli ei sinänsä yllättä.
Olen töissä sähköyhtiössä ja maksan sähköstä 1,5 c/kwh.
Pitäisiköhän laittaa lämmitys päälle pihan uima-altaaseen?
Koronapassista sähköpassiin? Samat jotka aikoinaan mwuhkasuvat rokottamattomista ja passeista meuhkaavat nyt tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi sähkönkulutus päällä ja 9 €/kwh.
No jopa on hinta sinulla. Varmaan jotain vähän parempaa sähköä.
Taitaa olla jo fuusiolla tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoilijoilla on nyt vastuu ladata autonsa huippukulutuksen ulkopuolella. Teknisesti on helppoa järjestää kotilataukset aamuyön alhaisen kulutuksen tunneille-
Aika tyhmä täytyy sähköautoilijan olla jos ehdoin tahdoin maksaa ajoistaan kaksin-kolminkertaisen hinnan, mutta varmaan niitäkin löytyy. Sinänsä sähköautojen merkitys kokonaiskulutukselle on kyllä tässä vaiheessa vielä aika pien kun ei niitä niin paljon ole..
Sähkökulutukselle pitäisi laittaa käyttöpaikkakohtainen katto normaalioloissakin. Nykyisenkaltainen haaskaus kaikenmaailman vekottimiin ja valaistuksiin ei ole millään muotoa järkevää eikä viisasta.
Vuoden viimeisiä päiviä viedään. Jos kulutus pysyy joulukuun lopussa samansuuruisena, kuin alukukuusta, niin jään nippa nappa kolminumeroiseen lukuun 998 kWh koko vuoden osalta. Se on 10 % pienenpi, kuin vuonna 2021, jolloin kulutus oli 1117 kWh.
Toisaalta olen lomalla jouluaikaan ja se lisää kulutusta jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite poltan yhtä lamppua kerrallaan tai istun pimeässä, en pysty käyttämään pöytäkonetta enää ollenkaan, koska se syö 450w/h ja sen näyttö 80w/h. Pakastin on jo pois päältä, jääkaappi pienimmällä ja modeemin nyppään seinästä kun en käytä. Ruoan tekeminen ja laatu on muuttunut, niin että pääsen mahdollisimman vähällä uunin/hellan käytöllä ja valmisruoat on tulleet kuvioihin. Lataan epilaattorista lähtien kaikki laitteet töissä ja eilenkin säästin 150w, kun vein rojut töihin ladattavaksi. Ja silti tästä 3kk lasku tulee olemaan +100€. Elämänlaatu aivan p##kaa!
Ei vaan pienituloisen yksin elävän todellisuutta! Et ole varmaan sähkönkulutusta ja pörssisähköä. Sulla ole edes tietoa paljon sun jääkaappi syö sähköä.
0/5 provoJos elät yksin kaukolämmöllä jossain yksiössä et todellakaan kuulu sähkön hinnannousun suurimpiin kärsijiin.
Pöytäkoneen wattimäärä ei ole myöskään sen todellinen kulutus vaan ainoastaan maksimiteho. Todellinen kulutus on peruskäytössä joitain kymmeniä watteja.
80W on aika paljon näytölle, oma vie parikymmentä wattia.
Mitä se 110w siten tarkoittaa siinä wattimittarissa, kun kone on idlessä? Onko sullakin 6v vanha 35" ultrawide?
No eihän sitä konetta tosiaan kannata turhan päiten päällä pitää. 10 tuntia 110W kulutuksella on tosiaan 110W*10h = 1100Wh = 1.1kWh eli tämän päivän pörssisähkön hinnalla sellaista reilun puolen euron luokkaa.
Aika eri asia silti kun jos kuluttaisi kokoajan tuon alunperin sanomasi 0,5 kilowattia, jolloin kustannukset olis n. viisinkertaiset.
Itsellä on kaks näyttöä, toinen 27 tuumanen ja toinen 24. Tällä hetkellä käytän tätä 24-tuumaista ja piti ihan tarkastaa paljonko tän kulutus on ja näyttäis olevan 15 wattia. Tuokin taitaa olla maksimikulutus eli oikea kulutus ehkä hieman alle kun kirkkaus on matalimmillaan.
Oon tosiaan katsonut myös sitä sähkönkulutusta aina kun oon laitteita ostellut.
Paljon sun 3080 syö sähköö cyberpunkia pelatessa? Pääseekö alle 320w? vai onko kellotettu 400w? Mun Strix OC paukuttaa jotain 350w. Onks sulla jo uusia Ryzeneitä? 7700x vetää kans täydessä rasituksessa lähes 200w seinästä. Mieti jos ois 7900x ja 4090, niin se on melkein kilowatti mikä lähtee seinästä pelatessa.
Miks muuten sul ei ole 35" 144hz Ultrawide ips näyttöä? Sellasella pääsee 100w ja hdr päällä sen ylikin.
Tämä sarkastinen päänaukominen vaan sen takia, että sillä on ihan hitosti väliä mitä osia siellä on sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Valivali. Itteppähän olette huonot sähkösopimuksenne aikoinaan tehneet ja päättäjät valinneet eduskuntaan. Turha syyttää muita siitä että p-skat on tulleet omaan housuun. Peili löytyy kylpyhuoneesta,
Mä äänestin kokoomusta ja mun edellinen sähkösopimus oli 4,3c/kwh ilman perusmaksu. Se päättyi vastikään, joten oisko sulla ollut jotain parempaa kuin helenin pörssisähkö jossa ei ole perusmaksua ja marginaali 0,3 c/kwh
Vierailija kirjoitti:
Minun sähkö maksaa 7 cnt/kWh.
En kyllä ymmärrä miten minun sähkön säästäminen pienentäisi ap:n sähkölaskua.
Eikö taloustiedon alkeita opeteta osana yhteiskuntaoppia? Sinun korkeampi sähkönkysyntäsi vaikuttaa jäljelle jäävän sähkön tarjontaan, eli saatavuuteen. Mitä vähemmän sähköä on saatavilla, sitä korkeammaksi sen hinta nousee sähköpörssissä. Tästä syystä myös sähkön kalleus indikoi hyvin sähkön saatavuutta sekä sen kautta voi enteillä sähkökatkojen riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite poltan yhtä lamppua kerrallaan tai istun pimeässä, en pysty käyttämään pöytäkonetta enää ollenkaan, koska se syö 450w/h ja sen näyttö 80w/h. Pakastin on jo pois päältä, jääkaappi pienimmällä ja modeemin nyppään seinästä kun en käytä. Ruoan tekeminen ja laatu on muuttunut, niin että pääsen mahdollisimman vähällä uunin/hellan käytöllä ja valmisruoat on tulleet kuvioihin. Lataan epilaattorista lähtien kaikki laitteet töissä ja eilenkin säästin 150w, kun vein rojut töihin ladattavaksi. Ja silti tästä 3kk lasku tulee olemaan +100€. Elämänlaatu aivan p##kaa!
Ei vaan pienituloisen yksin elävän todellisuutta! Et ole varmaan sähkönkulutusta ja pörssisähköä. Sulla ole edes tietoa paljon sun jääkaappi syö sähköä.
0/5 provoJos elät yksin kaukolämmöllä jossain yksiössä et todellakaan kuulu sähkön hinnannousun suurimpiin kärsijiin.
Pöytäkoneen wattimäärä ei ole myöskään sen todellinen kulutus vaan ainoastaan maksimiteho. Todellinen kulutus on peruskäytössä joitain kymmeniä watteja.
80W on aika paljon näytölle, oma vie parikymmentä wattia.
Mitä se 110w siten tarkoittaa siinä wattimittarissa, kun kone on idlessä? Onko sullakin 6v vanha 35" ultrawide?
No eihän sitä konetta tosiaan kannata turhan päiten päällä pitää. 10 tuntia 110W kulutuksella on tosiaan 110W*10h = 1100Wh = 1.1kWh eli tämän päivän pörssisähkön hinnalla sellaista reilun puolen euron luokkaa.
Aika eri asia silti kun jos kuluttaisi kokoajan tuon alunperin sanomasi 0,5 kilowattia, jolloin kustannukset olis n. viisinkertaiset.
Itsellä on kaks näyttöä, toinen 27 tuumanen ja toinen 24. Tällä hetkellä käytän tätä 24-tuumaista ja piti ihan tarkastaa paljonko tän kulutus on ja näyttäis olevan 15 wattia. Tuokin taitaa olla maksimikulutus eli oikea kulutus ehkä hieman alle kun kirkkaus on matalimmillaan.
Oon tosiaan katsonut myös sitä sähkönkulutusta aina kun oon laitteita ostellut.
Paljon sun 3080 syö sähköö cyberpunkia pelatessa? Pääseekö alle 320w? vai onko kellotettu 400w? Mun Strix OC paukuttaa jotain 350w. Onks sulla jo uusia Ryzeneitä? 7700x vetää kans täydessä rasituksessa lähes 200w seinästä. Mieti jos ois 7900x ja 4090, niin se on melkein kilowatti mikä lähtee seinästä pelatessa.
Miks muuten sul ei ole 35" 144hz Ultrawide ips näyttöä? Sellasella pääsee 100w ja hdr päällä sen ylikin.
Tämä sarkastinen päänaukominen vaan sen takia, että sillä on ihan hitosti väliä mitä osia siellä on sisällä.
Aistin sarkasmin kyllä jo lukiessa mutta kiitos täsmennyksestä.
Vastaan silti, kuten sanoin "Oon tosiaan katsonut myös sitä sähkönkulutusta aina kun oon laitteita ostellut.". Näytönohjaimena on kanssa virtapihi laite, jonka olen tosin pääasiassa hommannut siksi että virtapihi myös lämmöntuotoltaan vaatimaton enkä siedä kuumenevia laitteita. Katsotaas... 125 W näyttäis olevan maksimiteho. Kämpässä on kesäsin muutenkin tarpeeksi kuuma ilman että kone hönkii monen sadan watin teholla lämpöä ulos.
Ja alunperin puhe oli tosiaan koneen peruskäytöstä. Toki pelatessa vie enemmän.
Minulla edullinen sähkö mutta en ole tuhlannut sitä, vaikka löytyy sähkösaunakin. Viimeksi saunonut kuukausia sitten. Muuten viihde elektronikkaa käytössä, eikä se niin paljoa kuluta. Nyt ollut kuukausilaskut 40e luokkaa. Toivottavasti saan edullista sähköä aina, näin toivon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Eipä toisaalta sähkönsäästötalkoisiin ole ihmisiä tosissaan tsempattukaan.
https://yle.fi/a/3-12043017/64-3-114344
"Energiakriisi on laskenut selvästi suomalaisten sähkön kulutusta, tiedottaa Energiateollisuus ry. Samalla sähkön tuonti on romahtanut.
Vuoden takaiseen verrattuna kuluttajien sähkönkäyttö on laskenut 13,5 prosenttia. Energiateollisuuden kuukausitilastoista ilmenee, että sähkön säästäminen alkoi elokuussa."
Teollisuus kuluttaa Suomessa sähköstä lähes puolet. Kuluttajat eli kotitaloudet ja maatilat käyttävät sähköstä alle kolmanneksen. Eli 13,5 % kuluttajien sähkön säästöstä on luokkaa 3 % kokonaiskulutuksesta. Eli ei mitään.
https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/akonkosken-saha-pys%C3%A4htyy-s%C3%…
Itsellä 20snt/kwh vuoden verran, kun ei ollut juuri valoa tai vaihtoehtoja näkyvissä sillä hetkellä entisen sopparin päättyessä. Paremmat kortit veti kuitenkin ne, jotka ei hötkyilleet ja jäivät vaan tuuliajolle ihmettelemään, heille härjestettiin hintakatto sähköön ja voivat nyt vapaasti keväällä valita uuden sopparin kun hinnat varmastikin laskee.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä sähköyhtiössä ja maksan sähköstä 1,5 c/kwh.
Pitäisiköhän laittaa lämmitys päälle pihan uima-altaaseen?
Kuullostaa ihan mukavalta mutta et oikeasti ole kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä äänestin kokoomusta ja mun edellinen sähkösopimus oli 4,3c/kwh ilman perusmaksu. Se päättyi vastikään, joten oisko sulla ollut jotain parempaa kuin helenin pörssisähkö jossa ei ole perusmaksua ja marginaali 0,3 c/kwh
Perusmaksu ei sähkönmyynnissä ole muutenkaan montaa euroa kuukaudessa. Pörssisähkö taitaa huidella siellä viidenkymmenen ja kuudenkymmenen sentin seutuvilla. Hyvä kun saat mielestäsi edullista sähköä.
Itseasiassa suomi tuo nytkin sähköä.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/
Tuonti - / vienti + (netto) −589 MW